Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elisa

elisa

31-10-2010 om 10:44

Schoonmaakvraagje wc

de doorgang van de wc naar het riool, dus waar het water altijd instaat en waar je inkijkt voor je boodschap verdwijnt in t riool is bruin aangeslagen, gatver!
wie weet hoe ik dat kan wegkrijgen? Er staat dus altijd een plas water in he, ik hoop dat jullie weten welk gedeelte ik bedoel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m ik

m ik

31-10-2010 om 10:52

Chloor

Dat probleem hebben wij ook en komt regelmatig terug. Wat ik doe is 's avonds voor het slapen gaan een flinke scheut chloor erin. 's Morgens even de borstel erdoor, doortrekken en is voor een week of wat weer wit.

ervaring

ervaring

31-10-2010 om 11:38

Aanslag

Het is aanslag die zich langzaam opbouwt. Als je dagelijks of wekelijks grondig reinigt daar moet het niet meer zo erg kunnen worden. Het is een mengsel van kalk en tsja, dat spul met die bruine kleur. En het kan heel hardnekkig worden, dan krijg je het ook met zware middelen niet meer weg.

Voorkomen dus!

Bij de drogist hebben ze ook tabletten die je een nacht kunt laten weken. Het chloor dat m ik noemt is niet de meest adequate methode, omdat dat vooral ontsmet en bleekt, terwijl je vooral iets moet hebben dat de kalkaanslag aanpakt. Dat zijn meestal reinigingsmiddelen met zuur erin.

Ik heb het ooit in mijn eerste huurhuis zo erg laten aangroeien dat de woningbouw de pot heeft vervangen na mij schaamschaam. Sindsdien ben ik me er dus pijnlijk van bewust dat je dit moet ondervangen met regelmaat! Dan heb je geen harde spullen nodig.

Nu houd ik het bij, als ik het iets te ver vind zijn gegaan pleur ik er zo'n tablet in. Hoe langer het weekt des te beter. En daarna houd ik het weer braaf bij met de borstel, zeker twee keer per week.

Jessica O

Jessica O

31-10-2010 om 12:05

Aanslag idd

Goed schoonmaken met een kalkreiniger. Chloor maakt het 'wit' maar lost het niet op.
Heb ook wel eens gehoord over cola erin gieten, en dat laten staan.
Eventueel iets van cillit bang erin ofzo en goed in laten werken.

Jessica

ervaring

ervaring

31-10-2010 om 12:29

Zuur, zuurder zuurst

Jessica, het moet idd zuur worden. Zou Cillit Bang ook zuur zijn? Heb het nooit in huis gehad.

Of gewoon twee van die tabletten... of vier ...

Jessica O

Jessica O

31-10-2010 om 13:46

schoonmaakazijn??

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-10-2010 om 14:35

Blauwe wc-eend

Hier gebruik ik blauwe wc-eend voor alle aanslag. Ik knijp altijd 's avonds een halve fles leeg in de pot en dan borstel ik de volgende ochtend de wc schoon.
Mijn kraamhulp gebruikte wc-eend ook voor de douchecabine. Die was na een paar minuten echt als nieuw.

Dendy

Cillit bang

Ik ben verslaafd aan dat spul. Heb alle varianten in huis. Kreeg er zelfs de douchedeuren mee schoon en kalkvrij. Aangezien man die nooit schoonmaakte. Ik heb er nooit last meer van. Het werkt echt goed. Niet veel van nodig. Wel belangrijk om het goed in te laten werken. En dan ff borstel erdoor. Zelfs geen kracht nodig. I love cillit bang! Haha

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brianna F

Brianna F

31-10-2010 om 14:54

Dendy

Elke avond een halve fles wc eend? Dus 15 flessen in de maand?

Pien

Pien

31-10-2010 om 20:28

Citroenzuur

in kristal of poedervorm. Werkt als een tierelier. Google maar eens.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-10-2010 om 21:09

Brianna

Zo heb ik het wel opgeschreven, hé? Maar ik bedoelde natuurlijk dat ik dat altijd doe als ik weer urineaanslag in de wc heb. Het toilet boven wordt 's nachts niet doorgetrokken en daar hebben we die aanslag vaker dan beneden.

Dendy

Poederzuur

in de vorm van citroenzuur of zo'n tablet werkt beter omdat je al zoveel water in de zwanehals hebt staan. Als je daar een zure oplossing bij doet, zelfs schoonmaakazijn, moet je erg veel erbij doen om dat water te verdrijven/compenseren zodat je de gewenste zuurgraad bereikt om de kalk weg te happen. Vandaar die halve liter van Dendy.

Kortom, nieuw op te nemen in de OOL-canon: een standaard hoeveelheid en standaard werkzame stof om vieze aanslag onder in de plee te verwijderen.

Dat wordt dan 2 Kruidvat WC-tabletten of een eetlepel citroenzuur... iemand nog een ander voorstel of verbetering?

Angela67

Angela67

01-11-2010 om 08:51

Leegscheppen

Ook nog een optie (gebruikt toen het echt erg was): met bekertje zwanenhals leger scheppen zodat er niet zoveel water instaat en schrobben met sponsje/borstel wat makkelijker ingaat. Dit wel na het inweken van (vaatwas)tablet.
Angela

Even iets

werken vaatwastabletten niet net zo goed, ik bedoel daar zit toch ook ontkalker, ontvetter en ander spul in ?

Ik heb hier geen bruine aanslag dus ik kan het niet voor jullie testen.

Zo doet mijn sopmevrouw het wel, ze doet een vaatwastablet onderin en giet er een waterkoker met heet water in, half uur laten inweken en dan schrobben.
Onze plee was na 2 keer weer helemaal schoon.

Kukident

Ik heb wel eens gehoord dat je er een kunstgebitschoonmaak-iets in moet doen en het dan een tijdje laten inwerken. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien heeft iemand ervaring?
Zelf gebruik ik altijd gewoon schoonmaakazijn. Helaas moet je dan nog heel goed schrobben om alles weg te krijgen (brrr)
n@nny

Kunstgebit schoonmaak tablet

In mijn vorige huis deed ik inderdaad 2 kunstgebit schoonmaaktabletten in de wc dan kokend water erop anders lossen ze niet op dan een nacht laten staan en schoon was de wc.
En anders nog een keer herhalen.

Groetjes Dieke

Xanneke

Je heb gelijk het moet andersom.
Dus eerst kokend water dan tablet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.