Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koor & Corona


Triva

Triva

22-08-2020 om 13:56

kaaskopje

dat van niet met z'n tweeën naar de winkel is wel van helemaal aan het begin, dan moest je buiten blijven in de supermarkt, dat is hier nu al héél lang niet meer. Wel allebei een aparte kar. Als die man alleen woont of altijd alleen boodschappen doet dan merk je dat niet. Daarna werd het afgeraden maar niet verboden. In andere winkels was het sowieso geen verplichting maar advies.

Ookmam

Ookmam

22-08-2020 om 14:52

jillie

Helemaal eens!

Jillie

Jillie

22-08-2020 om 15:01

Pirata

Mooi als jij lol hebt.
Ik vind het niet zo lollig eigenlijk, om iemand die niet zou weten dat alleen winkelen het devies is (?) af te schilderen als iemand die andere mensen in de problemen brengt.
Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling.
(Het is natuurlijk maar een voorbeeld, maar wel een die wat mij betreft vrij exemplarisch is voor de sfeer die nu heerst)

Pennestreek

Pennestreek

22-08-2020 om 15:11

Jillie

Ik gok zomaar dat jij niemand in je omgeving hebt die Corona heeft gehad. Of in ieder geval niemand die eraan overleden is, of zwaar ziek is geweest.
Ik schreef al eerder over mijn collega’s in de zorg die wel ziek zijn geweest. Het overgrote deel is na maanden nog niet hersteld. Snel vermoeid, benauwd, gebrek aan concentratie. Eentje is er zelfs nog aan het revalideren, we zijn nu 3 maanden verder. En dan heb ik het over 40-erg en 50-ere en een enkele 60-er, waarvan de meesten geen onderliggend lijden hebben.
Het gekke is dat veel van de bewoners helemaal hersteld zijn. Maar misschien is een afname van de conditie en de concentratie bij (dementerende) bejaarden minder goed vast te stellen. Wat ik maar wil zeggen, is dat je Corona echt serieus moet nemen.

Nee, ik ben niet voor nu al weer een lockdown. Ik wil graag dat kinderen weer gewoon naar school kunnen (ook de mijne op hbo en mbo) en dat ouderen gewoon hun kinderen kunnen blijven zien. Daarvoor zullen in de rest van de maatschappij (ik, dus) offers worden gebracht. Social distancing is niet leuk, maar ik ga er niet dood van. Van nadenken bij wat ik doe, afstand houden, een mondkapje dragen, handen wassen, ook niet, dus dat doe ik met liefde. En ja, ik word dus wel boos als anderen roepen dat het wel meevalt en dat we eerst nog maar eens moeten zien of die tweede golf er wel komt. Áls die komt zijn we te laat, zo’n klap komt de gezondheidszorg en de economie niet meer te boven. Dus laten we nu, nu het nog kan, allemaal de schouders eronder zetten en niet uitgaan van alleen je eigen belang.

Logisch Jillie

Het is niet deze gast, die samen met een vriend boodschappen doet, alleen, maar het zijn alle mensen bij elkaar die uit onwetendheid, achteloosheid of ontkenning, samen de toenemende drukte veroorzaken, die zorgen voor een stijging van het aantal besmette mensen en daarmee een toename van zieke mensen en uiteindelijk overledenen.

Het is namelijk een pandemie, dat is geen grapje, maar er waart een ziekte rond die veel slachtoffers maakt onder mensen wereldwijd.

Piep

Piep

22-08-2020 om 15:32

Nou

Je mag al heel lang weer met zn tweeën boodschappen doen hoor en bovendien zijn er nog geen besmettingen in supermarkten bekend (wel onder personeel, niet onder klanten). Dus om mensen die dat doen nou te veroordelen vind ik ook te ver gaan.

Overigens snap ik niet wat er leuk aan is om samen boodschappen te doen

Pirata

Pirata

22-08-2020 om 15:33

Jillie

Ik geloof niet dat je mij begrepen hebt. Ik bedoelde dat je met inachtneming van de regels nog steeds een fijne tijd kunt hebben.

Angela67

Angela67

22-08-2020 om 15:35

1 persoon

wat ik begrijp is dat het supermarktgedrag van anderhalve meter afstand houden bemoeilijkt wordt als er teveel mensen in de winkel zijn.
En als je die anderhalve meter niet belangrijk vindt dan ga je dus ook makkelijk met twee of meer boodschappen doen, want je vindt het in ieder geval geen belangrijk iets (anderhalve meter afstand houden).
Dus een stel dat samen boodschappen doet, of een vader met een kind, en ze houden zich zichtbaar aan de afstandsregel is er niets mis.
Maar misschien dat vaker zo is dat samen boodschappen doen ook betekent dat je het niet zo nauw neemt...?
gr Angela

ElenaH

ElenaH

22-08-2020 om 15:57

Nee

'Je mag al heel lang weer met zn tweeën boodschappen doen hoor '

Nee, dat mag niet. Maar de medewerkers van supermarkten die hier op wezen, kregen zo verl bagger over zich heen, dat die medewerkers dat niet meer doen. Maar het mag nog steeds niet.

Angela67

Angela67

22-08-2020 om 16:42

kom net terug

van de supermarkt en weet niet of het door het draadje komt maar het eerste wat me opvalt was een grote sticker op de deur: doe boodschappen alleen.
Die mededeling staat ook op 1 bij de algemene regels die er langere tijd naast hangen, maar is dus nu extra benadrukt.
Ik heb ook al een paar keer bij de balie aangegeven (een paar keer afgelopen maanden) dat het me opvalt dat er mensen zijn die er totaal niet op letten (anderhalve meter, karretje, niet meer meer/teveel) en dat ik het prettig zou vinden als het regelmatig omgeroepen zou worden. Ik vind het geen probleem om iemand persoonlijk aan te spreken als ik inschat dat het erg structureel en slordig is gedrag is, maar het lijkt me prettig als klanten 'gesteund' worden door zo'n bandje dat af en toe afgespeeld wordt.
gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-08-2020 om 17:52

Hier ook

Viel me vanmiddag op dat het bord van doe alleen boodschappen er weer stond. De vakkenvullers hadden hun houd-afstand-hesje weer aan en de belijning in de winkel was opnieuw geplakt.

supermarkten

> "Je mag al heel lang weer met zn tweeën boodschappen doen hoor en bovendien zijn er nog geen besmettingen in supermarkten bekend (wel onder personeel, niet onder klanten). "

Van 60% van de besmettingen is de bron niet bekend.

Supermarktbesmettingen kunnen helemaal niet opgespoord worden.

Bij contactonderzoek worden mensen gevraagd om de NAMEN op te geven van mensen met wie ze langer dan 15 minuten contact hebben gehad. Er wordt niet gevraagd om een lijst locaties. Zie hier voor het protocol: https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco

Supermarktcontacten voldoen noch aan het criterium van nauwe contacten, noch aan het criterium van overige contacten (minimaal 15 minuten). Dus worden deze contacten niet opgespoord en gewaarschuwd (en dus hebben supermarkten geen gastenregistratie en is het ueberhaupt niet mogelijk om deze contacten op te sporen).

Het is een self fulfilling prophecy. Men gelooft niet dat besmettingen in supermarkten kunnen plaatsvinden => daarom worden er geen oproepen gedaan aan supermarktbezoekers om alert te zijn / zich te melden => daarom worden er geen besmettingen via supermarkten opgespoord. Precies hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer.

Maar ondertussen is bij 60% van de besmettingen de bron onbekend.

Samen boodschappen doen is een probleem. Er is maar net genoeg ruimte voor bezoekers om elkaar te passeren; zodra twee mensen samen een praatje gaan maken, is er geen ruimte meer voor anderen om nog veilig te passeren. Een kind dat in een karretje zit is daarentegen geen enkel probleem.

In Nederland schuiven we alle problemen graag af op de 'individuele burger'. Maar ik denk dat het probleem vooral is dat veel supermarkten helemaal geen ingangscontrole meer doen, en ook weer veel te veel wagentjes en mandjes beschikbaar stellen. Iemand aanspreken op gedrag als de situatie al ontspoort is, is erg lastig. Dan krijg je meteen de schuldvraag, die bij afstand houden nou eenmaal een stuk lastiger te beantwoorden is dan bij mondkapjes. Maar als een medewerker bij binnenkomst tijdens het gedoseerd uitdelen van de mandjes/wagentjes meteen groepen uit elkaar haalt, dan werkt dat echt prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2020 om 22:41

Triva

Voor ons is de boodschap om alleen te gaan nog steeds van kracht. Jammer dat de indruk is ontstaan dat die boodschap na verloop van tijd gewoon naar eigen inzicht ingevuld kon en kan worden ipv het als verplichte maatregel te blijven zien.

Wij doen sowieso zelden samen boodschappen. Maar ik ga nu echt haast nooit meer naar een supermarkt sinds half maart. Voorheen deed ik het weleens op de terugweg van het koor of als ik toch al aan het winkelen was, maar het koor is tot nader orde van de baan en winkelen vind ik momenteel een crime, dus als het niet hóeft
...

Brianna F

Brianna F

26-08-2020 om 13:06

niet

Ons koor begint deze week ook, drie zalen aan elkaar tot één grote ruimte, op 2 meter van elkaar. Ik ga niet. Ten eerste: als je in de buitenlucht bij voetbalwedstrijden op anderhalve meter afstand al niet mag zingen ivm aerosolen, hoe rijm je dat dan met binnen zingen? Ten tweede: ik zing in een koor, op 2 meter zing je min of meer solo.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-08-2020 om 11:34

de koorleden die niet gaan... o.t.

zeggen die het lidmaatschap op, of houden ze financieel het koor in stand tot er weer wat gewoner gezongen kan worden?

Paasei

Paasei

28-08-2020 om 20:06

Geluk

Wij hebben de mazzel dat slechts een enkeling nog niet durft. Bijna iedereen staat te trappelen om weer te beginnen per 1 september. Ze hebben ook allemaal de contributie door betaald, zodat we onze dirigent konden door betalen.
Nu is de contributie niet hoog (zo'n eur 15 per maand) dus dat helpt misschien..

Zingen of schreeuwen

Van het weekend lange discussie over gehad met vrienden die muziek en zang leraar van beroep zijn. Gelukkig lukt het hen om de kost via Zoom te verdienen.

Zij hadden het erover dat het nogal een verschil schijnt te maken of je gewoon zingt of erg geforceerd zingt. Het laatste schijnt wel aerosol generating te zijn, het eerste niet. Zal morgen eens verder zoeken.

Ik zing zelf niet maar vind het ook moeilijk om weer pre Corona dingen op te pakken.

Marie

Marie

30-08-2020 om 16:04

Facebookgroep

Voor degenen die het interesseert. Kwam paar dagen geleden een interessante groep op Facebook tegen.

https://www.facebook.com/groups/koorencorona/?ref=share

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2020 om 23:31

Paasei

Dus als je niet gaat durf je niet? Ik vind het een reëel risico. Ons koor heeft een ruimte gehuurd waar je geen afstand kunt creëren. En dat contract is pas volgend jaar klaar. De geméénte heeft bepaald dat het niet veilig is. En dat is maar goed ook. Want er zijn altijd wel wat mensen die dat onzin vinden. Nu is het duidelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2020 om 23:32

Wilgenkatje

De contributie loopt gewoon door. De zaalhuur namelijk ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.