Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

18-04-2014 om 10:35

Gezocht; auto op leeftijd die lang mee gaat

Onze Renault Scenic diesel is inmiddels 12 jaar oud en heeft meer dan 3 ton gelopen. We hebben 'm pas een jaar of 3 en het is een fantastische auto, maar alleen als ie rijdt. Wat ie helaas nogal regelmatig niet doet. Na alweer de vrienden van de Wegenwacht nodig te hebben gehad, hebben we besloten dat het genoeg is geweest en toch onze (nog erg beperkte) beurs maar moeten trekken voor een nieuwe.

Maar.. gezien het budget zal die 'nieuwe' weer een 'oude' zijn. Wij kopen een auto in de herfst van z'n leven, een diesel met ca 2 ton op de teller, en rijden door tot ie bij wijze van spreken met 1 been in het graf staat. Dan kun je rekenen op reparatiekosten c.q. onderdelen vervangen, maar that's part of the deal. Alleen, dat is iets anders dan telkens stil staan..;-(

We moeten kiezen uit auto's uit ca. 2006, met dus zo'n 2 ton op de teller, model MPV, op diesel. Komt uit op de Opel Zafira, de Toyota Verso, de Kia Carens of de Citroen Picasso (= help, weer Frans!). Tja.. het blijft een gok.. maar wat denken jullie c.q. is jullie ervaring.. met welk type hebben we de meeste kans op succes? Wat zouden jullie adviseren?

garage

Een overweging kan zijn welke garage je het meest vertrouwt dat ze eventuele mankementen goed herkennen en effectief repareren. En dat de communicatie daaromheen goed is.
Ik heb jaren auto gereden en een aantal garages gehad maar de kwaliteit verschilde nogal en dat heeft heel wat frustraties gekost. Garagehouders zijn voormalige paardedieven zei mijn grootmoeder altijd.
Ik denk toevallig nog weleens aan de eerste garage. Jaren gehad. Prima service goed vakwerk, goede adviezen. Hield er helaas mee op.
De frustraties zal ik je besparen.

Toyota

loopt altijd!

mama2

mama2

18-04-2014 om 10:52

Opel

tot nu toe bij ons degene die met de minste mankementen het langst bleven "leven"....

Ooit eens een paarse opel corsa gehad, man wat was ik trots op dat karretje. Ver over zijn houdbaarheid datum heen en ik was bijna verdrietig toen ik hem afgaf bij de sloop....

Angela67

Angela67

18-04-2014 om 11:07

anwb aankoopkeuring

ik heb wel eens een autootje gekocht onder voorbehoud van de aankoopkeuring door anwb. Dus alles wat uit die keuring kwam zou door garage evt gerepareerd worden. Anwb gaf me ook een indicatie van stand van zaken op langere termijn.
gr Angela

Marie

Marie

18-04-2014 om 12:32

beslist MPV?

Waarom moet het persé een MPV zijn?
Anders zou ik zeggen een Volkswagen Passat.
Toyota is ook goed met diesels trouwens.
Mijn man is "techneut" en onderhoudt onze VW's zelf en hij vindt het grote voordeel dat onderdelen niet duur zijn. Hij heeft een hekel aan Franss auto's.

Arawen

Arawen

18-04-2014 om 13:28

Keuze voor MPV

Ja, het moet perse een MPV zijn.. we hebben voor de Scenic jaaaaren een VW Passat gehad en ik weet wat voor een goede auto's dat zijn.. maar uit praktische overwegingen (ik heb een handicap) is een hoge zit en een grote bagageruimte nu een vereiste. Eigenlijk bevalt het model van de Scenic prima, maar ik vertrouw Franse auto's ook niet meer.

Onze eigen garage, waar we erg tevreden over zijn, heeft helaas geen occassions. Anders hadden we echt daar gekocht.. Zij raden een VW Touran of zo af, tot mijn verbazing want wij zijn ook erg gecharmeerd van VW (gezien de Passat) maar 'de VW's van nu zijn niet meer die van vroeger'. De meesten schijnen te gaan haperen na de 200.000 km. Geldt volgens hen trouwens ook voor Opels. Zij raden Toyota aan, maar die is weer erg duur met onderdelen... Ze hadden het trouwen ook over de Citroen Picasso. Tot eveneens mijn grote verbazing... maar Frans en Frans schijnt niet hetzelfde te zijn..

Rafelkap

Rafelkap

18-04-2014 om 13:42

opel

Wij hadden eerst ook een renault, nu een (tweedehands) opel. Die schijnt toch wel goedkoper te zijn in onderhoud dan die Franse auto's.
Eerlijk gezegd kan ik er nog niet aan wennen, hij is zwart en ik vind het net een autodrop. Ik weet niet eens wat voor opel het is, zo weinig verstand heb ik ervan

Volgens mij zijn die Tjechische auto's (skoda) ook wel ok.

ons succesnummer

Wij kochten 8 jaar geleden een Crysler Grand Voyager die toen al 8 jaar oud was en 140.000 op de teller had. Voor de 5,500 euro aanschafprijs hebben wij er tot vorige week plezier van gehad. Af en toe wat onderhoudskosten of reparaties, maar nooit meer dan een paar honderd euro en niet eens elk jaar. Eén keer de banden vervangen, de garage had nog heel behoorlijke tweedehandsbanden gevonden, dus het was allemaal te overzien. Nu is hij definitief door zijn hoeven gezakt en moet hij naar de sloop. Misschien zijn Chryslers heel degelijk (ik zie wel heel veel oude modellen rondrijden), misschien hebben wij geluk gehad.

skik

Weer Scenic?

Waarom niet weer een Scenic als die zo goed beviel? Of een Espace (groter model). Wij hebben een Picasso gehad en die beviel prima, nooit iets mee gehad. Maar die was nog niet zo oud toen wij 'm kochten. Volgens mij zijn er geen echt slechte auto's meer, maar Toyota schijnt de langste levensduur te hebben.

tuurlijk, een Toyota!!

Die van ons rijdt nu al 350.000 km en heeft ons nog nooit in de steek gelaten

Er zit nu wel een dom deukje in, maar jammer dan, we houden hem nog even.

vlinder72

vlinder72

19-04-2014 om 20:40

chrysler voyager

Wij hebben een chrysler voyager uit 2002. Rijdt geweldig. Zitcomfort is prima. Ruimte zat (wij zijn met zijn zessen).

Enige kosten tot nu toe. En eij hebben de auto nu 5,5 jaar. Een afgebroken bouchie door een slechte garage. Deel van de uitlaat is vervangen en de airco is nu kapot. Kosten voor de airco is 450 euro maar wek nodig want wij gaan met deze auto op zomervakantie naar Zuid Frankrijk. Eij gaan deze auto helemaal afrijden.

opeltje

we hebben vorig jaar een 14 jaar oude opel corsa gekocht voor de gigantische som van wel 400 euro. rijdt als een klokje!

Ely

Ely

20-04-2014 om 13:40

Wat is vroeger dan?

Je wilt een tweedehands auto, een ouder model dus. Dan gaat het er toch om wat de kwaliteit van die auto was toen die gebouwd was. Stel dat VW mindere kwaliteit bouwt (stel, ik geloof het niet maar wie ben ik), dan zijn de oudere auto's toch nog steeds juist prima? Of onderscheiden we het tijdvak: vroeger; toen VW nog degelijk was, beetje vroeger; de periode waaruit je een auto wil maar VW is met sprongen achteruit gegaan tov van vroeger en nu: maar dat zijn nieuwe auto's dus dat doet ff niet mee in de afweging.
Of snap ik het nou niet?

VW Touran

Uit jouw rijtje: de Toyota, zonder aarzelen.
Maar overweeg ook een VW Touran, of een Ford C-max/S-max (ik weet niet meer wat het is), rijdt heel comfortabel.

kaatje43

kaatje43

23-04-2014 om 22:07

Toyota

Omdat heel veel onderdelen van een wat oudere Renault zo moeilijk bereikbaar zijn, maakt dat het heel duur.

Arawen

Arawen

24-04-2014 om 14:05

Zucht...

Ondertussen zijn we al aardig op 'autojacht' geweest. Helaas kunnen we daar de conclusie uit trekken dat wij toch iedere keer in de grotere types vallen.. niet de Toyota Corolla Verso maar de Avensis Verso en niet de Ford C-max maar de S-max, bijvoorbeeld. Omdat ik er anders niet comfortabel in rijden kan (had het al over mijn handicap). En die zijn telkens ook als occasion behoorlijk duur en buiten ons budget.

Eigenlijk blijkt onze huidige Scenic qua auto gewoon het beste te bevallen... maar ja.. de angst weer te vervallen in eindeloze reparaties is groot.. de reputatie van die auto's is nou eenmaal niet goed. Zucht.. ik vind het maar moeilijk..

hogere instap

Ik weet niet wat je handicap precies is, maar kan je niet een kleinere (zuinigere) auto overwegen met hogere instap? Zijn dan wel vaak bejaardenmodelletjes a la Opel Meriva maar misschien wel comfortabeler en minder oud.

Marie

Marie

24-04-2014 om 21:06

Golf plus?

De Golf plus heeft volgens mij ook een hogere instap, maar de bagageruimte is misschien niet groot genoeg?
Wat moet daar minimaal in kunnen passen trouwens?

lennest

lennest

24-04-2014 om 21:18

Sharan

Wij rijden al een jaar of 8-9 een oude VW Sharan, bijna 4 ton op de teller, prima auto!

zoiets?

Ik denk dat dit aan je criteria voldoet en dat je er nog jaren met plezier in kan rijden: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=244786339&asrc=fa

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.