Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stelende poes

Tot ongeveer een maand of twee geleden kon ik alles laten liggen, de poes stal niet. Sinds een poos begint ze letterlijk van alles te stelen, zelf brood in een plastic zak op tafel is niet meer veilig, 's avonds de tafel dekken voor de volgende dag is geen optie. Zijn er kattenkenners die mij kunnen vertellen waarom ze is begonnen met stelen? En wat kan ik eraan doen, behalve haar op heterdaad betrappen en nat spuiten (ze is me altijd te snel af)
Sini

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2016 om 23:00

Niks

Alles opbergen, er zit niks anders op. Straffen etc werkt alleen als poes het doet waar je bij bent. Eten wat je steelt smaakt veel beter, vinden onze katten.

Ja mazzel

Poes hier is dol op alle plastic zakken en op rondslingerend voedsel. We laten dan ook niets rondslingeren en al helemaal geen plastic zakken.
Soms waarschuw ik zoon dat hij wel vast moet gaan zitten om te voorkomen dat de kat zijn bord besluipt.
Ook krijgt poes dan zelf wat te eten om af te leiden.
Je hebt gewoon tot nu toe toevallig mazzel gehad.

Kattenliefhebber

Kattenliefhebber

06-01-2016 om 23:05

Hmmz

Volgens mij zijn dit soort dingen niet af te leren. De enige manier waarop je het kan voorkomen is alles zo op te bergen dat ze er niet bij kan.

Is het een jonge poes? Ik weet van onze ex-kater die als kitten zo hard groeide dat hij brood uit zakjes viste en opat. Ondanks speciaal kittenvoer dat altijd werd bijgevuld. Toen hij uitgegroeid was, is het wel gestopt (maar de boter moet je niet open laten na het ontbijt).

Noet

Noet

07-01-2016 om 08:56

afleren

kun je proberen met: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattennet_kattenluik/afhoudspray/27378?rrec=true

Ik heb een kat die 's nachts aan de deur krabt. Sinds een week heb ik dit apparaat met bewegingsmelder op een tactische plaats bij die deur staan. Hij krabt niet meer! Maar durfde de eerste dagen uberhaubt niet meer langs die deur. Inmiddels heeft hij geleerd dat als de deur open staat er niets aan de hand is. Als het apparaat er staat (hij staat nu gewoon uit zelfs) dan komt hij niet in de buurt van de deur.

Het setje gaat binnenkort naar mijn collega die gaat proberen hiermee haar kat van het aanrecht af te houden.

Katniss

Katniss

07-01-2016 om 09:11

Teamwork

Mijn katten werken samen om de pedaalemmer in de keuken open te maken. Dat is leuk beneden komen 's morgens....

mirreke

mirreke

07-01-2016 om 09:21

haha, Katniss

ik snap ineens je naam ook beter nu

Sinilind

Sinilind

07-01-2016 om 11:04 Topicstarter

Ach

Tja ik was bang voor zoiets, dat het niet af te leren is.
Ze is 2,5 Jaar. Verder een schat van een beest, echt een schootpoes, luid spinnen op schoot bij mij is haar levensbestemming.
Sini

Arendje

Arendje

07-01-2016 om 12:07

SINI

'(ze is me altijd te snel af)'

Oh, ik zie het voor me. Mijn vorige kat probeerde altijd de hamka's te stelen. Zelfs als de chips al bijna in mijn mond zat (leuk zo'n nagel in je lip). Zij wist ook altijd haring of zalm van de tafel te stelen, ze gaf de vis gewoon een gooi met haar poot en liep dan zelf rustig naar de plek waar de vis beland was

Theekopje

Theekopje

07-01-2016 om 12:48

honger

Ik zou ook willen weten of poes niks onder de leden heeft. Misschien heeft ze wel enorm veel meer honger.

Vogel

Vogel

07-01-2016 om 13:07

Helaas

Katten zijn niet heel leerbaar vrees ik. "Ga lekker een muis vangen," roepen wij altijd bemoedigend als er weer komkommer of pakje chocomel is aangevreten. Tot nu toe zonder resultaat. Jezelf en huisgenoten aanleren niets meer te laten slingeren heeft vermoedelijk meer effect.

Katniss

wat een goed teamwork leveren jouw katten. Ik zie het al helemaal voor mij.

Sini: is dat spul van Noet niet te proberen?

Hier helaas geen katten meer. Man en jongste kunnen er helaas niet tegen.

Noet

Noet

07-01-2016 om 14:55

Sini

het grote voordeel van dat ding van mij is dat je er niet bij hoeft te blijven. Er zit een bewegingssensor op.

MamavanSenH

MamavanSenH

07-01-2016 om 19:43

Inderdaad niet

Een hond of kind kun je opvoeden, een kat doet wat hij zelf wil . Je kan ze wel leren dat stelen niet mag maar daar ook werkelijk naar luisteren doen ze niet. Die van ons weet dondersgoed dat ze niet op de tafel en het aanrecht mag komen. Als ze het toch doet en ze ziet vervolgens dat ze betrapt word dan rent ze meteen weg. Hoeven we niet eens meer wat te zeggen, ze heeft inmiddels prima door dat ze iets aan het doen is wat niet mag. Maar achter onze rug om doet ze het 10 minuten later gewoon weer.

Dus ja, gewoon niets laten liggen. Als ik alleen thuis ben en de bel gaat terwijl ik iets aan het eten of drinken ben dan neem ik mijn eten/drinken mee naar de deur. Anders ben ik het kwijt als ik terugkom.

Superrover

Ik heb een kat gehad die zelfs de vleeswaren uit de koelkast jatte. Heeft man uiteindelijk maar een haakoogslotje op de koelkast gezet.

Ik woonde toen nog op een etagewoning. Ik kon de deur niet opendoen of hij spoot naar buiten. Bleek dat de klanten van het cafetaria er lol in hadden hem frikandellen te voeren. Gebakken of rauw, daar maalde hij niet om.

Tihama

Tihama

07-01-2016 om 23:07

Haha

Wat grappig.

Onze 'oude' kat is best braaf. Maar sinds een half jaar hebben we een kitten erbij.
Mén, die jat alles.
Ik had de gewoonte om 's ochtends een paar ontbijtborden in de keuken alvast gesmeerd klaar te zetten (waarna ik mijn outfit voor die dag ging ensembleren...). Inmiddels zet ik die borden maar even in de oven, want die kleine graast al het beleg eraf. Een pan met jus die af staat te koelen op de kookplaat wordt leeggelikt.

Ik ben echt verbaasd hoe verschillend de katten zijn. Maar ach, ik kan er ook niet boos over worden, want ze heeft zo'n schattig kopje.

Violetta

Violetta

08-01-2016 om 09:12

Nog meer

Helemaal eens met de mamavanSenH. Katten weten donders goed wat ze niet mogen maar proberen het iedere keer toch weer. Hier stelen de katten het vlees uit de nasi terwijl ik sta te koken maar net even met iets anders bezig ben.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-01-2016 om 09:24

en je weet zeker

dat de kat niet drachtig is (of hoe heet dat bij poezen)? Ik vind het nl wel vreemd dat de kat op die leeftijd plots begint te 'roven', ik vind het meer iets wat altijd al in zo'n beest zit of voor de puberteit/adolescentie (dus van 8 maanden tot 1 of 2 jaar), niet pas bij 2,5 jaar. Of ze heeft iets onder de leden (en dan bedoel ik iets anders dan kittens), bv iets met de schildklier.
Maar verder deel ik de mening dat katten weinig 'leerbaar' zijn. Ze weten prima dat ze niet op het aanrecht mogen komen, maar blijven het doen.

Katniss

Katniss

08-01-2016 om 10:11

Wat erg ook eigenlijk...

Zulke ratten, en dat we ze dan nog lief vinden
Ik doe tegenwoordig tijdens het eten de katten uit de kamer, i.i.g. onze kleine kater, want hij jat het eten van je bord. Ik kan idd niets laten staan, nog niet een bakje chips als ik 10 tellen de kamer uit ga.
Ook de wc-deur moeten we consequent sluiten, want anders vind ik álle wc-rollen in snippertjes. Meneer springt dan ook boven op de stortbak want soms spoelt daardoor het toilet door, en dat is leuk. Minder leuk is dat hij altijd het knopje scheef zet, waardoor de wc blijft doorspoelen totdat ik uren later thuis ben.
Onze grote kater is veel braver. Heel af en toe zit hij wel ineens per ongeluk op het aanrecht, maar alleen als er iets héél lekkers ligt. Voor een suf plakje kaas gaat hij niet tegen de regels in. En als je dan de keuken binnenkomt schrikt hij zich het ongans en weet niet hoe snel hij weg moet komen (terwijl ik nooit boos wordt, dus het slaat nergens op). Kleine kater is heel anders. Die wil zelfs wel eens van zich af slaan als je dan de kaas/worst/verpakking van hem af wilt pakken.

MamavanSenH

MamavanSenH

08-01-2016 om 11:22

Die van ons gromt

Als ze iets lekkers te pakken heeft gekregen van de tafel, het aanrecht of uit een pan. Dan duikt ze met haar vangst ergens in een hoekje en gaat daar zitten grommen als we in de buurt komen om het af te pakken. Blijven rare beesten...

Sinilind

Sinilind

08-01-2016 om 12:26 Topicstarter

Ding van snoet

Als ik het goed begrijp is het een sooet alarm met bewegingsmelder dus. Duur? Waar te koop? Zou misschien ook tegelijk een oplossing zijn voor alle katers uit de buurt die bij ons via de katyenluik naar binnen komen.

Noet

Noet

08-01-2016 om 13:42

Sinilind

volg de link, dat is ook de goedkoopste leverancier die ik gevonden heb.

Het is een spuitbus die heel sneaky een spuitje lucht doet als de bewegingsmelder de aanstaande dader detecteerd.

Brigit

Brigit

08-01-2016 om 17:16

Vreemde katten door het luik

Dat hadden wij ook, het ging lang gewoon goed maar ineens was de voerbak iedere keer verdacht snel leeg en werd er ook gesproeid. We hebben er toen een luik ingezet wat op de chip van de kat werkt, alleen voor onze kat gaat het luikje los en voor een andere kat niet. Werkt erg goed.
Brave kat hebben wij trouwens als ik het zo lees, heeft geen interesse in ander eten dan zijn eigen brokjes, ik kan alles laten staan. Krabt ook niet aan de meubels alleen aan de krabpaal. Wel een enorme haarbal, ik moet elke dag zuigen en als hij op schoot is geweest moet je je geducht ontharen. Met wat daar afkomt kunnen we elk jaar zeven nieuwe katten breien. Vuilnisbak met wat oosters bloed zegt de dierenarts, hele dikke ondervacht daar komt het van. Ach ja je kunt niet alles hebben .

Klaartje

Klaartje

08-01-2016 om 19:51

Alle katten zijn anders

Heb er al heel wat gehad, meestal 3 gelijk, sommigen stelen en anderen nooit. Degene die er nu is pakt nooit iets. Ik had er ooit eentje die eerst keek wat er op tafel lag,dan kopje onder tafel endan zag je zijn pootje boven tafel voelen waar het eten lag. Was zo uitgekookt.

Arendje

Arendje

09-01-2016 om 08:39

oh klaartje

'en dan zag je zijn pootje boven tafel voelen waar het eten lag'

Oh fantastisch. Wat zijn katten toch heerlijk!

Klaartje

Klaartje

10-01-2016 om 21:13

Ik moet eerlijk zeggen

Dat we soms expres iets op tafel legden of het net iets verder verplaatsten. Dan voelde hij niks en moest nog snel even kijken. Dat was trouwens de meest lieve poes die we in al die jaren gehad hebben, en we hebben er wat "versleten".

slimme katten

Katten zijn heel slim.
Bij ons echt team work. Wij hebben alleen binnen katten en komen alleen buiten in hun speciale katten ren.
Hier moet je geen brood of vlees te ontdooien leggen.
Heel interessant. Of gooien het van de aanrecht af. Heeft de hond ook nog iets lekkers.
Deksels op pannen geeft geen zekerheid.
Pootjes met 5 of 6 nagels zijn heel handig.
Net als kastjes open maken.
Weten feilloos waar de snackjes liggen.
Lastig af te leren.
Evt met doe bewegingsmelder met spuitbus.
Gr rymcke

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.