Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bakfiets of moederfiets?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

18-01-2009 om 17:02

Amsterdam

Hoi,

Nog even over fietsen in Amsterdam. Zus, ik weet niet waar jij woont, maar ik zie hier echt geen kinderen van 4 of 5 jaar los meefietsen. Tenzij mensen heel toevallig een heel kort stukje moeten fietsen en een vrijliggend fietspad hebben of zo.
Heb toevallig het nog even bij wat vriendinnen gecheckt, en uit de antwoorden maak ik op dat de meeste kinderen pas wat gevaarlijker stukjes meefietsen vanaf een jaar of 7,5 a 8.

Liora

Zus

Zus

18-01-2009 om 20:12

Dan woon ik vast niet in jouw buurt

Ik geef toe, er fietsen niet vaak kinderen van 4 of 5 jaar mee, maar de mijne toch echt wel, hoor. Niet dat ik het niet af en toe eng vind, maar het kon soms niet anders en nu (6 en 7 jaar) gaat het heel goed. Wij wonen in de buurt van het Stadionplein en fietsen met de kinderen naar zwemles (andere kant Vondelpark) en ballet (bij de Spiegelgracht). Ik kies wel de relatief rustige routes uit. Maar ze doen het wel. Maar alletwee tegelijk meefietsen begin ik nog niet aan, dat vind ik nog wel te eng (mijn man durft dat wel).

Manda Rijn

Manda Rijn

18-01-2009 om 21:23 Topicstarter

Achterop

kom er nu pas achter dat het niet uitmaakt of de baby voorop of achterop zit, als de baby stabiel kan zitten dan kan h/zij mee. Mijn dochter zat met 7 maanden stevig (met 8 maanden liep ze langs de bank . Dus als deze ook zo snel is dan kan ik vanaf een maand of 7 (dan is het winter) met de baby achterop. En dan heb ik eigenlijk geen moederfiets nodig want een gewone stabiele damesfiets is dan ook prima en dan laat ik er wel zo'n 2punts standaard onder zetten.

En alles daarvoor doe ik lopend of met de auto of met een babymee ding voor achterop.

Goh ik ben d'r helemaal uit, leuk, ik ga komende tijd lekker 2eh fietsen kijken

Ik zie ook wel eens moeders met een baby in de draagzak en dan op de fiets, echt doodeng vind ik dat.

Minet

Minet

19-01-2009 om 08:53

Baby voorop of achterop

Pelle: Er zijn meer en meer dan genoeg normale fietsen waar de baby voorop kan en een kleintje van nog geen jaar zet je toch niet achter je waar je het niet in de gaten kan houden?

Dit vind ik nou een heel rare uitspraak. Toen mijn kinderen (tweeling) eenmaal zelf konden zitten was ik erg blij dat ik eindelijk op de fiets wegkon met beiden tegelijk, 1 voorop en 1 achterop. Wat is daar mis mee? Waarom zou ik een kindje in een goed stoeltje in de gordels in de gaten moeten kunnen houden?
Een kind voorop vond ik vooral gezellig, je praat dan gemakkelijk. Praten met een kindje achter je gaat gewoon lastig, zeker als het nog heel klein is.
Een kind achterop is zeker net zo veilig als een kind voorop!
Groetjes, Minet

Pelle

"Beter gewoon een stevige fiets kopen met zitje voorop, dat kan tot een jaar of 2,5 toch prima!"

Nou weet ik wel dat niet iedereen grote kinderen krijgt maar mijn jongens konden/kunnen echt met 2,5 niet meer voorop hoor! Qua lengte niet, want dan ztten de knieën in de nek maar ook qua gewicht niet. Het stoeltje dat ik had ging tot 13 kilo en dat wegen die jongens van mij al ruim voor ze 2 zijn.
Mijn dochter kon wel lang voorop, maar ik fiets eigenlijk nooit dus ik geloof niet dat zij weet hoe het is om voorop de fiets te zitten.

Manda Rijn

Manda Rijn

19-01-2009 om 13:39 Topicstarter

Achterop 2

ik heb dochter altijd achterop gehad, vanaf een maand of 8 denk ik, dit omdat het zitje voorop dus niet pastte. Ik weet niet beter Bij vriend zat ze wel tot heel lang voorop.

Manda Rijn

Manda Rijn

19-01-2009 om 13:41 Topicstarter

Esmee

haha, die van mij wordt binnenkort 6 jaar en weegt 16 kilo en is nog maar 105 cm, pas met 4,5 jaar pastte ze niet meer in het zitje voorop

maar misschien wordt hier de 2e wel groot en zwaar, dat kan zomaar.

ishtar

ishtar

19-01-2009 om 21:05

Ook geen zitje voor op gewone fiets

ik pas er dan bij een 'noodstop' niet tussen (en kon niet goed genoeg bij de grond om daarop te vertrouwen, ik ben ook niet zo groot ). Het had in mijn geval dus niets te maken met dat er geen zitje op mijn fiets paste, maar dat ik er dan niet meer bij paste. Mijn oudste heeft dus vanaf 9 mnd achterop gezeten. Bij middelste had ik een moederfiets. En daarbij kan ik en bij de grond, en ik kan ertussen. Jongste van bijna 5 zit nog steeds voorop.

mirreke

mirreke

19-01-2009 om 23:07

Spartafiets

Ik zit ineens te denken, ik had een sparta Ithaka en geen sparta moederfiets. Die ithaka fietste erg goed en licht. Er paste wel een stoeltje voorop, maar ik kon dan niet met 1 been aan elke kant van de fiets staan, ik moest dus bij afstappen wel m'n been ertussenuit halen. Wel kon ik goed bij de grond als ik op het zadel zat (handig zo'n klein frame), dus met stoppen ed. heb ik echt nooit een probleem gehad.
Ik heb trouwens ook nooit een probleem gehad met twee kids op de fiets, en ik had ook nog grote fietstassen onder het achterstoeltje, dus er kon altijd genoeg mee.
Bij meefietsen, af en toe is het ook handig kindlief vóór je laten fietsen, al aanwijzingen schreeuwend...

Manda en pelle

Manda: In dat geval zal je dochter vast tot 4,5 voorop gekund hebben inderdaad. Ik vind mijn dochter al een kleintje maar die is iets groter en iets zwaarder en is bijna 4,5. Maar ja, ik vergelijk haar met die knullen van mij en dan is ze echt een kleintje. Mijn jongste is bijna 2 en draagt nu maat 98 en weegt een kilo of 14, denk ik. Mijn dochter is dus net uit 104 gegroeid... En mijn oudste is 6,5, is 1.32 en weegt iets van 29 kilo.

Pelle: dat wist ik dus niet

Manda Rijn

Manda Rijn

20-01-2009 om 10:52 Topicstarter

Pelle dat past niet, zoals bij ishtar

als het een zitje voorop moet worden moet ik echt aan een moederfiets omdat daar de ruimte tussen stuur en zadel groter is. Heeft met de lengte van het frame en afstand zadel-stuur te maken.

Maar ik ben eigenlijk al om voor een zitje achter op een normale 'nieuwe' fiets met 2poot standaard.

jutter

jutter

20-01-2009 om 16:24

Onderwaterfiets

Kan je de onderwaterfiets.nl aanbevelen. Wij fietsen met onze dochter van 7 is zonder stress de stad mee door. goede stevige bagagedrager voor speelkinderen of maxicosihouder. Als kind te groot is voor deze fiets (rond 10 jaar) dan zetten wij de bak erop, die kun je erbij kopen.
succes, jutter

Annet

Annet

20-01-2009 om 19:52

Reactie onderwaterfiets

Grappig idee. In ons dorp zou je als 8-10-jarige echt niet gezien wil worden op zo'n fiets. Dat is voor kleine kinderen of voor kinderen die niet gewoon kunnen fietsen....
Maar ik kan me voorstellen dat het in de stad anders is.

jutter

jutter

20-01-2009 om 20:50

Annet (ot)

Kan ik wel wat bij voorstellen, wij oefenen ook wel met haar eigen fiets in de stad, in die delen waar het wat overzichtelijker is en naar school en zo. Maar voor Amsterdam Centrum is het echt ideaal.
Overigens op marktplaats is er redelijk wat aanbod.
Groet, Jutter

Beetje late reactie

Hier hebben we alles . Eerst gewone fiets (gazelle). Zitje voorop. Toen ik zwanger was van nr 2 vond ik dat niet prettig. Moederfiets (Sparta Trendy) gekocht, met een stoeltje voorop vind ik het wel fijner, maar... trapt zwaar, ook met 7 versnellingen.
Nu nr 3 er is en ik vaak naar school moet halen/brengen: bakfiets gekocht (babboe). Ideaal, maar wel omdat ik 3 kinderen heb. Dochter 4,5 fietst nu al vaak zelf naar school, naast de bakfiets, lekker veilig. En wat ik prettig vind is dat ik de andere 2 kan laten zitten als ik dochter even in klas breng. Dat kan met een moederfiets of gewone fiets natuurlijk niet. En met boodschappen ideaal.

Maar Manda, ik zou als ik jou was denk ik geen bakfiets kopen. Je dochter kan straks toch echt zelf fietsen en wil dan ook niet meer in de bakfiets. En met 1 kind erbij zou ik inderdaad kiezen voor een gewone fiets, met dubbele standaard.

Voordeel van bakfiets is trouwens wel dat de maxicosi er ook al in kan. Nadeel is dat ze erg duur zijn, ook 2e hands.

Vic

Vic

21-01-2009 om 12:17

Achterop

Ik heb mijn dochter ook altijd in een stoeltje achterop gehad. Voorop past wel, maar dan pas ik er echt niet tussen. Ik snap niet dat dat voor sommigen niet te begrijpen is Ik heb een normale Gazelle damesfiets. Als het stoeltje voorop hangt, pas ik er net tussen en heb zo'n 1,5 centimeter over. Als je wat langer bent, kun je nog opstappen door je been over het zadel te zwaaien, maar dat lukt mij echt niet. In een gecontroleerde omgeving kan ik nog wel opstappen door tussen het stoeltje en het zadel door te balanceren, maar het is doodeng als je plotseling moet remmen en afstappen. Ik kan als ik op het zadel zit niet eens met een voet op de grond.

Fietskar

Hoi fietsmom,

ik heb al 6 jaar een fiets kar (kids zijn nu 6,4,2,) en raad het iedereen aan;
- de baby kan er meteen in (in maxi cosi, kan dus mee de supermarktkar in), je bent mobiel vanaf dat je weer kunt fietsen na de bevallling...
-je partner kan hem ook makkelijk aan zijn fiets haken- geen extra veilige papafiets nodig
-je hebt heerlijk veel ruimte voor boodschappen, picknickspullen etc
-je hoeft hem niet altijd aan je fiets te hebben (de kleinere modellen passen in 5 sec. opgeklapt in een trapkast!)- je kunt de kar bij kdv laten staan en doorfietsen naar werk
-je kunt juist prima een kind dat leert fietsen naast je hebben met de fietskar, extra handig juist; mocht je je oudste opeens moeten bijsturen, dan valt een fietskar nooit om, je blijft flexibel.
-je kunt ook op de fietskar makkelijk een extra kindje naar huis brengen- scheelt een autorit

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.