Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe keuken - keuzes


Over hoogte

Hier nog zo'n 35 cm (schat ik) lege ruimte boven de bovenkastjes. Daar staan de buitenmodel dingen die niet goed in de kastjes passen, zoals de grote soeppan en de wok. We hebben wel standaard een opstapje in de keuken staan, wij zijn niet zo groot.

Breedte zou ik voor een oven belangrijker vinden dan hoogte. Die grote kalkoen (neem liever gans, trouwens, maar die zijn ook fors) is niet alleen hoog maar ook breed. Wel kunnen in een hogere oven natuurlijk meer bakplaten boven elkaar.

Wij hebben de pannenkast in de hoek, daar zit een uittrekbaar pannending in (heet geloof ik een le mans inzet). Daardoor zijn ook de dingen achterin de kast makkelijk bereikbaar. Iedere cent waard.

Laten achter deurtjes betekenen dat de kastdeur meer dan 90 graden open moet, anders loopt de la vast tegen de deur. Dus niet geschikt voor een kast die naast een muur staat waardoor het deurtje niet ver genoeg kan uitzwaaien.

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

04-07-2020 om 10:08

Ja, lade als gootsteenkastje

Hebben wij niet, schoonzus wel, is idd superhandig! (Een van de weinige dingen in hun keuken waarvan ik denk, wil ik ook...)

Jasmijn

Jasmijn

04-07-2020 om 10:19

Bieb

Ik vond dat ook lastig schoonmaken (gas op glas) dus er zit een zwarte glasplaat onder, en dus niet vlak, zoals een keramische plaat of inductie. Dus je moet met het schoonmaken, allemaal hoekjes doen. En inderdaad, ik had ook altijd strepen.
Nu gaat het beter want ik heb ontdekt dat ik het na het schoonmaken moet na poetsen met een (vaat) doekje met alleen nog maar water erop. Hoe beter uitgespoeld het doekje is hoe mooier het opdroogt. Die strepen dat zijn restjes schoonmaak middel.

Jasmijn

Jasmijn

04-07-2020 om 10:26

Oven

In mijn oude keuken had ik trouwens de simpelste oven die ik toen kon vinden. Van ikea. Maar een paar functies had deze oven; alleen bovenwarmte, alleen onderwarmte en allebei. En deze beviel prima.
Daarvoor had ik een oven met allemaal menuopties en standen en pyrolyse (nooit gebruikt) en die andere standen ook niet. Grillen op zo'n draaispit doe ik ook niet in de oven, dus die functie had ik ook nooit gebruikt.
Dus dat is iets om even over na te denken, ik vond die tweede, allergoedkoopste oven eigenlijk perfect, hij deed precies wat ik nodig had voor pizza's, ovenschotels, bakplaten met groenten of het bakken van een cake of taart.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-07-2020 om 10:31

Ja die lade als gootsteenkastje

hebben wij ook en die is super. Hij wordt bij ons wel helemaal gebruikt door vuilnisemmers: aan de linkerhelft een grote over de hele diepte voor restafval en aan de rechterhelft twee kleinere voor papier en gft.

Ise

Ise

04-07-2020 om 11:56

Lades

Nog steeds heel blij met de keuken die we 2 jaar geleden geplaatst hebben, vooral:
- de onderkastjes zijn lades en daarin nog aparte lades voor bestek etc.Ik vind het vooral heel fijn dat je in één oogopslag ziet wat je hebt.
- geen bovenkastjes, maar een tegenover de L-keuken nog een apparatenwand en 1 grote kast met onderin 2 lades en bovenste gedeelte deur met schappen en nog een la in de kast
- eindelijk een hele grote koelkast. De vriezer staat in de bijkeuken.
- afvalbakken voor plastic, GFT, rest en papier in de la onder de gootsteen
- de vaatwasser zo geplaatst dat ik vanaf die plek bijna zonder een stap te verzetten alles kan uitruimen
- de grote gootsteen waar ook het rooster de oven plat in past
- combinatie inductie met gas: kookplaat met 4 inductiezones en een wokbrander op gas
- geen tegels meer tegen de achterwand maar afschrobbare verf. Lekker makkelijk schoon te houden
- wij hebben 2 combi-ovens: magnetron/hetelucht en oven/stoomoven. Ik moet zeggen dat ik de stoomoven echt nog te weinig gebruik en eerlijk gezegd de magnetron ook niet vaak.

Geen quooker hier. Had ik wel gewild, maar moest keuzes maken. Heb hem ook nog niet gemist.

Manlief wilde geen hoogglans witte keuken, dus wij hebben gekozen voor houtkleur en verder heeft onze keuken een industriele look. Moet wel zeggen dat ik het achteraf wel fijn vind dat je hier niet alles op ziet.

IngridT

IngridT

04-07-2020 om 18:24 Topicstarter

Wow. Wat een hoop reacties

En wat een hoop inspiratie.

1 besluit al genomen. Of eigenlijk 2. Er komt geen stoomoven. En de magnetron komt apart in de bijkeuken. En ik neem gewoon een grote oven zonder elektronische toeters en bellen. Iemand nog goede tips over merken?

Levert een keukenboer trouwens normaal gesproken elk merk apparatuur dat je wilt? Of beperkt ie zich tot bepaalde merken? Zo ver was ik eigenlijk nog niet eens.

Ik kom later terug met meer updates/ extra vragen. En ga vooral door met jullie verhalen. Ik merk dat ik eigenlijk nog lang niet genoeg nagedacht heb....

Ingrid

IngridT

IngridT

04-07-2020 om 18:25 Topicstarter

Oh.

De quooker gaat er ook niet komen.

En had ik jullie al bedankt? Voor sommige dingen is dit forum nog steeds onbetaalbaar.

Rixt

Rixt

04-07-2020 om 18:37

Afdingen

Ik weet niet of het nog kan en werkt, maar de keuken die wij 16 jaar geleden kochten, was volgens de offerte 18.000 euro en na afdingen hebben we er net geen 11.000 euro voor betaald. Het is een soort mat wit, maar niet spierwit en nu na 16 jaar beginnen de bovenste randen een beetje gelig te worden en sluiten een paar lades net niet helemaal meer.

Ik lees mee voor de tips, wellicht komt er hier binnen een paar jaar ook een nieuwe keuken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-07-2020 om 18:50

Apparatuur

Kun je ook los kopen.
En ik heb een magnetron met stoomfunctie. Misschien is dat nog een tussenoplossing? Ik heb een Whirlpool met 6th sense functie. Daar kun je ook aardig in stomen.

Flavia

Flavia

04-07-2020 om 21:39

afdingen

bij sommige keukenboeren nog wel. Bruynzeel meldt expliciet dat dat niet meer gedaan wordt.

Ze hebben vaak een beperkt assortiment apparatuur waar je uit kunt kiezen maar altijd de mogelijkheid eigen apparatuur te laten monteren.
Ik ben pietluttig met kranen en die heb ik daarom via de loodgieter besteld.

Als ik hier lees wat jullie allemaal in de keuken hebben vraag ik me af hoe groot die keukens wel niet zijn? Die van mij is 1.65 x 2.25.

Ik heb er wel een vaatwasser, koelvriescombinatie, oven en inductie plaat in weten te moffelen maar helaas het pannenrek en originele theedoekplank ging niet omdat die alleen beschikbaar zijn in 60 cm breed.
Ik krijg in mijn huis uit 1910 een Bruynzeel Piet Zwart keuken. Gewoon omdat dit bij een oud huis past. De originele deuren zijn er nog, (zonder spijkers, alleen pen/gat verbindingen), en nog meer originele elementen vanaf de bouw.
https://www.bruynzeelkeukens.nl/keukens/piet-zwart-varengroen alleen een andere kleur en kleiner.

Bennikki

Bennikki

04-07-2020 om 22:39

Piet Zwart

Zo mooi Flavia! Past niet in ons huis maar anders..

Pirata

Pirata

04-07-2020 om 22:56

Mooi

Piet Zwart, heel mooi inderdaad. Het past hier ook alleen niet qua stijl.
Wij hebben een andere van Bruynzeel, uit de showroom dus. Ik ben er heel blij mee. Bruynzeel is/heeft echt veel meer dan die systeemkeukens in een huurwoning.

Pirata

Pirata

04-07-2020 om 22:59

En groot

Ja, wij hebben een grote keuken, een muurtje er uit gebroken tussen keuken en bijkeuken, leverde de mogelijkheid voor een kookeiland. Keuken is separaat van de woonkamer dus het eiland staat midden in de keuken en niet als begrenzing met woonkamer.

Pirata

Pirata

06-07-2020 om 09:59

Nog een tip

Toen ik net de keuken inliep bedacht ik nog iets: het uitzicht vanuit je woonkamer.
Bijvoorbeeld zich "even" opstapelende afwas, probeer die plek buiten beeld te plaatsen (hier precies om de hoek van de deur, makkelijk voor pubers en absoluut onzichtbaar vanuit de leefruimte.
In de zichtlijn vanuit de deur staat juist een mooie kast met daarop mijn "schatten".

mirreke

mirreke

06-07-2020 om 13:27

Ik kan niet hard genoeg roepen:

zorg voor voldoende stopcontacten! En neem altijd meer dan je denkt nodig te hebben.

Voor de rest veel tips gezien. Wat ik nog zou willen meegeven (maar je zegt dat er al een bestelling is gedaan) bekijk goed hoe je de keuken gaat gebruiken en pas de indeling daarop aan.
Bv. de kookdingen in de buurt van het fornuis (dus niet alleen pannen maar ook alle roerdingen en bv kruiden. Als ik de vaatwasser uitpak bv. hoef ik niet de hele keuken door te draven maar kan ik heel snel en ergonomisch uitpakken. Alle broodbeleg dingen staan weer aan de andere kant.
Fornuis met grote kookplaat voor zes pannen en magnetroncombioven tegenover elkaar, Combi-oven niet op ooghoogte, is veel te hoog voor mij. Vind ik zeer onprettig met hete gerechten en zo. Hier op borsthoogte, zodat je op de inhoud kijkt ipv er tegenaan.

En de hoogte van het aanrecht: hoewel ik niet zo groot ben, is ons aanrecht toch hoger dan gemiddeld. Zelf vind ik dat juist heel prettig, en voor onze nu veel langere kinderen is het gewoon fijn. Oh en grote spoelbak met een klein spoelbakje. Heel handig voor bv. wassen van groente, zonder dat je dan geen water kunt gebruiken. Quooker heb ik niet en hoef ik niet. Ik heb een hele leuke waterkoker met veranderende ledverlichting.

Ik heb een goede en heel grote combimagnetron van IKEA die perfect bevalt.

Merk

In mijn eerste nieuwe keuken had ik een mix van merken qua apparatuur en braaf per apparaat gekeken welke goed uit Consumentenbond testen kwam. Inductie van ATAG, afzuigkap van AEG, combi-magnetron/oven van Whirlpool, afwasmachine van Miele. Koelkast weet ik niet meer. Beviel uitstekend.

In mijn tweede nieuwe keuken (we gingen verhuizen en die keuken was op) heb ik meer op budget moeten letten en me laten overhalen om alles van 1 merk te nemen, want deal etc. Daar heb ik nog steeds spijt van. Siemens komt er hier niet meer in, hetzelfde voor broertje Bosch. Ik ben over de kwaliteit van Siemens niet tevreden. De rekjes van de vaatwasser breken steeds los, de afzuigkap roest en net na de garantie liet de printplaat van de inductie het afweten. En keukenboer verwees naar Siemens en Siemens gaf niet thuis. Voor de inductie hebben we van ellende bij een opkoper een nieuwe merkloze gekocht voor 150 euro. Dat was goedkoper dan de voorrijkosten en eigen bijdrage van Siemens want de plaat was al 4 en buiten de garantie. Die goedkope doet het nu al bijna 10 jaar zonder problemen.

inductie

wij hebben al zon 28 jaar inductie en nu plaat 3.
Waar ik op zou letten is dat je de pitten makkelijk aan en uit kan zetten. Wij hebben nu 1 aanzet en hoger en lager knop voor alle pitten. Dit werkt niet handig. De knoppen zitten aan de voorkant maar dit scheelt dus wel panruimte. Eerst hadden we ze rechts zitten. Niet zo handig als je met 2 man te gelijk kookt omdat je dan om de ander heen moet of moet vragen of hij t wat lager wil zetten.... maar wel meer ruimte op de plaat.

Quooker (ot)

Nu drink ik nooit thee, dus daarvoor heb ik geen quooker nodig. Maar ik lees ook dat het handig is om pasta/rijst snel te koken. Ik vraag me alleen af hoezo is dat nodig? Ik kook op inductie. Ik houd de tijd niet bij maar volgens mij kookt zo'n pan water op inductie vrij snel. Niet dat je daar nog 10 minuten extra kwijt bent. Maar misschien mis ik iets.

Bo

Bo

06-07-2020 om 20:58

Quooker

Ik heb er ook geen, maar zou 'm wel willen. Niet alleen voor dat ene kopje thee per dag maar inderdaad ook om sneller een pan kokend water op te zetten, maar ook voor Spa Rood. Ik drink dat veel en dat scheelt weer plastic flessen. Veel gemak uit 1 kraan.

Triva

Triva

07-07-2020 om 08:19

Spa Rood

?

Biebel

Biebel

07-07-2020 om 08:40

Quooker promotie team

Voor Alkes; ik ‘zit nog aan het gas’, dus kan die kooktijd niet vergelijken denk ik. Maar met een quooker zet je groente/rijst/pasta op met meteen kokend water erbij. En dat scheelt tijd en gemak.

Overigens is er voor mij een ander voordeel aan de quooker; Als ik warm water zou pakken uit de cv ketel, dan duurt dat best een tijdje, waarin al dat water wegloopt. Nu, met een quooker die ook de warm water kraan vult, heb ik meteen warm water om mee schoon te maken, om te spoelen enz. Vergelijkbaar met hoe mijn moeder vroeger een keukenboilertje had.

Tamar

Tamar

07-07-2020 om 09:35

Quooker

Zijn jullie niet bang dat een kind zich er aan verbrandt? Of jij zelf misschien. Dat zou voor mij een reden zijn om hem niet te nemen. De tijdwinst valt ook wel mee als je een goede waterkoker hebt.

Biebel

Biebel

07-07-2020 om 09:50

Verbranden

Ik heb 2 kranen. En het water uit de ‘gewone’ kraan stroomt veel harder. De quooker ‘spettert’ meer en dat zorgt ervoor dat verbranden kan, maar eigenlijk niet gebeurd. Want je hand is dan al weg. Bovendien is de kraan net iets moeilijker open te draaien als de normale kraan, dus dat verschil merk je wel.

(En de reden dat ik op elk argument een tegenargument heb; ik was eerst anti om precies dezelfde argumenten. Maar ben er nu al 10 jaar heel blij mee. Net zoals een voorheen verstokte roker nu ineens een fervent anti-roker is, ben ik van ‘hoeft niet’ naar ‘kan niet zonder’ gegaan)

Triva

Triva

07-07-2020 om 09:51

tijdwinst

In de tijd dat het water wordt opgewarmd snijd ik groente, bak ik vlees etc dus ik zie de tijdwinst niet (tenzij de quooker dat ook van mij overneemt).

Ik ben inderdaad ook bang voor thee wat nét niet goed doorgekookt is. Ik ruik dat altijd meteen aan het water, is echt minder lekker. De waterkoker staat altijd wel een paar seconden flink te borrelen voor die afslaat maar wellicht heb je ook hier quookers én quookers? Wat is het energieverbruik eigenlijk omdat er dus blijkbaar altijd een paar liter water staat te koken? Hoeveel liter eigenlijk? Haal je er een hele pan water uit? Ik vind het maar iets raars en nutteloos maar goed dat vond men ook toen de trein in Nederland kwam.

IngridT

IngridT

07-07-2020 om 10:58 Topicstarter

Hahaha

Leuk dit. ( en ik blijf bij mijn Besluit. Hier geen quooker)

Overigens....hebben jullie echt bij 2 keukenboeren een offerte laten maken? Ik vertrouw die van ons best wel, maar bij dit soort bedragen ( en ook wel bij kleinere) zorg ik normaal gesproken dat ik iets te vergelijken heb. Maar je stapt in zo’n design proces, stopt er wat uren in, net als de keukenboer, hakt wat knopen door....Dat hebben wij in eerste instantie met 1 zaak gedaan. Voelt namelijk ook een beetje raar en niet handig om dat parallel te doen bij 2 winkels. Maar t voelt ook een beetje gek om met al mijn opgedane kennis en ideeën over hoe het moet naar keukenboer nr 2 te stappen.

Ik snap natuurlijk wel dat dat allemaal risico van t vak is voor een keukenboer, maar hoe hebben j́ullie dat gedaan?

Ingrid

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2020 om 11:15

ik zou altijd een 2e offerte willen

Gewoon om te kunnen beoordelen of de eerste qua prijs een beetje logisch is. Wij hebben laatst zonnepanelen laten plaatsen. 2 offertes, waarbij we in de duurste ook wel meer vertrouwen hadden, maar die was dus ook 25% duurder. Dat hebben we aangegeven, dat het prijsverschil wel erg groot was, maar dat we hem de klus toch eigenlijk ook wel gunden - hop, 20% eraf... Kortom, erg veel ruimte in de geoffreerde bedragen en op die manier kan het je een hoop geld schelen.
Ook heeft iemand anders soms technische inzichten/bezwaren/ideeen waardoor het ontwerp beter wordt. Hadden wij bij een dakkapel. Een van de aannemers had zeer kritische vragen bij sommige van onze wensen, terwijl een andere er moeiteloos in meeging. We hebben de kritische gekozen.

Pirata

Pirata

07-07-2020 om 11:16

Hier

De vorige keuken was best duur, best een goed ding trouwens. Maar te weinig over onderhandeld en te veel naar de keukenboer geluisterd. 12.000 kwijt incl. inbouw.
De nieuwe keuken is dus een showroommodel, daar valt niet over te onderhandelen kennelijk. Die was 6100 goedkoper dan mijn vorige keuken, terwijl deze groter is en A-merk apparatuur heeft (AEG).

Ik zou zeker een andere keukenboer bezoeken. Sowieso heeft die misschien andere goede ideeën.

Offerte

Bij een keukenboer moet je straf onderhandelen anders ben je zelf een dief van eigen portemonnee - voor de verandering Met de offerte van een concullega heb je wat munitie in handen. De tijd die ze aan afhakende klanten spenderen zit uiteindelijk in de prijs inbegrepen.

Het moet je hobby wel zijn hoor, dat onderhandelen. Was voor mij een van de redenen om toch maar bij Ikea te belanden nadat we eerst een Piet Zwartkeuken hadden laten uitteken en in de auto weer tot bezinning kwamen.Die keuken is inmiddels ook weer aan vervanging toe - wschl harder dan de jouwe

Een quooker zou voor mij handig zijn omdat het echt eeuwen duurt voordat het water warm genoeg wordt voor een sopje. Maar als ik 1000 euro stuk wil gooien weet ik wel aantrekkelijker keukenvrienden dan een waterkoker

Tijgeroog

Tijgeroog

07-07-2020 om 11:59

Quooker en lades

Hier een quooker in ons nieuwe huis, en ik ben er zo blij mee! Wordt vaak gebruikt, voor thee, voor oploskoffie (van m’n man , noedels voor de kinderen. Voor de rijst en pasta, de soep. Ideaal ook als we met een groep weg gaan en er een paar thermosflessen gevuld moeten worden. En fijn dat er een apparaat minder op het aanrecht staat, dus minder rommelig en meer ruimte.

Ook veel lades in deze keuken, en die vind ik heel fijn. Wat ik minder vind zijn lades met een deurtje ervoor, of de besteklade die in een andere lade zit. Nu moet je steeds 2 lades opendoen, of een lade en een deurtje, als je even snel iets wil pakken. Ik zou liever gewoon tegen de lades aankijken, ook als dat betekent dat de keuken er minder strak uit ziet.

Qua indeling hebben we een zijtak: de keuken is F-vormig en op het middelste dwarsstreepje zit het fornuis. 4 pitten naast elkaar, ipv in een vierkant, met aan de andere kant barkrukken en extra werkblad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.