Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mari39

mari39

04-06-2011 om 19:04

Gatver, mieren

Ik word echt gek van de mieren. Ze komen niet binnen vanwege de lokdozen en gif vlak voor de deur, maar buiten in de achtertuin en ook voor op de stoep is het verschrikkelijk. Het terras zakt er gewoon van weg, ik strooi me suf, maar tegen zoveel nesten kan ik niet op. Een halve dag later is het op net zoveel andere plekken net zo erg! Ik durf bijna niet op vakantie te gaan! Heel de straat heeft er overigens last van, in meer of mindere mate. Iemand hele goede tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

04-06-2011 om 19:52

Tja

Het enige wat echt hielp: kokend water gieten, bij voorkeur op de plek waar ze massaal uit de stoep kruipen, daar zit het nest.

Ja, kokend water.

Ik ben klaar met miervriendelijk mieren bestrijden en gooi er ook kokend water overheen. Die beesten blijven anders maar terugkomen.
Al had ik laatst een lokdoosje met veel dode mieren eromheen, dus het helpt wel een beetje.

Anna3

Anna3

04-06-2011 om 22:09

Chris35

Kokend water valt voor mij in de categorie milieuvriendelijk hoor.
Hier helpt NIKS, en helaas zitten ze binnen.

+ Brunette +

+ Brunette +

04-06-2011 om 23:09

Anna3

Er stond niet milieuvriendelijk maa "miervriendelijk".

maan.

maan.

05-06-2011 om 09:56

Gekookt water

Hier op balkon ook een drama. ik blijf gekookt water strooien en dan wordt het weer even rustig.. maar ja ik kan het niet bij de bron aanpakken (want wij zijn slechts een doorvoerroute op de mierentocht). Het vermoeden dat ze bij de buurvrouw vandaan komen; die voert de duiven (ik zet dus ook geen was meer buiten) en ik vermoed dat die mieren op de duifknoeisels afkomen. En ik altijd maar denken dat mieren alleen op de begane grond zouden zitten.

Hier dus gekozen voor het kokende water omdat ik gif en kinderen niet zo'n gezellige combinatie vind.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 13:16

Maan

Als je de bron, het nest, niet kunt aanpakken, heeft kokend water inderdaad weinig zijn helaas. Dan heeft bakmeel strooien misschien zin, dat nemen ze mee naar hun nest en dat valt niet zo goed bij mieren...

mari39

mari39

05-06-2011 om 18:19

Kokend water

heb ik ook al geprobeerd, liters, in de gaten! Helpt niets, ze blijven komen. Er moet hier ergens een giga-nest zitten, vermoed ik. Van bakmeel heb ik nog niet gehoord maar ga ik eens proberen!

Bedankt

Wilma

Wilma

06-06-2011 om 20:24

Anna3

Als je mieren binnen hebt (of 't voor buiten helpt, weet ik niet), heb je Mierenbuffet al geprobeerd. Da's redelijk nieuw, maar 't helpt als een tierelier. Ik vond 't bijna van de zotte om een heel buffet voor die snertdieren aan te schaffen, maar heerlijk, ze zijn weg !!! Liggen vast ergens bij Mari39 onder het terras uit te buiken .

Wie weet 't proberen waard !

Groetjes,
Wilma

mari39

mari39

07-06-2011 om 16:08

Bakmeel

heb ik gisteren geprobeerd, en ik zie geen mier meer!! Ik hoop dat ik niet te vroeg juich!!

Insectenhaat

Ik snap dat je er gek van wordt als je tig nesten om je huis hebt zitten, maar sinds ik lang geleden de roman De Mieren van Bernard Werber heb gelezen ben ik die beestjes toch met andere ogen gaan bekijken. Als je je erin verdiept blijkt dat het mierenrijk heel erg lijkt op de wereld der mensen.

Misschien is het wat Wolkeriaans, maar ik schroom sindsdien om ze al te heftig te bestrijden.

Chris

ishtar

ishtar

08-06-2011 om 09:28

Dat bakmeel

kun je dat ook in je moestuinbed uitstrooien? (veul mieren in mijn moestuin!)

Valkyre

Valkyre

08-06-2011 om 11:13

In de moestuin (wie??)

Mieren "melken" weer bladluis, en van veel bladluis gaan je plantjes dood. Maar volgens mij kun je ook bloemetjes planten om de mieren bij je courgettes weg te houden (goudsbloemen, afrikaantjes?) Ik weet even niet meer wat precies, maar misschien zijn er medemoestuiniers die het wel weten?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar

ishtar

08-06-2011 om 12:11

Gale zwankezwaan

ik ben heel verdraagzaam, ook naar mieren. Die wonen ongehinderd in mijn terras. Maar als ze mn hele bed (letterlijk)in een gatenkaas veranderen (en er staan al goudsbloemen en afrikaantjes) dan vind ik ze niet zo aardig meer.
Overigens zitten er meer nesten, en dat huppelt vrolijk rond, en richt weinig schade aan, maar hier in dat ene bed dus, loopt het de spuigaten(kaas) uit. Dus vandaar.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 18:14

Ishtar

En weet je zeker dat de mieren dat doen? Klinkt meer als slakken!

ishtar

ishtar

08-06-2011 om 19:13

Fio

knappe slak die zich als mier vermomt
Nee, ik zie ze echt lopen. En het is de grond die een gatenkaas is, er groeit nog niet veel (is aan het opkomen)

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 20:19

Ishtar

Ohja, daar twijfel ik ook niet aan hoor, maar de slakken eten de boel op, meestal. En die zitten overdag vaak onder de grond.Mieren eten liever dode insecten, zoetigheid (bijv de honingdauw die bladluizen uitscheiden)en fruit.

ishtar

ishtar

08-06-2011 om 21:21

Fio

gelukkig (en ik durf het bijna niet te zeggen klopklopklop) heb ik geen last van slakken. Maar dus wel van mieren, heel veel mieren, en zolang ze niet voor teveel overlast zorgen mogen ze blijven zitten, maar als ze mn bed omspitten wil ik ze graag weg hebben.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2011 om 06:53

Ishtar

Dat omploegen is ook heel vervelend natuurlijk. Maar echt,mieren eten voor zover ik weet niet van planten. Ze verzamelen wel afgevallen blad, maar knabbelen niet aan blaadjes. Slakken verstoppen zich overdag, dus of je daar last van hebt kun je 'snachts zien..

ishtar

ishtar

09-06-2011 om 10:25

Fio

ik heb laatst gehoord dat mieren dol zijn op bietenzaad (en in dat bed staan dus oa bietjes...)
en ik denk dat als er slakken zijn ik dat ook aan sla ed zou zien. En daar zit niks geen vreterij.
Ze krijgen voorlopig nog even het voordeel van de twijfel. Misschien dat beweging van de grond (harken ed) ze ook doet besluiten om hun tenten ergens anders op te slaan.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2011 om 13:07

Ishtar

Mieren schijnen niet van lavendel en tijm te houden, die kun je misschien in de buurt planten, en het strooien van wat koffiedrab of kaneel zorgt er voor dat ze het spoor bijster raken kwa geur. Of een flesje met suikerwater neerleggen, ze zijn dol op zoet.
Google maar eens op mieren in de moestuin, dan vindt je wel wat info!

ishtar

ishtar

09-06-2011 om 19:19

Dank fio

ik ga de lavendel en tijm maar eens proberen. Is nog leuk spul ook.

Mileu & kind vriendelijk

Tegen mieren in huis, kun je komkommer schil zetten bij de plek van binnenkomst of nest.Mieren houden niet van komkommer.

Wil je dit op een kind vriendelijke manier oplossen.
Dan geef ik jou nu de oplossing: doe een scheutje wasverzachter in water en de mieren komen niet meer terug.

Plaats een koperen muntstuk op de plekken waar de mieren komen/nest.je zult zien dat de mieren er wegblijven omdat mieren namelijk niet tegen koper kunnen.

bakpoeder! Strooi een spoor op de mierenstraat. Na een week zijn de beestjes verhuisd.

Mieren volledig verbannen uit je tuin is onmogelijk en ook onnodig omdat mieren ook nuttige tuindieren zijn die afval en plantenresten opruimen. Mieren houden van tuinen maar niet van alle planten die er in staan; ze hebben een grote afkeer van sommige geuren en aroma’s. Zet volgende planten op plaatsen die je absoluut miervrij wenst te houden of strooi hun bladeren bij het nest om ze te verdrijven:
rozemarijn - Rosmarinus
kruizemunt - Mentha crispa
tomaten - Solanum lycopersicum
Of strooi knoflookpoeder, gebroken eierschalen, kruidnagel of rode peper bij het nest.

suc6

Wilma

Wilma

14-06-2011 om 15:48

Latayla

Heb je je tips gewoon overgeschreven uit een boekje of spreek je uit ervaring. Hier lopen ze gewoon om oude stuivers of koperdraad heen, de eerste seint effe door naar achter hoe ze eromheen moeten lopen.

En meer dingen die jij noemt, helpen hier niet. 't KLinkt allemaal ideaal, maar in de praktijk ...

Hier trouwens vandaag bij de overblijf een heel mierennest op 't plein. En een heel groepje jongetjes heeft zich er kóstelijk mee geamuseerd. Tot er eentje één mier (één!) had gepakt en ermee wegrende. Ander er achteraan "m'n mier, m'n mier".
Dus er zijn ook mensen, kinderen denk ik, die mieren nog wel leuk vinden.

Groetjes,
Wilma

Fiorucci

Fiorucci

14-06-2011 om 18:12

Wilma

Ik blijf het zeggen: bakmeel!! Echt waar, niet uit een boekje! Je hebt trouwens mail..

Wilma

Wilma

15-06-2011 om 12:15

Fio

Jij ook ! (mail, niet bakmeel )

100%mama

100%mama

17-06-2011 om 16:43

Hier

had ik ze helaas wel binnen......geen idee waarom, alles is hier verpakt en schoon (ben zwanger he, hihi). De tip die ik kreeg is stoepkrijt! Voor de voodeur een streep, onder de mat een streep en geen mier meer te zien. Dat vraagt om meer uitdaging natuurlijk en heb van de week in de tuin 2 nesten omstreept met krijt. Geen mier meer te zien! Helemaal gelukkig ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.