Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Brigitte

Brigitte

25-07-2013 om 16:35

Gashaardbeziters, hoe doen jullie dat?

Leuk onderwerp met dit weer, maar onze gashaard is eergister geplaatst. Hoe verzin je het, op zo'n dag, maar hij was al langer geleden besteld, de vakanties van ons en de leverancier kwamen er tussen, enfin.
Nu hebben wij het advies gekregen om de waakvlam continue te laten branden, dat zou beter zijn voor de kachel, dan komt er vocht en geen roest in. Maar, doen jullie dat ook? Want ik merk dat er zelfs op die waakvlamstand nog warmte wordt gegenereerd, het ruitje voelt duidelijk warm aan en daar zit ik echt niet op te wachten in de zomer.

Yep

Even die van ons geïnspecteerd, het waakvlammetje brandt en de wand is lauw.
Op advies van de installateur idd.

Brigitte

Brigitte

26-07-2013 om 15:53

We zullen er nog eens over gaan nadenken. Ik snap dat dat het advies is, maar bij ons is het ruitje niet lauw maar echt behoorlijk warm. Je brand je net niet zeg maar. Eerst maar eens aan de installateur vragen of dat normaal is.
Zijn er nog andere ervaringen?

Christel

Christel

26-07-2013 om 16:42

Onze gashaard

heeft geen waakvlam, dat kan dus ook. Het zal wel een ander systeem zijn.

Monique D*

Monique D*

26-07-2013 om 19:44

Waakvlam wel aan..

..als ik hem uitdoe krijg ik hem niet meer aan in de herfst/winter!
Maar hij is ook al zo'n 26 jaar oud!
Dit geldt ook voor onze gevelkachel in de slaapkamer.

lennest

lennest

27-07-2013 om 20:12

Verbruik?

En het gasverbruik? Vroeger moest de waakvlam vanher gasfornuis uit omdat de waakvlam onnodig gasverbruik betekende.

Brigitte

Brigitte

28-07-2013 om 16:05

Ja lennest

Dat vind ik ook een punt hoor, het verbruikt natuurlijk best wel als dat het jaar rond brand.
Grappig die verschillen, Christel heeft geen waakvlam (hoe gaat hij aan bij jullie?) en Monique krijgt hem zonder waakvlam niet/moeilijk aan. De 'waakvlam' hier is gewoon een superlage stand met 1 klein waterdruppelvlammetje. Maar niet nodig want als je dat uit doet is hij met de elektronische ontsteking ook zó weer aan, 1 druk op de knop.
Ik kan ook met googelen niet vinden dat het echt slecht voor het apparaat zou zijn als de waakvlam niet continu brandt. Hij is dus lekker uit nu, als het van de herfst kouder wordt heb ik er geen probleem mee om hem wel aan te laten want dan heeft het ook een functie in de verwarming en dat is nu echt niet nodig!

Tigress

Tigress

29-07-2013 om 09:04

heb nu 2 jaar een gaskachel (cv plaatsen drijft huur omhoog) en ook ik heb de waakvlam uit als ik de kachel niet gebruik. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad om het ding weer aan de praat te houden. Ik weet ook niet precies wat het verbruik van zo'n waakvlam is, maar niets is in mijn optiek minder dan iets. Ook van de keukengeiser doe ik de vlam uit als ik geen warm water nodig heb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.