Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wel of geen ondergoed snachts?


Paasei

Paasei

27-09-2020 om 13:01

Douche gewoontes

Tja.. ik kom uit een gezin waar 2x per week douchen normaal was (mijn oudere brussen zijn nog gewassen in een teil). Verder wassen bij de wastafel. In mijn volwassen leven pas gewend geraakt aan elke morgen douchen. Fris de kleren in. En ik voel mezelf ook vies als ik dat niet kan doen.. ik kon na een ongeval een tijdje niet de trap op.. beneden slapen en wassen in de keuken.. brr!

Ik ben de enige bij ons thuis die smorgens doucht. Man doucht savonds; die heeft werk waar hij vies van wordt. Ik niet, maar ik poedel wel savonds wat bij. We slapen bloot en ik wil geen strepen in mijn beddengoed.. Zoons douchten vroeger thuis ook savonds. Meer tijd voor teuten. Nu ze op zichzelf wonen weet ik niet meer wat ze doen.. hoewel ik mijn student zoon wel eens een viespeuk vind.. volgens mij slaat hij de douche regelmatig over..

Moest wel lachen om een opmerking hierboven; over een schoonmoeder die vond dat de kinderen zonder ondergoed in de pyama moesten. Die van mij was precies zo..)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-09-2020 om 13:08

Douchen

Ik vind ‘s avonds douchen prettig. Schoon mijn bed in. Doen we hier allemaal.
Sex vind ik ook prettiger met een fris gewassen persoon eigenlijk.
Aan de wasbak poedelen kan natuurlijk ook, maar even kort afspoelen onder de douche is net zo snel. Lang douchen doe ik nooit.

douchen en de wasbak

Vroeger (toen seks nog vies was en de lucht nog schoon) was douchen een luxe. Wij mochten woensdag en zaterdag douchen, dat gebeurde voor het slapen gaan. Verder waste je je 's ochtends en 's avonds aan de wasbak, met stromend water of een stop in het afvoerputje. Met een washand en handdoekje voor boven en een washand en handdoekje voor beneden.
Ik doe dit nog steeds en voor zover ik weet stink ik niet.

Ondergoed wordt 's avonds ververst.

En wat schoonmoeder betreft...

Ik herken dit wel. Ik heb een nogal dwingende moeder die dan ook niet weet dat haar dochter bh's draagt in bed omdat die dat prettiger vindt. Natuurlijk geen beugel-BH, maar een makkelijk zittende.
Ooit, toen ik een jaar of 17 was, heeft ze me betrapt. Ze controleerde altijd voor ze zelf ging slapen of de kinderen al sliepen, en er was eens een BH-bandje bij me zichtbaar geworden. Ze heeft me woedend wakker gemaakt en uitgemaakt voor alles wat lelijk en vies was.

Zodra ik op mezelf was heb ik meteen weer wat "slaap-bh's" gekocht. Net zoals de één met een kussentje tussen de knieën slaapt, slaap ik het liefst met een makkelijke BH. En nog steeds heb ik naast de dag-BH's met beugels en steun en figuurverbetering, een stapeltje simpele nacht-BH's.

Rosie

Zomaar nieuwsgierig, waarom werd je moeder dan zo woedend?

wil40 (off topic)

Zo was ze. Als ik niet deed wat zij wilde of verwachtte liet ze me dat zeer duidelijk merken. Er is maar één waarheid en dat is de hare. En zo is ze nog steeds, al is het minder frequent, ik ben er ook immuun voor geworden en laat het van me afglijden als water van een eend 😉dus het heeft niet zoveel zin meer voor haar om me op die manier te dwingen (maar goed, inmiddels ben ik ook wel 40 jaar ouder en wijzer en zij misschien ook wel 😉)

Triva

Triva

27-09-2020 om 13:35

lol

" Ik douch dan ‘s ochtends niet en mijn bed is in principe nauwelijks vies geworden."

Je vergeet dat je flink wat zweet verliest in de nacht. Ouders van pubers met puberzweet wéten dat die geur na een nacht op z'n ergst kan zijn. Nou liever douchen dus. Inderdaad je hebt geen idee wat slaapgeur bij sommige mensen is, wees blij

Rosie.

Lastig lijkt me dat. Als je hier al leest "hoe het heurt" dan moet ik er niet aan denken dat ik dat als bevel moet opvolgen. Fijn dat je het intussen wat van je af kan laten glijden.

Zonnehoed

Zonnehoed

27-09-2020 om 18:28

Hier

Nooit een onderbroek aan nachts, de boel moet wel een beetje kunnen doorluchten. En douchen in principe sochtends, voordat ik mijn collega’s onder ogen kom. Ik snap dan weer niet dan mensen ongedoucht de trein ingaan en naar het werk. Zoveel stinkende mensen in de trein

Maar goed, nu ik door Corona vrijwel alleen nog maar thuis werk, douche ik soms ook savonds ipv sochtends, maar alleen als ik weet dat ik overdag niemand ontmoet.

En met slapen altijd het dekbed tussen mijn knieën, anders krijg ik last van knieën en heupen.

Dees

Dees

27-09-2020 om 19:11

Lekker schoon het bed in

Ik douche 's avonds ik kan me niet voorstellen dat mensen vies het bed in duiken. In de ochtend even een wasbeurt aan de wastafel en wat Deo op en klaar.

Triva

Triva

27-09-2020 om 19:18

Dees

Waarom zou je viezer zijn bij het in bed stappen dan er uit als je gewoon leeft, niks geks doet, niet gesport hebt, geen vies werk hebt? Nogmaals, je zweet 's nachts ook he?

Tine Winkel

Tine Winkel

27-09-2020 om 19:36

overgang

Ik zit ondertussen flink in de overgang en heb vooral 's nachts last van opvliegers. Kortom, ik kan 's ochtends over het algemeen echt niet volstaan met een wissewasje bij een wastafel...
Daarentegen is mijn werk over het algemeen niet fysiek inspannend, dus vies word ik daar niet van. 's Avonds ben ik dus meestal nog best 'fris', dus ik kruip dan zo mijn bed in. Met ondergoed aan over het algemeen. Gevoelsmatig vind ik dat hygienischer, dat er niets in bed lekt. De volgende ochtend, na het douchen, trek ik dan weer schoon ondergoed aan.
Uiteraard, als ik wel echt gezweet heb, bv na het sporten, dan ga ik nog een keer douchen na het sporten. Of, als ik een goede nacht heb gehad, dus zonder zweet-aanvallen, dan was ik me 's ochtends bij de wastafel, dat vind ik (nou ja, vooral mijn huid) fijner.

Amsterdamse

Amsterdamse

27-09-2020 om 20:00

Zonder onderbroek

Ik slaap altijd zonder onderbroek. In de winter met een shirt (zonder onderbroek) en in de zomer bloot. En ik douche twee keer per dag, ‘s morgens om fris en wakker te worden en ‘s avonds om de dag van me af te wassen, letterlijk en figuurlijk. Zo lekker slapen, helemaal schoon en glad.

Dees

Dees

27-09-2020 om 21:15

Triva

Overdag ben je onderweg naar je werk, in de supermarkt, je bent aan het koken en brengt je kind weg / haalt je kind op. Je verschoont de kattenbak en wellicht maak je de wc nog even schoon en dat soort dingen.

Nee dat is niet bepaald even vies als dat je in je bed stapt en gaat liggen tot je wekker gaat.

Bosbes

Bosbes

27-09-2020 om 22:28

en dan, Dees?

Wat gebeurt er dan met die mensen die de kattenbak hebben schoongemaakt, de supermarkt in geweest zijn en hun kind hebben gehaald, die tócht niet douchen?
Wat gebeurt er nu letterlijk in hun bed, of op hun huid, met hun gezondheid en/of met die van anderen?

Denk er eens écht over na. Niet dat vage 'ik vind het gewoon onhygiënisch' maar echt: wat gebeurt er nu precies. Ook in vergelijking met diegene die wel in de douche zijn geweest.

Stel dat iemand wel eens vluchtig zijn handen heeft gewassen (misschien niet zo goed) maar nog best wat zweet heeft, eventueel best al schoon ondergoed zou kunnen gebruiken, maar toch ongedoucht in bed gaat liggen.
En dan wel 's morgens goed doucht.

Wordt diegene eerder ziek? Of..wat?

Bosbes

Ik vind het zelf niet fijn om mijn eigen okselzweet te ruiken als ik in bed lig. Van mij hoeft totaal douchen niet per se elke dag. Maar dus wel voor het slapen gaan de plekken waar ander zweet dan normaal lichaamszweet ontstaat wassen. Oksel en kruisregio. Daar wordt het zweet van geur voorzien door de hormonen. Dat ruik je.
Het gewone lichaamszweer ruik je niet en vind ik daarom minder vies. Dat is het zweet dat vooral ‘s nachts ontstaat, reukloos
En nee je gaat niet dood of wordt niet ziek aan het ruiken van okselzweet of je wat viezige onderbroek met wat afscheiding en remspoor. Maar lekker vind ik het niet

Dees

Dees

28-09-2020 om 07:19

Bosbes

Nou die korrels stuiven het maar je kunt zelf ook wel inschatten dat je van actief zijn en jezelf blood stellen aan externe factoren je viezer maakt als inactief in je bed liggen. Of hou je je nu werkelijk van de domme?

Guera

Guera

28-09-2020 om 07:47

Gewoonte

Laten we het erop houden dat het gewoontes zijn waar we zelf wel bij varen. Er zijn vast meer gewoontes die anderen vies of raar vinden en andere mensen heel normaal. Andere culturen vinden het gebruik van wc papier zeer onhygiënisch bv. Ik snap het wel maar heb er zelf nou niet zoveel last van dat ik nu zelf ook reining met water ipv wc papier. Zo kunnen we wel even doorgaan.
Wat betreft de onderbroek bij de kinderen in de pyjama's. Ik ben ook opgevoed met ondergoed uit onder de pyjama. Mijn kinderen deden dat ook en toen gingen ze bij vriendje logeren die dat niet deed. Ineens hadden we allemaal zoiets van: o ja dat kan ook. Zoiets gewoons waar we echt nul over nagedacht hadden ooit.
Zo was ik zelf een keer in zuid Amerika bij een gezin. Zij sliepen met bh. Ik ben zelf opgegroeid met het idee dat dat slecht is. Het knelt. Je bloedstroom gaat niet goed. Daardoor slaap je slecht. Geen idee waar het vandaan kwam. Ik denk toentertijd ook veel uit de media? Zoiets bedenkt mijn moeder niet zelf. Anyway in zuid Amerika waren ze als de doos voor een aardbeving. En dat je dan met wapperende borsten zonder ondergoed buiten op straat staat midden in de nacht. Daar dus niemand naakt slapen in dat gezin en met ondergoed en bh.

Marinade

Marinade

28-09-2020 om 08:08

Blootstellen

Als je je nu dagelijks naakt zou blootstellen aan stuivende korrels en externe factoren, ja, dan is het nut, nee de noodzaak van de avond-douche wel bewezen. Maar we zijn gekleed, toch?
En verricht je flink fysieke arbeid, ja, dan is ‘s avonds douchen lekker.
Wat Guera zegt: hygiene is ook grotendeels een setje gewoontes waar je je fijn bij voelt, die vertrouwd is.
Ik zou zeggen: applaus voor iedereen, want we reinigen ons op zeer gezette tijden
Hier: slapen met onderbroek, die noch overdag, nog ‘s nachts knelt of draait. Elke ochtend douchen, bij zware inspanning en hete zomerdagen ook snel ‘s avonds. Haren wassen om de dag. ‘S avonds het gezicht schoonmaken en overdag ongeveer 1000 keer handenwassen. Dat is mijn setje.
Leuk draadje dit, ook het oude trouwens.

Triva

Triva

28-09-2020 om 08:13

Sowieso

hebben we nog niet zo lang (paar decennia) de mogelijkheid om elke dag te douchen en vind ik het een enorme waterverspilling tov de rest vd wereld. Dus 50 jaar geleden waren we echt vies...

's Nachts zweet je, afh vd persoon en temp een kwart tot 2 liter per nacht. Je drijft dus 8 uur lang in je van het zweet natte beddegoed... lekker fris.
Denken dat nachtzweet schoon is en niet stinkt? Echt er hangt een bedgeur om je heen hoor... Verschoon je ook elke dag je beddengoed?

Als ik de wc schoonmaak was ik heel goed mijn handen. Verder wordt er niks vuil maar Dees doet dat blijkbaar anders? Idem de kattenbak? Hier geen huisdieren dus ik neem daar niks van mee in bed. Schoenen uit bij de deur dus onze sokken en blote voeten hebben geen straatvuil.

Mijn lichamelijk werkende huisgenoten douchen na hun werk. Dat is 4 uur voor ze naar bed gaan. Moeten die dan nog een keer? Zij doen vier uur lang wat ik 14 uur doe. Ik zit thuis te werken, doe wat boodschappen, maak eens een wandeling...

Triva

Triva

28-09-2020 om 08:16

Overigens

slaap ik nooit naakt. Mijn borsten blijven hangen bij het omdraaien, dat doet pijn en daar word ik wakker van.

Zonder onderbroek... jullie zijn heel gelukkig als je er op vertrouwen kunt dat er nooit wat uit je vagina komt

Nooit 100% goed...

Douche je alleen 's morgens dan duik je super smerig tussen de lakens, douche je alleen 's avonds dan stink je overdag naar nachtzweet. Slapen met textiel aan resulteert in draaiende en knellende kledij en slaap je helemaal naakt dan lek je in je beddengoed.
Jeetje, ik ben helemaal in de war door dit draadje Gelukkig ben ik wel schoon op mezelf, dacht ik en heb ik geen smetvrees.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2020 om 08:52

Ja precies Wil

En echt heel erg vies word ik normaalgesproken ook niet, dus ik geloof het allemaal wel.

Vraag me wel af: wassen jullie dan ook iedere dag je haren?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-09-2020 om 09:22

Gewoonte

Het is allemaal maar net waaraan je gewend bent. Er is geen goed of fout. Dat het tweemaal daags douchen veel water en energie kost, ook dat vinden we inmiddels geen probleem.

Zelf douche ik niet zo vaak. En nooit voordat ik naar bed ga, altijd in de ochtend. Zweterig in mijn kleding stappen lijkt me erg vervelend.
Ik heb totaal geen problemen met naakt slapen, maar vind het zelf niet prettig.

Ginny Twijfelvuur.

Ja, ik was iedere dag mijn haren. Om die vreselijke stinkende zweetlucht te voorkomen en in haar zit natuurlijk stof, ongedierte en smerigheid uit de lucht. Zie, ik ben toch wat smetvrees aan het ontwikkelen
Ja ja, dat is niet goed voor mijn haar, het is onnodig en kost teveel water. Maar ik doe het lekker toch.

Koffiekop

Koffiekop

28-09-2020 om 11:17

Ik ben een viespeuk

en ik voel me daar prima bij! Ik douche in de ochtend (en ik sla wel eens over, dan poedel ik wat bij de wasbak). Ik trek iedere dag een schone slip aan, BH wissel ik om de dag of twee dagen. Ik was het beddengoed eens per 2 weken. Mijn haar eens in de week. Ik draag bovenkleding soms ook wel 2 dagen. Broeken zowiezo, maar ook shirts/bloesjes wel eens. Ligt er een beetje aan hoe intensief mijn dag was.
Sinds Corona was ik mijn handen met enige regelmaat, maar dat was vroeger ook niet mijn sterkste kant. En guess what? Ik ben nooit, maar dan ook nooit ziek. Lang leve de weerstand die je opbouwt met niet al te schoon zijn!

Koffiekop

Koffiekop

28-09-2020 om 11:25

En slapen

doe ik meestal met slip aan. Afhankelijk van de temperatuur draag ik niks, een hemdje, een t-shirt of een nachthemd met lange mouwen. Dat is altijd even wennen want dat draait inderdaad niet lekker mee, maar het koud hebben vind ik erger, dan slaap ik echt niet.
Ik slaap op mijn zij, en heb meestal het dekbed tussen mijn knieën. Zoon heeft een guling, zo'n Indisch rolkussen, voor tussen zijn benen. Als het heel warm is en ik alleen onder een overtrek slaap, pak ik ook wel eens zo'n kussen.

Lou

Lou

28-09-2020 om 11:34

Verspilling

"Dat het tweemaal daags douchen veel water en energie kost, ook dat vinden we inmiddels geen probleem."

Ik wel, eigenlijk. En ik hoop toch wel meer mensen. Twee keer per dag zeg, wat een onzin (over het algemeen dan, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). De een ruikt meer dan de ander maar elke dag één keer douchen vind ik persoonlijk wel het maximum. Om de dag vind ik voor mezelf ook wel genoeg.

Afhankelijk van afspraken en temperatuur douch ik 's avonds of 's ochtends. In de winter is het heerlijk om helemaal warm van de douche m'n bed in te duiken. In de zomer vind ik het heerlijk om mijn haar te laten drogen in de ochtendzon. Dus ja, ieder z'n voorkeur haha.

zonder slip

Al jaaaaaren en met nachthemd wat erg mee rekt dus geen gevoel dat ik vast zit. Een pyjamabroek, dan moet t erg koud zijn en dat zit vervelend zonder slip
(Al jaren zonder slip omdat mijn toenmalige in mijn ogen stokoude gynaecoloog zei dat t best eens kon helpen tegen de schimmel en de onrustige uitstrijkjes. Dus ik heb dat gedaan en of t waarheid is of niet, allebei niet meer gehad.)

zebra

zebra

28-09-2020 om 16:53

net als Guera

vind ik dat er inderdaad een slaaplucht hangt bij het opstaan dus ik douche liever in de ochtend zodat ik fris en fruitig naast mijn collega's kan staan. Natuurlijk kan wassen aan de wastafel ook maar dat kost me net zoveel tijd als een snelle douche.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.