Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 14:26

Recept rendang (indonesisch vleesgerecht)

Wie kan me helpen? Gister dus straatfeest, ieder had wat meegenomen en 1 van de buren had Rendang gemaakt.....HEERLIJK!!! Ik ga daar het recept ook nog wel vragen natuurlijk, maar weet ook dat elke Indonesier het op eigen wijze maakt, dus andere recepten zijn ook welkom, kan ik kijken welke voor mij het handigst is hihihihihi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

30-08-2009 om 15:07

Ik heb er 1 voor je, niet zo moeilijk

NOdig:
pond rundvlees (zorg dat je vlees hebt wat niet langer dan een uur moet stoven om gaar te worden)
1 grote ui
1 el sambal oelek
3-4 el gemalen kokos
1 stukje santen van ca 1 cm
1 el ketoembar
1 tl koenjit
1 schijfje verse laos
1 stengel sereh (citroengras)
2 tl azijn
zonnebloemolie
zout
water

Bereiden:
De gemalen kokos in een klein beetje olie al omscheppend bruin bakken en daarna af laten koelen.
Vlees in blokjes snijden. Ui fijnsnijden en mengen met sambal, laos en wat zout (liefst in een vijzel). Dit mengsel ca. 2 minuten fruiten in wat olie.
Vlees toevoegen en omscheppend bruin laten worden. Water toevoegen tot vlees net onder staat. Scheutje azijn en het stukje santen toevoegen.
Laat het gerecht ongeveer 1 uur gaar worden op laag vuur. Het moet helemaal droog koken. Voeg hierna de gebakken gemalen kokos toe.

Eet smakelijk.
Groetjes,
Bibi

Roos Vicee

Roos Vicee

30-08-2009 om 15:46

Conimex

Je kunt ook een simpel bakje (pasta) van Conimex nemen Die is ook héérlijk! Ik doe er (nadat het vlees zo goed als gaar is) wel altijd nog uien bij en laat die nog een klein poosje meepruttelen met het vlees.
Als ik eens meer tijd heb ga ik het recept van bibi63 denk ik eens uitproberen

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 17:02

Ow roos vicee

de echte Indo zal je meewarig aankijken dat je Conimex gebruikt hahahahaha, maar als gemakkelijk alternatief zal ik het onthouden!

Prulletje

Prulletje

30-08-2009 om 19:36

Toko

Ik haal mijn rendang boemboe bij de Toko. Dat is veeeeel minder erg dan een Conimex mix En net zo lekker!

Prulletje

Roos Vicee

Roos Vicee

30-08-2009 om 20:39

Haha nasha 1st

Uiteraard! Maar je vroeg om verschillende recepten om te kijken wat voor jou het makkelijkste (of zei je nou handigste) was. Vandaar dat ik met Conimex aan kwam zetten. Maar idd de échte is natuurlijk veel en veel lekkerder. Al vind ik die van Conimex toch echt niet zo errugg hoor Prulletje! Heb wel ergere prut geproefd, deze is best te doen (als basis voor eigen brouwsel dan weliswaar).

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 20:55

Klopt

maar ik was er vergeten bij te zeggen dat ik door een Indonesische oud-collega helemaal ben heropgevoed en Conimex alleen als het echt niet anders kan gebruik Deze Blanda durft bijna niet meer hahahaha....

Toko, dat is wel een goed idee inderdaad, daar kan ik wel mee wegkomen LOL

Conimex is vies

Ongeveer alles van Conimex is vies. Nou ja, ik overdrijf een tikje, maar niet zo heel veel. Voor mixjes geldt wat Prulletje ook al opmerkt: boemboe gaat vaak best, maar haal die dan wel bij de toko, da's beter dan Conimex (en niet duurder). Wel is het soms uitzoeken tot je je favoriete merk te pakken hebt.

Nog even over boemboe. Ooit had ik eens geheel zelf gulai kambing gemaakt, een stoofgerecht. Zelfs met echt geitevlees. Het was lekker. Schoonmoeder, uit Indonesië, vond het ook lekker (zei ze tenminste) en vroeg of ik het helemaal zelf had gemaakt, wat ik trots beaamde. "O, ik gebruik altijd boemboe!" was haar reactie.

Die gebruik is inmiddels ook maar weer

Groeten,

Temet

Temet

Conimex is helemaal niet zo vies hoor, zolang je maar niet verwacht dat het naar Rendang smaakt Eigenlijk hetzelfde als met die wereldgerechtdingen, zolang je niet verwacht dat de Roti naar Roti smaakt, is het best eetbaar. En zolang je niet verwacht dat Senseo naar koffie smaakt... enz

Toch liever maar geen conimex

je hoeft er zelfs niet eens voor naar de toko. Bij c1000 of jumbo zijn prima andere boemboes dan conimex te koop. Maar goed een 'gewoon' rendangrecept dan maar

Kilo runderlappen in vrij grote brokken snijden.
Maak zelf een boemboe van 5 pepertjes en 5 sjalotten fijngehakt, theelepel koenjit en 3 knoflooktenen (wrijven in tjobek/vijzel of fijn pureren).
Fruit de boemboe in olie, gooi het vlees er een paar minuten bij, dan afblussen met kokosmelk of water met stuk santen opgelost. Doe hierin 1 gekneusde serehstengel, schijfje gember, 2 schijfjes laos, 3 daon salam (of 3 laurierblaadjes)en beetje zout. Uren laten sudderen (of 3/4 uur in snelkookpan) en bijna droog laten koken.

Er zijn natuurlijk tal van variaties en bij ons smaakt ie ook nooit twee keer hetzelfde. Maar hier komt het bij ons zo ongeveer wel op neer.
Eet ze!

Conimex

Conimex heeft 1 groot voordeel, je hoeft niet te kijken welk product je kiest, het smaakt allemaal hetzelfde.

Marie L

Marie L

31-08-2009 om 17:01

Miesmuizer

LOL! Dat heb ik nou met Honig en Maggie.

Tihama

Tihama

31-08-2009 om 17:03

Smulweb

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=rendang&type=recept

Dat levert 169 recepten voor rendang. Je moet wel even scrollen, want er zitten ook wat Conimex of Go Tan dingen tussen.

Als het om Indonesisch gaat, ben ik zelf aartslui. Er zit hier vlakbij een geweldige toko, die veel kan-en-klaargerechten heeft.....

Tihama

Nasha 1st

Nasha 1st

31-08-2009 om 20:05

Boemboe

ja, nu zijn jullie me toch ff kwijt....wat is boemboe?

Guinevere

Guinevere

31-08-2009 om 20:32

Die boemboes

Nadeel van die kant en klare boemboes vind ik dat ze megazout zijn.
Ik koop af en toe wel van die zakjes met natte boemboe voor als we op vakantie zijn, maar vanwege het zoutgehalte gebruik ik ze thuis eigenlijk nooit.
Nasha, boemboe is gewoon oosterse kant-en-klare kruidenmix. Boemboe sate, boemboe nasi goreng, boemboe dinges....

Nasha 1st

Nasha 1st

31-08-2009 om 21:05

Hahahaha...

tja, dat klinkt logisch inderdaad..... kant en klaar....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.