Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

05-05-2011 om 08:24

Een (studenten)kamer in utrecht: hoe en vooral waar (of waar niet?)

Dag allemaal
Sinidochter is aangenomen op de HKU in Utrecht waar ze de opleiding Illustraion gaat volgen. Tijd om een kamer te zoeken dus, omdat elke dag van Haarlem naar Utrecht net even te ver is. Maar we zijn nieuw op de kamermarkt en ik heb begrepen dat Utrecht een ontzettend moeilijke stad is op het gebied van studentenhuisvesting. Ze zal moeten pendenlen tussen het hoofdgebouw op de Ina Boudier Bakkerlaan en de ateliers op de Tractieweg (achter het Juliana park.) Waar kan ze het beste een kamer zoeken (in welke buurt). Waar zijn de "absoluut-te-vermijden" buurten, waar wil je niet weten dat je dochter 's nachts alleen terug moet fietsen. Wat is het leukst. Afin. Ik hoop dat er hier meer ouders zijn met studerende kinderen in Utrecht of zelf woonachtig in Utrecht. Ons budget (we gaan meebetalen de eerste twee jaren) zal rond de 400, max 450 zijn per maand, inclusief.
Alvast bedankt voor alle infos
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 10:13

O leuk!

Ik heb jaaaren in Utrecht gestudeerd, gewoond en gewerkt. Ik heb in alle mogelijke buurten gewoond, van heel sjiek (Krommenieuwegracht) tot achterbuurt (wijk C). Er was maar een buurt waar ik nooit meer een stap wil zetten en dat was Sterrenwijk. Daar woont me toch een partij white trash, dat is echt niet leuk meer. Het is qua ligging wel weer een leuke buurt, trouwens, vlak om de hoek van het Ledig Erf enzo, maar de sfeer daar was ronduit vijandig naar studenten toe. Niet leuk.
Verder is het in elke buurt per straat verschillend. Lombok heeft superleuke stukken maar ook ronduit groezelige, deprimerende straten. Ik zou echt eerst gaan rondkijken voor je je zinnen zet op een bepaalde buurt (of een hele wijk afschrijft op reputatie).
Als ze regelmatig achter het Julianapark moet zijn, is Zuilen een leuke buurt om in te zoeken. Tuindorp is ook prima, maar volgens mij niet te betalen.
Heel veel succes, ik hoop dat je dochter het net zo leuk gaat krijgen als ik destijds!
Groetjes
Massi

Wilma

Wilma

05-05-2011 om 10:58

Ik lees mee

Dochter van een goede vriendin gaat ook op kamers in Utrecht en had dezelfde vraag.

Groetjes,
Wilma

Ise

Ise

05-05-2011 om 11:20

Hier ook

Dochter zal één dezer dagen de knoop doorhakken: Utrecht of Enschede. Wat betreft de kamerprijzen is Enschede een stuk aantrekkelijker, want € 400 dat zal dochter, zelfs met onze bijdrsge, niet gaan redden.

Leuk

leuke stad, utrecht! erg gezellig

waar je echt niet moet zijn: kanalen eiland en overvecht, dat is resp in het zuiden en noorden van Utrecht met veel criminaliteit.

Klaartje

Klaartje

05-05-2011 om 17:06

Hier ook

Zoon heeft als eerste keus ook Utrecht, woont nu nog in Breda op studentenkamer. Je moet dan ook in Breda studeren, dus moet ook op zoek naar iets anders, hij heeft wel een tijdje om te verhuizen.
Een studentenkamer duurt blijkbaar een hele tijd, dus hij wilt anti kraak proberen. Is wel wat ouder dan de gemiddelde eerstejaars, dus dat is toch anders dan dat ze 18 zijn. Ik zou het vast geen goed idee gevonden hebben als mijn dochter dat op haar 18e had gedaan

Vergis ik me nou?

Er is toch studentenhuisvesting aan de IBB? Daar heeft een vriendin van mij tenminste jaren met plezier en veilig gewoond - ik vond het een leuke flat ook al bestaat er gezelliger. Heel praktisch ook vond ik. Is nog niet zo lang geleden trouwens.

Deze heb ik het over dus http://nl.wikipedia.org/wiki/IBB

Mariel

Yta Chalne

Yta Chalne

05-05-2011 om 19:40

Leuk

Studentenkamers, lastig inderdaad in Utrecht. Veel studenten wonen in Lunetten en Zuilen, dat is niet heel centraal maar goed te doen, en redelijk bewoonbaar (in Zuilen niet alle stukken, in Lunetten wel). Meest gewil is Utrecht Oost, alle wijken behalve Sterrenwijk (way wel op twee minuten loopafstand ligt van de HKU/IBB-laan, trouwens), Kanaleneiland (Noord en Zuid), en een deel van Overvecht (ik ken ook veel veilige stukken in Overvecht).

IBB heeft een flink studentencomplex, van de SSH, maar daar geldt wachtlijst/ hospiteren. Wel een prima plek, erg lelijk maar vlakbij stad en studie, en ik Utrecht Oost.

Een dure maar populaire optie is een flatje kopen en de hypotheek betalen van de huur.

Verder: netwerken. Mails rondsturen naar je hele adressenlijst. Iedereen kent wel iemand die iemand kent. Zo kom je vaak aan je eerste kamer

Rosalien

Rosalien

05-05-2011 om 19:49

Haja mariel

Er zijn studentenflats op de IBB. Daarvoor moet je ingeschreven zijn bij de SSHU en dan gaat je wachttijd in. Een paar jaar geleden was de wachttijd zo 1,5-2 jaar. Er staat me iets bij dat ze het systeem veranderd hebben en dat er alleen nog gewerkt wordt met hospiteren? Dan moet je dus kennissen, kruiwagens, netwerk hebben. Utrecht is een van de lastigste steden wat kamers betreft.
Wat wijken betreft staat er hier al aardig wat info Sini. Zoek zeker ook op kamernet. Met jullie budget is daar wel wat. In Tolsteeg zijn veel flats die door een particulier in studentenkamers zijn verdeeld, en dat is ook geen al te slechte omgeving.

Hospiteren

Tsja het hele hospiteren verhaal was ik maar even heel handig vergeten! Inderdaad is voor het eerste jaar een particuliere kamer vaak de enige oplossing in Utrecht. Herinneringen van het witten van de particulier gehuurde kamer van betreffende vriendin komen nu weer terug!

Mariel

ibby

ibby

05-05-2011 om 21:29

Ibb

Ik heb iets van 8 jaar op het IBB gewoond. Het grootste voordeel is de huurprijs! Ik zou sowieso daar inschrijven. Hospiteren is niet zo'n ramp voor een normaal meisje. In mijn tijd was de wachtlijst een jaar of 2 en als we dan een nieuwe huisgenoot nodig hadden, kregen we een lijst waarvan alleen de raarste figuren nog zochten.
Verder heb ik nog een jaar in Overvecht gewoond, niks gemerkt van criminaliteit, en een jaar op de Amsterdamsestraatweg, ook niks gemerkt van criminaliteit.
De eerste kamer heb ik gevonden door een advertentie in het universiteitsblad te bellen of te zetten (ik weet niet meer bij welke ik succes had). Maar dat was illegale onderhuur en nog duur ook voor een heel klein kamertje.
Geen idee of je voor 400 euro een particuliere kamer kunt vinden waar je meer dan een bed kwijt kunt.

mirreke

mirreke

07-05-2011 om 22:22

Lokale krantjes

Daar stonden vaak kamers in, en het lijkt met nu ook wel. En dan als een haas erop af.
Mijn eerste kamer was bij een particulier in Lombok. Heerlijke buurt. Ondertussen natuurlijk ingeschreven bij de studentenhuisvesting. Ooit een kamer gehad in een officieel studentenhuis, dat was idd hospiteren. Maar de meeste kamers heb ik via particulieren gehad, en ook de meeste in lombok.
Lunetten kan goed, de binnenstad, maar dat zal wel duur zijn. Lombok dus, vond ik althans heerlijk. Kanaleneiland zou ik niet doen, is inmiddels ontzettend crimineel, veel rondhangende groepen jongeren. Ik ben geboren in Utrecht, ben nooit bang geweest of zo, maar heb wel een paar onprettige ervaringen op Kanaleneiland gehad. Overvecht ook niet. De Vogelenbuurt is leuk. IBB is handig, maar ik vind het geen leuke buurt, is gewoon een enorm studentenwoningcomplex met flats en lagere bebouwing. De wijk rond de Jutfaseweg.
Heerlijke stad, Utrecht! Goeie keuze van je dochter.

mirreke

mirreke

07-05-2011 om 22:29

Oh, en als je niet direct iets kunt vinden

in Utrecht zelf, kun je ook kijken in Nieuwegein. Niet s'werelds meest inspirerende plek, maar misschien zijn er meer kamers en de verbinding met Utrecht is goed te doen. Ik heb jarenlang 's avonds bij de PTT in het centrum van Utrecht gewerkt, en ging dan om half een 's nachts op de fiets langs het kanaal naar Nieuwegein, nooit last gehad. Ook met de sneltram ben je er zo. Overigens is Utrecht niet zo vreselijk uitgestrekt en kom je overal redelijk snel met de fiets.
Oudwijk/Wittevrouwen is ook leuk trouwens. Utrecht is gewoon heel leuk, vrijwel overal.

Site

via de site van www.kamernet.nl

Dit is de beste site die er is om een studentenkamer te vinden.

Jujube

Jujube

08-05-2011 om 17:05

Ibb

Hai Sini,
Je dochter moet zich om te beginnen meteen inschrijven bij de SSH. Je komt niet meteen voor een kamer in aanmerking dan, maar wel over anderhalf jaar ongeveer. Ik heb zelf 2 jaar op het IBB gewoond destijds; was prima. (Ik ben trouwens pas nog op de HKU geweest, leuk dat ze daarheen gaat zeg). Ik ben ooit begonnen op een kamer in Lombok, daarna naar Overvecht-Zuid, toen centrum, toen IBB en toen weer Lombok. Utrecht is niet zo groot, dus de afstanden zijn altijd wel goed te doen. Ik zou Kanaleneiland, een groot deel van Overvecht en een deel van Zuilen vermijden. Ik vond Lombok destijds erg leuk, maar eigenlijk was alles wel prima, als je maar een beetje leuke huisgenoten had!
De meeste kamers vind je viavia, maar je zou idd kunnen beginnen via bijvoorbeeld kamernet.
Succes,
Jujube

utrechtse

utrechtse

08-05-2011 om 20:22

Kanaleneiland

Ik woon zelf sinds 6 jaar in Utrecht, waarvan de laatste anderhalf jaar in Kanaleneiland. Ik ben bekend met de (voor)oordelen die er leven over deze wijk en dat vind ik heel jammer. Ik woon er zelf met veel plezier, heb nog nooit iets onplezierigs meegemaakt en ook nog nooit groepjes hangjongeren gezien. Ik verhuur zelf een kamer in mijn woning en merk dat het moeilijk is om deze te verhuren omdat veel studenten niet in Kanaleneiland willen wonen. Ik zou Kanaleneiland zeker niet meteen afschrijven, zeker het zuidelijke deel is goed te doen .
Verder is kamernet inderdaad een goede site om een kamer te vinden.

Gees

Gees

09-05-2011 om 08:55

Hyves

Ik hoor dat ook via Hyves kamers aangeboden worden. Misschien niet voor lange termijn (onderhuur), maar als je er eenmaal zit is het altijd makkelijker.

En verder inderdaad inschrijven bij SSH. Ik heb zelf in Wittevrouwen op kamers gezeten, dat is een mooie buurt, en later met vriendje in IBB flat en in Oudwijk - ook heel prettige buurt.

Gees

Gees

10-05-2011 om 13:52

Hier op hyves;

google op hyves kamers utrecht, neem de 5e link en zoek dan op Te huur / Kamers

Utrechtse

Wat fijn dat je zo zonder problemen en vervelende ervaringen op Kanaleneiland woont. Meen je echt dat je nog nooit groepjes hangjongeren gezien hebt? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Of zou er zoveel verschil zitten tussen de verschillende stukjes Kanaleneiland? De paar keren dat ik er was, heb ik helaas allemaal als onprettig ervaren. Veel gehang op straat en een hele onprettige, vijandige sfeer daaromheen. Dat gehang op zich hoeft nog niet zo erg te zijn, op de Amsterdamsestraatweg wordt ook gehangen, maar daar is de sfeer niet bedreigend, zoals ik het op Kanaleneiland wel ervaarde. Ook een keer op Kanaleneiland geweest toen er sneeuw lag. Wát een drama. Grote groepen jongeren (+30) die de bus waar ik in zat bekogelde met sneeuwballen en dat was niet op een leuke manier. Echt heel hard op mensen in de bus als deze stopte en de deur opendeed en heel bedreigend. Chauffeur is toen ook een heel stuk doorgereden tot woede van de groep. Nee, voor mij geen prettige herinneringen aan Kanaleneiland.
Om antwoord te geven op Sinilinds vraag en vooral in aanvulling op de rest: de Amsterdamsestraatweg en aangrenzenden buurten is ook een prettige omgeving om te wonen. Veilig, dichtbij stad/station, winkels in de buurt, park in de buurt en veel studenten. Hoe het precies is verschilt overigens van straat tot straat. Het gedeelte tussen de Amsterdamsestraatweg en de Royaards van de Hamkade behoort tot Ondiep, maar is echt een prima gedeelte om te wonen. Er wordt altijd gezegd dat alles vóór het park (Julianapark) oke is om 's avonds als meisje alleen te fietsen en dat het na het park (Zuilen) onprettiger wordt.

Kanaleneiland/ campus max

In kanaleneiland staan tegenwoordig twee grote studentenflats MAX genaamd (huur en koop) ze staan aan de rand van kanaleneiland/ rivierenwijk
http://www.citycampusmax.nl/max/
Misschien is het wat, alle buurten hebben goede en slechte stukken (ook in kanaleneiland zijn er heus goede stukken)

Ibb

IBB is waarschijnlijk de beste plek voor haar om te gaan wonen. Ik zou niet te hard zoeken naar een kamer, zo ver is Utrecht nou ook weer niet van Haarlem, treinen zat. Via via kom je tijdens je eerste jaar als je thuiswoont vaak genoeg ook wel aan een kamer.

Ik heb de eerste anderhalf jaar op en neer gereisd naar Utrecht van ten zuiden van Rotterdam, stuk verder dus dan Haarlem, en dat was goed te doen. Twee jaargenoten waren juist op kamers gegaan in Haarlem, vanwege de kosten en omdat ze het er zo gezellig vonden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.