Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sascha2

Sascha2

28-03-2009 om 11:31

Verdikte keelamandel, kokhalzen en slecht eten

Hallo, het lijkt erop dat mijn dochter van bijna drie jaar een verdikte keelamandel heeft. Nu valt het me de laatste tijd op dat ze hard praat, nasaal praat en fonetisch de woorden uitspreekt die ze nog niet zo goed kent. Ook snurkt ze (soms zelfs fluitend) en eet ze belabberd. Als ze eet, eindigt dat vaak in kokhalzen.
Nu de vergrote keelamandel er is, vroeg ik me af of er misschien een verband tussen elkaar is. Wie kan met me meedenken? Alvast bedankt!
Sascha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sascha

ja hier was dat het geval!
Onze oudste dochter, nu 8, is altijd al een moeilijk etertje geweest, eigenlijk al vanaf het moment we overgingen op eten met stukjes erin. De kotswalgingen waren toen al aanwezig maar wij dachten dat ze zo'n koppig ding was... Toen ze 3.5j was ging ze naar school en werd ze heel vaak ziek, altijd zat haar keel er wel voor iets tussen, je rook het ook aan haar adem. Als ze lachte en haar mondje wijdopenging zag je twee enorm bollen van amandelen zitten, haar huigje hangde er zowat zieligjes tussen geplet. De HA vond het niet zo'n probleem allemaal. Nog wat later begon ze dan ook meer en meer te snurken, ze stopte zelf af en toe met ademen. Dat was dan een moment dat ik zelf echt dacht dat er nu toch iets niet goed zat met die amandelen. De KNO heeft een blik in haar keel geworpen en haar advies was heel snel die amandelen eruit! Zodus is ze op haar 6de geopereerd en zijn die monstertjes eruit gehaald.
Sindsdan is ze amper nog ziek geweest, adem is goed, ze snurkt niet meer en heeft geen apneu's meer, hierdoor is ze veel beter uitgerust en ook een vrolijker kind! Ook het eten is veel verbeterd, geen walgingen meer, wel nog trucjes ;o). Ook haar stem is veranderd, daar schrok ik na de operatie wel even van, ze klonk zooooo anders!
Onze (momenteel ;o) nog) jongste is trouwens ook zo'n amandelmannetje, zijn neusamandelen zijn er al uit, de waren toen bijna de size van een kleine mandarijn *shocking* , en zijn keelamandelen zijn niet zo groot of die van zijn zus maar het scheelt niet veel! Hij moet binnenkort ook terug buisjes, allicht terug neusamandel knippen en heel waarschijnlijk ook zijn keelamandelen eruit!

groetjes!

jenneman

Mareld

Mareld

28-03-2009 om 19:43

Jahoor...

Klinkt erg bekend! Mijn dochter had ook flink dikke keelamandelen, daardoor snurkte ze en at slecht (viel zelfs af en ze was al niet dik). De KNO-arts vond het dringend nodig om de amandelen te verwijderen en dag na de ingreep at ze al 3 boterhammen, en ze snurkte niet meer.

Dus ja, het verband is er. Even naar de huisarts dus maar?

Yep!

Hangt er helemaal mee samen! Mijn zoon kreeg met 1 jaar buisjes en neusamandel eruit, met 18 maanden (hij is nu 20 maanden) keelamandelen: die waren groot, chronisch ontstoken waardoor hij altijd heel ziek was, geen stukjes kan eten en apneu had. Nu is hij een veel uitgeruster kind en heel langzaamaan proberen we hem normaal te laten eten. Maar dat is niet zo makkelijk, heeft altijd pijn gedaan dus er zijn wat psychische drempels die overwonnen moeten worden. Toch gaat het wel wat beter, hij eet nu dingen die hij 3 maanden geleden wel wilde maar niet kon.
Dus mijn advies: vraag verwijzing aan KNO!
Succes ermee.

Mariska

Mariska

30-03-2009 om 19:17

Sacha...

ben je al overtuigd?

Even voor de duidelijkheid: het zijn keelamandelen en een neusamandel. Een vergrootte neusamandel kan op zichzelf al voor genoeg ellende zorgen zoals bij onze dochter. Snurken, gehoorgang dichtdrukken. Bij haar is dus alleen die verwijderd en er zijn buisjes geplaatst. Haar keelamandelen waren en zijn ook vergroot maar geven verder weinig klachten - ja, ze eet wel tergend langzaam...

Nou ik ben benieuwd hoe het jou verder vergaat... ik blijf je volgen X Maris

Sascha2

Sascha2

30-03-2009 om 22:25

Bedankt!

Fijn om herkenning te vinden. Dank jullie voor jullie verhalen. Morgen gaan we naar de huisarts en hopelijk neemt die ons serieus.
Inderdaad Mariska, het is neusamandel en het zijn keelamandelen, grote keelamandelen zelfs
In ieder geval bedankt voor de reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.