Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triva

Triva

08-07-2018 om 18:52

Positieve of negatieve ervaringen met een airfryer?

Mijn man wil graag een airfryer (collega's zijn positief) maar ik vraag me nog een beetje af wat je er mee moet. Wat doen jullie er in en bevalt het of niet? Ik heb altijd het idee dat de meeste mensen na een paar keer zo'n ding naar de kringloop brengen.

Hoe zit het met merken en extra onderdelen die je wel of niet nodig hebt?


Jay

Jay

08-07-2018 om 20:06

Zeer positief

Wij hebben al een paar jaar een airfryer (daarvoor een actifry, dat was wat minder)
We gebruiken hem vrijwel dagelijks, of toch zeker 5x per week.
Voor friet en snacks, om voorgebakken broodjes in af te bakken, om cupcakes te bakken, om (een stuk) pizza te bakken, om kibbeling warm te maken met een lekker knapperig korstje, etc etc
We hebben ook een grote oven maar alles wat in de airfryer past doen we liever daar in want dat gaat natuurlijk veel sneller.
Dus nee, hier niet na een paar keer naar de kringloop

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2018 om 20:56

Blij mee

Er kan veel meer mee dan wij doen. Wij gebruiken hem vooral voor patat, maar hier heb je een uitgebreide lijst met mogelijkheden:
https://tjeerd.eu/airfryer/airfryer-baktijden/

Bevalt prima

Hier ook positieve ervaringen. Het was wel even wennen om geen frituur te ruiken.

Ik merk wel dat het ietsje droger is, maar dat kan persoonlijk zijn. Zelf heb ik er geen last van, maar jongste kind wel. Met een beetje saus verdoezeld hij het.
Kroketten enzo smaken wel iets anders. Daarvan mis ik wel het knapperige korstje.
Ik heb hem pas en heb dus nog niet zoveel uitgeprobeerd.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-07-2018 om 21:37

knapperige kroketten...

...kun je krijgen door de buitenkant even in te kwasten met wat olie.

Triva

Triva

08-07-2018 om 22:02

Maar

je kunt er toch wel meer mee dan patat en kroketten (ik neem soms een kroketje op brood maar dat is dan een ovenkroket). Doen jullie er niet meer mee en waarom niet?

mijk

mijk

08-07-2018 om 22:07

ik vond het een dramatisch onding

kreeg hem nooit schoon en ik vond hem daardoor ook bizar stinken.... dus hier gewoon weer oven en goedkope frituur,,,

Mijk

Boekje

Boekje

08-07-2018 om 22:14

Ik ben fan!

Wij hebben sinds 4 weken de Philps xxl. We gebruiken m zeker 2 keer per dag. Broodjes afbakken, gebakken aardappels, kroketten, patat, appelflap opwarmen.
Alles gaat veel sneller dan in de oven en de kwaliteit is prima.
Enig nadeel: in ovensnacks zit toch vrij veel vet. Toch n tikje frituurpanachtig... en dat krijg ik niet of nauwelijks schoon.
Wij hebben geen accessoires gekocht, hebben we ook niet nodig.
Als ie kapot gaat, koop ik meteen n nieuwe😀

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2018 om 22:25

Triva

Ik denk er domweg niet aan om hem voor van alles te gebruiken. Ik las net de lijst van Tjeerd weer eens door en me voorgenomen er vaker aan te denken 😊 Vooral het argument dat je de oven moet voorverwarmen en met de airfryer tijd bespaart, vind ik wel een aanmoediging.

Paasei

Paasei

08-07-2018 om 22:43

Nutteloos

Wij kochten er ooit een als vervanging van de frituur. Voor patat en snacks. Want gezonder en sneller. Nou, gezonder vast. Maar sneller zeker niet. En lekkerder (of minstens hetzelfde) ook niet.. als je toch een keer 'slecht' eet, dan wil je wel lekker slecht! Kortom; we vonden m niks en hebben m weer terug ingeruild voor een good old friteuse.

We hebben al een (hete lucht) oven dus daarvoor was ie niet nodig. Ik denk dat zo'n ding alleen zin heeft als je m als mini oven gebruikt. Niet als vervanging van een friteuse.

Yaron

Yaron

08-07-2018 om 22:48

Niet praktisch denk ik

Voor ons gezin van zes personen lijkt het mij niet praktisch genoeg om er plek voor te maken op het aanrecht. Wij eten zo anderhalf tot twee kilo friet op en dan nog een verschillende snack per persoon, dat duurt veel te lang om klaar te maken. Dat er zoveel andere dingen in klaar gemaakt kunnen worden verrast me, maar nog geen reden om hem te kopen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-07-2018 om 09:42

Schoonmaken...

...lukt het best als je de bak met heet water en soda vult, en dan de airfryer aan zet. Dan laat het vet sneller los.

Overigens heb ik een oudje, het eerste model Viva. Werkt nog steeds prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2018 om 12:44

Schoonmaken

Als je een afwasmachine hebt, kun je zowel de buitenbak als de mand in de vaatwasser zetten. Ik zet de buitenbak wel even in de week voor de hardnekkige aanbaksels, maar dan hup in de machine.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2018 om 12:52

Wij gebruiken hem als friteuse

Weliswaar voor een kleiner aantal eters, maar dus wel in plaats van. Ik was zo klaar met een friteuse dat ik liever wat meer uitgaf aan gehaalde patat, dan te frituren. Dus toen we een Airfryer konden overnemen van een kennis, hebben we dat gedaan en daar nooit spijt van gehad. Er hangt tijdens het bakken soms wel een wat chemisch luchtje in huis als er toch iets onder de mand ligt te verkolen, maar dat vind ik nog steeds minder vervelend dan de vette lucht van frituren. In de schuur frituren vind ik niet prettig. De buren doen dat wel, dan zie je hem op en neer gaan tussen de schuur en de eettafel, terwijl de rest zit te eten. Dat vind ik niet gezellig .

Ik vind patat uit de Airfryer echt lekker, maar je moet geen enorme haast hebben. Maar ja, met een frituurpan (een elektrische) ook niet lijkt mij.

mirreke

mirreke

09-07-2018 om 14:16

Ook Philips xxl

Geweldig vind ik het.
Er kan idd veel meer mee dan alleen maar frituur.
Wat ik zelf heel handig vind, is even snel een broodje afbakken, of oppiepen. Echt 2 tot4 minuten is genoeg, met opwarmen erbij.
Of broodje gesmolten kaas...

Geen vette lucht in huis, heerlijk.

Voor wat betreft schoonmaken vind ik de tip van Sally een goeie!

Ideaal

Wat doen wij erin?
patat, mini snacks (kunnen tijdens het patat eten erin en zijn dan ongeveer klaar als de patat op is). Pizza's (eerst een halve, daarna de andere helft). Afbakbroodjes. Kipfilet. Garnalen. Cake bak ik erin.
Ehm, eigenlijk alles wat je in een normale oven doet maar omdat hij veel sneller warm is gebruik ik bijna nooit meer mijn gewone oven.

Alleen schoonmaken is inderdaad een rotklus. Ik ga vanmiddag direct soda meenemen bij de boodschappen.

Net een nieuwe xxl gekocht na een aantal jaar een 2e handse van mijn broer gekregen te hebben. Die vond t niks en deed m weg. Man was anti dus ik had er nog geen gekocht. 

Wij gebruiken m veel al hebben we nog wel een gewone frietpan erbij want friet wil man toch uit t vet.

Wat we erin doen; partjes ovenaardappeltjes( die zijn echt zo veel lekkerder dan uit de oven),worstenbroodjes,iets even opwarmen,broodjes bakken,ovenschotel,zoete aardappel, kipfiletjes met krokant jasje bakken, hartige taart,bananencake, etc. Ik heb de versie met een bakvorm gekozen.

Dat was voor mij de reden om m te vervangen. Ik gebruik de oven nu veel minder 


Hier als extra apparaat. Ik gebruik de frituurpan ook nog nml.

Maar hier voor bv broodjes afbakken, keer een snackje erin. Kleine bakvorm erin voor cake of taart voor ons gezin. Shoarma erin bakken, of diepvries kibbeling ofzo. Word veel gebruikt.

Pluspunt vind ik de zaterdagen dat de kameraden van de puber er zijn (vroeger, lang geleden 😉), biertjes en frituren vind ik niet de beste combinatie. Airfryer gaat uit als de tijd om is. Dus geen ontplofte bitterballen meer in de frituur 😁

Tegenwoordig gaat ie mee naar de camping.

Elke ochtend verse broodjes (afbak) voor een prikkie in plaats van 75 cent voor een campingpistoletje (ook afbak).

En 's avonds een zak verse patat er in, een paar worstjes van de Cadac en een bak sla.

Klinkt als een interessant apparaat! Hoe werkt het nou als je frietjes met snacks als maaltijd eet? Kun je dat tegelijk klaarmaken? Of maak en eet je dat dan na elkaar? En hoe groot koop je zo’n apparaat? Wij zijn met drie. 

Maar hoe houden jullie m schoon? Met name het mandje, dat wordt zó vies van het vet dat (toch) in de friet en kroketten zit. Terwijl wij m niet vaak gebruikten en ik t schoonmaken goed bij hield. Ik was groot fan, maar heb t hele ding weggedaan, niet meer schoon te krijgen! .

wij hebben met 3 man,en regelmatig extra eters, toch een grotere gepakt.Maar de binnenmanden verschillen niet veel hoor, dus je kan ook een xl pakken ipv xxl.
Ja dat schoon houden vond ik ook lastig. Ik kreeg m van mn broer en de mand was aangekoekt,was ook al aantal jaar oud. Kreeg ik niet meer schoon/glad. Ik heb nu een nieuwe en kijk m na elk gebruik met vet even na. Bij Brood,opwarmen etc hoeft niet maar bij aardappeltjes of vlees  bakken etc was ik t mandje enbakje meteen na t eten even af. 

Bij aanschaf goed op de bodem letten. Hoe gladder de bodem hoe makkelijker schoonmaken.

Waar laten jullie dat ding als je 'm niet gebruikt? Ik vind ze nogal groot. 

En als je 'm gebruikt wordt de buitenkant dan erg warm? Met name warmte afgifte naar boven ivm met de keukenkastjes die laag hangen.

Imi

Imi

20-05-2021 om 12:23

Ik heb ook een XL, ben er blij mee. Inderdaad als vervanging van de friteuse en ook als supersnelle mini-oven.

Ik was de mand en de "kuip" na elk gebruik even af. Ze kunnen zelfs in de vaatwasser. Geen centje pijn.

Ik ben overstag gegaan. We hebben er een gekocht! Zijn er nog accessoires die ik echt moet kopen? Ik wilde daarvoor eens bij de Chinese webwinkel kijken want sjonge, jonge wat zijn die originele duur! 

ik heb  alleen t bakblik erbij  en daar ben ik erg blij mee

Ik zet altijd een ovenschaaltje in de airfryer. Werkt prima en dan wordt de mand ook niet zo vies.

MariaKoekkoek schreef op 22-05-2021 om 11:26:

Ik zet altijd een ovenschaaltje in de airfryer. Werkt prima en dan wordt de mand ook niet zo vies.

Standaard bedoel je? Ook voor friet en snacks en zo? Ik dacht dat het juist belangrijk was dat de hete lucht er gemakkelijk doorheen kan circuleren? 

Voor friet en snacks niet, ik gebruik airfryersnacks en die lekken nauwelijks vet. Wel als ik bijv. kippenpoten braad in de airfryer (gaat prima) doe ik ze in een ovenschaaltje omdat die enorm druipen. Quiches gaan ook prima en die doe ik ook in een vorm.

Kun je dan niet net zo goed snacks in de oven doen? Ik ben blij dat ik hier lees hoe het met schoonmaken gaat. Daarom heb ik tegenwoordig zo min mogelijk apparaten. Allemaal vetvangers en een gedoe om schoon te krijgen. Ik klop wel met een handklopper of een vork, of pers met een glazen schaaltje of doe kroketjes in de oven op een bakpapiertje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.