Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

11-01-2011 om 09:49

Luizen

Dochter kwam gisteren thuis dat ze luizen zou hebben. Na negen jaar basisschool was dit de eerste keer. Na inkopen gedaan te hebben bij de apotheek, dochter in de lotion gezet en man gemaild of hij aub vroeg thuis kon zijn om te kammen. 's Avonds had dochter ook nog sportexamen, dus het moest daarvoor gebeuren. Man heeft enkele (drie of vier) mini zwarte puntjes uit haar haar gevist na lang kammen. Verder heeft ze ook last van huidschilfers maar is het volgens de kapper geen roos. Die huidschilfers zitten ook allemaal los. Zijn die mini zwarte puntjes de luizen? Of kunnen ze de huidschilfers voor neten hebben aangezien?
Man heeft zoon en mij gekamd maar helemaal niets gevonden verder.
Gisteravond nog goed gezogen, dochter's bed verschoond en de favo knuffels in de diepvries gelegd voor een nachtje.
Vanavond zien vader en dochter elkaar niet i.v.m. beider sporten, is het erg om dan een dagje kammen over te slaan?
Pfft, ik heb er duidelijk geen ervaring mee en moet dan ook nog het echte werk aan man overlaten (terwijl ik me afvraag of hij de 'ernst' ervan wil inzien)

Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

11-01-2011 om 10:02

Balen

Ja, kleine zwarte puntjes kunnen luisjes zijn. Kan je man met jouw hulpmiddelen niet een luis uitvergroot bekijken? Dan moet toch wel te zien zijn of het een beestje is neem ik aan?
En ja, een niet ervaren luismoeder kan best in haar enthousiasme huidschilfers voor neten aanzien, is hier ook wel eens gebeurd.

Guinevere

Guinevere

11-01-2011 om 11:20

Kun je...

Vera, ik denk dat het beter is om wél dagelijks te kammen, voor de zekerheid. Het kammen op zich kun jij toch uitvoeren? Dat je misschien niet goed ziet wat eruit komt, soit. En anders moet de sport van één van beiden een keer geskipt worden, lijkt me.

Goeie tip van guinevere.

Je moet idd kammen, en dat kun je best doen zonder te checken of er een luis uitkomt.

Bestwe werkt met cremespoeling in het natte haar. Ontsnapt er ook niks. Als je het luizenkammetje steeds uitspoelt in een (witte waskamer)wasbak vol water kun je je man altijd 's avonds nog laten checken wat de oogst was (als je goed kamt is die oogst overigens na een paar dagen vnl een verdwaalde babyluis die zelfs een oog-probleem-loze volwassene met het blote oog bijna niet ziet. Dus wat dat betreft ben je amper in het nadeel. Gewoon stoicijns dik 2 weken kammen. Klaar..

Succes!

Ingrid

Helaas niet klaar

Wij hebben steeds terugkerende luizen. Soms is er 2 weken niets, en dan begint de ellende weer op nieuw.
We gebruiken de speciale lotion, kammen iedere dag (ook als we denken dat de luizen weg zijn). Wassen op 60 graden, rest in diepvries/zak. Maar toch blijven ze terugkomen.
Het zijn er vaak maar 1/2, maar soms ook meer.
Dus wie heeft er nog andere tips?

Kom ik weer.

Stoppen met lotion, vriezer en wassen, en al je energie stoppen in GOED kammen. Iedere dag. Minimaal 2 1/2 week. In elk geval beginnen met alle gezinsleden. Daarna mag je kiezen...of IEDEREEN blijven kammen, dan wel je beperken tot de besmette gezinsleden, met een eens-in-de-week check van de rest...(klein) risico is dan natuurlijk dat ALS er een nieuw gezinslid besmet raakt je weer van voren af aan begint qua 2 1/2 week.
Dan MOET het echt klaar zijn.

Dus als je steeds weer opnieuw met luizen zit zijn er 4 opties:

1. Je kamt niet goed genoeg (neem zo'n metalen kam!)
2. Je kamt niet lang genoeg (2 1/2 week!)
3. Je hebt de gezinsleden niet goed genoeg 'meegepakt' in het kam-proces
4. Je hebt steeds her-besmetting via school.

Ik gok op 1, 2 of 3. En daar kun je zelf wat aan doen. Al je moeite is voor niks geweest als je te vroeg stopt met kammen. als er nog 1 luis uit een ei komt terwijl je al bent opgehouden dan ben je te laat. 2 weken doorkammen nadat je de laatste 'grote' luis hebt gezien. Dan ben je echt zeker.

Fraz

Fraz

11-01-2011 om 19:51

Idd kammen kammen kammen

Ik heb een keer een luizenuitbraak gehad. Heb de eerste dag twee keer gekamd (nat met heel veel cremespoeling)en daarna echt elke avond en dan inderdaad tot twee weken na het laatste luisje. Ik heb denk ik wel een ruime maand elke dag gekamd maar geen lotion gebruikt en niet wassen of wat dan ook.

Maar we kammen juist steeds

We hebben al die speciale luizenkam gekocht, die hier werd aangeraden. En inderdaad, die doet het stukken beter dan de bijgeleverde kam bij de lotions.
We kammen echter iedere dag met dat ding. De rest heeft geen luizen. Volgens de juf heeft ook niemand op school luizen, dus hoe het dan kan is onze vraag.
Doen we iets verkeerd met het kammen dan?

Niet twijfelen

Ga alsjeblieft niet aan jezelf twijfelen. Het KAN heel hardnekkig zijn. Dat de juf dat zegt betekent niet dat het ook zo is. Niet iedereen is er open over en er bestaan nog veel misverstanden (lees: taboe) over. Mijn ervaring is dat de kam ook niet altijd afdoende werkt. Dagelijks bij daglicht met duim en wijsvinger de neetjes eruit slepen.( Bij kunstlicht zie ik geen fluit). Mn dagelijks tot je echt niets meer ziet. Het kan zijn dat waar je gisteren niets zag er de volgende dag weer neetjes zitten. Suc6, houvol en meet je niet aan anderen.

Kam je met natte haren?

Cremespoeling erin? Kammetje uitspoelen in de wasbak?

Ik heb het maar 1 keer meegemaakt tot nu toe, maar ik was er na 2 1/2 week vanaf. Spendeerde wel zo'n 20 minuten aan het te kammen kind. De eerste dagen zelfs meer (wilde zeker weten dat ik het nauwkeurig genoeg deed, want idd mijn angstvizioen was 1 luis of neet te missen en dan weer vanvorenafaan te moeten beginnen)

Overigens vind ik neten zoeken nutteloos. Je moet toch voor de zekerheid doorkammen tot 2 weken na de laatste 'volwassen' luis (die eieren kan leggen) van het hoofd is verdwenen. Dus waarom zou je je druk maken om die neten. Je kamt alle jonge luisjes er in die 2 weken gewoon uit voor ze zelf aan de leg gaan.

Ingrid

Droge haren

Maak dat verschil dan?

Vera*

Vera*

12-01-2011 om 10:23

Pffft

Man was gelukkig weer vroeg thuis gekomen. Ik was na het eten al begonnen met kammen met bakje water ernaast (bedankt voor de tip Ingridt, dat ik dat zelf niet kon bedenken). Man kwam thuis en heeft het overgenomen van me. Er was niets te vinden volgens hem.
Dochter, iadh kind, is er helemaal van slag van. Als iemand die vooral NIET van haren kammen houdt moet ze er nu elke dag uitgebreid aan geloven, zucht.

Vera

Vera

Toen mijn zoon van 10 (met dik en lang krullerig haar) een paar maanden geleden voor het eerst luis had heb ik na dag 1 (oogst: 10 grote luizen) echt 2 weken lang bijna niks gevonden. dat wil zeggen...babyluizen. Doorzichtig & zo goed als onzichtbaar. Na een dag of 3 hebben we (omdat we het wilen weten die 3 mini-zandkorreltjes die in de enorme witte wasbak dreven onder de microscoop gelegd. I was idd een zandkorrel, de andere 2 bleken babyluisjes te zijn, met spartelende pootjes en bijna transparant. Zonder microscoop had ik ze voor stofjes versleten. Zonder witte wasbak had ik die stofjes niet eens gezien.

Gewoon doorgaan!! (en doe nou een beetje cremespoeling in dat vochtige haar. kamt nog gemakkelijker, en elke luis blijft er lekker in plakken. Niet te veel, want dan kam ke alleen maar witte kledder. Gewoon een klein beetje)

Vera*

Vera*

12-01-2011 om 11:25

Ingridt

Ik had gisteren ook al het haar nat gemaakt en er crèmespoeling uit een spuitbus opgedaan, dat hoef je namelijk niet uit te spoelen. Het spul mocht even in trekken en daarna ben ik begonnen met kammen. Het kammen zetten we maar even stug door. Helaas zijn de kam momenten vóórdat ze gaat sporten maar het ritme begint te komen.

Vera

jootje

jootje

12-01-2011 om 15:14

Spuitbus?

Kun je die spuitbus met creme spoeling kopen of heb je zelf wat gemaakt
Zit ook middden in een luizenplaag bij dochtertje van 3 en ga dan maar is elke dag kammen
groetjes jootje

Vera*

Vera*

12-01-2011 om 16:20

Jootje

Het is Guhl volume conditioner.

Vera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.