Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

milla

milla

23-05-2009 om 20:25

Sinds vandaag een volkstuin

Ik liep al een tijdje met het idee rond voor een volkstuin, en vorige week kwam ik de volkstuinvereniging van mijn dorp op het spoor. Gisteren informatie gevraagd en sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een volkstuin van 160 m2!!! Ik ben natuurlijk gelijk de boeken en het Internet opgedoken voor info, maar misschien hebben jullie hier ook nog wel ultieme moestuintips, die inspireren.

Mijn tuin stond vanaf 1 januari leeg, en ik was vanavond vooral druk met onkruid wieden. De eerste 3 m2 zijn schoon!

Morgen wil ik daar nog wel wat gaan zaaien, al ben ik al wel wat laat.

In mijn tuin staan twee rode bessen en 1 (denk ik) blauwe bes. Verder niets. Er ligt al wel een mooi tegeplad van de ene kant van de tuin naar de andere kant.

Alle tips zijn welkom!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tips

Gefeliciteerd met de nieuwe hobby! Ik heb jaren een volkstuin gehad, dus kan wel iets kwijt aan tips. In jouw geval zou ik niet eerst alles onkruidvrij proberen te maken en daarna pas gaan planten of zaaien. Werk per vak, dan hou je de lol erin. Dus: eerst de tuin indelen in vakken van 1 a 2 vierkante meter, waar looppaadjes omheen komen. De schone vakken hou je daarna 'brandschoon' en komen dit jaar niet alle vakken aan de beurt, nou ja, pech dan. Een vak achteraan mag de composthoop worden. Een open houten bak zou ideaal zijn daarvoor.
Daarna bedenk je welke groentes jouw gezin lekker vinden. Zo voorkom je een prachtige oogst van spul dat toch niet gegeten wordt. Een paar vakken met bloemen kan ook natuurlijk.
Kijk erg uit met tomaten en aardappels. Die zijn bevattelijk voor ziektes die je moeilijk weer uit de grond krijgt.
Dankbaar spul: aardbeien, sperciebonen en alle andere peulvruchten, courgettes, diverse slasoorten. Ga gewoon binnenkort naar een plantenkraam op de markt, daar worden nu heel veel groentestekken verkocht.
Als je aan peulvruchten begint, plaats dan eerst bamboestokken, de langste soort: 4 bijelkaar in wigwamvorm en die setjes onderling verbinden met een horizontale stok bovenaan. Peulvruchten klimmen graag en goed! Bij iedere stok kan een zaadje in de grond.
Ten slotte: als je toch aan het timmeren gaat voor die compostbak, maak dan meteen een gereedschapskist met hangslot voor de hark, schoffel, spade, laarzen/klompen etc. Scheelt enorm veel heen en weer gesleep!
Veel plezier,
Onyx

Bastet

Bastet

24-05-2009 om 09:40

Boekentip

Ik heb een kleine moestuintje in mijn achtertuin sinds kort.Een heel duidelijk leuk en inspirerend boek is: Mijn moestuin van Clare Foster.
Ik heb nu suikermais,peultjes,spekbonen,soorten sla,radijs,uien,knoflook,lenteui,en het gaat prima!
Veel plezier!
Groetjes,Bastet

milla

milla

24-05-2009 om 20:46

Wieden en zaaien

Dank je wel voor de tips! Ook deboekentip is heel bruikbaar, ik ben nu even zo in de ban van mijn lapje grond dat ik alle lectuur over tuinieren verslind!

Vanmorgen zijn we aan het wieden geweest, dat is een hele kuls, maar er zijn nu toch drie bedden waarop ik vanavond wat kon zaaien, wat spinazie, wat verschillende soorten sla, mais, boontjes radijs en pompoen.

Rabarber en rode kool had ik als plantje gekocht dus die konden er zo in. Dat is toch wel erg makkelijk, dus vrijdag ga ik naar de plantjes markt, om te kijken of er bijvoorbeeld courgettes te verkrijgen zijn.

Milla

Bastet

Bastet

25-05-2009 om 07:31

Milla

Dat boek wat ik noemde is ideaal om in huis te hebben als naslagwerk,maar de bieb heeft ook heel veel over moestuinen!
groetjes,bastet

Bellefleur

Bellefleur

25-05-2009 om 13:17

Ook ik

Ik denk ook aan een volkstuintje.
Wat zijn de kosten aan huur enz.? En, om positief te beginnen, wat zijn jullie grootste mislukkingen? En wat zijn de grote nadelen van een volkstuin?
En hoe regelen jullie het bemesten van de boel?

milla

milla

25-05-2009 om 14:44

€ 32,50

€32,50 kost mijn tuin per jaar. Ik vond het zelf niet te geloven. daarvoor heb ik dus een lapje van 10 bij 16 meter. Voor de rest moet ik het ook nog allemaal ervaren, al hoor ik wel van iedereen dat het veeeel werk is. Maar daar heb ik juist zo'n zin in.

Milla

mar

mar

25-05-2009 om 15:36

Tips

Mijn "bijbel' is het boek Ecologisch tuinieren van Velt (bij bol.com of kijk op Velt.be).
ook het boekje de efamiliemoestuin van Modeste Herwig is erg leuk, als je de kinderen erbij wilt betrekken.

Verder, plant een fruitboom, appel, peer, kers of pruim. Wat je lekker vindt.
Bij het tuincentrum hebben ze ook heel veel groentenplantjes te koop. Dan hoef je niet alles te zaaien en valt er ook sneller wat te oogsten.
moeilijke dingen zijn bloemkool, al lukt die bij ons tot nu toe wel. Bij kleiige grond zijn wortelen e.d.. ook lastig, die krijgen een rare vorm. Boerenkool krijgt nog al eens witte vlieg. informeer eens bij de collegatuinders, die kunnen je ook tips geven over wat je wel en niet moet doen.

Stukjes die je wel onkruidvrij hebt, maar nog niet beplant, kun je ook gebruiken voor een groenbemester, bv borago of bijenvoer.

Wij

hebben vroeger ook een volkstuin gehad. Voordelen: emmers vol aardbeien en frambozen, verder ook lekkere groenten. Nadelen: je moet er steeds heen om wat te doen, kan niet even in het voorbijgaan wat onkruid plukken zoals thuis in de tuin.
BIj ns waren aardbeien, frambozen, mais, boontjes en courgettes de toppers. Een grote tegenvaller was broccoli, die zat namelijk vol wormpjes. Binnenin, dus je zag ze als je ging schoonmaken en als je het al op je bord had. Dat hebben we dus weggedaan! Fruitbomen zijn leuk, maar ze mogen niet in elke volkstuin, bij ons mochten we geen bomen planten.

milla

milla

27-05-2009 om 09:43

Update

Een tuin bij huis is natuurlijk het absolute einde. wij hebben wel een lekkere tuin, maar wel veel schaduw door ligging en de prachtige boom die erin staat. Mijn volkstuin is redelijk dichtbij, maar je zit er niet met je neus bovenop.

Deze week erg druk met avondvierdaagse en werk. Morgen ben heb ik eindelijk tijd om nog even te rauschen, en dan vrijdag naar de plantjesmarkt. Misschien zaterdag nog even naar de boschhoeve in wolfheze. Daar hebben ze een lentemarkt, ook met bijzonder moestuin producten.

Voor aarbeien ben ik helaas te laat, maar die gaan volgend jaar zeker komen. Rode bessen staan er al in, maar ik weet eigenlijk niet of ik een net wil. Het lijkt me ellendig om iedere keer als ik op de tuin ben , een dode merel uithet net te moeten vissen. Ik begreep van iemand dat dat met heel fijne netten niet zo gauw gebeurt, weet iemand dat?

Volgens mij staat er ook een blauwe bes. Heerlijk lijkt me dat, zo'n schaaltje blauwe bessen bij het ontbijt.

Ineke P.

Ineke P.

27-05-2009 om 15:35

Tip

Het schijnt zo te zijn dat vogels zich niet vastwerken in blauwe netten, omdat ze die beter kunnen zien. Maar wat ook werkt is om vlaggetjes op te hangen. Gewoon zo'n slinger voetbal- of verjaardagsvlaggetjes. Is ook makkelijker met oogsten, want je hoeft niet steeds het net weg te halen en terug te doen.
Aardbeien kun je nog best neerzetten hoor. Plantjes zijn nu volop te koop. Alles wat je deze zomer plukt is meegenomen en de plant is dat al lekker gegroeid voor het volgende seizoen. Je bent ook nog prima op tijs voor boontjes, sla, mais.... eigenlijk kan bijna alles nog.Je oogst gewoon wat later.

mirreke

mirreke

27-05-2009 om 19:50

Of aluminiumfolie

Slierten en flapjes om takken draaien. Dat beweegt in de wind en schittert. Daar houden dieren ook niet van.

milla

milla

27-05-2009 om 19:51

Mmmm aardbeien

Je hebt gelijk Ineke, ik ga ook aardbeien kopen, ze staan nu vaak in bloei, en ik heb er voor volgend jaar ook nog wat aan.

Naar een blauw net ga ik ook opzoek. Vlaggetjes vind ik geweldig, maar ik vrees dan toch een beetje dat ik stevig word uitgelachen door de heren senioren met hun prachtige bedden. Aan de andere kan, misschien zet ik wel een trend en ben direct bekend als de dame met de feestelijke tuin...

In iedergeval dank voor het meedenken!

groene specht

groene specht

27-05-2009 om 22:53

Of groene netten

Trek je niets aan van de heren senioren, ook hier op de Volkstuin allemaal ouwe mannetjes met Wel Veel TIJD en veel te veel praatjes. Ze komen er elke dag, ook omdat moeder de vrouw thuis ze echt niet om zich heen moet hebben. In de winter drinken ze koffie en stoken ze vuurtjes, het zijn gewoon jongetjes van 65+.
Nou heb ik inmiddels na een jaar of 10 leren Optisch Tuinieren, d.w.z. de Tuinpolitie voor het lapje houden (we hebben hier o.a. onkruidcommissie die om de 2 maanden een tuinkeuring houdt). Als je het zand tussen de rijtjes sla en boontjes maar breed houdt en onkruidvrij, ziet het er bijna net zo schoon uit als bij de buren, de oude mannetjes.
Verder nog wat tips: groene netten zien de vogels ook (en die netten koop je makkelijker dan blauwe); takken met slierten bandrecordertape vinden duiven niet leuk; boontjes kun je nu nog leggen - denk ook aan stamslabonen en stamdroogbonen, daar hoef je geen Tonkinstokken voor aan te slepen (bij de Boschhoeve hebben ze veel mooie soorten stambonen in allerlei kleuren en veel goede kruidenplanten); sla zaaien kan nu ook nog, als het niet al te warm is; courgetten doen het altijd, vooral als het regent; kool niet op zandgrond want dan komt er niets van terecht; boontjes juist wel; mest maak je van je composthoop + een kuub gecomposteerde paardenmest van een weitje uit de buurt; geen vaste planten in een tuin die je nog niet kent (want er zit altijd wel iets onaangenaams onder op wortelonkruidgebied... denk aan heermoes, zevenblad of kweekgras). Lees 's avonds voor het slapen gaan in het dikke handboek Moestuinieren van Velt de hoofdstukken over groentesoorten en vanaf het najaar de rest (vruchtwisseling, composteren, het serieuze werk).
Volkstuinieren is 90 % wieden en 10 % oogsten, en heeeeel goed tegen de stress! Succes ermee,
Specht.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2009 om 13:56

Ideeen

Bramen, frambozen (allebei weinig werk), kruisbesssen (slecht verkrijgbaar in winkels), en rabarber (weinig werk en ook matig verkrijgbaar).

milla

milla

29-05-2009 om 21:56

Bramen

Ik heb een net gekocht voor over de bessen. Ik heb vandaag nog niet gecheckt of het niet is weggeblazen. Gisteren ontdekte ik dat de bramen aan de rand van de tuin op "mijn" veldje staan. Er zit best veel bloesem in dus ik was er helemaal blij mee. Vandaag op de markt geweest voor bloemkool (op verzoek van vriendin die mee was, ik heb er niet zoveel vertrouwen in). Bietjes, spitskool, aardbeien en komkommer. Gisteren heel veel onkruid wegetrokken en gespit. Ontdekte ook dat je bij al dat bukken op een moestuin wel moet opletten wat voor shirtje je aandoet. Het exemplaar wat ik aanhad was net iets minder geschikt... Ik weet me wel weer binnen een week ongekend populair te maken bij de senioren.

Ik heb ook een rabarber staan. Iemand vertelde me dat je daarvan pas na drie jaar kunt oogsten. klopt dat?? Dan moet ik het nog wel even volhouden, om deze inverstering eruit te krijgen.

Milla

Frambozen...

maken wortelstokken, dus daar moet je mee uitkijken. Voor je het weet staan ze door je hele tuin. Ook wel lekker hoor! Wij haalden emmers vol frambozen van de volkstuin, hebben er heerlijke jam en wijn van gemaakt. Maar het is toch handiger om de wortels af te schermen.

Rabarber

Milla, wat je in elk geval niet moet doen is bij een rabarberplant van 1 jaar oud proberen te oogsten door de stengel los te trekken. Mij stond er iets van bij dat rabarber niet gesneden moest worden, maar dat je eraan moest trekken, maar mijn plant heeft het niet overleefd . Maar goed, die was dus nog geen 3 jaar oud...

Snijbiet is ook een leuke groente. En rucola is makkelijk te kweken, ook een aanrader.

Groeten,

Temet

milla

milla

31-05-2009 om 15:41

Composthoop

Mijn tuin is voor ruim de helft onkruid vrij (en op de lege stukken zie ik al weer hele kleine onkruidjes komen) en ik heb een afvalberg van 1.5 meter hoog. Nu wil ik daar wel een composthoop van maken, en deze laten begroeien met courgette of pompoen, zoals ik ergens heb gelezen, maar hoe werkt dat dan. Ik heb dus bruin en groen afval, en ook nog wel het een en ander uit het konijnenhok. Laag groenafval, laagje grond, laagje groenafval, met konijnenmest enz. En dan afsluiten met grond en daar de pompoenen op?? En wanneer heb ik dan compost? In oktober nog een keer de hele zaak omwerken en dan in het voorjaar. De boeken zijn er maar onduidelijk over maar wellicht kan iemand me hier helpen

Verder heb ik van mijn buurmannen en vrouwen al verschillende zailingen gekregen. NZ spinazie en palmkool van de ene, en toen zoonlief een rondje ging lopen kwam hij terug met twee bekers ijsbergsla. Dat zit er nu allemaal ook in. Het begint al echt wat te lijken. Spinzie komt op, en ook de mais....

Het weer is dan ook wel super, ik ga twee keer per dag heen om water te geven aan alle het jonge spul.

Milla

Hoe gaat het ermee?

Ben benieuwd!

Groet Vonda
(meelezer)

Huistuin..

Hier sinds 3 maanden een achtertuin(TJE) waar hub zich op mag uitleven ( inclusief een deel langs de brandgang).
Hij heeft hiervoor altijd een moestuin in de mega tuin van zijn ouders gehad.. hij doet altijd eerst vanalles opkweken in minikasjes binnen( achter de bank op de vensterbank zie je niks van haha) of hiervoor op het balkon in een kleine kas van metalen buizen en plastick , bij de lidl toen in de aktie..En als het groot genoeg is zet ie het uit...
We hebben nu aardbeien in bakjes aan de regenpijp en mais, sla, stamslabonen, aubergine, pepers, paprika, andijvie, tomaat, cherrytomaat.
De komkommer heeft het uitplanten helaas niet overleeft..

ook heeft mijn man zonnebloemen staan, daar is ie gek op..

Succes

milla

milla

07-06-2009 om 22:27

Handcreme

Hoewel ik mijn best doe om met handschoenen aan te tuinieren, liggen ze toch steeds naast me de grond....de handcreme is hier dus niet aan te slepen. En ook het naaldje om kleine splinteroperaties mee uit te voeren maakt overuren.

Het gaat goed met de tuin, en ik vind het fantastisch. Heb behalve het boek van VELT nu ook een boek van Peter Bauwens ontdekt. Dat ligt op mijn nachtkasje, heerlijk om in te lezen. Per groente wanneer en hoe......ik leer veel bij, en kom niet maar een een "gewoon" boek toe. Ik zag dat er van Bauwens een hele serie was, dus voorlopig kan ik vooruit.

Vrijdag en zaterdag heb ik de composthoop omgezet. Hoewel er bijna alleen maar onkruid op ligt was hij toch al lekker aan het broeien. Echt al warm van binnen. Ik heb gelijk mijn best gedaan om er wat andere dingen bij te gooien, maar de verhouding blijft nog wel wat moeizaam. Daarom ook nog maar wat kalk gekocht, en toen zoonlief tijdens het tuinieren een plas moest....nouja jullie begrijpen het wel.

Van allerlei buren krijg ik nog steeds planten. Inmiddels staat er dus al best het een en ander. Onder andere mais (maar wel wat weinig, een plant of 10) boontjes, ijsberg en gewone sla, pluksla in twee kleuren, rucola, dille (is nog niet op, dus of dat nog wat wordt?) kervel, boontjes, rode en witte kool, spruitkool, aardbei, bietjes, komkommer, courgette, en pompoen (komt ook nog niet op).

Verder heb ik bij het huis voorgezaaid, boerenkool, lupine, margriet en steen anjer.

Ik las ergens dat je de blauwe bes kunt stekken, dat ga ik nog even opzoeken, want dat lijkt me wel leuk. Er staat een blauwe bes, maar een is maar zo weinig.

In de tuin bij mijn huis heb ik nog een kwijnende kruisbes staan, en een witte bes. In het najaar mogen deze ook verhuizen.

Hopen dat ze volgend jaar met wat meer zon)licht) een vrolijker bestaan hebben.

In een tuin zag ik een begroeide komposthoop, dus die ga ik maar na-apen. Het is toch niet echt een fraai gezicht zo'n berg rommel in je tuin, al heb ik er wel plezier in, het idee dat daar van alles gaande is.

Van de week kwam er een padje uit kruipen. Mijn eigen slakkenkiller! Ik hoop dat ie wil blijven, ook nu ik de tuin wat netter heb dan tot twee weken geleden.

Milla

milla

milla

07-06-2009 om 22:31

Mama tina

Leuk hoor, dat tuinieren op de vierkante meter. Ik heb dat de afgelopen jaren ook steeds gedaan, met wisselend resultaat. Je moet wel steeds keuzes maken. Ik stond van de week voor een rek met zaden en toen dacht ik echt even heel blij "ik kan dit allemaal kopen, want ik heb plek".

Maar het voordeel van bij huis is wel dat je er met je neus boven op zit. En sommige dingen gaan heel goed in een pot of bak. Ik heb bij huis ook aardbeien, pluksla (nu niet meer) en allerlei kruiden. En de bessen uit mijn vorige mail, maar die staan bij gebrek aan zon ontzettend te zieltogen...helaas!

Mila

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.