Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tutje

Tutje

09-06-2009 om 11:52

Hoe erg is 'rood staan'?

Door een drastische wijziging in mijn persoonlijke situatie ziet ook mijn financiele situatie er plotseling anders uit; ik moet het nu met 1 inkomen doen, samen met mijn 2 kinderen. Ofwel, ik kom in een positie die ik voorheen nooit heb gekend; ik moet leren woekeren met geld en kom dus ook niet meer goed uit. Voor het eerst in mijn leven sta ik af en toe rood. Soms zelfs flink.

Ik moet nog een hoop leren over het beheren van mijn nieuwe financiele situatie, waar ik langzaam meer inzicht in krijg, en ik vertrouw erop dat me dat gaat lukken. Ik wordt alleen een beetje benauwd van het telkens net rood staan. Ik hoor in mijn omgeving dat dat bij de beste gezinnen voor komt en ik me daar niet zo druk over moet maken en dat zal ook wel niet, maar toch... Heeft dat eigenlijk effect, als dat vaker gebeurd? Gaat je bank dan moeilijk doen of zo, ondanks de toegestane kredietlimiet?

Vond het wel een aktuele vraag, eigenlijk...

groeten Tutje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Buffer opbouwen voor de grote jaarlijkse uitgaven

Vervelend dat je inkomen minder is, maar op zich zijn 95% van alle uitgaven voorspelbaar, dus het moet te beheersen zijn!!!

Je moet een overzicht maken van al je jaarlijkse kosten, bijv. gemeentebelasting, vakantie enz. Daarnaast een reserve voor onderhoud van je huis + afschrijving auto + apparatuur zoals wasmachines. Daarna bereken je wat je gemiddeld per maand kwijt bent aan terugkerende dingen zoals boodschappen, kleding, hobbies kinderen enz. Dit alles kun je wel uitvinden als je de bankafschriften van een jaar bekijkt.

Vervolgens tel je alle jaarlijkse kosten bij elkaar op en deelt dat door twaalf. Dat bedrag stort je elke maand op een aparte rekening meteen nadat je inkomen bijgeschreven is. Je kan ook kijken of dit bedrag samen met de terugkerende maandelijkse kosten in theorie gedekt kan worden door je inkomen. Anders zul je in posten moeten gaan schrappen.

Er is een excel spreadsheet van Claudia beschikbaar waarmee je je financien bij kan houden. Meten is weten!

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2009 om 12:20

Roodstaan kost geld

Het grootste probleem met roodstaan is dat het geld kost; in feite heb je gewoon een soort van doorlopend krediet tegen een hoge rente.
Daarom vinden banken 'een beetje roodstaan' ook niet zo erg: Ze verdienen er goed aan. De meeste banken doen pas moeilijk, als je continu roodstaat.

amk

amk

09-06-2009 om 12:21

Of site nibud

Het nibud heeft ook een budgetprogramma op de site staan. Het voordeel van deze is dat je kunt vergelijken met hoe anderen het met een vergelijkbaar inkomen doen.

Het vervelende van steeds een beetje rood staan is dat het steeds een beetje meer wordt en dat je op die manier schulden opbouwt en vervolgens gaten met gaten gaat vullen.

Maar af en toe gepland wat rood staan doordat bv de kinderbijslag net na het weekend wordt bijgeschreven terwijl het sparen voor je kind er voor wordt afgeschreven is geen drama. Mits je dat dus kunt bij de bank.

Wat mij destijds heeft geholpen is een heel strak weekbudget aanhouden en verder mijn pinpas ook niet mee nemen. Verder schrijven is blijven, dus naast het maken van het budget (vergeet idd de jaarlijkse dingen niet om te rekenen naar een maandbedrag)het ouderwetse huishoudboekje bij te houden. Waar blijft je geld. En alleen al het moeten opschrijven voorkomt dat je geld uitgeeft.

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2009 om 12:21

Dus

Roodstaan is dus in de eerste plaats een probleem voor jelzef.

mopperkont

mopperkont

09-06-2009 om 13:34

Je kunt het uit zetten

Je kunt het zo regelen met je bank dat rood staan gewoon niet meer kan. Limiet op 0 laten zetten heet dat. Heb ik ook gedaan.

Duur

rood staan is duur.structureel rood staan is heel erg duur,als het enigszins kan moet je dat dus zien te voorkomen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-06-2009 om 19:52

Volgens mij

gaat de bank pas zeuren als je 3 maanden niet uit de rode cijfers bent geweest.

Dendy

Mathilde

Mathilde

09-06-2009 om 21:19

Net afgeschaft

Ik heb mijn kwartaalkrediet net op nul laten zetten. Het lijkt niet veel, die rente voor rood staan, maar over een heel jaar genomen loopt het aardig op. De eerste maand is even slikken, maar daar wen ik vast wel aan. De bank vindt rood staan helemaal niet erg (al moet je een keer per kwartaal dus minimaal een dag weer saldo hebben), die verdient er dik aan.

marie

marie

10-06-2009 om 10:36

Uitzetten = risico?

Hallo
Als je de limiet op 0 zet is er dan ook het gevaar dat vaste lasten niet meer betaald worden? Dat zou ik eng vinden. Bijvoorbeeld de limiet is op de 25e bereikt en de huur wordt de 28e afgeschreven en de 30e komt het salaris. Wordt dan de huur nog wel betaald?
Wellicht iets om over na te denken?
Groetjes

Tip

Als je een beetje handig bent op de computer kun je eens kijken bij www.yunoo.nl. Hier kun je online je inkomsten en uitgaven beheren. Ik heb zelf net alles ingevoerd en ontdekte direct dat ik aan sommige dingen wel erg veel geld kwijt ben. En ook dat ik iets dubbel betaalde.

Heel veel succes, ik weet zeker dat het je gaat lukken.

Isis

amk

amk

10-06-2009 om 12:55

Kan een risico zijn

als je precies langs het randje leeft. Ik heb altijd een buffertje van 200 euro er op staan. De grens van het minimum is daarmee naar boven verschoven.

Maar je weet wanneer je huur betaald moet worden, dus dat bedrag moet je reserveren en zorgen dat het op de rekening staat. Om het probleem op te heffen zul je het reserveringsbedrag bij elkaar moeten sparen zodat het bedrag dat je op de 26e te kort komt steeds een beetje kleiner wordt. en vervolgens ga je door zodat je een buffertje opbouwt waardoor je bij eerder afschrijven dan het salaris / andere inkomsten binnen komt niet meer rood komt te staan.

Zef heb ik 3 momenten in de maand wanneer flinke bedragen binnen komen: 24/29e salaris+alimentatie, 15e voorlopige teruggaaf belasting, 20e alle toeslagen

Als je je grens op 0 zet, kan het gebeuren dat er dingen niet betaald worden, maar betaal je geen dure rente.
Zet je je grens beneden 0 leen je dus eigenlijk, wordt wel alles betaald, maar betaal je ook steeds rente.
Zet je de grens boven 0, KRIJG je op sommige betaalrekeningen (ASN bv)rente, worden je rekeningen gewoon betaald en heb je zelf geen kosten aan rente.

Het gaat er dus om waar leg je zelf het minimum.

Tinus_p

Tinus_p

10-06-2009 om 22:52

Marie: geen risico

marie:
'Als je de limiet op 0 zet is er dan ook het gevaar dat vaste lasten niet meer betaald worden? Dat zou ik eng vinden. Bijvoorbeeld de limiet is op de 25e bereikt en de huur wordt de 28e afgeschreven en de 30e komt het salaris. Wordt dan de huur nog wel betaald?"
Geen risico maar slechte financiële planning....
Serieus, roodstaan bevordert dat hetzelfde gebeurt, maar dan niet met ene limiet op 0, maar op -2000.
Verder; salaris komt meestal rond de 25e, huur moet de laatste dag van de maand betaald worden. Dat gaat dus goed. Verder eventueel aanzuiveren vanuit de stroppenpot met internetbankieren.

marie

marie

10-06-2009 om 23:52

Niet voor mezelf hoor

Hallo
Even voor de duidelijkheid: wij hebben gelukkig geen financiële problemen.
Ik vroeg het me gewoon zo maar eens af, wat er kan gebeuren als Tutje de limiet op 0 zou zetten.
groetjes

Marie

Het ligt aan de precieze rekening en bank die je hebt, maar soms kunnen automatische incasso's nog wel worden afgeschreven. Je kunt dan alleen zelf niet meer met pin betalen of geld opnemen.

Mathilde

Mathilde

12-06-2009 om 15:34

Of je krijgt een herinnering

Bij een automatische incasso doet de bank van de begunstigde ongeveer drie pogingen om het bedrag af te schrijven. Als de incasso dan op de 28e staat en je salaris komt pas de 30e, dan is de kans groot dat de incasso alsnog op de 31e of 1e wordt afgeschreven. En anders krijg je gewoon een herinnering . De eerste maand op nulstand is even de broekriem aanhalen, omdat je het tekort moet inlopen. Maar daarna ben je klaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.