Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

"Echte Nasi"


Er bestaat ook nog zoiets als Indiase nasi. Die vind ik dermate appetijtelijk, dat ik jullie het recept ervan niet wil onthouden.

Men neme:

500 gram basmatirijst

1 middelgrote gele ui

5-8 knoflooktenen

4 cm. gemberwortel, geschild

1/2 theelepel gemalen geelwortel/kurkuma/koenjit/toermerik/turmeric

3 eetlepels plantaardige olie

8 peperkorrels

5 kruidnagelen

de zaadjes uit 6 kardemomzaaddozen

3 kaneelstokjes

ca. 1 1/4 theelepel zout

Was de rijst en laat deze uitlekken. Draai van de ui, knoflook, gember, geelwortel en een eetlepel plantaardige olie een gladde pasta met een blender of iets dergelijks.

Verhit de olie in een pan. Voeg de peperkorrels, kruidnagelen, kardemomzaadjes en kaneelstokjes toe en bak ze ca. 1 minuut mee. Voeg de uienpasta toe en roer alles door elkaar. Laat het geheel enkele minuten bakken op een laag vuurtje, terwijl je blijft roeren. Zodra het verrukkelijk begint te geuren doe je de rijst erbij en roer je wederom alles door elkaar. Voeg het zout toe en 850 milliliter water en roer nogmaals. Breng het aan de kook, leg een deksel op de pan en laat het in ongeveer 18 minuten op een laag vuurtje gaar koken. Zet het vuur uit en laat het nog even 5 minuutjes met het deksel op de pan gaar stomen.

S(e)lamat makan!

Opgeslagen in het mapje 'Nassi' of is het 'Nasi'.

RodeKrullenbol schreef op 08-05-2021 om 18:10:

Er bestaat ook nog zoiets als Indiase nasi. Die vind ik dermate appetijtelijk, dat ik jullie het recept ervan niet wil onthouden.

Men neme:

500 gram basmatirijst

1 middelgrote gele ui

5-8 knoflooktenen

4 cm. gemberwortel, geschild

1/2 theelepel gemalen geelwortel/kurkuma/koenjit/toermerik/turmeric

3 eetlepels plantaardige olie

8 peperkorrels

5 kruidnagelen

de zaadjes uit 6 kardemomzaaddozen

3 kaneelstokjes

ca. 1 1/4 theelepel zout

Was de rijst en laat deze uitlekken. Draai van de ui, knoflook, gember, geelwortel en een eetlepel plantaardige olie een gladde pasta met een blender of iets dergelijks.

Verhit de olie in een pan. Voeg de peperkorrels, kruidnagelen, kardemomzaadjes en kaneelstokjes toe en bak ze ca. 1 minuut mee. Voeg de uienpasta toe en roer alles door elkaar. Laat het geheel enkele minuten bakken op een laag vuurtje, terwijl je blijft roeren. Zodra het verrukkelijk begint te geuren doe je de rijst erbij en roer je wederom alles door elkaar. Voeg het zout toe en 850 milliliter water en roer nogmaals. Breng het aan de kook, leg een deksel op de pan en laat het in ongeveer 18 minuten op een laag vuurtje gaar koken. Zet het vuur uit en laat het nog even 5 minuutjes met het deksel op de pan gaar stomen.

S(e)lamat makan!

ohh lijkt me erg lekker, dat ga ik ook eens proberen!

AnneJ, het is nasi met 1 s. Indonesische spelling. Het Indonesisch heeft geen verschil tussen lange en korte klinkers, dus dan is 1 s genoeg.

Trassi is dan weer wel vernederlandst, dat schrijf je in het Indonesisch als terasi (die e slik je in), dus ook met 1 s.

En nasi heet natuurlijk eigenlijk nasi goreng, gewoon nasi betekent alleen maar gekookte rijst, maar dat was waarschijnlijk al bekend.

Groeten,

Temet

Bij Albert Heijn ligt nu de Allerhande (3 mei-31 mei 2021) met o.a. heel veel Aziatische recepten, ook nasi goreng en minikookles pandanrijst koken

Ik had m wel liggen maar nog niet bekeken. Nu alsnog gedaan.

Nasi goreng maken van pandanrijst is niet ideaal. Ik doe het zelf ook altijd omdat wij altijd pandanrijst eten, maar pandanrijst is licht plakkerig. Koop je nou rijst speciaal om nasi goreng te maken dan zou ik Surinaamse rijst of ordinaire snelkookrijst oid gebruiken, dat werkt makkelijker.

Tip 2: wie geen rijstkoker heeft kan na 10 minuten koken de rijst, zoals AH zegt, op het allerzachtste pitje laten doorgaren, maar bij mij is dat pitje ook nog te hoog (om dezelfde reden zet ik mijn stoofschotels tegenwoordig in de oven). Wat heel goed werkt is om de rijstpan na 10 min koken in een theedoek te wikkelen en in het bed te zetten, onder het dekbed. Of in een hooikist, als je die hebt. Ik heb het jaren zo gedaan, totdat ik ging samenwonen met mijn partner, die uit Indonesië komt en dus een rijstkoker had.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.