Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Man met intensieve hobby, ben het zo vreselijk beu...


elleke

elleke

01-05-2014 om 12:41

jakje

Heel herkenbaar, jouw verhaal. Ik ben al 26 jaar getrouwd met een duivenmelker. Ik zeg wel eens dat duivenmelken geen hobby is maar een chronische ziekte
Als je goed wilt presteren gaat er inderdaad een hoop tijd in deze hobby zitten. De laatste jaren is mijn man wel makkelijker geworden wat betreft het heel rigide vasthouden aan strakke voer en vliegtijden. Hij vliegt nu alleen de fondvluchten, dan is wel de hele zaterdag besteed aan wachten op de thuiskomst maar dat is toch minder hectisch dan de Vitesse vluchten waar alles zich binnen een uurtje afspeelt. ik weet niet of je man op nest of op weduwschap vliegt? Dat scheelt namelijk ook best wel in de strakke trainingstijden, bij op nest vliegen steekt dat wat minder krap.
En ik denk altijd maar zo; elke hobby kost tijd en de meeste tijd bij 't duivenmelken besteden ze thuis in plaats van op de voetbalclub of in 't cafe :-p
Ik weet niet hoe oud je zoon is maar van onze vier kinderen is de jongste 18 jaar dus die vermaken zichzelf, daar hoeven we geen rekening meer mee te houden dus dat scheelt natuurlijk ook wel.
Trouwens, ik heb het idee dat het een uitstervende sport is( iig wel hier in noordholland) het aantal leden neemt snel af en er komen geen jonge mensen bij. Wij zijn van dezelfde leeftijd als jullie en ik verwacht dat over een 20 jaar de sport niet meer uit te oefenen valt. Das ook een oplossing

Groeten, Elleke

Blackbird28

Blackbird28

02-05-2014 om 09:51 Topicstarter

Elleke

Wat leuk om een reactie te krijgen van iemand die in hetzelfde "schuitje" zit!

Mijn man heeft lang allebei de systemen gespeeld, een hokje weduwschap en een hok met nestspel maar dat was uiteindelijk niet meer te combineren met zijn werk. Daarna speelde hij alleen weduwschap en de laatste paar jaar alleen nestspel, onder het mom van dan is het allemaal wat makkelijker. Alleen van dat laatste merk ik in praktijk vrij weinig, hij is en blijft zelf toch erg fanatiek en gedreven.

Nee, hij speel geen vitesse maar kweekt ieder jaar wel heel veel jongen en die laat hij wel mee doen met alle vluchten, alleen niet voor de prijzen uiteraard.
Het argument dat elke hobby tijd kost en een melker dit vooral aan huis doet vind ik eigenlijk een dooddoener, mijn man komt hier ook vaak mee aan. Tuurlijk een voetballer moet ook wedstrijden spelen iedere zaterdag of zondag maar daar weet je wel exact de wedstrijd tijden, zo ook voor de trainingen. Daar om heen kan je dan gewoon plannen, nu is het altijd maar afwachten wanneer die beesten thuis komen. Wordt de vlucht uitgesteld naar de zondag, of zelfs naar de maandag als je pech hebt, dan zit je er weer extra aan vast.

Onze zoon is 12 jaar, die vind het nog wel leuk om iets met zijn ouders te ondernemen. Ik weet niet of jij buitenshuis werkt maar ik zit ook voor de vakantieperiodes gebonden aan afstemming met mijn andere collega's en die kunnen niet altijd rekening houden met mijn strakke planning.
Hoe deden jullie dat dan toen de kinderen nog gebonden zaten aan de schoolvakanties?

Vind jij het ook niet jammer dat hele zomers voorbij gaan waarin je relatief weinig samen in een weekend kan ondernemen? Ik heb er nl echt geen zin in om hele zaterdagen en of zondagen samen naar de lucht te gaan zitten staren of er een duif thuiskomt
En, zoals ik al eerder aangaf, baal ik erg echt van dat na het werk direct die hokken ingedoken wordt door man. Het trainen en verzorgen van die beesten gaat altijd voor, koken komt voor mijn rekening hij zit dan in hokken. Ik snap ergens wel dat het niet eerder kan, hij is pas na vijf uur thuis, maar ik heb dan toch ook een hele dag gewerkt.

En ja, ook hier in Zeeland loopt het zeker wel terug met het ledenaantal hoewel laatst in club vol trots werd aangekondigd dat zich een jeugdlid had aangemeld. Ik hoop er eerlijk gezegd meer op dat man deze hobby uiteindelijk zelf opgeeft, vervelen zal hij zich volgens mij niet want hij heeft interesses genoeg.

elleke

elleke

02-05-2014 om 19:34

Jakje

Wij hebben samen een bedrijf dus we zien elkaar zo'n beetje de hele dag. Dan is het wel fijn dat we daar buiten allebei ons eigen ding doen.
Toen onze kinderen nog klein waren gingen we wel eens op vakantie maar hooguit een kleine week en omdat we een seizoensgebonden bedrijf zijn konden de kinderen daarvoor vrij krijgen van de lagere school. Op het voortgezet onderwijs bleef het weekendjes center parcs en ze gingen al vroeg zelf op vakantie.

Jouw situatie is heel anders en ik kan me goed voorstellen dat je er van baalt. Als je na het werk altijd zelf aan de slag moet in de keuken en je man z'n duiven doet lijkt me dat niet alleen vervelend omdat de taken niet verdeeld worden maar het lijkt me vooral niet fijn dat z'n duiven blijkbaar voorgaan.
Je zei dat je het er niet op aan wilde laten komen maar het lijkt me wel belangrijk dat je man er goed van doordrongen is hoe jij zijn hobby beleeft.
Je kan hem misschien deze draad laten lezen dat maakt een en ander toch wel duidelijk. En hij merkt dan dat het ook door anderen niet als 'normaal' gezien wordt hoe het bij jullie gaat, dat hebben ze vaak niet eens door.
Ik merk dat ook aan mijn man en doordat ik al jaren lang meewerk aan bijvoorbeeld precies om half 6 het eten op tafel en op zaterdag vooral geen verjaardagsfeestjes vieren of de was buiten hangen als de duiven van een wedstrijd thuis kunnen komen ziet hij dat nu als de gewone gang van zaken.
Ik heb me er mee verzoend en er geen problemen meer mee, voor jou liggen de zaken denk ik heel anders.

Ik hoop voor je dat hij tot het besef komt dat zijn duivenhobby een grote druk op jullie relatie legt en dat hij er óf wat relaxter mee omgaat óf een andere hobby gaat uitoefenen.

Evanlyn

Evanlyn

03-05-2014 om 16:09

en sierduiven?

Zou dat wat kunnen zijn?

Ik ken konijnenfokkers en die kunnen ook behoorlijk fanatiek zijn. Wie niet mooi genoeg is, doet niet meer mee. Maar een uitgerangeerd dier gaat gewoon naar een familie zoals wij, als huisdier. Wij laten zo'n beest dan castreren en zetten het bij een vrouwtje (of andersom natuurlijk). Ze lopen hier los door de tuin, wroeten in de aarde, zitten elkaar steeds te wassen of liggen tegen elkaar aan in de schaduw van de struiken. Volgens mij hebben ze een prima leventje, juist omdat ze niet mooi genoeg (meer) waren voor het fokken of de shows.

Poets Katoen

Poets Katoen

04-05-2014 om 00:04

toch....

snap ik het niet zo. Je hebt dit al jarenlang zo geaccepteerd en nu moet het anders? Ik snap best dat je man hier niet aan meewerkt. Die heeft een hoop gewoonterechten opgebouwd.

Je bent volgens mij ook niet echt duidelijk. Ik hoor nergens dat je bepaalde minimale eisen hebt en dat je dat besproken hebt met je man. Vertel eens: wat zijn je minimale eisen? wat wil je precies?

Blackbird28

Blackbird28

05-05-2014 om 10:02 Topicstarter

nou eisen...

Ik wil helemaal geen eisen stellen, vind ook dat iedereen het recht heeft een eigen hobby uit te oefenen. Maar natuurlijk heb je wel gelijk Poets Katoen als je zegt dat het een soort gewoonterecht is geworden. Alleen onze omstandigheden zijn gewoon heel erg veranderd en ik heb niet het idee dat hij daar erg in mee gegaan is.

In de eerste jaren toen we nog met zijn tweeën waren was die druk veel minder voelbaar, we hadden de tijd aan ons zelf. Inmiddels werken we allebei fulltime,moeten we stipt op tijd eten, kind moet naar diverse clubs worden gebracht (wij wonen erg afgelegen), dat soort activiteiten komen allemaal voor mijn rekening omdat hij (in het duivenseizoen) vast zit aan zijn schema. En ja, al vaak genoeg heb ik gezegd dat ik daarvan baal maar zijn enige verweer is altijd "als ik dat ook allemaal moet gaan doen kan ik wel stoppen met de duiven".

Misschien moet ik me net als Elleke neerleggen bij de situatie en niet van hem verwachten dat hij naast zijn hobby in de zomer nog zin en tijd voor wat anders heeft. Onlangs hebben we nog een gesprek gehad over het feit dat ik het wel erg prettig zou vinden als hij op zijn vrije middag wil koken. Hij is dan tegen 13.00 uur thuis en ik tegen 17.00 uur, volgens mij moet je dan best in staat zijn het eten in ieder geval panklaar te hebben staan. Maar ook dat is in praktijk lastig, hij heeft altijd plannen voor zijn vrije middag en ja eind van de middag moet hij weer dat duivenhok in. Het is zeker niet zo dat hij niet kan koken, is zelfs een betere kok dan ik, maar dan krijg ik echt het idee dat die duiven voor alles gaan. Eind van het liedje is dat hij met veel gemopper en geklaag de keuken in gaat, tussendoor naar de duiven rent, het eten bijna laat aanbranden en met een lang gezicht gaat zitten eten. Ik probeer dat wel te negeren maar leuk is anders.

Dus om concreet op je laatste vraag antwoord te geven, wat ik precies wil is meer rust en harmonie in huis. Geen dagelijks gestress en gejaag dat lijkt me erg prettig, want ondanks dat ik een hele leuke baan heb brengt die al genoeg de nodige stress en tijddruk met zich mee. Overigens geldt dat voor man net zo goed, hij heeft een erg drukke en veeleisende baan maar hij ontspant juist bij die duiven.

Jakje

"Maar ook dat is in praktijk lastig, hij heeft altijd plannen voor zijn vrije middag en ja eind van de middag moet hij weer dat duivenhok in. Het is zeker niet zo dat hij niet kan koken, is zelfs een betere kok dan ik, maar dan krijg ik echt het idee dat die duiven voor alles gaan. Eind van het liedje is dat hij met veel gemopper en geklaag de keuken in gaat, tussendoor naar de duiven rent, het eten bijna laat aanbranden en met een lang gezicht gaat zitten eten. Ik probeer dat wel te negeren maar leuk is anders."

Jij hebt vermoedelijk ook plannen voor je vrije middag maar de praktijk zal wel weer zijn dat het volloopt met huiselijke beslommeringen en aan het eind van de rit heb je er dus weer niks aan gehad. Hij pakt zijn ruimte en jij bent het haasje.

Die duiven gaan ook voor alles, althans in de praktijk. Het is denk ik een korte vs lange-termijndingetje. Als een buitenstaander hem zou vragen wat er belangrijker is in zijn leven, zijn duiven of zijn gezin, dan zal hij ongetwijfeld antwoorden dat zijn gezin het belangrijkste is en waarschijnlijk is dat nog waar ook. Maar dat is in het abstracte, op de lange termijn. Op de korte termijn kan hij nu kiezen om iets te doen waar hij eigenlijk niet zo'n zin in heeft om het zijn vrouw naar de zin te maken, of hij kan lekker bij zijn duiven gaan zitten. En dan winnen de duiven.

Een beetje als iemand die wel weet dat hij moet stoppen met roken omdat het ongezond is, maar die longaandoening komt later pas, en die sigaret is nu lekker. Verzin zelf andere voorbeelden naar hartelust.

Ik denk dat je twee kanten op kan. Ofwel je legt je erbij neer dat dit zo blijft. Zijn duiven gaan altijd voor, en jij moet maar zien hoe jij je leven daarom heen bouwt. Of je zet hem voor het blok: er verandert nu iets, want anders ga ik bij je weg/zoek ik een buitenman op Second Love/ draai ik die krengen de nek om.

Een week vakantie opnemen en in je eentje op een Waddeneiland uitwaaien met een goed boek terwijl hij de boel thuis maar moet zien te rooien is wellicht ook een idee. Maar vermoedelijk eet het hele gezin dan een week patat en afhaalchinees en kom jij thuis in een huis met een week achterstallige zooi die voor je is achtergelaten.

Sterkte ermee

Temet

Marie

Marie

05-05-2014 om 11:49

huishoudster?

Ik krijg het idee dat jouw man geen vrouw heeft, maar een huishoudster. Zij/jij zorgt er immers voor dat het "huishouden" blijft draaien, zodat hij alle tijd aan zijn hobby kan besteden.
En waarom mag hij wel zijn vrije middag volplannen met leuke dingen en jij niet? Is hij "meer waard" ofzo?

En waarom ga jij dan toch koken op zijn vrije middag? Je kunt ook demonstratief aan tafel gaan zitten en wachten tot er eten opgeschept wordt? En als hij dan na het "duivengedoe" aan tafel gaat zitten doe je net alsof je gek bent.

Ik weet wel, dat is heel moeilijk. Ik zou dat ook niet zo gauw doen, maar bij jullie zijn de verhoudingen wel heel scheef. Hoe ging dat vroeger bij hem thuis? Was zijn moeder ook "ondergeschikt" aan zijn vader?

Verder begrijp ik uit je verhaal dat jij het hele huishouden doet? Waarom neem je geen schoonmaakster voor 3 uur in de week ofzo voor de grote klussen? Jullie werken ten slotte allebei.
Over zijn argumenten "dat hij dat allemaal moet doen", hoezo allemaal? Dat klinkt wel heel erg slachtofferig. Er kan bij mij niet in dat hij niet eens 1 avondje of op zijn vrije middag een kind zou kunnen halen en brengen naar een activiteit. Dat jullie afgelegen wonen is ook zijn keus geweest neem ik aan? En de kinderen zijn van jullie samen? Dan ben je toch ook samen verantwoordelijk?

Verder ben ik het eens met Temet. Een week weggaan, geeft jouw wellicht twee weken achterstallige zooi thuis wegwerken. Dan zou je rigoureus vier weken moeten wegblijven ofzo, dan zal de rest wel wat moeten doen. En dan waarderen ze (de kinderen ook) je des te meer denk ik. Maar ook dat is heel moeilijk denk ik.

In elk geval sterkte en succes.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-05-2014 om 16:32

Je accepteert het voor nu met de duidelijke voorwaarde dat hij in de winter het haasje is. Ik begrijp dat het duivenseizoen 5 maanden duurt? Dat zou jou dan 7 maanden rust en relaxtijd geven.

Je geeft aan dat je geen eisen wilt stellen. Eerlijk gezegd denk ik dat je daar de mist in gaat. Jouw man heeft er namelijk absoluut geen moeite mee om de ruimte die jij ook maar eingszins vrijlaat voor zichzelf en zijn hobby op te eisen. Eigenlijk is de vraag die jij stelt niet te beantwoorden. Ieder huishouden is anders en ik vewacht dat als hier iemand gaat zeggen: ja klopt, bij ons gaat het hetzelfde, dat jij dan ook niet tevreden bent met dat antwoord. Als jij niet je assertieve schoenen aantrekt en voor jezelf niet ook wat piketpaaltjes gaat slaan ben ik bang dat er niks gaat veranderen..

Topsport

Ik denk dat je de hobby van je man moet vergelijken met mensen die aan topsport doen. Dat kost veel opofferingen.
Ik herinner me van vroeger bij ons in de buurt veel 'duivenweduwen', die gingen er inderdaad alleen met de kinderen op uit. Je man is van een uitstervend ras. Zuinig op zijn!

dirksmama

Het feit dat iets met uitsterven bedreigd wordt is niet per se een reden om er zuinig op te zijn...

Inderdaad trekt Jakjes man zelf ook de vergelijking met topsport. Ik denk echter dat roem, rondvaarten en lucratieve sponsorcontracten lang op zich laten wachten. Verder is er ook geen zicht op een snel einde aan deze 'topsportcarrière'. Dus dat er zo langzamerhand eens aan de status quo gemorreld wordt lijkt me wel terecht, eigenlijk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.