Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guera

Guera

09-08-2019 om 14:28

Jouw tip voor vegetarisch kookboek

Ik zoek een leuk, inspirerend vegetarisch kookboek voor het eten van alledag
Ik ga dagelijks vegetarisch koken ipv af en toe
Ik heb de Vega bijbel maar op de een of andere manier vind ik de recepten mwah.
Ottolenghi niet alledaags genoeg.
Wie heeft een tip of voor een goede website?

BBC

Ik vind voor vegetarische en vegan recepten de site van BBC good food een hele bruikbare bron. Vanwege hun koloniaal verleden staan daar heel veel vleesloze Indiase curry's op die je zonder al te veel poespas kunt maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2019 om 22:17

Een paar

symplyvegan.nl, zonderzooi.com, francescakookt.nl. Om te beginnen 😀

Hier

Pas ik gewoon de normale recepten aan. Kip wordt quorn, rundvlees wordt bijvoorbeeld kastanjechampigons en walnoten, varkensvlees vervang ik vaak door cashewnoten (in wokgerechten).

Jojanneke

Jojanneke

10-08-2019 om 12:50

Boeken

Ik heb pas het boek De Vega Optie van Joke Boon gekocht; een boek met 50 ‘homemade’ vleesvervangers. Heb er nog maar 1 keer uit gekookt, maar ik vind het veelbelovend. Kook vaak met producten van de vegetarische slager, maar vind dat duur en wat eentonig. In dit boek allerlei leuke ideeen voor ballen, burgers, gevulde dingen etc. Daarnaast ook het boek we love groente van Janneke Vreugdenhil gekocht en daar staan ook fijne recepten in, waarvan nu al een paar gezinsfavorieten zijn.

Rode krullenbol

Rode krullenbol

10-08-2019 om 13:29

Claudia Roden's boek over de Joodse keuken

Bevat heel veel recepten voor zogeheten zuivelmaaltijden. En ook haar kookboek over het Midden-Oosten. Wie vegetarisch wil (gaan) koken doet er hoe dan ook goed aan zich grondig op de hoogte te stellen van de culinaire mogelijkheden met peulvruchten. Vanouds voedzaam en lekker!

Voor een linzensoepje - hoe simpel bereid ook - mogen zelfs mijn ergste vijanden me 24/7 komen storen.

Rode krullenbol

Canelloni

https://www.lekkerensimpel.com/cannelloni-met-spinazie/

Daar kwam zoon mee aan, dat maken we nu regelmatig. Ik heb het ook een keer gemaakt met penne voor een groter gezelschap waar ik kaas (en ook geprakt ei) er apart bij gaf vanwege de veganisten.

Wel met verse thijm. Ik heb het een keer met gedroogde tijm uit een potje gemaakt en dat was toch minder lekker.

Het liefste maak ik het ook met verse spinazie en verse tomaten, maar voor het gemak kun je gebruik maken van diepvriesspinazie en tomaat uit blik.

Het leeft een beetje als lasagne en we serveren het met (stok)brood en sla of komkommer.

Guera

Guera

10-08-2019 om 15:10

Ah top

Ik ga het allemaal bekijken. Vlees vervangen door iets anders doen we ook maar vind het toch allemaal veel van hetzelfde.
Echt Vega koken vind ik lekkerder.
Maar zoals gezegd soms ook ingewikkeld of met niet gangbare producten die kinderen d a n weer niet willen
Dat wordt met de peulvruchten sowieso nog wel een uitdaging....

Ja, peulvruchten

Ik heb het opgegeven. Als ze de deur uitgaan wordt ik pas (flex) vegetarier/veganist.
Hier ook altijd gedoe met linzen of bonen. Ook vis is nog steeds oneetbaar.
En ik heb geen zin meer om dan apart te koken.
Ook zonder bonen e.d. kun je vegetarisch koken en dan af en toe vlees eten. Zo doen we het dan nu maar.

juf Ank

juf Ank

10-08-2019 om 16:13

Dees

Dees

10-08-2019 om 23:46

Tip en top

World food cafe......Daarnaast gewoon het stukje vlees vervangen door vegavlees.

Paddington

Paddington

12-08-2019 om 12:05

Hier wordt ook

regelmatig vegatarisch gegeten, maar dan gewoon een vegatarisch recept. Het vervangen van vlees voor ' vegatarisch stukje vlees' vind ik zo onzinng.

Ik heb zelf veel recepten van internet afgeplukt. Daarbij vinden wij linzen en andere peulvruchten gelukkig geen probleem. Ik denk dat ik thuis de lastigste eter ben, dus dat maakt het erg makkelijk.

Ideeen zijn: bietenrisotto of paddenstoelenrisotto (beide dus zonder peulvruchten). Verder zijn er heerlijke recepten te vinden voor een vegatarische lasagne of andere pasta gerechtent.
Op dit moment heb ik zelfs een aantal heerlijke recpeten die vegatarisch zijn en koolhydraatbeperkt.

O ja, World food cafe

van Caldicott is een hele goede tip van Dees. Ik was vergeten dat ik dat in de kast heb staan. Ik heb er eens alle bijgerechten uitgekookt voor een kerstdiner met veel vegetariers en kieskeurige eters. En die vielen erg in de smaak. Aparte gerechten, met combinaties waar je zelf niet zo gauw op komt; zoete aardappelen met verse spinazie. Misschien dat je je kruidenrek wel zult moeten aanvullen, maar je hoeft geen keukenaanbouw te realiseren zoals bij Ottolenghi.

Guera

Guera

12-08-2019 om 14:56

Dank

World food cafe ziet er ook super uit zeg!

Ach ja die bietenrisotto

Door echtgenoot heel oneerbiedig omgedoopt tot stamppot rijst met biet...ik vind zelf Dahl een heerlijk vegetarisch gerecht. Of melanzane, daar mag je me s nachts voor wakker maken. Sajoer lodeh met tahoe is ook heerlijk, of gado gado met lontong.

Tips van smulweb

https://www.smulweb.nl/recepten/159071/Spaghetti-met-prei
Spaghetti verrassend anders door de kerriesmaak
Oorsprong: blue band basis kookboek

Of

https://www.smulweb.nl/recepten/132837/Indiase-kerrie-eieren
Oorsprong: eenvoudige eenpansgerechten van het zuivelbureau

Allebei lekker eenvoudige eenpansgerechten.
Op smulweb zijn nog meer gerechten terug te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.