Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polly Shearman

Polly Shearman

10-07-2009 om 16:04

Airco in auto? ja of nee

staan voor de keuze, willen we airco in onze volgende auto ja of nee.
Ik denk, ach voor die paar weken dat het warm is hier??? waarom zouden we dat doen?
Maar aan de andere kant, met een andere ( goede) auto gaan we misschien wel een keer naar frankrijk/italie rijden, en kan je dan zonder airco???

iemand iets nuttigs te zeggen??

oh en zo ook de keuze stuurbekrachtiging of niet?? die keuze lijkt me simpeler omdat je daar elke dag lol van hebt? of kan je makkelijk zonder met een kleine auto??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook handig als het nat weer is

en in de winter als je ramen aan de binnenkant beslaan. even de airco aan en voor je weg rijd zijn je ramen als schoon.

Voor mij geen auto zonder airco meer en in de zomer gebruik ik hem sporadisch, word er altijd zo verkouden van.

en stuurbekrachtiging ja tuurlijk heel handig . heb je dat nu ook dan zal het zonder erg tegenvallen.

succes met uitzoeken.

Ja!

Ik heb me jarenlang verzet tegen een airco. We waren geen watjes, zo vaak is het niet warm in Nederland en het kost extra brandstof, dus slecht voor het milieu.
Tot we een keer een tweedehandse auto kochten waar een airco inzat, en dan ook nog zo'n hele luxe waar je de temperatuur kunt instellen.
Ideaal, niet alleen in de zomer zodat je niet suf en bezweet de auto uitkomt, maar nog veel meer in het najaar en de winter. Met een airco zijn je ruiten veel sneller ontwasemd en dat is een stuk veiliger. Ik zou dus niet meer terug willen naar een auto zonder airco.
Stuurbekrachtiging is leuk, maar niet noodzakelijk. Als je jezelf maar aanwent om eerst de auto heel langzaam aan het rollen te brengen en dan pas aan het stuur te gaan draaien hoeft dat niet zoveel kracht te kosten.

Petr@

Petr@

10-07-2009 om 16:59

Ook

lang verzet tegen airco om dezelfde redenen als jij, Polly. Maar ben nu al lang om )) (Ik rijd nu in een (vervangende) auto die spiksplinternieuw is en waar je voorin de airco per zitplaats kunt regelen, erg luxe hoor!)

En met dat broeikaseffect wordt het hier toch ook steeds warmer ))
Vooral op vakantie (Spanje, Italië) ben ik er erg blij mee!
Stuurbekrachtiging kan ik niets zinnigs over zeggen want weet niet hoe het zonder bekrachtiging rijden is.

gr.
Petr@

MaximeM

MaximeM

10-07-2009 om 17:09

Stuurbekrachtiging

Hoi,

Ik heb een kleine auto zonder stuurbekrachtiging gehad en dat is heel vervelend als je iedere dag moet file parkeren(is veel stuurbewegingen, gaat heel zwaar) ik had er tijdens het gewone auto rijden trouwens helemaal geen erg in. Als je bijna nooit hoeft te file parkeren omdat je bijvoorbeeld thuis een oprit hebt of parkeerplaatsen voor de deur waar je zo inrijdt dan zal je het ook minder missen. Ik wil in ieder geval nooit meer zonder stuurbekrachtiging. Airco ben ik al zo gewend, we gebruiken deze echt wel van april t/m september (en ook voor ontwasemen enzo in de winter)

Maxime

mirreke

mirreke

10-07-2009 om 17:24

Kost veel brandstof

die airco. En het kan stuk, ook al zo lastig. En over het ontwasemen van de auto in de winter, dan zet ik de blower aan, is het ook zo over, kost misschien een minuutje meer en minder benzine. Daarnaast moet je ook nog eens opletten, als je gaat rijden een kwartier voor aankomst ongeveer die airco uitzetten, zodat je een beetje went aan de temperatuur. Zo doet mijn lief het tenminste die de eerste keren na rijden met de airco op langere stukken altijd toevallig een dag later snotterig werd. Toen viel het kwartje. Als ik bij hem in de auto zit wil ik de airco niet aan, ik vind het zo'n onprettige koelte, en nogmaals, erg milieu-onvriendelijk.
Stuurbekrachtiging is handig.

Petr@

Petr@

10-07-2009 om 17:44

Tja

ik neem aan dat Polly niet honderden kilometers per dag gaat rijden (want dat is de insteek van dat artikel) dus dat het met de kosten ook wel mee zal vallen!
En helemaal als je op diesel of op gas rijdt (zoals wij deden).

tonny

tonny

10-07-2009 om 22:07

Kost veel extra brandstof

en daarom hebben we de airco (die er wel in zit) zelden aan in de auto. We rijden trouwens ook niet zo vaak lange stukken, veelal minder dan 250 km achtereen.

Ramen open tijdens het rijden kost ook extra brandstof, dat weet ik, maar ik vind het 'natuurlijker' voelen dan een geairco-de auto.

Airco in gebouwen/winkels kan bijzonder onplezierig zijn als je weer naar buiten gaat, naar mijn idee staat het apparaat vaak veel te koel afgesteld. Aan wat warmere temperaturen is best te wennen, maar ja, in Nederland slaat het weer altijd al om voordat je gewend bent

Stuurbekrachtiging is wel heel prettig vind ik. Maar airco - wij kunnen prima zonder.

Tonny

Top gear

Heeft een keer vergeleken. Airco kost evenveel brandstof als raampjes open.

Voordeel van airco:
temperatuur
geen beslagen ramen
geen last van pollen in het pollenseizoen

Nog een voordeel

Een koele auto voorkomt in de zomermaanden het wegdoezelen door de warmte. En is dus belangrijk voor de verkeersveiligheid.

Ik rij 160 km per dag en vecht vooral in de zomermaanden aan het eind van middag vaak tegen de slaap. In een koele auto gaat dat beter dan in een benauwde warme auto.

Puur voor de veiligheid dus!

Rembrand

Rembrand

11-07-2009 om 11:40

Zalig!

Toen ik een paar maanden geleden onze auto t.l reed was ik om één ding blij.........
De volgende auto werd er een met airco.
Wij hebben regelmatig op weg naar onze vakantiebestemming met alle ramen open moeten rijden om de temperatuur nog enigszins aanvaardbaar te krijgen. Je kan geen woord tegen elkaar zeggen vanwege de herrie en na aankomst klapperen je trommelvliezen nog uren na.
En de stemming in de auto ( met drie grote knullen op de achterbank ) word er echt niet gezelliger op.
Ik verheug me nu al op de koelte in de auto als we volgende week op vakantie gaan. Bovendien is het in mijn werk ook wel erg lekker als ik fris en fruitig bij cliënten kom ipv doorgezweten en verhit.
M.

Vera*

Vera*

11-07-2009 om 12:42

Vakantie ot

Wij hadden een Peugeot met een gewone simpele aan of uit knop. Op vakantie was het heet in Zuid Frankrijk en in de auto ook. Ik zei dat de airco het niet deed man beetje boos dat het gewoon door de hitte kwam. Nu verloren wij een stukje auto onderweg dus moest man daarvoor naar de garage. Toch ook maar even in zijn beste Frans gezegd dat de airco het niet deed. De monteur duikt onder de motorkap en komt naar boven met in elke hand een stekker. Die moesten wel aan elkaar en voila, we hadden weer airco.
Nu hebben we een auto met climate control system. Ik riep pas ook weer dat de airco het niet deed, klopte natuurlijk ook weer niets van. Mooi wel dus, en nu is de stand koude voeten weer beschikbaar (niet dat ik het zo koud wil hebben).

Polly Shearman

Polly Shearman

11-07-2009 om 13:15

Help ons kiezen: dacia of peugot

keuze A:
dacia sandero 1,2 16v 75 ambiance
stuurbekrachtiging, trekhaak, airco radia cd speler, bouwjaar 2009, 3 jaar garantie levertijd 3 maanden Prijs: 8700 ( over prijs valt niet te praten)

Keuze B: peugot 206 1,4
stuurbekrachtiging trekhaak, radio cd speler, bouwjaar 2005, 1 jaar garantie, levertijd 1 week. prijs: 7750 ( maar met beetje geluk krijg ik er nog wel 250 af, heb er al 500 af, dat beetje lukt ook nog wel)

Daarbij te vermelden dat de auto die we NU hebben elk moment uit elkaar kan vallen, durf er nauwelijks nog in te rijden, hij valt steeds uit ook midden op de snelweg.

Wat zouden jullie doen?

Vera*

Vera*

11-07-2009 om 13:49

Veiligheid

Ik zou gaan voor de veiligheid en gaan voor de Peugeot. Een auto die uitvalt op de snelweg is vragen om ongelukken. Zeker als je voor de vakantie langer op de snelweg zit.
Een Peugeot houdt denk ik ook wat meer zijn waarde als een Dacia, maar dat moet je om zeker van te zijn maar kijken op Marktplaats.

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 14:12

Peugeot

Aan de Dacia kleven nadelen, maar ik ben even vergeten welke. Gewicht? Inruilwaarde? Wat was het ook weer?

Tirza (immer airconditioned)

Dacia

Nieuwer, wel airco, langer garantie.
Wij hebben mensen op bezoek gehad die letterlijk vrijwel bezwijmden toen ze binnenkwamen na een rit van 2 uur (file) met de raampjes open. "Maar we hebben de airco niet aan gehad, dat is veel milieuvriendelijker". Ik heb dus liever wel airco, al staat hij het grootste gedeelte van het jaar uit.
Maar gezien de situatie bij jullie is het wel erg handig om snel een betrouwbare auto te hebben en ik zou dus toch voor airco gaan, waar mogelijk. Bij dit gegeven zou ik dus toch proberen een andere optie te zoeken dan de keus tussen deze twee auto's.

Minerva

Minerva

11-07-2009 om 15:04

Ik heb de peug 206 1.4

De peug 206 automaat met aerco toen ik hem kocht was hij 5 jaar en stond er 35000 op de teller. Hij heeft automatische ruitenwissertjes en moest wel een beetje ingereden worden, want hij was inderdaad van een oud omaatje geweest. Nu scheurt hij als de beste, makkelijk wendbaar door de stuurbekrachtiging en met een S (sportief of scheurstand zoals wij het noemen) en een stand voor als het glad is. Een heerlijke auto. Kan niet echt veel in maar je zit als een vorst! Destijds voor 7000 gekocht als ik het goed heb. Ook 1 jaar garantie.

Minerva

Minerva

Minerva

11-07-2009 om 15:06

Oh ja wat ik nog wilde zeggen

De aerco is gewoonweg zalig en staat eigenlijk altijd aan. Voor mij op lekker hard blazen en koud. Mijn man krijgt het snel te koud maar trekt ook minder kleren aan. Als ik met mijn man mee ga in zijn auto,. oude 205 zonder aerco mis ik het altijd direct.

Minerva

Polly Shearman

Polly Shearman

11-07-2009 om 15:31

Die 3 maanden

dat we op een nieuwe dacia zouden moeten wachten daar zie ik erg tegen op, nog ik weet niet hoeveel ziekehuis bezoeken de komende 3 maanden, en ik ben altijd diegenen die met stress in de auto zit omdat hij elk moment er weer mee op kan houden. Voor manlief zijn die 3 maanden te overzien, maar hij gaat elke dag op de fiets naar zijn werk.... !
Manlief is niet kapot van de peugeot, dus ik denk dat we verder gaan zoeken de komende week. Ik wil vooral een betrouwbare auto, niet meer aan de kant komen te staan.
En een kleine, nou ja groot genoeg voor 3 kinderen, en met een trekhaak voor op vakantie. Maar ik heb nu die hele grote auto een paar jaar gereden en ik vind het TE duur, zoveel wegenbelasting, en hij zuipt zooooo veel.
iets groter als de 206 mag wel hoor, maar niet te veel.
HEt is gewoon lastig, ik wil niets overhaasten maar aan de andere kant, elke dag dat we in ons grote bakbeest rijden kost ons alleen maar meer geld.
Die airco.. hebben we nu ook, maar gebruiken we eigenlijk nooit. Dat is een luxe die je idd zal missen als je hem dagelijks gebruikt, maar wat je niet hebt kan je ook niet missen.
Ik wil gewoon zuinig rijden en airco kost hoe dan ook extra benzine.
Het is gewoon belangrijk dat ik van A(huis) naar B (ziekenhuis) kom, want dat is de voornaamste bestemming voor ons de laatste tijd. Ik ben deze grote bak ZOOOOOO Zat! zoveel pech mee gehad... grrrrrrr

Rafelkap

Rafelkap

11-07-2009 om 16:17

Wij

hebben nu geen airco. Was te duur om goed te laten maken. maar ik verlang er wel naar, bij een volgende auto. Zo zielig die zwetende koppies achterin! In NL is het ook soms erg heet, niet alleen op weg naar vakantieadres.

liora

liora

11-07-2009 om 16:46

Japanner

Hoi Polly,

Als je niet met pecht langs de weg wil komen te staan, kies dan Toyota of Honda.

Ik zou eerst beslissen welk merk je wil, welk type en welke extra's, en vervolgens een dealer zoeken die dat heeft. En dus niet eerst auto's vinden en dan daaruit kiezen.

Liora

Rembrand

Rembrand

11-07-2009 om 17:07

Eens met liora.

Wij hebben jaren een Mazda 626 gehad en als ik hem niet total loss had gereden hadden we hem nu nog gehad.
Nu rijden we alweer een paar maanden in een Toyota Avensis Stationcar en hier zijn we weer net zo tevreden over ! En een zee van ruimte ( ook bagageruimte ).
M.

Primavera

Primavera

12-07-2009 om 00:43

Open ramen vervuild vaak meer dan airco

Wat minder vervuilend is, open ramen of de airco aan hangt stomweg van de snelheid van de auto af. De vuistregel is dat binnen de bebouwde kom raampjes open minder bezine kost en buiten de bebouwde kom airco voordeliger rijdt. Ik zou dus gaan voor een auto met airco en die met beleid aanzetten.
groetjes Primavera

Angie

Angie

12-07-2009 om 07:55

Mwah

Ik gebruik de airco zelden. Alleen als we naar Las Veags rijden en dat is niet vaak. Voordat de enoorme hitte uit de auto is verdwenen, ben ik meestal al thuis en dat is toch een half uurtje verderop. Dan rijdt ik liever met alle ramen op een kier en de ventilator flink aan, dat rijdt ook een stuk zuiniger, heb ik gemerkt, zelfs op de snelweg.

Maar op lange stukken in het binnenland, dan is het wel echt nodig.

Nu moet ik zeggen dat de zon hier ook behoorlijk hoog staat in de zomer. En gek genoeg vind ik dat minder heet dan in de winter, wanneer de zon lager staat, ongeveer zoals in de zomer in Nederland. Dan scheint 'ie de auto in, in plaats van op het dak, en dan zit je dus direct in de zon en dat is heeeeeeet! Als ik dan "netjes" gekleed ergens naar toe ben, dan wil ik de airco nog welleens vol open zetten om toch "cool" te arriveren.

Maar hoe dan ook, zonder airco, zelfs met ramen open op de snelweg, rijdt veel goedkoper dan met airco aan en de ramen dicht. Uigeprobeerd, meerdere keren.

Angie

Yta Chalne

Yta Chalne

12-07-2009 om 09:50

Oprijden

Als je niet van plan bent de auto te gaan inruilen binnen een paar jaar zou ik zeker voor de Dacia kiezen. De kans dat je daar de komende tien jaar mee langs de weg komt te staan is verwaarloosbaar, 't zijn prima auto's.

Maar alle NL'se autodealers staan je momenteel juichend op te wachten, dus kijk idd nog even flink verder. Denk ook aan merken als Kia, Hyundai: waar voor je geld en goede 2e hands prijzen.

Primavera

Primavera

12-07-2009 om 12:12

Mwah angie

Ik heb het uit een uitgebreide test van een italiaans autoblad van 4 jaar terug. Daar kwam toch echt uit dat ramen open bij hogere snelheden meer consumeerde dan air conditioning. Het ging natuurlijk wel over langere stukken, voor een kwartiertje rijden ligt het anders.
Groetjes Primavera

Hogere kosten

Tonny schreef het ook al, airco kost meer brandstof, maar vergeet daarbij niet op te tellen, dat een airco elk jaar schoongemaakt moet worden en nagekeken. Als de airco stuk gaat kost het helemaal veel geld.
Hou dat in je achterhoofd of je dat kan missen dat geld wat er extra bij gaat komen als je auto toch voor een beurt naar de garage moet.

het hangt af van je budget hoe belangrijk je dingen vindt. Ik vind ook dat luxe snel went want nu hebben we een auto met alles erop en eraan en ik moet zeggen dat ik ook van alles gebruik maak Climate controle en stuurbekrachting, inparkeersensoren en nog wat meer dingen zitten in die bak van ons, ja het is erg prettig.

mama Katja

mama Katja

13-07-2009 om 09:31

Is er niks te regelen

Polly,

Als je keuze echt alleen gaat om deze 2 auto's zou ik kiezen voor de Dacia - voor 1.000 euro meer heb je een nieuwere auto en ook nog airco.

Dat je 3 maanden moet wachten op deze auto terwijl je huidige auto er elk moment mee op kan houden is natuurlijk niet prettig. Daarom vraag ik me af of er met de garage niks te regelen valt: er kan dan wel niet over de prijs onderhandeld worden maar wellicht wel over de "randvoorwaarden". Jullie kopen deze auto maar ondertussen wordt de huidige wagen dusdanig opgelapt dat hij nog 3 maanden meekan of een vervangende auto of wat je er ook maar uit kan slepen.

Zoniet: dan zou ik van de koop afzien. Ze willen momenteel erg graag verkopen, hoor. Daar kun je vast voordeel uit halen.

Overigens zou ik persoonlijk ook eerst gaan zoeken naar een Japanner die voldoet aan al mijn wensen.

Succes ermee!

Groetjes,
Katja

mirreke

mirreke

13-07-2009 om 18:53

Dacia en leenauto regelen

Die wil ik zelf ook. Weet je zeker dat er echt niet te onderhandelen valt? Ook niet bij een andere dealer? Of probeer een goedkope leenauto te regelen. Dealers willen nu heeeel erg graag verkopen. Dus noem je probleem, zeg dat je het anders direct zou doen, maar dat je met die overbrugging zit. Wie weet wat er nog mogelijk is.

Polly Shearman

Polly Shearman

13-07-2009 om 19:44

Besloten

Om voor de Dacia te gaan. Die 3 maanden zingen we wel uit. Voor ziekenhuis bezoeken in rotterdam kunnen we auto van mijn moeder lenen. En verder zien we wel. Oplappen gaat misschien ook nog wel lukken. Bedankt voor al het advies. Groet polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.