Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

17-05-2010 om 12:21

Hoeveel kost een autootje?

Hallo,

We hebben op dit moment geen auto, maar we denken er hard over om er eentje aan te schaffen. Let wel, geen nieuwe, maar een (hopelijk goeie) zoveelstehands. Maar omdat we nooit een auto gehad hebben, heb ik geen idee hoeveel het hebben van zo'n auto nou kost. We willen een niet al te grote (zijn maar met zijn 3-en +hondje) omdat dat volgens mij goedkoper is qua belasting. Als het een zoveelstehands is, hoeft ie ook niet all-risk verzekerd, lijkt mij.
Heeft iemand zo'n situatie, dus klein, oud(er) autotje en hoeveel ben je dan per maand kwijt aan belasting en verzekering? Benzine en zo is natuurlijk afhankelijk van wat je verbruikt, dus kunnen we zelf wel uitrekenen.

Wie helpt zodat ik een beetje kan kijken of het haalbaar is of dat ik beter iets anders kan bedenken?

Alvast ontzettend bedankt voor de input.

Groetjes,

Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-05-2010 om 12:37

Indicatie

Voor kleine auto's ben je per maand rond de 15 euro kwijt aan wegenbelasting. Verzekering alleen WA ca. 20 euro per maand, wellicht goedkoper als je wat rondkijkt. Bij een oude auto ben je over het algemeen meer kwijt aan onderhoud (heb wel pechjaren gehad met 1800 euro reparatiekosten), en je hebt sowieso kosten voor de APK.

Schatting

aanschaf goed Japans auto'tje van 8 jaar met 90.000 op de teller circa E 3500. Ik zou wel voor eentje gaan met minstens een half jaar bovag garantie en let op de banden dat die niet helemaal door zijn, scheelt je weer E 400 voor 4 nieuwe, zorg dat het stuur direct reageert en dat de vering goed is.

- wa circa E 30
- onderhoud E 1000 per jaar
- apk is iets van E 100 per jaar

Zomoto

op de site www.zomoto.nl kun je per occasion doorklikken naar een indocatie van de maandelijkse kosten. hoe ouder, hoe meer jaarlijkse onderhoudskosten, maar hoe lager de aanschaf natuurlijk.

een vw golf uit 2003 met aanfschafwaarde 8750 kost ongeveer 400 euro per maand (exclusief brandstofkosten)

je zou ook kunnen overwegen om via www.wheels4all.nl een buurtauto aan te schaffen, of via www.greenwheels.nl een auto op afroep. dan kun je eens kijken hoe veel je auto eigenlijk rijdt en stilstaat en ook wat je daadwerkelijk rijdt in die eigen auto. (greenwheels is natuurlijk alleen een optie als ze in je buurt staan, en voor wheels4all moet je wat mensen om je heen verzamelen die ook een deeltijdauto willen.

liora

liora

17-05-2010 om 22:42

Manda

Hoi,

De schatting van Manda komt goed in de richting. Alleen ben ik voor mijn auto uit 1996 tot nu toe ongeveer 400 euro per jaar kwijt aan onderhoud.

Liora

Maria

Maria

18-05-2010 om 10:36

Ha fijn

Fijn deze reacties. De site zomoto.nl is inderdaad geweldig. We gaan denken aan een klein autotje (maar niet piep) van zo rond het jaar 2000. Wat betreft onderhoudskosten denk ik dat je mazzel moet hebben en natuurlijk ook goed moet uitkijken bij de aankoop van de auto.
Welk merk/type zien jullie als een goeie optie? Ik heb er echt geen verstand van. Zijn Europese merken bijv. beter dan Japanse of Koreaanse of zo?

Bedankt voor alle reacties.

Maria

Twingo

Wij rijden een renault twingo,10 jaar oud.
aanschaf 2 jaar geleden:3000 euro.
wij hebben laatst uitgerekend wat we nou werkelijk kwijt zijn aan deze auto.
we rijden 20.000 km per jaar
en de totale kosten zijn 400 euro p/m.
dat is inclusief afschrijving en brandstof.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.