Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marga

Marga

30-09-2020 om 16:46

Wie doet ook de WimHof methode?


Marga

Marga

01-10-2020 om 16:39

Ja mensen

Dat is nou het nadeel van een forum: je wilt iets positiefs brengen wat jouzelf helpt en wat voor anderen wellicht ook fijn is en bij elk draadje komen weer mensen naggen, vliegen afvangen en negatieve input geven. Ik ga niet meer kijken in dit draadje want ik heb genoeg op het forum gezien om te weten hoe het werkt: het ontspoort weer argumenten voor en tegen en dat vind ik zonde van mijn tijd.

Voor de positieve mensen: er is genoeg te vinden en ik zou zeggen ondervind het zelf en doe dat veilig.

Als het je niks lijkt en je weet zeker dat het niet is omdat je eigenlijk gewoon in je comfortzone wilt blijven, doe je het toch lekker niet. Fijne dag. Ik ben weg.

Mijntje

Mijntje

01-10-2020 om 16:48

prima

Er waren wel wat enthousiastelingen hoor. Maar als je geen weerwoord wil horen moet je niet posten nee. Ik vind het trouwens prima als mensen een koude douche nemen en zich er lekker bij voelen. Alleen niet om nou te denken dat het nou werkelijk supergezond is.
Het lijkt me beter dan roken

Lou

Lou

01-10-2020 om 17:01

Tegenovergestelde

Marga:
"Ik ga niet meer kijken in dit draadje want ik heb genoeg op het forum gezien om te weten hoe het werkt: het ontspoort weer argumenten voor en tegen en dat vind ik zonde van mijn tijd."

Bijzonder. Ik heb juist het tegenovergestelde: ik vind een draadje met alleen maar jubelreacties juist niet zo veel aan. Op een discussieforum hoop je toch op argumenten en tegenargumenten. Maar jij niet. Dan moet je hier ook niet zijn nee, dat heb je goed.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 17:09

Ach

Met alle linkjes van goeroe-trainers begon het toch al meer op sluikreclame te lijken. Prima dus als dat hier stopt.

Ja, ook!

Ja, ik doe het ook! Als er lichamelijke voordelen zijn, is dat mooi meegenomen, maar ik vind het vooral het mentale aspect fijn en het voelt ook gewoon lekker (erna dan, onder die koude straal gaan staan echt niet).

Ik begin er meestal zo ergens in april/mei mee en houd het dan vol tot ik in oktober/november eens verkouden wordt en er dan mee stop, omdat het dan niet prettig meer voelt. De sport is voor mij een beetje om de douchethermostaat dan in april/mei op zijn koudst te draaien en dan niet meer aan te raken. Scheelt trouwens ook op de gasrekening!

Wat trouwens best wel uitmaakt is de temperatuur van het water door het jaar heen. Koud water in de zomer is vaak nog een graad of 20, maar dat loopt in de winter terug naar 10-15 graden. Dat is wel echt een verschil.

Lou

Lou

01-10-2020 om 17:13

Elena

Nou ja, daarom waren die tegenargumenten natuurlijk ook zo leuk. Dan zit je tenminste niet alléén naar sluikreclame te kijken.

(Ik heb verder geen inhoudelijke bijdrage want mijn kennisniveau is ongeveer Wim Hof = koud douchen = brrr.)

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 17:19

Lou

'(Ik heb verder geen inhoudelijke bijdrage want mijn kennisniveau is ongeveer Wim Hof = koud douchen = brrr.)'

Als ik lees dat mensen vooral genieten van het moment ná de koude douche, zoals Minna, krijg het voor mij helemaal een hoog sekte-gehalte. Of er zijn hier wat mensen met latente SM-neigingen.

In een ander draadje kwamen de slaapkamers met ijsbloemen al langs. Ik geloof niet dat ik daar zou zo fit, fris en mentaal weerbaar van geworden ben 😈

Koud

Koud

01-10-2020 om 17:54

Mediteren

Ik heb ook een wim hof training gedaan, al een hele tijd geleden. Ik heb een tijdje toegewijd de ademhaling oefeningen, yoga en koud douchen en opdrukken gedaan. Pas na een tijdje daarmee bezig zijn lukte het me om te mediteren, had m'n lijf en hoofd voldoende rust daarvoor. Ben ik nog steeds heel blij mee. En de verwarming ging ook echt een graad lager, dat was superfijn. Ik douche nog steeds koud, 's ochtends, dan ben ik veel fitter en wakkerder dan na een warme douche. De ademhaling doe ik niet meer, daar wordt m'n tinitus erger van, dat vind ik erg jammer want inderdaad, de ontspanning energie die dat bracht was heerlijk.

Er is trouwens wel een onderzoek gedaan waarbij de effecten wel werden aangetoond. Mensen die de methode deden werden significant minder ziek van een kunstmatige verkoudheid (of iets anders, dat weet ik niet meer) dan mensen die de methode niet deden. Er zijn meerdere wegen naar Rome en dit is er echt wel een. En ook qua energieverbruik zuinig, mits je dan weer niet allemaal zakken ijs gaat kopen voor je bad😉

Bellefleur

Bellefleur

01-10-2020 om 20:41

Ik!

Ik heb net vorige week in een ijsbadje gezeten. Toevallig dat er nu een draadje over WHM is. Ik moet eerlijk zeggen dat ijsbadje was een beetje icing on the cake. Maar de ademhalingsoefeningen vond ik geweldig. Niet vaak zo'n diepe ontspanning meegemaakt. Ik ben overgegaan op alleen maar koud douchen. Ik voel me er veel fitter door. Het voelt voor mij ook zo logisch om koud te douchen. Verder is mijn ademhaling enorm verbeterd, en mijn hartslag gedaald. Van dat mentale heb ik niet veel meegekregen, maar mijn man zegt dat mijn humeur is verbeterd. Dus het maakt me niet uit of het goeroegedoe is, of dat het kwakzalverij is of nog erger. Ik doe mee! Als het gaat vriezen, ben ik die middelbare vrouw die blijmoedig in het wak dobbert.

Viooltje

Viooltje

01-10-2020 om 21:57

Klinkt wel interessant

Maar als ik lees dat je hartslag daalt van die ademhalingsoefeningen dan haak ik af, want ik heb bradycardie (lage hartslag; normaal is voor mij 43-45 slagen per minuut). Buikademhaling heb ik van nature. Maar wellicht gewoon eens proberen.
Ik ga al eens per maand naar de sauna en douche altijd koud na. Dat is dan wel redelijk kort. Ik zal eens kijken of ik het opbreng om direct koud te douchen, al lijkt me dat nu redelijk afgrijselijk, zo warm uit je bed onder de koude straal 🥶

Goh comfortzone

"Als het je niks lijkt en je weet zeker dat het niet is omdat je eigenlijk gewoon in je comfortzone wilt blijven, doe je het toch lekker niet. Fijne dag. Ik ben weg."
Mij leek het ook niks. Maar door jouw reactie ga ik het zeker niet doen
Want nu blijkt dat het heel erg is als je in comfortzone wilt blijven. Dat het eigenlijk beter is dat je buiten je grenzen wordt getrokken. Grenzen die je misschien zelf met recht en rede hebt getrokken. Maar nee. je moet uit die comfortzone.
Als ik comfortzone lees denk ik gelijk aan een column van Japke d Bouma. Gaat weliswaar over comfortzones op kantoor maar geeft wel kern van gezeur "kom uit je comfortzone" weer.

"Jongens, ga lekker zélf uit je comfortzone als er zo nodig iemand uit zijn comfortzone moet. Er is nog nooit iemand beter van geworden. Het heet niet voor niets ‘comfortzone’. Het is er veilig, de ramen worden er gezeemd, er zijn kroketten, je kunt er lekker doorwerken en je kunt er nog eens geintje maken zonder dat je meteen ontslagen wordt. Mensen die zeggen dat je uit je comfortzone moet zijn sadisten en als ze hun zin krijgen wordt iedereen heel ongelukkig op kantoor.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 07:08

Bovendien

'Als je een flinke meid bent probeer je het eens een maandje en zeg dan eens wat je er van vindt.'

Zoiets zei Bhagwan/Osho ook.

Als je linkjes van anderen nodig hebt om uit te leggen wat er zo fijn aan is, ben je flink gehersenspoeld.

@Emma

@Emma

02-10-2020 om 08:08

Marga

"Als het je niks lijkt en je weet zeker dat het niet is omdat je eigenlijk gewoon in je comfortzone wilt blijven, doe je het toch lekker niet. Fijne dag. Ik ben weg."

Serieus? Je gedraagt je als een stampvoetende kleuter. Ik vind het hilarisch.

Mijntje

Mijntje

02-10-2020 om 08:46

link

Over linkjes gesproken, het gaat natuurlijk niet op voor even koud douchen, maar de echte Wim Hofman methode is zeker wel gevaarlijk: https://www.parool.nl/nieuws/oefeningen-iceman-wim-hof-eisen-slachtoffers~be5fa5d0/ en zo zijn er meer slachtoffers. Plus diegene die kanker of andere erge ziekte hadden en hiermee dachten te genezen.
Dus waarom hier niet een beetje kritisch op mogen zijn?

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 09:02

Comfortzone

Zoals ik al schreef, ik was erg enthousiast toen ik het boek las (met het idee om het te gaan doen) en ik geloof wel dat fysieke uitdaging, binnen bepaalde grenzen, goed voor je is. Daar heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig.

De methode is inderdaad onderzocht door de Radboud universiteit, maar de conclusies die Wim Hof eraan verbindt gaan veel verder, dan die van de onderzoekers.

Zelf lijkt het me iets wat je gewoon moet doen als het je goed doet en het is altijd leuk om je enthousiasme te delen. Maar waarom zou je schermen met 'het is niet vaag, want evidence based', als je geen discussie wilt?

Maar goed:
Als je geen zin hebt in inhoudelijke discussie en je weet zeker dat het werkt, omdat je eigenlijk gewoon in je comfortzone wilt blijven, doe je het toch lekker niet.

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 09:09

Vereniging tegen kwakzalverij

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/de-wim-hof-methode-een-nieuwe-ster-aan-het-alternatieve-firmament/

Eveneens een interessante uiteenzetting, met verschillende naschriften.

Neemt niet weg dat ik door dit draadje wel weer begonnen ben met het opbouwen van koud douchen.

Jael

Jael

02-10-2020 om 11:11

koud water

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan koud water.Toch fascineren deze verhalen mij wel altijd. Mijn broer is sinds een paar jaar helemaal gek op koud water zwemmen, vanaf oktober t/m april gaat hij iedere zaterdag naar een plas hier in de buurt met een groepje en gaan ze in de ochtend even een paar minuten dompelen, de hele winter door en hij heeft zich nog nooit zo lekker gevoeld sinds hij dit doet, niet meer verkouden geweest, en voelt zich superfit. Zelf loop ik al te miepen als ik aan de waterkant sta in een warm land, want het water is dan best koud vind ik (en dan duurt het zeker een kwartier voordat ik eindelijk 'door' ben) dus als ik met mijn broer meega dan denk ik dat ik alleen mijn grote teen onderdompel.
Toch zou ik willen dat ik het durfde, misschien toch maar oefenen in de douche thuis.
Ik heb toen via Netflix een docu gezien van Wim Hof via The Goop Lab (programma van Gwyneth Paltrow) wel interessant voor de liefhebber. (aflevering 2 seizoen 1)

Koud

Koud

02-10-2020 om 21:11

Comfortzone

Wat jammer dat hier zo ingegaan wordt op de comfortzone en niet op het positieve effect dat het kan hebben.
Dat er doden zijn gevallen ligt niet aan de wim hof methode maar is een uitzondering en ligt aan mensen die ver over hun grenzen heengaan. Das nooit slim, ok niet bij andere methoden of sporten of wat dan ook. Je kan je ook 'doodwerken' is niet voor niets een uitdrukking.

Lou

Lou

02-10-2020 om 22:40

Haha Koud

Lees de eerste 28 bijdragen nog eens. Ik vond het best lang duren voor er een tegengeluid kwam.

bergbeklimmer

bergbeklimmer

02-10-2020 om 23:45

zuurstofgehalte

In de voorbereiding van onze beklimming van de Kilimanjaro, stuitte ik op artikelen over Wim Hof. De ademhalingsmethode helpt om het zuurstofgehalte in je bloed te verhogen en kan daarmee helpen om hoogteziekte te voorkomen. Daar is overigens niets zweverigs aan, is gewoon meetbaar met een saturatiemeter. We hebben een cursusdag gedaan om die ademhalingsmethode te leren. Heel bijzonder wat je aan je lijf voelt.

Ik zou het zeker niet op basis van filmpjes zelf proberen. Doordat je versneld zuurstof opneemt, kun je bijvoorbeeld gaan hyperventileren. Goed om dat onder begeleiding te leren. Met de cursus ook een ijsbad gedaan. Niet mijn hobby, en ook zeker niet mijn ambitie. Maar het lukte wel, dankzij een bepaalde focus oid door je door zo'n ademhalingsessie hebt.

De ademhalingsmethode heeft ons op de Kilimanjaro zeker geholpen. Het is zwaar om op grote hoogte te zijn, vanwege het zuurstoftekort. Je wordt dan kortademig of zelfs benauwd. Op die momenten was het prettig om met deze techniek de ademhaling weer onder controle te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.