Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anneke

Anneke

07-12-2013 om 09:39

Waar naar toe met nek-, schouder- bovenarmklachten?

Een week of drie geleden kreeg ik opeens een enorme kramp in mijn nek, na een dag of 5 was het zo erg dat ik naar de huisarts ben geweest en die constateerde een soort verkramping of spit in de nek. Met paracetamol en spierverslappers werd het snel minder en ze had gezegd dat als het in vijf dagen niet veel minder was ik naar een manueel therapeut zou moeten.

De pijn in mijn nek is zo goed als over maar mijn hele schoudergebied en bovenarm nam het over. Vermoedelijk iets van RSI ofzo? Of iets anders? De huisarts zei wel dat alles helemaal vast zit in mijn schouder en dat ik wellicht door stress die nekklachten kreeg. Ik heb helemaal geen goede gevoelens bij een manueel therapeut maar misschien is dat een vooroordeel. Ik hoorde van vriendinnen dat ze heel lang enorme pijn hadden na een behandeling en niet eens 350 meter naar huis konden lopen.

Omdat het nu niet helemaal duidelijk is wat het nu is weet ik even niet meer waar ik heen moet. Terug naar de huisarts om het te vragen of een fysiotherapeut bellen? Ik heb het meeste vertrouwen in twee mensendiecktherapeutes vanwege de behandelingen die mijn zoon kreeg maar die doen waarschijnlijk niets met schouders en rsi-achtige klachten? Ik heb ook helemaal niets met fysiotherapeuten, ik heb daar drie jaar geleden geen beste ervaringen mee gehad. Die oefeningen daar in een grote zaal vind ik helemaal niets, ik voel me zo bekeken. Ik voel me daar gewoon niet prettig bij en ik weet het, het zit in mijn hoofd maar dat krijg ik er ook niet zomaar even uit.

Ilva

Ilva

07-12-2013 om 10:14

gewoon fysio

Ik zou gewoon naar de fysiotherapeut gaan. Om te beginnen eigenlijk. Ik heb ook helemaal geen verwijzing nodig van de arts. Ik had al een tijd last van mijn onderrug. Ik ben naar de fysio geweest. De eerste keer heb ik wat oefeningen opgehad. Dat ging redelijk maar het ging niet over. Toen ik de tweede keer langs ging had ik weer veel pijn omdat ik lang in de auto had gezeten (kon helaas niet anders). Hij heeft was dingen bij me gedaan en in combinatie met de oefeningen heb ik nu geen pijn meer. Ik zou het zeker proberen. Ik heb niets geoefend in de grote zaal en ja, ik vind het ook niet geweldig om bij iemand in mijn ondergoed te staan terwijl ik flink wat te zwaar ben. Maar het helpt dus ga ik maar. Ik ben zo blij dat de pijn eindelijk voorbij is. Als je niets doet blijft de pijn.

Annet

Annet

07-12-2013 om 10:16

Fysiotherapie met veel aandacht voor stress

Zelf heb ik veel baat bij een fysiotherapeute die ook aan viscerale therapie doet. Zij heeft veel aandacht voor de manier waarop alle lichaamsdelen met elkaar verbonden zijn. Pijn kan in A zitten maar veroorzaakt worden door een probleem in B.
De behandeling kan gevoelig zijn (ze weet alle pijnpunten te vinden) maar er is absoluut geen napijn.
Oefeningen in een grote zaal zijn hier alleen voor mensen die kiezen voor fitness onder begeleiding van een fysiotherapeute.

Ilva

Ilva

07-12-2013 om 10:27

Natuurlijk, vergat ik even

Ook bij mij hebben mijn klachten met stress te maken. (Mijn moeder heeft alzheimer, woont nog zelfstandig en het gaat heel slecht). Fysio houdt daar ook rekening mee.

Knurf

Knurf

07-12-2013 om 11:57

fysio

ik had afgelopen zomer ineens pijn in mijn linker bovenarm, dat bleek een peesontsteking te zijn. Ik ben goed geholpen bij de fysio, al is de pijn nog niet helemaal weg. Maar dat komt ook omdat ik nogal laks ben met het doen van oefeningen thuis

Haptonoom

Als het stress gerelateerde klachten zijn zou ik in de richting van haptonomie een oplossing zoeken.

en ik...

denk, dat je heel voorzichtig moet zijn,...ik herken deze klachten, in de tijd, dat ik een nekhernia had...fysio kon niets doen, maar verwees me door naar huisarts, die het niet vertrouwde, en mri scan liet maken. Je kan het slechter maken door het te forceren bij een arts.
sterkte, pijn in nek/schouder is echt heel naar!

Fransien

Fransien

07-12-2013 om 17:42

goede ervaringen met manueel therapeut

Ik heb juist bij dit soort klachten erg goede ervaringen met een manueel therapeut, geen napijn, wel behoorlijke klachtenvermindering en goede oefeningen meegekregen.
Het hangt echt van de kwaliteit van de manueel therapeut in kwestie af, en daar kom je achter met rondvragen.

Mara

Mara

07-12-2013 om 18:58

idd manueel therapeut pf

een drukpunt-masseur. Daar heb ik destijds veel aan gehad (anderhalf jaar chronische pijn in rug, arm en nek). Gelukkig wist een kennis een goede shiatsu masseuse (het nl een vrij beroep) en je kan ook via de vereniging zoeken (nvst.nl). Het is en blijft massage maar wel met minimale inmengingen met maximaal resultaat. Dit heb ik toen tegelijkertijd met fysiotherapie gedaan en gerevalideerd in een verwarmd zwembad. Maar de massage heeft mij van de pijn verlost.

Stenna

Stenna

07-12-2013 om 22:38

cesar

Ik had veel aan cesartherapie (is dat niet de modernere naam van mensendieck?) . Later toen het al beter ging hielp yoga om het soepel en ontspannen te houden.

fysio-klant

fysio-klant

08-12-2013 om 09:38

gewoon proberen

In principe kunnen alle fysiotherapeuten, manueel therapeuten, mensendieck en cesar therapeuten wel wat met jouw klachten. Mijn ervaring is inmiddels dat het meer om de persoon gaat, dan om de functie op zijn visitekaartje. In theorie zou ik met mijn klachten het beste bij een manueel therapeut terecht kunnen. Maar in de praktijk kon de man er weinig mee, en bleek ik beter af te zijn bij een cesartheraeut en later bij een bekken-fysiotherapeut.

Als jij een goed gevoel hebt over de therapeut van jouw kind, dan zou ik gewoon daar beginnen. Spreek met jezelf (en de therapeut) een periode af, bijvoorbeeld 2 maanden. Merk je in die periode te weinig vooruitgang, dan kies je voor plan B. Ik schrijf dit expliciet op, omdat ik zelf heb gemerkt dat je bij klachten van iedereen om je heen advies krijgt om vooral naar die of die te gaan, want 'mijn schoonmoeder had ook rugpijn en die had er heel veel baat bij'. Ik ga er vanuit dat iedere therapeut een schare trouwe fans heeft. Maar die goede therapeut voor de klachten van je buurvrouw, hoeft nog niet de beste therapeut voor jouw klachten te zijn.

Ik herken trouwens helemaal niets van wat jouw schrijft over oefeningen in een grote zaal bij de fysio. Ik zie andere patiƫnten alleen in de wachtkamer

Sneeuwitje

Sneeuwitje

09-12-2013 om 09:36

fysio

Ik heb in augustus ineens gehad dat alles rondom mijn schouder en nek volledig vastzat, met vreselijke hoofdpijn als gevolg. Ik ben niet eens naar de huisarts gegaan maar heb gelijk de fysio gebeld, waar ik dezelfde dag nog terechtkon. Na een behandeling van een paar weken ging het beter. De behandeling bestond vooral uit massage en tips en trucs voor mijn houding.
Was gewoon alleen met de fysiotherapeute in een eigen behandelkamer. Eerder heb ik ook wel cesartherapie gehad voor mijn houding en ook dat was alleen met de therapeute in een behandelkamer. Niks geen gedoe dus met een grote zaal en oefeningen met anderen erbij.

Succes, ik zou gewoon bellen hoor.

Sneeuwitje

Anneke

Anneke

09-12-2013 om 13:26

Bedankt allemaal

Bedankt voor de reacties, heel verhelderend. Nu pas bedenk ik me dat ik altijd in die zaal zat omdat het een sportfysiotherapiecentrum was. Ik houd het in gedachten als ik ooit nog eens fysiotherapie nodig heb maar ik had op dat moment weinig keus. Ik zat in een soort spagaat tussen wat het ziekenhuis wilde en ik niet en de fysio van mijn vriendin gaf mij gelijk.

Ik heb contact opgenomen met de mensendieck waar ik vandaag al terecht kon en waar ik goed geholpen heb. Alles zit vast daar en is gespannen en er loopt inderdaad precies een spier vanaf je oor tot je schouderpunt die de problemen veroorzaakt. Ik heb oefeningen gekregen maar een groot punt is mijn algehele lichaamshouding, iets wat ik al 30 jaar weet en waar ik nu maar eens iets aan moet gaan doen.

Spiertje

Spiertje

18-12-2013 om 18:20

hier een plaatje

van die spier, vaak een boosdoener:
monnikskapspier of wel musculus trapezius
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Trapezius.png/266px-Trapezius.png

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.