Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Flexi

Flexi

04-02-2016 om 17:22

Hoe word je een flexitarier?

Mijn puber vroeg me om eens een poosje flexitarier te proberen, niet omdat hij het zo zielig vind voor de beestjes maar voor het milieu en het geld. Dat vind ik best maar hoe doe je dat als flinke vleeseters? Ik zal wat voorbeelden geven, kunnen jullie dan aangeven of je het vlees gewoon weg laat of ergens door vervangt?

Macaroni met gehakt in de rode saus
Nasi/Bami met groente, kruidenmix en varkensvlees
Rijst met kip in saus
Gewoon aardappelen, groente en vlees
Roti met kip en sperzieboontjes
Wrap met stukjes kip en groente en saus
Stamppot waar normaal spekjes of rookworst doorheen gaat
Ovenschotels met gehakt, bloemkool/prei/brocolli etc

MamavanSenH

MamavanSenH

04-02-2016 om 17:27

Jouw voorbeelden

In al jouw voorbeelden vervang ik het vlees gewoon door vleesvervangers. In elke supermarkt wel te vinden en met een beetje lekkere kruiden en jus smaakt het prima (vinden wij).
Wij eten vlees wanneer we daar trek in hebben en vegetarisch wanneer we daar trek in hebben. Doen we verder niet moeilijk over. Als we een keer trek hebben in een vleesvervanger ipv vlees dan liggen er bijvoorbeeld soja-stukjes op de plek waar anders de kipstukjes zouden liggen.

Andere gerechten

Gisteren nog grieksse salade met een broodje pesto. Heerlijk! Of een boerenomelet.
Maar in de gerechten die noemt kun je idd prma vleesvervangers gebruiken. Of een gebakken plak kaas, ook lekker bij stamppotten en zo.

Mooi lijstje

Zonder vlees dus.
Macaroni met gebakken champignons/uien en/of gekruimeld gekookt ei.
Met kaas in de oven nog wat meer bite.
Nasi/bami idem maar dan zonder kaas.
Aardappelen, groente en vleesvervanger of kaassouffle en/of ei. Zonodig schep mayonaise in plaats van jus.
Roti met ei, veel vegetarische recepten voor. Extra kouseband of sperciebonen niet te zacht koken.
http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=539596&userid=203142
Wraps: bonen: adukibonen of andere wat pittiger bonen; kaas aan de buitenkant en even in de magnetron smelten. Geraspte komkommer of salsasaus erbij.
Stamppot met gerookte sojaspekjes.
Er zijn overigens veel vegetarische stamppotten bijvoorbeeld met ananas en rozijnen.
Ovenschotels met linzen, gebakken uien en kaas, naast de diverse groenten.

Maar het is ook leuk om eens andere dingen te proberen.
Zie bijvoorbeeld paprikaragout. Deze lukt me wel.
https://www.kookjij.nl/recepten/paprika-ragout

Pompoensoep en linzensoep zijn bij mij nog steeds onder de maat.
Maar als het lukt wel heel erg lekker met een simpel stukje stokbrood en eventueel franse kaas. Echte maaltijdsoepen.

hier

Zijn we inmiddels ook flexitariers. Kip in Oosterse gerechten vervang ik door Tofu. Bij macaroni laat ik het gehakt gewoon weg. En stampot andijvie is bijvoorbeeld erg lekker met ei en rookkaas. Een enkele keer eten we vleesvervangers. Groenteburgers vinden ze lekker hier en daar is ook een balletjes variant van die ze kunnen waarderen.
En we eten 2x per week vis.

Alternatieven

Macaroni met gehakt in de rode saus
Macaroni met rode saus, wat extra groenten (paprika o.i.d.) er in en geraspte Parmezaan erover

Nasi/Bami met groente, kruidenmix en varkensvlees
Nasi/Bami met groente, kruiden en geroerbakt ei

Rijst met kip in saus
Rijst met cashewnoten in saus, of met kip van de Vegetarische Slager

Gewoon aardappelen, groente en vlees
Gewoon aardappelen, groente en een vleesvervanger.

Roti met kip en sperzieboontjes
Roti zonder kip en sperzieboontjes. De sperzieboontjes doen als peulvrucht al dienst als vleesvervanger

Wrap met stukjes kip en groente en saus
Wrap met kaas, groente en saus
Wrap met vegetarische stukjes (Tivall of Quorn), groente en saus

Stamppot waar normaal spekjes of rookworst doorheen gaat
Stamppot met stukjes zongedroogde tomaat uit pot en/of pijnboompitten, of met vegetarische worst. De vegarookworst doet plasticachtig aan, de pittige worst is lekker.

Ovenschotels met gehakt, bloemkool/prei/brocolli etc
Ovenschotels zonder gehakt, je kan er wat geraspte kaas, geitenkaas of gorgonzola door doen of je doet er een geklutst ei in en/of wat room voor de eiwitten.

skik

Angela67

Angela67

04-02-2016 om 18:10

puur vegetarische gerechten

mijn superlekkere Venkel-taart met pijnboompitten en parmezaanse kaas.

allerlei groenten op bakplaat roosteren, als het klaar is snel geitenkaas met honing erdoorheen brokkelen (en bijvoorbeeld gebakken aardappels erbij)

groentepannenkoekjes

maaltijdsalade met iets van feta, croutons, noten, etc.

gr Angela

ps ik zou het dus vooral ook daarin zoeken, als je teveel 'vervangt' gaat men misschien erg daarop focussen (de 'kwaliteit' daarvan en het vergelijken met vlees).

Anne...

Die paprika ragout vsn jou is echt zooooo lekker!! Je hebt hem ooit eens getipt als vegetarisch top recept, en hij is hier inmiddels een klassieker. Gewoon als hoofdgerecht, met rijst erbij. En met alle soorten wn kleuren paprika's. Heerlijk. Wilde ik je toch nog even vertellen....

Ingrid

En..

Ik kook nooit met nepvlees. We eten hier zeker een keer of 2 per week vleesloos, en dan kook ik altijd dingen waarin je het vlees gewoon niet mist. Idd, met linzen, peulvruchten er. Of eieren/omelet, kaas, noten.
Sloegen en salades lenen zich ook erg goed voir allerlei vegetarische varianten. Maar pasta ook. Morgen spaghetti met tomaten-auberginesaus en parmezaanse kaas. Heerlijk. Je mist het vlees echt totaal niet.

Ingrid

Vis

En....regelmatig vis natuurlijk. Telt dat ook voor een flexarier?? Flexatarier?

Ingrid

Vogel

Vogel

04-02-2016 om 19:58

@skik

Serieus, tellen sperziebonen als peulvrucht?! Ik ben al mijn halve leven vegetariër, maar dit wist ik niet. Ik tel ze altijd bij de groente.

Vogel

Vogel

04-02-2016 om 20:01

Niet te moeilijk

Je hebt niet elke dag vlees nodig, dus ook niet elke dag een oplossing te zoeken voor het weglaten van vlees. Tekorten loop je niet snel,op als je nog geregeld vlees eet.
Ik zou het inderdaad ook zoeken in het introduceren van nieuwe gerechten waarin niet opvalt dat er geen vlees in zit.

Overigens: gaaf initiatief van je zoon. Succes!

Vogel

Misschien vind ik een sperzieboon iets peuliger dan hij is. Op wikipedia staat dit:

"Over het algemeen wordt de term "peulvruchten" gebruikt voor de zaden uit peulen, zoals erwt, linze, tuinboon, etc. Sommige peulen worden in hun geheel gegeten, zoals peultjes en sperziebonen."

Nou ja, als je 200 gram of meer sperziebonen op hebt, heb je redelijk wat peultjes binnen toch? En verder ben ik het met je eens: je hebt niet elke dag vlees nodig dus ook niet elke dag een vleesvervanger. Dan is roti met sperziebonen zonder kip ook prima. Vooral lekker als je blokjes aardappel kruidt en knapperig roostert in de oven, voor de bite.

skik

bieb63

bieb63

04-02-2016 om 21:33

hier langzamerhand ook flexitarier

En eigenlijk nog niet eens persé uit principe (want dan eet je m.i. of wel of geen vlees en bij wel vlees sowieso biologisch o.i.d.), maar vooral omdat rood vlees (dus eigenlijk al het vlees van zoogdieren) niet zo gezond is. Dus dat eten we nu eigenlijk af en toe als we er eens echt zin in hebben, of als een gerecht niet echt zonder kan (bijv. een lekkere goulash, of gewoon een keer zin in een varkenshaasje). Maar niet meer standaard.... (alhoewel we eigenlijk ook best veel kip aten).
Wat we nu doen:
I.i.g. regelmatig kip, als we vinden dat in het gerecht wel iets van vlees hoort (nep vlees is niet aan ons besteed, dan maar geen vlees...): dus gewoon een kippetje of een kipfilet, of als blokjes door een roerbak of ovenschotel. Ca 2x per week bij/in e.o.a. gerecht. (en geen plofkip). Verder vaker vis. Maar ook regelmatig helemaal geen vlees. Had ik me niet lang geleden niets bij kunnen voorstellen (dacht gemis), maar dat valt reuze mee. Je kan bijv. een heerlijke nasi maken met de juiste! kruiden, prei, ui, taugé enz. En dan in plaats van vlees erdoor doe je er beetgare stukjes spercieboon door. Echt, het is heerlijk en je hebt eigenlijk niet eens het idee dat je geen vlees erin hebt. Dan kan uiteraard ook met allerlei pastaschotel. Gewoon veel groenten en kaas en lekkere kruiden. Wat extra aandacht aan besteden en niemand mist het vlees.
Google gewoon eens en je vindt talloze heerlijke recepten zonder vlees en waar je ook geen vage vleesvervangers (en dan bedoel ik geen ei, kaas of bonen, want die gebruik je dan juist lekker wel regelmatig) bij hoeft te gebruiken.
In veel gerechten (behalve a/v/g) gebruik je vaak vlees voor de bite. Maar voor de smaak is het vaak helemaal niet nodig.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-02-2016 om 09:28

hier ook zoals bij Skik

Vorig jaar in de veertigdagentijd vegetarisch gegeten en dat menu van Skik is inderdaad wat wij ook ongeveer aten. Een omelet is trouwens ook erg lekker bij nasi/bami. Of pinda- of satesaus, mmm!
Bij aardappelgerechten, al of niet uit de oven, vinden wij cashewnoten altijd erg lekker.

En verder niet al te ingewikkeld doen: een boterham met kaas en een glas melk geven ook al heel veel eiwitten - dus die krijg je echt wel genoeg binnen.

hier ook

hier ook twee meiden die flexitarier wilden worden.

in de bolognese saus gaat nog steeds gehakt, en we eten soms ook wel dingen als hachee.

wat wij erg lekker vonden is het vervangen van spekjes/worst etc in de stamppot door cashewnoten en/of kaas.
Aardappels/vlees/groente hebben we aangepast door vlees te vervangen door kaassoufle (of ander kaasgerecht), ei, of nootjes.

mijk

mijk

05-02-2016 om 11:30

hier heb ik besloten

Bij de menuplanning 1x in de week vegetarisch en 1 x in de week vis en daar zoek ik dan recepten bij. Verder zijn we grasgevoerd vlees en vlees van buitenvarkens gaan eten bestel ik zo eens in de 3 maanden diepgevroren en gaat dan in vrieskist.

Mijk

Noet

Noet

05-02-2016 om 11:35

niet vervangen

want dan ga je vergelijken en het smaakt toch echt niet hetzelfde.

Ik maak daarom gewoon heel andere gerechten of van de chili con carne hebben we sin carne gemaakt. Lasgna, rode saus, ik laat het vlees gewoon weg.

Wat we erg lekker vinden is een curry (en er zit geen kerrie in) van aubergine, spercibonen met een kokos-tomatensaus.

Wat mij hielp met omschakelen is een vegetarisch kookboek uit de bieb halen dat me aansprak en daar veel recepten uit te maken.

gevulde paprika met aardappel, feta en pesto is hier ook een topper geworden.

Zelf gemaakte kaasburgers doen het ook goed, en als ik de enige vegetarier aan tafel ben (dochter is een carnivoor die gedwongen vega eet, ze krijgt gewoon vleeswaar op brood, dat eet ik toch niet) dan zet ik Vales op tafel dat is nog wel te doen voor de echte carnivoren.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-02-2016 om 12:11

Vegetarische slager

De kipstukjes van de Vegetarische Slager vind ik goed te eten. De overige producten zijn vaak een beetje droog. Door wokgerechten doe ik vaak gekruide tofublokjes, erg lekker (al ben ik de enige in huis die er zo over denkt). Beste vegarecept is melanzane ala Parmigiana, daar mis je het vlees niet in.

Fransien

Fransien

05-02-2016 om 12:34

Paprika ragout?

Zo'n paprika ragout klinkt ontzettend lekker! Mag ik het recept?

Fransien...

Volgens mij gaf anne j de link naar het recept hierboven. Wel,iets meer msken, want het wordt daar als voor of lunchgerecht gebracht. Ik eet het met rijst als hoofdgerecht. Het recept is doodsimpel, maar het smaakt echt heerlijk.

bieb63

bieb63

05-02-2016 om 12:54

grappig vesper

melanzane ala Parmigiana, dat is ook ons favo vega recept. Heerlijk!

Fransien

Fransien

05-02-2016 om 12:56

oeps

Je hebt gelijk, ik had niet goed gekeken...
We gaan hem vanavond uitproberen!

Ja bedankt Ingrid

Leuk dat je er ook wat aan hebt. En inderdaad de toevoeging dat je wel grotere hoeveelheden neemt. Ook gewoon omdat het lekker is.

Vanavond....

http://www.degroenemeisjes.nl/groen-zonder-poen-spaghetti-met-auberginesaus-2/#more-12976

Ook zo'n gerecht waarin je het vlees totaal niet mist. Ooit eens gevonden via google toe ik heel snel iets met een paar bijna verlepte aubergines wilde maken. De meeste lekkere aubergine recepten die ik ken zijn namelijk nogal bewerkelijk danwel tijdrovend ( moussaka, of stoofpotje achtige dingen...) deze is snel, simpel, en heerlijk.

Beetje salade erbij, of soepje vooraf en klaar is Kees.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.