Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekkere voedzame happen voor uitgehongerde pubers

Zoon (13) komt tegenwoordig werkelijk uitgehongerd uit school. Ik zie hem graag goed eten; het is een sprinkhaan die hoop ik eindelijk aan zijn groeispurt gaat beginnen.
Op school eet hij al behoorlijk wat brood. Ik heb het eea op mijn repertoire dat ik voor hem klaarzet, maar zoek nog wat tips voor de afwisseling.
Momenteel zit hij een groot bord quinoa met gebakken uien weg te schrokken. Verder maak ik regelmatig uiensoep (ja, hij houdt nogal van uien), aardappelsalade of hij bakt zelf een ei.

Wat zetten jullie je hongerige pubers voor?


Juno

Juno

09-09-2016 om 15:30

Pompoensoep

Pompoensoep. Vult meer dan uiensoep. Líters maak ik. Wat ook goed werkt maar naar mening eeg vet is zijn tosties. Ik koop een goedkoop stuk kaas en ze maken zelf na schooltijd een berg brood.
Fruit en rauwkost gaat er ook goed in net als kip en soms koop ik bakpao.

bieb63

bieb63

09-09-2016 om 15:31

kliekjes

er is natuurlijk van alles te bedenken wbt ongezonde hap, maar vast niet de bedoeling
Ons 'repertoire' wbt voer na school: tosti (met volkoren brood), (gebakken/roer) eitje op (volkoren) brood, blikje soep (liefst tomaten), en voorál kliekjes van het vorige avondmaal.

Anneque

Anneque

09-09-2016 om 15:38 Topicstarter

Nee, niet ongezond ajb

Graag voedzaam, lekker en gezond (en strikt vegetarisch). Helaas houdt meneer niet erg van pompoen, anders was dat beslist een optie.
Kliekjes is een goeie ja. Opgebakken zuurkool oid vindt-ie heerlijk. Ik kan er natuurlijk op gaan koken, dat ik regelmatig iets overhoud.
Goeie tip!

Tosti's maakt hij ook wel, met pindakaas/sambal of pindakaas/ui.

Angela67

Angela67

09-09-2016 om 15:39

seitanbroodjes

hier een hit!
gr Angela

Li

Li

09-09-2016 om 16:23

Chinese broodjes

stoombroodjes met een vulling van aduki bonen. Ik maak ze zelf! En dan een hele voorraad in de vriezer. helaas zijn ze er niet allemaal dol op, maar sommigen wel.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-09-2016 om 16:41

Meer brood mee naar school?

Die van mij hadden ook wel trek als ze uit school thuis kwamen, maar niet zo dat ze echt 'uitgehongerd' waren. Ze moe(s)ten ruim een uur fietsen (enkele reis), en namen 5-6 soms 8 boterhammen mee, en een appel of banaan. Dan thuis nog wel wat eten, maar vaak gewoon een stuk koek of een boterham. Ik herken het dus niet.

Anneque

Anneque

09-09-2016 om 16:59 Topicstarter

Top

Goede tips weer. Li, die stoombroodjes, hoe maak je die? Ik neem aan dat ik het basisrecept wel kan googelen, maar heb jij een beproefd recept voor de vulling?

En idd, er moeten ook maar wat meer boterhammen mee nog. Best voor de hand liggend eigenlijk

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-09-2016 om 17:02

kliekjes

Ik kook altijd ruim en de restjes worden door puber de volgende dag na school op gegeten. Of bij het ontbijt. Geen aparte na-schooltijd-happen dus. Gewoon een herhaling van de warme maaltijd van de dag ervoor.

Half a twin

Half a twin

09-09-2016 om 17:02

Meer brood

Dat doe ik ook met de puber hier, zodra ze "uitgehongerd" uit school komt neemt ze maar extra brood mee. Vandaag ging ze op pad met 5 boterhammen, 2 biscuits met chocola, 2 evergreen achtige koeken en 750 ml drinken. Thuisgekomen krijgt ze dan fruit in een royale portie en dan is het over tot het avondeten. De hele dag grazen is niet nodig.

Inderdaad

Royaal koken en overhouden. Ik maak ook regelmatig soep. Tegenwoordig gooi ik er dan een half pak in stukken gebroken spaghetti in zodat het meer stevigheid heeft.

Li

Li

09-09-2016 om 17:13

vulling

Voor de broodjes maak je gewoon wit brooddeeg, maar wel met de helft van het zout (als je ze echt Chinees wil laten smaken, maar als je dat niet gewend bent maakt de hoeveelheid zout waarschijnlijk niet uit). Je laat het een uur rijzen, walst het plat, en hakt het in stukken waar je een beetje vulling op legt. Dan haal je de zijkanten omhoog en draait de bovenkant dicht. Dan een half uur rijzen voor het stomen.

De aduki (of adzuki) bonen moeten een nacht weken en een uur koken. Daar maak ik dus een heleboel tegelijk van. Je maakt de bonen fijn met een blender oid en doet er wat poedersuiker doorheen, maar niet teveel, want dan sla je de natuurlijk zoetige smaak van de bonen dood.

Voor het stomen gebruik ik een stoompan met gaatjes boven een pan met water, zo'n 10 minuten.

knor

knor

09-09-2016 om 17:16

yoghurt

Een bak yoghurt met muesli om de tijd tot het warm eten op te vullen is hier de gewoonte.

vlinder72

vlinder72

09-09-2016 om 17:25

brood

Erg saai maar zoon eet alleen brood. In de koelkast staan altijd wel kliekjes maar die laat hij staan.

Ali

Ali

09-09-2016 om 17:35

kliekjes en

Tosti's, soep (per portie ingevroren), gebakken ei, bapao, fruit.

Ze komen om 4 uur uit school, en hebben dan echt honger. Eerst wat eten en drinken, dan huiswerk maken, ed. We eten ook pas rond half 8, dus ik snap dat ze wat willen eten. Heeft niet zoveel te maken met de hele dag grazen.

indomie

Instantnoedels. Niet echt heel gezond trouwens, ook niet per se ongezond (wat veel zout, misschien). Het merk Indomie (marktleider in Indonesië, dus dat zegt wel wat) heeft een enorme keus aan smaken, sommige bedoeld om als noedelsoep te eten, andere eet je 'droog'. Hier een deels Aziatisch huishouden en wij kopen dat spul per doos bij de toko (smaak 'mie goreng'), dan komt het op zo'n 35 cent per pakje, en het is in de voorraadkast praktisch eindeloos houdbaar.

Groeten,

Temet

Hartige taart

Hier staat vaak een broccolitaart in de koelkast voor de grijp. Een bodem van zelfgemaakt deeg, hartige taartdeeg van Koopmans of bladerdeeg, gevuld met beetgaar voorgekookte broccoli waarover een mengsel van een bakje kruidenroomkaas en een geklutst ei gaat. Kan je natuurlijk ook vullen met andere groenten.

skik

temet

Hongerige puber begint daar zijn dag mee. Twee bamisoep met gekookt ei. Sowieso flink ontbijten helpt.

Anneque

Anneque

09-09-2016 om 19:03 Topicstarter

Bedankt, ga ik zeker proberen!

Ook die instant noodles lijkt me wel wat, en de seitanbroodjes.

Als ontbijt eet hij nu havermout, gewoon koud in de yoghurt met een schep jam. Maar wie weet vindt hij warm eten 's ochtends ook wel lekker.

Triva

Triva

09-09-2016 om 19:07

De tosti's

liggen hier in de vriezer. Ik heb niet altijd kaas en vleeswaar in huis dus ik vries brood/kaas/ham in. Zo uit de vriezer op het tosti-apparaat.

Idd

Soep,tosti, kliek, brood, fruit of yoghurt met cruesli. Moet genoeg zijn roch?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-09-2016 om 23:21

Instant noodles

Mijn oudste heeft die ook een tijd gegeten. Ik was vooral verbaasd dat iets wat zo lekker ruikt helemaal niet lekker hoeft te smaken.
Tegenwoordig is het jongste die alles eet wat los en vast zit. Na schooltijd nog een tosti, 400 gram fruit, snoep, koek.

ook noodles

Mijn zoon eet ook veel noodles. Niet van indomie maar van mama. Dat is een Thai merk, te koop bij de toko. Die kopen wij per doos van 30 stuks. Hij eet de superscherpe, Tom Yam, soms ook als ontbijt. Zijn juffrouw vroeger in ZO Azie vond dat je niet teveel instant soepjes moest eten want dat zou ongezond zijn maar daar heeft hij zich niet zoveel van aangetrokken.
Naast noodlesoep eet hij tosti's en gebakken eieren met (geroosterd) brood en ook gewoon brood met pindakaas of ham en soms krijgt hij zijn tweelingzus zo gek dat ze pannenkoeken of wafels bakt, die ze dan samen opeten. Met zijn oudste zus deelt hij wel eens een blik knakworst op brood.

Anneque

Anneque

10-09-2016 om 08:02 Topicstarter

Die noodles

Ik denk eigenlijk dat-ie het heerlijk vindt (hij houdt van hartig en pittig, trouwens ook van mierzoet maar daar gaat het even niet over).
Maar vult dat nou een beetje, zo'n zakje? Als ik de ingrediënten bekijk, is het een beetje deeg met veel zout en/of vetsin. Vast heel smakelijk, maar ik denk dat-ie zo 3 zakjes wegwerkt. En dan zit hij ws al aan zijn max zoutinname van een week...

@Bintje: wat is dat toch met die zorgzame zusjes..... Mijn zoons jongere zusje doet dat ook. Heeft laatst zelfs spontaan een grote berg cakejes gebakken omdat meneer op kamp ging. Wel schattig natuurlijk. Maar ik probeer ze toch maar voor te houden dat het ook wel eens andersom mag zijn.

Pirata

Pirata

10-09-2016 om 08:53

geen noodles

Mijn puber krijgt die hoogstens enkele keren per jaar. Je kunt net zo goed de zoutpot leegeten.
Een hand noten is een stuk gezonder, in alle opzichten. Maar die van mij heeft nog geen groeispurt. Als ie die wel krijgt, eet ie maar een restje pasta erbij of een gebakken ei.

Anneque

Tweelingzus is dol op bakken en koken. Ze bakt de lekkerste taarten en maakt de lekkerste vegetarische curry's. Ze heeft maar heel weinig aansporing nodig om iets te maken. Daar maken we allemaal wel eens stiekem gebruik van, ook haar tweelingbroertje. Maar ja, ze is dus vegetarisch. Voor knakworsten moet hij aankloppen bij oudere zus.
Zoon mag niet meer dan 1 soepje per dag. Vind ik meer dan genoeg. Hij eet er wel vaak brood bij, die hij doopt in de "bouillon".

Juno

Juno

10-09-2016 om 09:02

Pirata

Een restje pasta of wat nootjes is echt niet genoeg tegen klaphonger. Voorbeeld van gister: puberella had voor het ontbijt 3 boterhammen en als lunch 8 boterhammen mee. Ze woont praktisch om de hoek bij school en had geen sport. Om 14.30 kwam ze thuis. Ze at:
6 boterhammen
Halve meloen
Kop soep
Bak rijst met groente
250 gram druiven
Iedere keer als ze iets op had vroeg ze vertwijfeld of er 'nog iets te eten was'.

Ely

Ely

10-09-2016 om 09:57

Die noodles

Zijn hier ook zo populair. Fascinerend vind ik. Het lijken mij ook vooral zoute, holle calorieën en zo positioneer ik ze ook maar blijkbaar vervult het wel een behoefte. Zouden die groeisprintende lijven een extra zout behoefte oid hebben?
Een hand noten als alternatief is hier ook echt niet genoeg. Al hebben we wel altijd ongebrande en ongezouten noten in huis. Lekker door de kwark met fruit.

Handig draadje dit, wij lopen tegen hetzelfde aan. Met als extra uitdaging dat door omstandigheden het ook geregeld meeneem happen moeten zijn. De müslirepen zijn niet aan te slepen maar de goeie zijn duur (minder slechte) en de betaalbare zijn ongezond.

Hartige taart ga ik eens voorstellen, man vindt dat geen eten dus ik maak het helaas zelden maar ik kan het zelf ook meenemen naar werk bedenk ik me. Iemand nog goeie recepten van hartige taarten die koud lekker zijn? Met en zonder kaas zijn welkom

Pirata

Pirata

10-09-2016 om 10:26

dan meer pastaresten

De Grote Honger heeft hier nog niet toegeslagen, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan allerlei zooi in huis gaat halen die je puber met scheepsladingen naar binnen schuift. Zout is ook voor kinderen slecht, laatst een onderzoek gelezen dat hoe meer zout je in je jeugd eet, hoe hoger je bloeddruk als volwassene.
Maar als een pastarestje niet genoeg is, dan zorg je toch dat er elke dag een grotere lading over is?
Anyway ik heb makkelijk praten met mijn krielkip die eet als een muisje.

Lente

Lente

10-09-2016 om 10:31

Alternatief voor pakje noodles

Wij hebben altijd mihoen in huis. Daar gooien de pubers een zelfgemaakte mix doorheen van kruiden en wat zout. Of ketjap.

Anneque

Anneque

10-09-2016 om 10:36 Topicstarter

Pastaresten, mueslirepen en zout

Pastaresten zijn prima hoor, vindt-ie ook heerlijk. Er ligt hier ook totaal geen probleem, maar ik vind etensdraadjes gezellig En uitbreiding van het repertoire is altijd welkom.

Ely: "De müslirepen zijn niet aan te slepen maar de goeie zijn duur (minder slechte) en de betaalbare zijn ongezond."
Zelf maken! Ik heb laatst flink wat havermout, sesamzaad, zonnebloempitten en nog zowat zaadjes bij elkaar geknepen met wat kokosolie en hoe heet dat spul uit die Canadese bomen. Zoet in elk geval, je kunt ook honing nemen of iets anders plakkerigs. Kleine hoopjes van gemaakt, platgedrukt en 20 minuten op 160 graden ongeveer in de oven gebakken. Allemaal erg "ongeveer" maar ze gingen erin als Gods woord in een ouderling.
Goed laten afkoelen, want ze vallen redelijk snel uit elkaar.

En wat zout betreft: sinds ik onlangs onzacht kennis heb gemaakt met het begrip niersteenkoliek, ben ik daar nóg voorzichtiger mee :-S

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.