Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keuken nl vs keuken duitsland?

En ja hoor, alweer iets over keukens... Maar ja, het is ook zo'n grote aanschaf dat goed vergelijken belangrijk is! Hebben nieuwbouwwoning gekocht, en laten keuken casco opleveren.

Wij hebben voor onze huidige woning een jaar of 5,6 geleden keuken gekocht bij Vendoplan (in V&D). Buitengewoon tevreden over, al blijkt het nu voor veel mensen een drama omdat deze 'ineens' failliet is. Mensen zonder keuken, met de oude er al uit gesloopt, en vaak ook (helemaal) betaald. Zo zie je maar, die zou ik een maand of wat geleden nog van harte aanbevolen hebben!

Uhm.. daar gaan we dus niet naar toe. Wat dan wel? Al eens een zaterdag en een woensdagmiddag bij verschillende keukenwinkels (Siematic, Carpentier, Brugman, Bruynzeel) langsgeweest. Maar op een gegeven moment 'zie' je het niet meer.
Ook hoor ik uit mijn omgeving heel veel tips over keukens uit Duitsland. Schijnt op een keuken van zo'n 12/15.000 euro al snel een paar duizend euro te schelen, en kwalitatief goed te zijn.

Maar ja... hoe zit het dan met garantie? En wie installeert dat? En in onze nieuwbouwwoning moeten ook nog wat leidingen verlegd (denk ik), doen zij dat ook?

Kortom; ik hoor heel graag jullie voors en tegens.
En oh ja; ik begrijp dat je in Duitsland wel echt met een (zo goed als) kant-en-klaar plan moet komen omdat dat tijd scheelt en je niet 'eventjes' terug rijdt.
Dus? Eerst hier bij een keukenboer helemaal laten uitttekenen. Vind ik eigenlijk een beetje tsja.. niet zo netjes tegenover die keukenboer. Tenzij hij met een wereldontwerp komt voor een goede prijs natuurlijk, dan gaan we niet naar Duitsland. Maar dan moeten we wel een tekening krijgen en niet alleen een totaalprijs wat ook veel schijnt te gebeuren.

Ok. Samenvattend;
- ervaringen met keukens Duitsland (en zo ja, waar vandaan?), en
- ervaringen met keukenleveranciers NL die tekening meegeven met offerte (en dan natuurlijk ook wel graag een goede, zodat we wellicht daar ook zouden kunnen kopen).

Mijn dank is groot!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

26-10-2008 om 11:48

Verschil

er zit een verschil in keukens in NL en Duitsland. Simpel omdat het de bedoeling in Duitsland is dat als je verhuist de keuken meegaat en in NL laat je deze achter.

Verschillende Duitse kennisen gehad die nietsvermoedend met hun keuken aankwamen in hun 3 kamerappartementje en toen tot hun schrik de keuken nog zagen zitten. Dat was niet de bedoeling.......

De constructie zal daardoor verschillen. Dit moet je aannemer die de keuken gaat plaatsen weten.

groet,
Angela

Luna

Luna

26-10-2008 om 16:08

Wij hebben een keuken uit duitsland

2 jaar geleden hebben wij een nieuwe keuken laten instelleren, en na een lange zoektocht in Nederland via vrienden in Duitsland terecht gekomen.
Wat ons bij de keukenboeren in Nederland zo tegenviel was dat het lijkt alsof ze de prijs gewoon uit hun duim zuigen. Je krijgt nergens een gespecificeerde offerte, dus wat je nu precies betaald voor welk kastje, maar alleen een heel hoog totaalbedrag. Als je dan aangeeft dat je het veel te duur vindt dan kan er opeens binnen 10 minuten 7000 euro van de prijs af, maar dan moet je wel vandaag beslissen. Echt waar, dit hebben we bij Bruynzeel meegemaakt. We kregen in ieder geval nergens iets mee naar huis om thuis nog eens rustig over na te denken (dus ook niet bij andere keukenboeren), het was nu beslissen of anders niet. Nou, dan heb ik het snel gezien bij zo'n keukenboer. Het is nogal een aanschaf, daar wil ik eerst een nachtje over slapen.

Toen zijn we eens in Duitsland gaan kijken. Eerst vlak over de grens (waar de verkopers nederland spreken - die keukenboeren zijn echt gericht op de nederlandse markt), maar dat scheelde niet zoveel in prijs. Vervolgens zijn we dus verder de grens over gegaan, naar Lingen om precies te zijn. Maar dan moet je Duits wel goed zijn, want je zit daar wel een hele middag met een duitse verkoper om de tafel. Wel handig als je dan in ieder geval wel alvast weet hoe je de keuken precies wilt hebben, dus dan zijn een aantal bezoekjes aan een nederlandse keukenboer wel de moeite waard.
Wij hebben nu een Leicht keuken met Siemens apparatuur, voor bijna de helft van wat we er in Nederland voor moesten betalen. En we kregen de gespecificeerde offerte me naar huis om er eens rustig over na te denken.
De plaatsing en installatie is gedaan door het duitse bedrijf zelf. Bij ons heeft de aannemer de leidingen gelegd, omdat we de hele keuken aan het verbouwen waren. Je zou even moeten overleggen of de keukeninstallateur dat doet of dat je er van tevoren even een installateur bij moet halen. Wij kregen in ieder geval wel van tevoren de tekening met waar de leidingen precies moesten liggen.

Zo, dat was een heel verhaal. Kortom: ik heb er nooit spijt van gehad dat wij de keuken in Duitsland gekocht hebben.

Mare

Mare

26-10-2008 om 18:20 Topicstarter

Klinkt goed luna, en dan is mijn vraag natuurlijk....

... wat is de naam van het bedrijf waar jij gekocht hebt? Wij horen iig erg goede berichten van Gerwens in Gronau (buren, een collega) en ook googlen levert (op een enkele uitzondering na) veel positiefs op.
Als we echter die trip maken, willen we zeker ook nog minstens 1 andere bezoeken. Wellicht maken we er een weekendje van

Jullie hadden dus wel een goed beeld van wat je wilde, alleen geen uitgewerkte tekening begrijp ik? Het merk vd keuken zelf zegt me even niks, de apparatuur is natuurlijk wel bekend.

Overigens; ik heb al heel wat uurtjes googlend doorgebracht, en de meeste keukenboeren komen er niet goed van af. Idd lees ik heel veel verhalen zoals jij vertelt; beginnen met absurd hoog bedrag om heel snel enorm te zakken MITS... je vooral maar meteen tekent. Nou ben ik mondig genoeg hoor, maar na het lezen van al die verhalen liepen man en ik aanvankelijk nogal spichtig rond in al die zaken.
Neeeeneee, alleen kijken hoor! Neenee, nog niet kopen, we willen alleen even ideeen opdoen!

Als je zo aardig wilt zijn om me de naam door te geven van de zaak waar jij zo tevreden over bent, dan zet ik die ook op m'n google-lijstje.
Ik spreek overigens vloeiend duits dus dat zal het probleem niet zijn. Wel interessant (en begrijpelijk) je tip om iets verder te rijden dan die eerste zaken over de grens. Die weten inmiddels wel dat die hollanders al snel in vergelijking met NL veel korting krijgen, dus zijn wellicht minder bereid om te zakken...

Alvast dank,
Mare

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-10-2008 om 19:25

Prijs

Hadden wij ook een keer bij zo'n keukenboer. Eerst een heel hoge prijs, toen kon er ineens in 5 minuten 6000 euro af, maar dan wel meteen tekenen, want hij moest overleggen met de baas, kon alleen vandaag, heel speciale aanbieding, blah blah blah.
Wij geïrriteerd de deur uit en bij de buurmankeukenboer naar binnen. Daar een reële gespecificeerde offerte gekregen, met normale prijzen. En een beslist "dit zijn onze eindprijzen, wij gaan niet eerst verdubbelen en dan weer halveren, dit is wat u bij ons betaalt". Daar hebben we de keuken gekocht, en zeer naar tevredenheid. Dat was bij Superkeukens op Kanaleneiland in Utrecht.

Groet, Ellen

Minet

Minet

26-10-2008 om 19:42

Nordhorn

Wij zijn zeer goed geslaagd bij Ekelhoff Kuchenland in Nordhorn. Na een lange dag daar hadden we alles voor elkaar, iets dat bij een aantal keukenboeren in onze omgeving tot dan toe niet was gelukt.
Wat een keus, wat een hulp, en ze dachten ontzettend goed mee! Na alles uitgezocht te hebben, en getekend, kwamen ze thuis de ruimte opmeten om zeker te weten dat hetgeen ze zouden bestellen ook zou passen.
Na 6 weken konden we de keuken al krijgen! Dit was voor ons geen goede planning ivm operatie van manlief, dus vroegen we of het 4 weken later mocht, ook dat was geen punt.
Het installatiewerk moesten we laten doen door een installateur, we kregen daartoe een keurige technische tekening waarmee de installateur de leidingen precies goed kon leggen.
De eigen monteurs van Ekelhoff hebben in 2 dagen de hele keuken geplaatst, keurig, zonder enige wanklank.
Ook nu hoeft er maar iets te zijn, na 1 belletje komen ze vlot langs op de afgesproken tijd. Dus geen dag wachten zonder dat je weet hoelaat ze komen!
Superservice tot nu toe!
Groetjes, Minet

Puck2

Puck2

26-10-2008 om 21:08

Ook nordhorn

Ook wij hebben onze keuken 2 jaar geleden bij Kuchenland Ekelhoff in nordhorn gekocht. In het centrum van Nordhorn hebben ze een vestiging met design keukens zoals Poghenpohl en op het industrieterrein hebben ze een hele grote zaak met van alles wat je kunt bedenken. We zijn er niet met een uitgewerkt plan heengegaan, hadden alleen een afspraak gemaakt. Binnen een halve dag hadden we onze droomkeuken helemaal uitgewerkt als offerte mee. En ons viel op dat ze er ook echt heel goed meedenken. Verder kan ik het verhaal van Minet alleen maar ondersteunen. Ze komen zelf alles inmeten en denken dan ook weer mee met mogelijke problemen die kunnen ontstaan. En ook hier hebben de monteurs 2 dagen keihard gewerkt om alles af te krijgen (waren er om 9 uur vanuit duitsland, 2 uur rijden en gingen pas om 8 uur 's avonds weer weg). Uitermate vriendelijke monteurs die vakwerk hebben afgeleverd.
De keuken is nu 2 jaar oud en tot nu toe hebben we nog niet één keer de service van Ekelhoff hoeven aan te spreken, maar ik ben ervan overtuigd dat die ook zo zou zijn zoals Minet aangeeft. En de prijs: ik denk dat het voor een vergelijkbare keuken in NL zo ongeveer 30% zou schelen.

Luna

Luna

27-10-2008 om 10:08

Bvl in lingen

Wij hebben de keuken bij BVL in Lingen gekocht. Wij zijn ook in Nordhorn gaan kijken, maar in Lingen waren we voor dezelfde keuken nog voordeliger uit. De zaak ziet er overigens niet uit, het is een soort V&D-achtig warenhuis, maar dan heel duits, haha. Ze hebben ook niet veel keukens staan, alleen veel voorbeelden van kastfrontjes en werkbladen. Apparatuur zoek je uit uit een catalogus. Daarom handiger om van tevoren wel te weten wat je wilt, want echt ideeen haal je niet uit die zaak. Maar we hebben er nog geen dag spijt van. De duitse meneer is zelfs nog een keer langsgeweest om te checken of alles nog naar wens was toen hij toch in de buurt was.
Onze keuken is trouwens in dag geplaatst. Ze kwamen wel met 5 man omdat anders ons granieten werkblad niet te tillen was.

Gerwens

Wij hebben ook onze keuken weg bij Gerwens en zijn ook een tevreden klant.
Ook bij wat grotere keukenzaken in duitsland geweest, maar daar ook de ervaring nu beslissen, en dat doen we dus niet. Succes met je keuze.

Mare

Mare

27-10-2008 om 16:47 Topicstarter

Hee, ik word helemaal blij van jullie reacties!

Nordhorn heb ik inderdaad ook al eerder horen noemen. Jullie geweldige referenties bevestigen steeds meer ons idee dat we naar Duitsland gaan! En met name dat zowel Minet als Puck2 noemen dat ze zo goed meedenken.
Dat wil ik graag.

Ik heb al met zo'n IKEA keukenplanner zitten spelen, maar ik kom niet verder dan 2 hoge kasten met oven/magnetron en de andere koel/vries, en dan wat lage kasten met kookplaat (90 cm. breed, met daaronder lades), hoekkast voor de pannen, en dan onder het raam (andere is blinde muur) gootsteenkast met spoelbak (1,5) en daarnaast vaatwasser. En dan heb ik nog een stukje over. Wijn rek of zo?
Ook willen we iig (hebben we nu ook) een heel lage plint van 5 cm. en een extra hoge keuken (man is lang); daardoor hebben we in huidige keuken over de hele breedte allemaal extra lades omdat er dus meer kastinhoud is. Ook heb ik bij de bezoeken aan toonzalen gezien hoe mooi het is als er veel lades naast elkaar zijn, geeft mooi breedte effect. Maar ja, dat kan weer niet met de indeling zoals ik die nu heb.
Er zijn vast leuke, ingenieuzere indelingen te verzinnen waar ik niet op kom. Maar waar ik jarenlang plezier heb. En dat zoek ik!

Ik denk als ik het zo bij elkaar optel, dat het Gerwens en Nordhorn wordt. Nou nog even googlen of dat bij elkaar in de buurt ligt, of dat we 2x naar Dtsland moeten .....

Maarre.. blijf roepen hoor, qua tips! Bijvoorbeeld; welke apparatuur hebben jullie/bevalt goed? We hebben nu glaskookplaat (5 pits 90 cm breed) van Pelgrim. Mooi, maar toch wel onhandig qua poetsen. Die graniet-achtige van Atag vond ik wel mooi. Verder hebben we apparatuur van Bosch (oa oven, onmogelijk schoon te houden), en koel/vries van Bosch (ook niet heel tevreden over). Roep maar dus; wat is goed? Siemens, Miele, Bosch? Neff hoor ik veel goeds over, maar vind ik wel heel erg duur...

Dank!
Mare

Puck2

Puck2

27-10-2008 om 20:59

Mare, heb je wat aan mijn tips, waar wij op gelet hebben

Mare,
Lades zijn idd heel praktisch. Wij hebben een pannenlade die geintegreerd is met de plint. Als je de la opent wordt de plint iets opgetild en gaat mee naar voren en de la is dus bijna zo diep als op de vloer. Echt een ideale ruimtewinner. Een stukje van een cm of 40 breed kan je een apothekerskast overwegen. Omdat ik niet het hele rek iedere keer naar voren wil trekken hebben ze voor ons toen een kast gemaakt met 6 lage lades in plaats van de korven en 1 deur. Dan hoef je per keer maar 1 la uit te trekken. Glasgaskookplaat vind ik nog steeds mooi, maar om hem iedere dag schoon en blinkend te krijgen kost je tijd, helemaal mee eens.
Verder hebben wij een vaatwasser van Siemens en die is echt helemaal super. De koelvries-combinatie van Bosch valt me vooral tegen wat efficiënte ruimte betreft. Verder ben ik over Bosch apparatuur (hadden we in onze oude keuken als losstaande apparaten) uiterst tevreden. En volgens mij is Bosch en Siemens eigenlijk hetzelfde als ik op de servicerapportem van onze afzuigkap kijk (na 2 dagen was er een motor doorgebrand, keurig en snel hersteld en daarna geen enkel probleem meer) Verder hebben wij de vaatwasser op hoogte laten inbouwen. Eronder zit een ruime la, daarboven de vaatwasser en daarboven de combimagnetron. Ideaal, zeker als je man lang is. Verder wat hoogte van het aanrecht betreft. Mijn man is ook lang en ik ben vrij klein en toch hebben we hem op mijn lengte laten maken omdat ik nu eenmaal veel vaker in de keuken bezig ben. Verder hebben we de bovenkastjes helemaal tot aan het plafond laten lopen, lekker makkelijk met schoonmaken. Verder zitten op alle deurtjes en lades dempers, ook aan te bevelen.

Mare

Mare

28-10-2008 om 17:32 Topicstarter

Puck2, even knippen/plakken...

... want jouw mail gaat integraal in het documentje 'tips/ideen keuken'! Echt super.

Dat van die lade met meebewegende plint is geweldig. En de apothekerskast met 1 deur: top. Hebben nu ook een apothekerskastje in de keuken. In keuken daarvoor zo'n hele hoge, maar vond ik niet praktisch. In deze keuken naast kookplaat nog een plek over, dus een lage, want toch wel heel handig voor alle potjes. Alleen; met 3 korven, en dus heel veel ruimte over tussen de 3 korven want de potjes zijn nu eenmaal niet zo hoog. Dit is een veel betere oplossing.

Bovenkastjes hebben we nu ook tot het plafond. In nieuwe keuken starten we op 'blinde' muur met ws. 2 hoge kasten (bergruimte/oven/magnetron, en 1 koel/vries + lade voor bloemenvazen of zo) dan een laag kastje van ca. 45 cm. dan brede van 90 met kookplaat, en dan gaat het al de hoek om (hoekkast voor pannen). Eenmaal de hoek om zitten er 3 ramen in de muur, dus helemaal geen ruimte voor bovenkastjes. Daarom extra belangrijk dat er in de overige kastjes optimaal gebruik wordt gemaakt van de ruimte!

Die dempers hebben we nu niet, dus regelmatig 'beenngggt!' er een deur of lade te hard dicht. Dus ja, dat lijkt mij ook wel wat.
Man is bijna 1.90 maar ik heb met mijn 1.71 ook erg lekker gewerkt in deze extra hoge keuken. Dat willen we nu dus weer. En manlief kan heerlijk koken; dus ik wil hem graag (blijven) stimuleren om in de keuken te staan
Vaatwasser op ooghoogte, dat lukt bij ons niet. Weet ook niet of me dat handig lijkt eerlijk gezegd. Maar goed, kan bij ons dus niet.

Super bedankt voor je handige tips! Het gaat wel steeds meer voor me leven merk ik!

Puck2

Puck2

29-10-2008 om 09:19

Mare

Kan ik je ook nog blij maken met foto's van hoe het er in werkelijkheid uit ziet? Als je een email-adres achterlaat dan stuur ik wel wat toe. Heb bij het installeren de nodige foto's gemaakt.
En wat de vaatwasser betreft: die is niet op ooghoogte hoor. Er zit 1 la onder en daardoor komt de vaatwasser een cm of 30 van de grond. Echt superprettig. Waarom zou dat bij jullie niet kunnen? Moet hij ingebouwd worden onder het aanrecht. Bij ons is het een halfhoge kolom die de keuken afschermt van de eethoek dus bij ons was het juist een ideale oplossing. Mijn hemel, ooghoogte, dan zou ik niet meer bij de magnetron kunnen die er bovenop staat: ik ben 1.65

Mare

Mare

29-10-2008 om 13:38 Topicstarter

Ik zag je al springen met de vuile vaat...

... vandaar dat ik het niet snapte

Jaaaaaa, graag foto's! Zou geweldig zijn.
Mijn mail-adres is [email protected].

Mijn dank is groot!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.