Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kathy

Kathy

19-01-2016 om 15:02

Zoon heeft mogelijk ODD

Onze zoon is 14-jaar en heeft al voor een langere tijd (8 jaar) kenmerken van ODD, zoals:
-Woedeaanvallen, hierbij maakt hij veel spullen kapot
-Weigert zich aan regels te houden, bijvoorbeeld optijd slapen of naar school gaan
-geeft andere de schuld van zijn problemen.
-snel driftig, hij kan ineens omslaan.
-wil de laatste week niet naar school en is voor geen mogelijkheid het huis uit te krijgen,
-ziet goede bedoelingen als een aanval.
-Is er agressief als hij zijn zin niet krijgt
-Deze dingen gebeuren voornamelijk thuis.

We zijn hiervoor destijds naar de huisarts geweest maar deze zei niets te kunnen doen omdat hij (nog) niemand ernstig pijn had gedaan. Het is het laatste jaar erger geworden. We zijn nu weer geweest en kregen weer hetzelfde antwoord en weten nu niet meer wat te doen. Hij oogt erg ongelukkig en we willen hem ook graag helpen evenals onszelf.We weten nu echt niet meer wat we nog kunnen doen om te helpen en het op te lossen.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand ideeen over wat we nu nog kunnen doen ?

Mari39

Mari39

19-01-2016 om 16:25

huisarts

Gaat wel erg kort door de bocht denk ik. Ik zou zelf actie ondernemen en danwel via gemeente danwel via huisarts naar kinderpsychiater verwezen willen worden.is dat al eens ter sprake geweest?

Jezelf verdiepen

http://www.livesinthebalance.org/

Ik zou me eerst verdiepen in Ross Greene. Zijn boeken zijn ook in het Nederlands vertaald.
Een kind doet het goed als het maar weet hoe. e]
Je leert prioriteiten stellen op welke slak je zout legt en hoe je het contact met je kind aangaat.

Het klinkt alsof je kind overvraagt wordt en dan dwars gaat liggen. Ik weet nergens anders bijzonder veel van maar ik zou me ook verdiepen in autisme. Kan zijn dat je kind te overprikkeld is, te druk in zijn hoofd, om adekwaat te reageren op vragen van de omgeving.
Je eerst informeren, voor je naar hulpverleners stapt, kan voorkomen dat je jaren aan het winkelen bent en er toch niet uitkomt.
Met Ross Greene kun je een handvat krijgen om wel goed met je kind om te gaan.
Ook met een informatief boek als 'Geef me de vijf'. Je kind hoeft niet eerst een diagnose te hebben om er toch veel aan te hebben.
sommige kinderen onttrekken zich aan straffen en belonen, gewoon omdat ze meer rust, geduld en concrete uitleg nodig hebben.
ODD is vaak een verlegenheidsdiagnose. Ja, kind werkt niet mee, omdat die dat niet kan. En overvraagt wordt om dat wel te kunnen omdat je het niet ziet aan de buitenkant dat het aan de binnenkant niet lukt.

AnneJ

Ik wil ff kwijt dat ik vind dat jij vaak zulke goede dingen zegt! Ik lees vaak mee en heb er vaak iets aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.