Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

margje van dijk

margje van dijk

01-01-2009 om 22:07

Hoe krijg je een sjoelbak glad?

Wij hebben van sinterklaas een sjoelbak gekregen, een echte wedstrijdbak, maar hij is nog best stroef.

Manlief beweerde dat je er talkpoeder op moet doen wat je daarna moet uitwrijven met een wollen doek, en dat er vooral geen olie op mag of zo. Toevallig zag ik bij mijn ouders een heel oud blikje Zwitsal babytalkpoeder staan (wit metalen blikje met fotootje van baby erop) en dat mocht ik wel meenemen. Wij het op de sjoelbak gedaan, maar ach, het was bijna leeg, en meer dan een paar wolkjes poeder kwamen er niet meer uit. Maar die paar wolkjes maakten de bak al echt gladder. Helaas was het daarna op.

Dus man is naar de Etos getogen en heeft de moderne variant gekocht (geel plastic busje met oranje getekend babykopje erop). Echter, dit werkte averrechts. De bak werd er nog stroever van. Na vergelijken bleek dat het nieuwe spulletje was "verrijkt met olie". Dus dat zal de boosdoener wel zijn.

Hierna hebben we het domweg met bloem geprobeerd, maar ook dat werkte niet.

En nu zijn we uitgeput. Dus ik heb 2 vragen:
1) Wie weet waar je nog authentiek talkpoeder kunt krijgen, of anders
2) Wat moet je dán doen?

Dan laat ik de kwestie van de spelregels nog maar even in het midden (man en ik hadden bijna slaande ruzie rond het moment van de jaarwisseling omdat ik schaamteloos elke schijf opnieuw doe die uit zichzelf naar mij terugkeert, terwijl hij met de spelregels zwaait waarin staat dat dat niet mag).

Bedankt alvast voor jullie goede tips,
Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meubelspray?

Wij maakten de bak vroeger glad met pledge (meubelspray). Moet je waarschijnlijk wel eerst de bak goed stofvrij maken en alle oude talkpoeder eraf halen anders krijg je een stroeve aangekoekte laag.

Goh, jaren niet gedaan dat sjoelen! Misschien de bak eens bij mijn moeder gaan lenen.

Claudia B

Claudia B

01-01-2009 om 22:21

Was het

was het geen aardappelzetmeel wat ze gebruiken om de bak weer glad te krijgen?

amk

amk

01-01-2009 om 22:27

Spelregels

ontwikkel je in de loop der jaren binnen je familie.

zo is bij mijn schoonouders de belangrijkste regel dat alle schilderijen van de muur moeten en in de hal. En dat de gordijnen dicht moeten. (De schilderijen verhullen de deuken in de muur!) Bij voorkeur heeft schoonvader ook dat zijn wijn voorraad onder de trap geevacueerd wordt.

Verder is het verboden elkaar de schijven om de oren te gooien.

Schijven die over het balkje terugkomen mogen nog een keer, die er onderdoor terug komen niet meer. Schijven die op elkaar liggen wordt de bovenste verwijderd.

Tja, het gaat nogal ruw bij mijn schoonfamilie. Maar het was altijd wel heel gezellig. Al hebben de kinderen er inmiddels alles aan gedaan om de goede spelers uit het spel te wippen. Alle schoondochters zijn inmiddels ex-schoondochters en wij wonnen altijd.....

groet,

Angela

Bastet

Bastet

02-01-2009 om 08:50

Inderdaad

Talkpoeder!
Groetjes,Bastet

margje van dijk

margje van dijk

02-01-2009 om 10:43

Bastet: welke?

Heb jij ervaring met talkpoeder van na de jaren '70, en zo ja, welke? Want van Zwitsal Talkpoeder wordt de bak dus juist stroever...!

Verder: zeer bedankt voor alle tips, ook qua spelregels. Mijn man en ik vinden ook dat de spelregels in alle openheid volgens een democratisch proces tot ontwikkeling moeten komen. Helaas zijn wij allebei nogal extremistisch ingesteld en is er van dat democratische proces vooralsnog niet veel te merken.

Ik ben van "met grof geweld kom je er wel", en ik scoor er loeihoog mee. Hij roept me iedere keer vermanend toe dat ik moet ríchten, maar als ik dat probeer komt-ie altijd anderhalf poortje naast wat ik in gedachten had. Zelf kan hij op een rustig moment nog hoger scoren dan ik (heel rustig, met richten), maar zodra ik erbij ga staan en - net als hij - commentaar geef kan hij er niks meer van. Het daaruit voortvloeiende humeur is ook al niet bevorderlijk voor het democratisch proces.

Dus we hebben nog een lange weg te gaan, maar de aanhouder wint, vinden wij.

Margje

Margje

Sprayen met pledge en nawrijven met een zachte (stof)doek.
Wij hebben oudejaarsavond gesjoeld. Groot succes want (Duitse)vrienden kenden het niet!

Pledge of haarlak

Vroeger hebben we op een avond dat de Pledge op was ook wel eens een bus niet-meer-gebruikte haarlak ingezet. Dat werkte ook, maar het beste werkt Pledge (gordijnen dicht om te voorkomen dat de schijven door het achterraam rammen )

Bastet

Bastet

02-01-2009 om 18:56

Margje

Nee,sorry,ik weet niet meer welke wij gebruikten.Maar als ik het zo hoor,is pledge een briljant idee..
Groetjes,Bastet

Miss M®

Miss M®

02-01-2009 om 20:26

Aardappelzetmeel...

... of maizena! Eén van die twee!

Margriet*

Margriet*

02-01-2009 om 21:53

Meubelwas

deed mijn moeder erop (niet dat ze dat verder ergens voor gebruikte). Nu na jaren nog spiegelglad, dus pledge voldoet vast ook. Met kerst nog met de kinderen gesjoeld. Wij hebben er wel eens een gat in gekregen maar mijn vader heeft dit professioneel gerepareerd en je ziet het wel maar je merkt er niets van bij het spelen.
Wij houden als spelregels aan dat ieder drie beurten heeft. Na elke beurt je vinger langs de poortjes halen aan de gooikant, schijven die er 3/4 in zitten mogen blijven.
Als elk vakje een schijf heeft dan telt dan gaat de som van de bakjes x2. De 'lossen' worden daarbij opgeteld.

Peper

peper er op strooien, met doekje uitwrijven, zes keer niezen en de bak is glad

Aanvullende regels

Wij speelden thuis vroeger zo ongeveer met het mes op tafel. Daar golden zeer strenge regels, waaronder ook: de bovenste van het 'bokje' mocht terug (kunst was om bokjes te gooien op moeilijke momenten), niks vinger er langs, als er van bovenaf nog maar een miniscuul stukje brik/steen te zien was moest ie terug. Verder stenen die over het plankje een gat invlogen moesten terug, en alle stenen die hard terugkaatsten mochten niet onder het plankje door teruggepakt worden, dus lagen vreselijk in de weg. Nu spelen we het wat meer voor de lol zo met de kinderen, maar als jongste zoon een fractie beter wordt en dreigt van mij te winnen, gaan we onze oude regels weer invoeren

Pelle

Voor zover ik weet is dat geen bonus, maar gewoon de officiële telling hoor! Het hoogste totaal wat je kunt halen als je alle 30 stenen op weet te maken in 3 beurten, is 148. 7 stenen in elk vakje (dat wordt dan 7x20 punten = 140) en de laatste 2 stenen in het vakje met de 4 (= 8 punten erbij).

Groetjes, Mickey
(ook een 'rammer' met sjoelen )

Meer dan 30 jaar geleden

Wij waren fanatieke sjoelers. Dagelijks stond de bak uren op tafel. We hebben nog steeds de officiële wedstrijdbak en hij doet het nog goed. Het was bij ons thuis een heel ritueel voor we begonnen. De flanellen doeken werden voorverwarmd op de kachel en idd wij gebruikten toen ook iets van pledge. De bak werd wel een kwartier lang opgewreven tot hij superglad was.
In onze gloriedagen gooiden we vrijwel altijd minstens 146. Ook werd er 148 in 2 beurten gegooid. De hoeken konden we blind gooien

IK heb het pas nog weer gedaan maar die vaste hand is echt weg en mag blij zijn boven de 100 te komen hahaha.

Euhm, lis@

Heb ik nu onder de nick Lis@ getikt? In dat geval heb ik slechts 1 tikfout gemaakt, namelijk niet 30, maar 20 jaar geleden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.