Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Espresso apparaat

In juni verwachten we de belasting teruggaaf, en het leek ons leuk om onszelf daarmee eens goed te verwennen .
We hebben bedacht dat we onszelf op een espresso apparaat willen trakteren. In ieder geval eentje die verse koffie bonen maalt, en waarmee met een druk op de knop een heerlijk bakje cappuccino te zetten is. Daarnaast moet ie niet te groot zijn, want het is toch weer een apparaat op je keuken (het zou dan de senseo vervangen).
We hebben momenteel de Siemens TK76001 in gedachten. De reviews op kieskeurig zijn erg goed (daar zijn we o.a., voor gevallen), maar in de winkels waar we tot nu toe aan het orienteren zijn geslagen hebben ze ons nog niet veel verder geholpen.

(bij de its kregen we te horen "kijk maar op het kaartje, daar staat alles op", bij de reezo hebben we koffie mogen proeven, maar daar hadden ze geen siemens, en een dergelijk type al helemaal niet).

Vraag dus: zijn er hier mensen die een (soortgelijk) espresso apparaat hebben?

Wat zijn de voor / nadelen van de apparaten die jullie hebben?

Groetjes, Petty

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

03-05-2009 om 08:48

Tips

Nadeel van een volautomaat is altijd de onderhoudskosten. Het zijn net auto's, ze hebben onderhoudsbeurten nodig. Dat onderhoud kun je niet zelf. Reken op een paar cent per kopje aan onderhoud, dan komt het na twee-en-een-half jaar niet als verrassing.
Bij weinig ruimte vind ik een Jura Ena 5 wel een prima optie, in de prijsklasse van de siemens zou ik kijken naar de Jura j5, ziet er stukken beter uit en is muisstil (red dot design award gewonnen)

Kwalitatief erg goed en heel gunstig geprijsd (bovengenoemde Jura is het topmerk met de topprijs) is de Nivona. Ga wel eerst proeven voor je een apparaat koopt, de smaak van het ene apparaat is veel geconcentreerder dan uit het andere apparaat. Voor goed advies en proeven moet je uiteraard níet in een witgoedwinkel zijn, maar in een speciaalzaak (koffiezaak!). Zoek een winkel waar ze de tijd nemen om je alles uit te leggen, dat mag je echt verwachten voor dat geld!

Koffieboon

Koffieboon

03-05-2009 om 09:19

Melitta

Sinds kort hier de allernieuwste van Melitta. Klein en modern. Nadeel is hier dat de bonen soms niet goed doorlopen, dan staat ie ineens droog te malen terwijl er wel bonen in het reservoir zitten. Gelukkig hoor je dat meteen en als je even met je vinger door de bonen roert is het opgelost. Maar toch is dat niet handig natuurlijk, ik denk dat de bonen net ietsje te groot zijn en moet dus op zoek naar andere. Verder geen nadelen. Goeie hete koffie, hoeveelheid is goed te regelen, sterkte van de koffie ook. En met een echte cappuchinoschuimer, zo'n mixertje aan een staafje (geen luchtpijpje).

Ik vraag mij wel af wat voor onderhoud er wordt bedoeld in de vorige posting? Het enige onderhoud dat ik doe is het vervangen van het waterfilter en af en toe ontkalken en reinigen met een speciaal reinigingstablet. Heb hiervoor jaren lang een Bosch gehad en daar is ook nooit een servicebeurt op geweest.
Hoe vaak moet dat dan?

Yta Chalne

Yta Chalne

03-05-2009 om 11:43

Schuim

Qua melkopschuimer is de melitta niet een 'one touch' apparaat, dat is volgens mij wél wat Petty zoekt, een cappuccinatore (zuigt de melk op een spuugt 'm opgeschuimd weer in je kopje)
Onderhoud: alle volautomaten gaan een keer stuk. De electronica, de molen, alle bewegende delen, de ringetjes, allemaal kwetsbare delen en lastig tot onmogelijk zelf te repareren. De ervaring leert dat gemiddeld bij 2,5 a 3 jaar het apparaat 'iets' gaat mankeren (maalt niet meer fijn genoeg, koffie smaakt anders, lampje doet 't niet meer, noem maar op). Regelmatig een servicebeurt verhelpt/ voorkomt dat. Je kunt ook wachten tot je apparaat echt stuk is, dan is de reparatie vaak erg duur.

Filters vervangen (of ontkalken) en reinigen voorkomt veel ellende! Maar ook dat is niet goedkoop, en valt onder die paar cent per kopje 'onderhoud'. Ook het gebruiken van de juiste bonen helpt (roodmerk bonen zijn bijvoorbeeld niet heet genoeg gebrand en dus geen aanrader voor een espressomolen, en dan heb ik het nog niet over de smaak...)

Maar nogmaals: proef eerst voor je eraan begint, het gaat uiteindelijk om wat jij lekker vindt. Er zijn zat winkels die alle tijd voor je willen nemen, en die je alle voors en tegens kunnen demonstreren.

Ook jura

Wij hebben onszelf vorige maand de jura f50 cadeau gedaan. Superfijn apparaat en heerlijke koffie. Ik zag ook een beetje op tegen zo'n kolos op mijn niet al te grote aanrecht, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Ik vind het leuk dat je overal bonen kunt kopen en niet vastzit aan cupjes/pads/etc met een beperkt aantal smaken. Er kan trouwens ook gemalen koffie in. Handig als je een keer bv caffeinevrije koffie wilt zetten.
Met onderhoudsbeurten nog geen ervaring maar daarvoor was ik al wel gewaarschuwd. Koffiedrinken is zo geen goedkope hobby maar daartegenover staat wel een heerlijke espresso of cappucino gewoon bij je thuis! Cappucino maken gaat heel eenvoudig door een slangetje in een melkpak te hangen (of kopje melk) en aan een knop te draaien: het melkschuim stroomt zo je kopje in!
Wij hebben het ding gekocht bij:
www.coffeefactory.nl
En de lokale winkeliers misbruikt om het apparaat live te bewonderen. Het prijsverschil was zo groot dat ik toch echt voor online bestellen heb gekozen!
Geef ik helemaal de verkeerde website op. Wij hebben die jura gekocht bij: http://www.koffiediscounter.nl/
Ze hebben trouwens ook automaten van Siemens zie ik.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-05-2009 om 19:40

Triple

De prijs ligt bij lokale winkeliers hoger omdat ze die service bieden waar jij graag gebruik van hebt gemaakt, namelijk de tijd nemen voor je klant. Als je dat op prijs stelt lijkt het me logisch dat je begrijpt dat je dan niet ook nog net boven de inkoopsprijs kunt gaan zitten (deze apparaten hebben een lage marge), een winkelier moet ook leven. Komt nog eens bij dat jouw internetleverancier zelf repareert als er iets kapot is, het wordt dus niet door Jura Nederland gedaan (daar komen de machines ook niet vandaan). Mocht jouw internetdealer verdwijnen, dan is dat een probleem. Ik zou dat soort risico's niet nemen met een dure machine (maar ik ben sowieso fan van persoonlijke service)

petty

petty

03-05-2009 om 19:57 Topicstarter

Koffie speciaal zaken, onderhoud enzo

Hoi allen,

Bedankt voor de reacties.

Ik zie nu door de bonen helemaal de koffie niet meer .

Ik ben een echte cappuccino liefhebber, dus een goede lekkere schuimlaag met melk is voor mij een belangrijk criterium. Daarnaast houd ik van gemak. Ik maak nu nooit cappuccino, omdat het opschuimen van melk me te veel werk is. Dus... ik ga echt voor een volautomaat. Siemens geeft aan ook latte machiatto te kunnen maken, of doen de jura's dat ook?
Een ander belangrijk criterium is dat ie makkelijk schoon te maken is. (wel de lusten, niet de lasten

Wat mij bij de siemens opvalt,is dat deze 17 bar is, terwijl de meeste andere 15 bar is. Ik had gelezen hoe meer bar hoe beter? Dan zou siemens op dit gebied beter zijn? Levert ie dan op een ander punt in?

Over het onderhoud hoor/lees ik verschillende dingen.

Wat ik lastig vind is dat ik nog geen expert heb kunnen vinden die beide apparaten verkoopt, zodat je echt kunt gaan proeven en goed vergelijken. Bij simon en levelt verkopen ze geen siemens, en bij peeze ook niet. (misschien zegt dat ook wel wat, in negatieve zin over siemens). (ik zou wel graag de jura en de siemens tegen elkaar willen afzetten, ik neig wel een beetje richting jura, omdat dat een top merk is op dit gebied (op kieskeurig zag ik meestal alleen apparaten boven de 1500 euro; maar nu zie ik dat ze er ook wel goedkoper zijn). Mijn man heeft op in de siemens reviews gelezen dat siemens geen minder onderhoud nodig heeft (door een expert), en ziet daarom de jura iets minder zitten)

Daarnaast maakt de prijs wel een paar 100 euro uit of je het bij een witgoed zaak koopt (of via internet), versus een koffie speciaal zaak. We hebben nu 1200 euro in het hoofd, en vinden dat al een heel fors bedrag...dus willen daar eigenlijk niet boven komen. Bij een koffie speciaal zaken zit je bij dezelfde apparaten al snel rond de 1500 euro.

Ik heb er altijd een beetje moeite mee om naar een speciaal zaak wilt gaan voor advies, en vervolgens de mediamarkt instapt voor de aanschaf (wij zijn vaak geneigd de aanschaf uiteindelijk toch in de 'speciaal zaak'te doen, ivm garantie, service, en tijd die er voor ons uitgetrokken). Anderzijds is dit ook wel een dusdanige uitgave, dat je wel zeker wilt weten dat je een goed apparaat hebt. Maarja... als een peeze alleen jura heeft, kunnen ze je nog niet inlichten over het verschil met siemens.

Overigens... maakt het ene of andere apparaat echt zoveel uit kwa smaak? Ik had gedacht dat dat meer door de bonen in combi met maal graad zou komen.

Triple, ik heb ook een internet adres gevonden, waar ze tegen een relatief lage prijs deze apparaten verkopen. Hier kreeg je er ook nog diverse onderhouds dingen bij, en diverse koffiebonen om uit te proberen (voor zo'n 100 euro in totaal). Ik ben er alleen nog niet achter of er al btw bij de bedragen berekend was (dat maakt een groot verschil natuurlijk). De internet site die jij liet zien ziet er op zich ook goed uit. Maar hoe zit het dan met garantie en eventuele reparaties?

Kennen jullie nog meer zaken in de regio arnhem waar je zou kunnen proeven e.d.? We zullen toch tot juni wachten met de aanschaf, dus orienteren nu is al wel leuk (genieten we straks des te meer van de koffie).

t IS wel een heel warrig mailtje geworden. excuses (net zo warrig als mijn blik op espresso apparaten nu
Groetjes, Petty

Yta Chalne

Yta Chalne

03-05-2009 om 21:39

Petty

Jura's kunnen alles; latte, cappuccino, noem maar op. Je beslist zelf hoeveel melk je wilt opschuimen. Bij de meeste speciaalzaken weten ze ook heel wat te vertellen over apparaten die ze níet hebben, probeer maar eens uit Over het algemeen is duurzaamheid het belangrijkste criterium, een apparaat mag best veel kosten als het dan ook maar lang meegaat.

Siemens en Jura schelen niet in onderhoud. Eigenlijk schelen alle volautomaten weinig in onderhoud. Wat wel kan schelen is hoe makkelijk het schoonmaken/ ontkalken is (handig is als je apparaat dat zelf aangeeft, anders vergeet je dat gewoon) en de service verschilt per merk. Internetwinkels hebben altijd addertjes onder het servicegras: denk aan verzendkosten bij reparaties, of niet kunnen leveren van kleine onderdelen, etc. Vergeet niet dat prijzen van dure apparaten ook bij speciaalzaken best onderhandelbaar zijn; koffie erbij, kopjes erbij, melkkannetje erbij: kan allemaal best! Vragen staat vrij.
Die 15/ 17 bar maakt geen verschil. Het gaat om de druk op de koffie, die moet uiteindelijk ongeveer 9 bar zijn. Afhankelijk van hoe zo'n machine er van binnen uitziet heb je of 15 of 17 bar nodig voor een mooie crema.

De smaak maakt echt verschil. Als ik een volautomaat zou kopen met jouw budget zou ik momenteel kiezen voor een nivona (hou je nog dik geld over voor een weekendje weg), omdat dat de machine is met de meest geconcentreerde smaak, die dus de piston espressosmaak het best benadert.

Qua garantie: waar je ook een apparaat koopt, zorg ervoor dat het een apparaat is wat via de NL importeur ons land binnengekomen is. Anders heb je straks wel garantie, maar van de fabriek in bijvoorbeeld Zwitserland of van je internetstore, die niet altijd even lang leven en ook niet altijd even goed repareren...

Internet

Tja, ik wil ook eigenlijk liever kopen bij lokale speciaalzaken maar bij deze espressomachine (jura f50) scheelde de ´internetprijs´ 200 euro met de adviesprijs de normale winkels hanteren. Ding was dus 800 euro ipv 1000. Het prijsverschil vond ik te groot om sympathiek te zijn. Sorry.
Hoe het zit met garantie en onderhoud weet ik nog niet precies omdat we het ding pas 1 maand hebben en er gelukkig nog geen problemen zijn. Op de site staat dat het allemaal goed is geregeld, maar de praktijk moet uitwijzen of het echt zo is.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-05-2009 om 22:48

Triple, sympathiek

Het gaat niet om sympathiek zijn (hoewel ik uitgebreid gebruik maken van service en tijd van echte winkels als je al weet dat je via internet gaat bestellen niet sjiek vind) maar gewoon om geld wat ergens vandaan moet komen. Jij betaalt nu minder, maar als er iets is met je apparaat en je internetstore zou weg zijn dan heb je een hele dure reparatie, ook binnen de garantieperiode (of je moet naar Zwitserland met je machine), of de internetstore is er nog maar die is géén officiële jura reparateur/ dealer dus heeft niet de juiste (uitlees-) apparatuur, dus je machine wordt gewoon minder goed gerepareerd (wat na de garantieperiode voor dure reparaties gaat zorgen i.p.v. goedkope servicebeurten die jura NL erbij geeft) Allebei de situaties komen regelmatig voor, dit is niet hypothetisch. Een beetje reparatie kost algauw 250 euro, exclusief verzendkosten en BTW. Dan valt zo'n besparing toch ineens erg tegen.

Als je echt veel minder betaalt heeft dat ook echt altijd een reden, zeg maar

margje van dijk

margje van dijk

04-05-2009 om 11:26

En, yta

(Even misbruik maken van jouw internetadvies

Als je nou ook zo graag een lekkere-koffie-apparaat wilt, maar je wilt dan NIET die servicebeurten (dus geen volautomaat blijkbaar), wat is dan een goede keus?

Wij hebben nog een gewoon ouderwets koffiezetapparaat waar wij intussen de maximaal lekkere koffie uithalen (koffiesoort, hoeveelheid, procedure , maar we beseffen dat het nog lekkerder kan. Ik hou echt niet van apparaten waarvan ik nu al weet dat ik er iedere keer mee voor een onderhoudsbeurt moet. Met mijn fiets red ik dat al niet eens.

Daarentegen vind ik het heerlijk om af en toe zélf mijn apparaten te onderhouden (niets zo fijn als dat hele ouderwetse koffiezetapparaat eens lekker uit elkaar halen, schoon maken, fijn griezelen over de aangekoekte schimmel (?) ergens in het water reservoir, en dan weer in elkaar zetten).

Wat moet je dan nemen? Of: een 'halfautomaat', blijkbaar, maar wat is dat? Betekent dat: zelf de melk doen? Of wat? Of zijn die niet zo goed (lekker) als volautomaten?

Margje
PS wij hebben hier zulk zacht water dat we eigenlijk uberhaupt nooit kalkaanslag in apparaten hebben. Scheelt dat bij de keuze?

Margriet*

Margriet*

04-05-2009 om 11:56

Margje

http://espressoadviseur.nl/welke.htm en maak een keuze!

Ik weet niet of Amsterdam een probleem is (qua afstand) maar mijn espressoapparaat van deze winkel werkt echt goed. (kostte 290 euro, dus het goedkopere segment maar niet te vergelijken met een krups ofzo). Je kunt er koffie meezetten en dat is het maar het werkt prima. Pas was het verwarmingselement kapot binnen de 2 jaar garantie en service van aparte reparatieafdeling was prima. Voor dit soort apparaten ga ik naar een speciaalzaak itt bij de aanschaf van bijv een wasmaschine.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-05-2009 om 12:29

Margje

Wil je graag een espressoapparaat? Als je dat de lekkerste koffie vindt, je hebt geen zin in buitenshuis onderhoud, je wilt iets dat wel écht 15 jaar meegaat en geld is geen issue, neem dan een Quick (2820, 500 euro of 820, 550 euro, duurder kan altijd, dan zit er bijvoorbeeld een molen bij in)
Doordat de Quick geen boiler heeft maar een thermoblock krijg je nauwelijks kalkafzetting in je machine, wat veel onderhoud scheelt. Verder kun je het apparaat de hele dag aan laten zonder dat de boiler steeds aanslaat. Zo heb je ook plezier van het koffiekopjesopwarmplaatje (drie keer woordwaarde). Als er eens wat aan het apparaat mankeert kan zo'n beetje iedereen van het type 'handig genoeg om zelf een lamp in te draaien' het repareren, het apparaat is al 50 jaar hetzelfde en de onderdelen zijn uitstekend te verkrijgen. Duurzaam met Hoofdletters.

Goed en goedkoop alternatief: saeco pistonmachines. Wel veel onderhoud aan nodig, maar zet een perfecte koffie dankzij het veertje in het piston. Ook eenvoudig te repareren.

Ook lekker en zonder duur apparaat: cafetierekoffie, of een ouderwets Italiaans espressopotje. De beste manieren om álle cafeïne uit je koffie te halen.

margje van dijk

margje van dijk

04-05-2009 om 12:35

Dank

Dank Margriet en Yta, ik ga het eens met manlief bestuderen.

Hij houdt van espresso, ik hou van cappuccino. Maar ik vind het niet erg de melk apart op te schuimen. We zetten dus altijd hele sterke koffie in ons gewone koffiezetapparaat, en ik maak daar apart melk bij in een melkklopper.

Ik zou helemaal zwelgen bij een Italiaans espressopotje maar man lijkt het erg omslachtig. (In combinatie met onze keramische kookplaat zou daar weer zeker een half jaar fine tunen aan vooraf moeten gaan, om de boel niet over te laten koken bedoel ik, of zou dat meevallen).

Margje

Yta Chalne

Yta Chalne

04-05-2009 om 16:18

Margje

Overkoken kan niet. Het is echt heel simpel, er kan gewoon niet zoveel water in dat je kookplaat straks overstroomt Ik zou 't maar gewoon eens proberen!

Massi Nissa

Massi Nissa

04-05-2009 om 21:27

Espressopotje

Mijn man gebruikt als zolang ik hem ken (een eeuwigheid dus, haha) hetzelfde espressopotje en dat is nog nooit kapot gegaan. Eens in de zoveel jaar moet er een nieuw rubberen ringetje in. Zowel de pot als de ringen komen van Duikelmans (zit even te fronsen, klopt die naam nu wel? In de Pijp). En de koffie die hij ermee zet voldoet zelfs aan de buitensporig hoge eisen van mijn man. Wij hebben trouwens ook een espresso-apparaat (was een huwelijkscadeau). Heerlijk ding, zet goede koffie, maalt de boontjes elke keer vers. En net wat margje beschrijft: hem uit elkaar halen en schoonmaken is heel bevredigend. Margje, ik moet soms zo lachen om jouw hangups, vooral als ik ze ook heb ).
Groetjes
Massi

Sascha2

Sascha2

05-05-2009 om 19:12

Ecm

Hier hebben we al jaren een ECM, pistonapparaat. Heerlijke koffie, zeker sinds we zelf een Minimatzer als bonenmoler hebben. Geen onderhoud extern nodig, makkelijk schoon te maken. Door de bonenmolen hebben we zelf in de hand fijn/grof de bonen gemaald worden en hoe de espresso dus uit het apparaat komt.
Het is geen volautomaat, we hangen zelf de piston eronder. Maar ja, dat had ook onze voorkeur. Even de tijd nemen voor een overheerlijk kopje koffie.
Overigens, mocht je nog op zoek zijn naar een adresje voor goede koffiebonen, kijk dan eens in Baarn bij de golden coffeebox (kan ook online, ook bestellingen online zijn mogelijk). Je betaalt wel wat meer voor de bonen dan bij Jan-op-de-hoek maar het resultaat mag er zijn.

Yta

Voor onderhoud aan Jura machines kan je ook rechtstreeks contact opnemen met Jura zelf. Je hoeft onderhoud toch niet uit te laten voeren bij de winkelier waar je het ding gekocht hebt?! Dat doe ik met mijn auto ook niet.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-05-2009 om 08:57

Triple

Jura NL is niet de importeur van jouw apparaat, en geeft er dus ook geen service op (binnen de garantieperiode) Uiteraard willen ze 'm best repareren, maar dat is duur. Na de garantieperiode hebben de Jura NL apparaten goede en redelijk betaalbare servicebeurten (die krijg je er gratis bij), maar ook die gelden alleen bij hun eigen import machines.
Jura 'zelf' zit in jouw geval in Duitsland, Zwitserland, Tsjechie o.i.d., en die geven uiteraard ook prima service maar niet om de hoek. Binnen de garantieperiode gaat jouw (hopelijk niet verdwijnende) internetstore reparaties voor je verrichten, maar zij zijn geen officiële reparateurs. Je fabrieksgarantie vervalt daarmee.
Kortom, kan allemaal best goed gaan maar het zorgt ook regelmatig voor nare verrassingen.

O.t. yta en jura

Het wordt allemaal aardig o.t. maar goed. Vanmorgen voor de zekerheid eens gebeld met Jura (NL). Zij zagen geen enkel probleem om de toekomstige servicebeurten van mijn apparaat uit te laten voeren bij een officiële Jura onderhoudservice in de buurt.
Het klinkt allemaal als bangmakerij van ondernemers die zich (terecht!) bedreigd voelen door de oneerlijke concurrentie van internetwinkels.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-05-2009 om 14:22

Triple

Toch is het dat niet, bangmakerij. Natúúrlijk wil elk servicepunt jouw apparaat tegen betaling repareren. Maar als je er dik voor betaalt is 'service' toch minder leuk. Binnen de garantieperiode (25 mnd bij jura) is reparatie bij NL apparaten gewoon gratis, bij jou is het gratis als je via je internetleverancier laat repareren.

Er is dus geen sprake van oneerlijke concurrentie, maar wel van een ander aanbod. En dat hoor je uiteraard wél van erkende jura dealers, en níet van internetstores. En natuurlijk kun je er dan voor kiezen om 'm toch via internet te bestellen voor 200 euro minder (maar dan niet toch gaan proeven en je laten voorlichten in de winkel he, dan proef je ook maar via internet...

Overigens, het is en blijft een prima machine, al koop je 'm op de maan

Mgoed, ik geloof niet dat deze ot discussie veel zin heeft. Je hebt 't ding al, en ik zie er vaak gedoe mee met mensen, vooral binnen de garantieperiode, dus ik adviseer om gewoon in een goede winkel (kookwinkel, koffiezaak, etc.) je apparaat te kopen en dan niet te verlegen te zijn met het vragen naar korting (want er is écht wel wat te regelen met zulk soort bedragen)

Nog een keer dan (ot yta)

Er lopen nu 2 dingen door elkaar: de reguliere onderhoudsbeurten die een espressomachine eens in de zoveel tijd nodig heeft en reparaties bij een defect. In het Europees recht (en ook het Nederlandse) geldt een standaard garantietermijn van tenminste 2 jaar. Als mijn apparaat binnen deze termijn defect gaat dan krijgt Jura nog een vervelende aan mij als ze het ding weigeren kosteloos te herstellen! Maar goed. Het is een geweldig apparaat en ik voorzie nog geen problemen.

margje van dijk

margje van dijk

06-05-2009 om 23:23

Bedankt, bedankt

Ik wilde dinsdag al een espressopotje kopen om mee te beginnen, maar de winkels waren dicht

Het komt nog wel.

En cobi, jij ook bedankt voor je tip, dat is ook wel aantrekkelijk (al is het alleen al qua prijs). Al denk ik dat manlief meteen het duurste wil, zoals gewoonlijk, maar het oog wil toch ook wat. (Ik vind die Quinck dingen wel erg lelijk, of lijkt dat maar zo).

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.