Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

welmoed

welmoed

17-11-2009 om 18:53

Kinderen en spruitjes

Omdat we hier allemaal niet van spruitjes houden heb ik vandaag de spruitjesburger gemaakt die in het boek de wraak van het spruitje staat. Ik hoopte dat het zo wel lekker was. Ik heb ipv kipfilet kalkoenschnitzel gebruikt omdat die nog had liggen. Ik weet niet of het daar aan lag maar we vonden het echt niet lekker.
Is er iemand die die burger al geprobeerd heeft? Of weten jullie een ander lekker spruitjesgerecht?
Welmoed

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

17-11-2009 om 18:58

Roerbakken

Welmoed,
Wij snijden spruitjes in plakjes en roerbakken deze met kerrie en bijv een uitje. Dan uitgebakken spekjes erbij en voila, weg is de spruitjessmaak .
Nee zonder dollen, dat lekkere nootachtige van spruitjes doet het goed bij kerrie en speksmaak. En je hoeft ze dus echt niet te koken, gewoon een minuut of 10 bakken op niet te hoog vuur.
Voor details moet je misschien even googelen, en ik zie na een quick google al meerdere roerbakgerechten ermee.
Groet,
Angela
ps wat de kinderen hier ervan vinden is onbekend want ze willen het niet proeven... en voor die paar keer per jaar dat het in het odin groentepakket zit ga ik ze niet dwingen...

Guinevere

Guinevere

17-11-2009 om 20:18

Quiche

Gewoon in een spruitjesquiche verwerken, met spekjes erdoor. Gaat er hier in als koek! Maar een spruitjescurry (met kokos) gaat er ook goed in bij onze 7-jarige. Onlangs vroeg hij er zelfs zelf om.

Dit vonden zelfs onze kinderen lekker

Schil de aardappelen, was ze en doe ze met een beetje water en zout in een pan. Maak de spruitjes schoon en leg deze op de aardappelen. Breng dit aan de kook en kook dit in ongeveer 20 minuten gaar. Maak de uien schoon en snipper deze. Bak in een pan de spekblokjes uit. Voeg dan de uien toe en bak deze even mee. Verwarm in een steelpan de melk. Giet de aardappelen met de spruiten af en stamp ze fijn. Roer dan de warme melk, peper, nootmuskaat en kerriepoeder door de stampot.

Schep de uitgebakken spek en de uitjes er over in het bord.

PS ik had de uien en spekjes apart gebakken, de uitjes zijn hier niet geliefd bij de kinderen en de spekjes wel.
Door de kerrie krijgt het geheel een lekkere zachte smaak, beetje zoetig, heerlijk!

Wat hier ook hielp is de meiden de lelijke blaadjes evt. pellen van de spruitjes en ik de harde kern eruit gesneden, hadden ze meegeholpen met maken.

Gr. Yaniece

Gewoon geen spruitjes kopen

"omdat we hier allemaal niet van spruitjes houden"

Wij gaan als gezin ook door het leven zonder spruitjes en dat bevalt prima Waarom spruitjes kopen als je ze toch niet lekker vindt? Zo komt er hier ook geen witlof in huis (brrr).

Nee

bah spruitjes, dat is echt het laatste stukje groen wat hier het huis in komt.

bibi63

bibi63

17-11-2009 om 21:45

Stampot natuurlijk

Gewoon stampot maken met spruitjes, aardappel, beetje boter, melk en peper. Dan gaat het lekker zoetig smaken en geen kind heeft nog het idee spruitjes te eten. Voor extra lekker: gratineren met kaas in de oven.
Groetjes
Bibi

Siena

Siena

17-11-2009 om 22:03

Proevers en niet-proevers

Hier houdt driekwart van het gezin niet van spruitjes, wij vinden ze bitter alleen man vindt ze helemaal niet bitter maar lekker zoet. Ik heb daarover eens iets leuks gelezen. Het schijnt dat sommige mensen de bittere smaakstof die in spruitjes zit niet kunnen detecteren en daarom geen moeite met die nare groene bolletje hebben.
Het lekkere nootachtige van spruitjes...door de kerrie lekker zoet...Angela en Yaniece horen duidelijk bij de niet-proevers.
http://www.voedingsmagazine.nl/artikel.asp?id=226&uitgaveid=18

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2009 om 22:10

Lekkere spruitjes

Toevallig heb ik zojuist in het draadje over suddervlees geschreven hoe wij spruitjes klaar maken.
- suddervlees paar uur laten sudderen (met laurierblaadje, kruidnagel, uit etc.)
- spruitjes en stukjes winterwortel erbij
- aardappelen (stevige soort kiezen, in stukken snijden) erbij
En zo heb je een heerlijke stoofpot (voor de duidelijkheid: niet afgieten!). Mijn kinderen vinden spruitjes (op deze manier in ieder geval) erg lekker.

Ise

Ise

17-11-2009 om 23:02

Roerbakken inderdaad

met spekjes, champignons en wat kerie en ketjap manis. Of gewoon een lekkere spruitjesstammpot met stukjes appel erdoor. Jammie...

Laminaat

Laminaat

18-11-2009 om 08:06

Slobberspruitjes/kunstgebitspruitjes

Heel ouderwets gekookte spruitjes vind ik het lekkerst. De spruitjes misschien wel drie kwartier zachtjes koken in water met (kippen)bouillontablet. Tot ze zo gaar zijn dat je ze met je tong tegen je gehemelte plat kan drukken.
Ik weet dat het niet mag van de culimaffia, maar ik doe het stieken toch. Zeker nu de oudste aan het wisselen is en beide voortanden loszitten wordt het aan onze tafel graag gegeten.
Laminaat

amk

amk

18-11-2009 om 09:27

Heerlijk spruitjes

moet ik zeker 500g van klaar maken voor dochterlief van 4 en mijzelf. Ik heb dan ook een hele collectie spruitjes recepten. Zeker voor meer als een maand elke dag spruitjes. Mjammie.

Dat bittere proef ik wel, maar kun je er ook goed uithalen. Ik kook ze dubbel. Eerst 5 minuten, vervolgens dat water weggooien, afspoelen en dan nog 10 in vers water.

De eenvoudigste manier is spekjes uitbakken en samen met geraspte kaas er over strooien. Roerbakken, quiche, met appel of kokos van alles staat er hier in het lijstje.

kaatje43

kaatje43

18-11-2009 om 09:34

Tja

Als niemand ervan houdt zou ik mij ook de moeite besparen. Bij ons komen er ook bepaalde groenten niet op tafel om dat pa en ma er niet van houden. Dus mijn kinderen leren het ook niet, misschien niet opvoedkundig maar ja.
Dit recept doet het bij ons wel goed.
Aardappelen en spruitjes koken. Aardappelen in ovenschaal. Bestrooien met nootmuskaat. Daarop de spruitjes,bedekt met plakken ham of boterhamworst. Bechamelsaus maken met geraspte kaas, peper en aromat. Erovergieten. Kaas met paneermeel erover. 20 minuutjes in de oven.

Als bij amk

Hier worden spruitjes ook hevig gewaardeerd, al valt de ene bereidingswijze wel meer in de smaak dan de andere Ik kook ze overigens niet dubbel. Maar roerbakken, stamppot, gewoon koken, met satésaus, noem maar op, het komt voorbij.
Ook die Big Smile hebben wij gemaakt, wel met kip. En ze vinden hem heerlijk! Ik vind hem zelf erg verrassend, vooral die pickle. Wel jammer dat het best veel werk is (zonder keukenmachine of blender), want ze vragen er hier echt om. "Als W komt logeren, dan gaan we Big Smile eten hè? Ja toch hè?" Overigens zou ik hem niet met kalkoen gemaakt hebben. De vegetarische versie wil ik nog wel een keertje proberen.

Kinderboekenweekgeschenk

Maar nu terug naar het recept uit het kinderboekenweekgeschenk: ik heb ze ook gemaakt en wij vonden ze heerlijk. Ik had de hamburgers van gekruid kipgehakt van de poelier gemaakt (ik heb geen keukenmachine) en het paneermeel had ik ook volgens het recept gemaakt. Maar verder had ik het met mayo uit een tube en augurken uit een potje gedaan. Toch zal ik ze niet snel weer maken want ik vond het heel veel werk jammer voor mijn zonen!

Heerlijk!

Heerlijk, spruitjes! We eten ze meestal gewoon gekookt en dan niet te lang laten doorkoken. Tip: als je de bittere smaak weg wilt krijgen, moet je ze in de lengte door midden snijden, dat schijnt te helpen.

Chris

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-11-2009 om 13:39

Guinevere

Ik ben wel heel benieuwd naar jouw recept van spruitjescurry met kokos!

Wat ik zelf altijd doe: ik neem altijd de kleine spruitjes, die zijn lekkerder. Die roerbak ik met een uitje en knoflook en een schepje suiker en bouillonpoeder erbij. Lekker met aardappelpuree! Spruitjes zijn ook lekker in de erwtensoep vind ik.

Guinevere

Guinevere

18-11-2009 om 15:47

Oei, recept spruitencurry met kokos

Dat is een moeilijke vraag hoe ik die spruitjescurry maak, want dat gaat gewoon uit de losse pols.
In elk geval gaar ik de spruiten voor in de magnetron (met wat water erbij). Inmiddels heb ik een uitje gefruit. Meestal gebruik ik daarna een lepeltje van mijn kant-en-klare bloody hot groene currypasta, die ik bij de chinese supermarkt heb gescoord (niet te vergelijken met conimex-surrogaatproducten etc.). Goed losroeren in de uienpan met een beetje water. Daarna een flink stuk van een santenblok erbij, ik neem meestal 1/3. Laten smelten, evt. extra water toevoegen totdat de gewenste sausdikte is bereikt. De halfgare spruiten erbij doen en verder laten garen in de saus.
Nou, ben toch nog een heel eind gekomen met het recept!

Ik heb ze 2x lekker gegeten (en zelf gemaakt)

De eerste keer was met een berg satesaus (dan smaakt alles goed) en de tweede keer was een recept voor spruitjessoep en dat beviel vreselijk goed. Ik heb het later nog een keer gemaakt en een spruitjeshatende vriend uitgenodigd. Gezegd dat het koolsoep was, hij genoot ervan! Later wel verklapt wat het was, hij moest eerlijk toegeven dat het heerlijk was.
Maar ik zie hier zeker bruikbare suggesties voorbijkomen!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-11-2009 om 10:44

Guinevere

Dank je, dat ga ik ook eens proberen!

welmoed

welmoed

20-11-2009 om 21:40

Bedankt

Bedankt voor alle tips en recepten. Ik heb nog een restje spruitjes en ik ga na de spruitjesburger nu een ander recept uitproberen. Misschien dat kipgehakt voor die burger toch beter geweest was.
Natuurlijk is het prima als we het toch echt niet lekker vinden. Ik was na jaren anti-spruit toch benieuwd of ik mijn gezin en mijzelf kon overtuigen.
Bedankt Welmoed

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.