Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Shosha

Shosha

21-02-2020 om 17:59

Uitvaart zelf regelen

In mijn omgeving gaat iemand overlijden die het niet breed heeft en niet verzekerd is voor de uitvaart. Ik wil samen met een paar anderen kijken of we zoveel mogelijk zelf kunnen regelen en doen. Heeft iemand dat wel eens gedaan, als particulier of professional?

Mij lijken bijvoorbeeld laatste verzorging, drukwerk, rouwbezoek, rouwdienst dingen die we grotendeels zelf kunnen doen. Kun je een overledene ook zelf vervoeren? Hoe kom je aan een kist? Hoe doe je het met opbaren? Crematie zelf zo eenvoudig mogelijk. Iemand tips, dingen waar ik op moet letten, waarschuwingen (doe dit niet!!). Ik wil geen rare blunders maken want het is natuurlijk toch een belangrijk moment voor de directe naasten en je kunt het niet meer overdoen.

Ik heb ze nog niks toegezegd. Wil eerst een beetje een beeld krijgen van de haalbaarheid. Dat zal overigens ook afhangen van wanneer de betreffende persoon overlijdt. Dat kan morgen gebeuren maar ook over twee of drie maanden, moeilijk te voorspellen.

Dank voor het meedenken!
Shosha


Flavia

Flavia

21-02-2020 om 18:21

Boek Marieke Henselmans

Marieke Henselmans heeft hier een boek over geschreven: Laat je niet kisten. Daar staat dit precies in beschreven.

Ellen69

Ellen69

21-02-2020 om 18:35

Flavia

Goed zeg dat er een boek over is.

Heb je het gelezen.

Ik wil het niet kopen, maar ben wel benieuwd of je nog concrete tips weet?
Algemeen bekend is dat ‘rouw’ de prijs doet stijgen, helaas.

Voor TO, de koffie na afloop ergens anders doen dan in het uitvaartcentrum kan al veel schelen denk ik.
Ik vermoed dat je een lijk niet zelf kunt vervoeren, maar lees de Wet op de Lijkbezorging. Daar staat het vast in. Of google, dan heb je vast leesbaardere uitleg over hoe het zit.

Shosha

Shosha

21-02-2020 om 18:44

Supertip!

Ze hebben het boek bij mijn bieb. Ik heb het gereserveerd.

Shosha

Flavia

Flavia

21-02-2020 om 21:42

Belangrijkste tip

Leg vast wat je wil en ga niet met de eerste ondernemer in zee.
Leen het boek in de bieb.

Shosha

Shosha

22-02-2020 om 10:31

Werkboek

Bij het bovengenoemde boek hoort ook een werkboek. Dat heb ik besteld. Er is ook erg veel informatie te vinden op uitvaart.nl. Het blijft voor mij op dit moment nog wat lastig te bepalen of je een uitvaartondernemer nodig hebt om de zaak te coördineren of dat je ook zelf alle diensten en producten kunt inkopen. En of dat laatste ‘de moeite waard is’, oftewel, of het echt zoveel goedkoper is. Voor een paar honderd euro kun je waarschijnlijk net zo goed een professional inhuren die de weg al weet dan zelf het wiel uitvinden.

Flavia, heb jij zelf ook een uitvaart geregeld met dat boek? Had je daar voldoende houvast aan? Heb je veel zelf gedaan? Of vooral ‘uitbesteed’?

Shosha

Triva

Triva

22-02-2020 om 10:52

Tja

Het meeste geld bespaar je op mensen en gehuurde ruimte. Dus alleen waardat nodigis huur je iemand in en als je bij iemand thuis koffie kan drinken vooraf en erna bespaar je nog meer geld. Dus de bijeenkomst vooraf ookgeen zaaltje huren.

Shosha

Shosha

22-02-2020 om 11:04

Die keuzes klinken inderdaad logisch.

Ik ontdekte net dat een verkorte versie van het (werk)boek ook online te vinden is Ellen.Daar kan het ook ingevuld en geprint worden.

https://www.meegeven.nl/

Shosha

Mijntje

Mijntje

22-02-2020 om 11:11

thuis

Bij mijn schoonfamilie was de overledene thuis opgebaard en de dienst werd gewoon thuis gehouden in de woonkamer. Kaarten werden na de crematie verstuurd, dit kan ook gewoon bij een drukker. Volgauto's waren niet nodig, wij gingen met onze eigen auto.
Een kist of mand hoeft trouwens niet, een lijkwade mag ook. En een kist kan je ook via internet goedkoper kopen (of al eerder en eerst als boekenkastje)
Bloemen kunnen ook goedkoper.

bloemen

die bloemstukken zijn gruwelijk duur. wat ik erg mooi vond bij een begrafenis is dat iedereen in de kaart gevraagd was om een rode bloem mee te nemen. Die werden voordat de dienst begon op de kist gelegd. Echt prachtig... en scheelt bergen geld.

verder geen tips, lief dat je het wil proberen te regelen.

Triva

Triva

22-02-2020 om 12:12

inderdaad

de bloemen zijn ook duur maar ook daar geldt: daarvoor huur je iemand in en dat moet je dus zo min mogelijk doen. Alleen voor de dingen die je moet regelen via iemand die dat professioneel doet.

Dora

Dora

22-02-2020 om 12:50

technische crematie

Het is niet nodig om een plechtigheid in een aula van een crematorium te houden; dat kan op allerlei plekken, waarvan de goedkoopste inderdaad thuis zal zijn.
Na de afscheidsceremonie kun je dan de overledene naar het crematorium brengen voor een zogenaamde technische crematie/technische invoer. Je brengt de overledene dan rechtstreeks naar de ovenruimte. Bij sommige crematoria is er een soort ontvangstruimte voor de ovenruimte waar je dan het laatste afscheid kunt hebben, of je kunt zelfs mee tot aan de invoer. De prijzen van zo'n technische crematie lopen wel wat uiteen, dus het is handig even na te vragen. Bij de crematie van mijn vader kostte - naar ik me herinner - rond de €1000,-
Je kunt de overledene ook vervoeren in een eigen vervoermiddel, mits dat waardig en veilig gebeurt (Bovenop het dak mag dus niet, maar in een ruime auto waarin een kist past, zonder dat ie gaat schuiven mag bijvoorbeeld wel). Er hoeft dus geen rouwauto gebruikt te worden. Opbaren kan ook thuis, dan zou je wellicht bij een uitvaartondernemer een koelplaat kunnen huren.

Het allerbelangrijkste advies dat ik kan geven is om met wat verschillende uitvaartondernemers te gaan praten, bij voorkeur niet eentje van de grote clubs. Maar het is zeker ook niet nodig om te gaan googelen naar zogenaamde budget-uitvaartverzorgers. Er zijn genoeg uitvaartbegeleiders, die op een integere manier zorgdragen voor een mooi, waardig, liefdevol en passend afscheid, zonder daarbij de nabestaanden een poot uit te draaien. En die hele goeie adviezen kunnen geven over hoe je de kosten in de hand kunt houden.

Zoals je misschien begrijpt; ik werk zelf in deze branche (geen uitvaartondernemer) en toen mijn vader overleed, was ook mijn inzet zoveel mogelijk zelf doen. Niet om kosten te besparen, maar omdat ik de regie in eigen hand wilde houden. Toch heb ik wel een uitvaartondernemer in de arm genomen, omdat het wel echt heel fijn is als er iemand in zo'n emotionele periode is, die de boel overziet en tips geeft waar nodig.

Dora

Dora

22-02-2020 om 12:54

o ja

Ik kan eventueel nog gerichtere tips geven, als ik weet in welke regio je zit.

Geregeld

Geregeld

22-02-2020 om 13:53

ja hier

Vrienden van mij hadden een jongvolwassen zoon die overleed. Zij wilden zoveel mogelijk zelf doen en zo weinig mogelijk geld uitgeven (omdat het geld er domweg niet was).
Ze hebben een kist besteld bij een online bedrijf, iets van doodskisten online of uitvaartkisten online, zoiets. Zij hebben daarin zelf een dekentje gelegd, waarop de overleden zoon werd gelegd. De kist stond bij hen thuis. Daar kon iedereen afscheid nemen en werd een borrel gehouden. Kaarten werden niet verstuurd, het ging allemaal via email en sociale media. Iedereen nam iets te drinken en te eten mee en dat werd rond de kist opgegeten en gedronken. De ouders hebben de kist met het busje van een bevriende aannemer daarna naar het crematorium gebracht. Daar was geen dienst meer, ze hebben hem daar achtergelaten. Ze kregen natuurlijk wel een rekening van het cremeren zelf, maar niet van het gebruik van een zaal en horeca.
Al met al was het een hectische en verdrietige, maar achteraf ook best mooie periode. Als vrienden hebben we natuurlijk zoveel mogelijk gedaan: gekookt, schoongemaakt/post verzameld, mensen van ver weg te slapen gehad/heen en weer gereden, enzovoort.
Je kunt ook een deksel met glas huren voor op de kist, als je opbaren zonder deksel niet fijn vindt en natuurlijk een koelinstallatie om het lichaam in de kist koel te houden, zodat het er minder snel naar uit gaat zien.

Shosha

Shosha

22-02-2020 om 18:47

Veel input!

Dankjewel voor jullie reacties! Dat geeft veel stof tot nadenken. Ik heb me inmiddels ook behoorlijk suf gegoogled.

Als het om een ouder ging zou ik inderdaad niet overwegen om het helemaal in eigen hand te houden, dan zou ik net als jij Dora, een coördinator inschakelen. De persoon om wie het gaat is wat verder weg. Ik schat in dat mijn emoties me niet in de weg zullen zitten.

Veel zal afhangen van hoe nijpend de financiële situatie concreet is (heb ik nog geen scherp beeld van) in relatie tot wat zij willen. Ook de beschikbare voorbereidingstijd zal van invloed zijn. Ik ga ergens de komende dagen een keer praten en dat werkboek met ze invullen en dan zal er meer duidelijk worden.

Ik vind het voor nu vooral belangrijk om mezelf een beeld te vormen van wat er bij komt kijken zodat ik weet wat ik ze desgewenst kan aanbieden.Ik wil niet allerlei dingen beloven en daar dan op terug moeten komen. En fouten maken is met zoiets eigenlijk geen optie. Ik wil het gesprek ook niet puur vanuit het financiële perspectief insteken. Daarom wil ik ze ook vooral kunnen vertellen hoe mooi en liefdevol we het kunnen maken door (indien nodig en gewenst) persoonlijke en misschien ongewone keuzes te maken. De vragen die ik nu stel gaan daarom uit van het absolute minimum aan uitbesteden maar het is niet gezegd dat dat ook echt noodzakelijk is. Ik woon in de regio Helmond. Het idee om een paar uitvaartondernemers oriënterend te bellen, is een goede. Dat zal ik maandag of dinsdag eens doen. Hopelijk sluiten uitvaartondernemers niet met carnaval .

Wat me vooral lastig lijkt als je het helemaal zelf doet, is zorgen dat alles op de juiste tijd gebeurt. Als een uitvaartondernemer het doet, zal die alle onderdelen op elkaar aansluiten in een tijdpad. Ik heb geen idee hoe dat gaat als je als particulier losse producten en diensten gaat bestellen. Is er dan een volgorde? Bijvoorbeeld: eerst crematie dag en tijdstip regelen en dan de dagen daarvoor inplannen? Ik vind het wat spannend dat het onvoorspelbaar is wanneer je moet beginnen en dat het in een kort tijdsbestek allemaal moet gebeuren.
Kun je zomaar bij ieder crematorium terecht trouwens? Hier in de omgeving zijn vziw de meeste crematoria van een grote uitvaartonderneming. Kun je daar als particulier gewoon terecht?

In ons netwerk zitten gelukkig wel wat mensen met nuttige vaardigheden en talenten. Er kunnen teksten worden geschreven, een ceremonie in elkaar gezet en geleid, bloemen geschikt, koffie gezet en geschonken, soep opgewarmd en broodjes gesmeerd en waarschijnlijk kan zelfs het transport wel geregeld worden. Ik heb al gezien dat je een alleszins nette kist als bouwpakket kan kopen en een verhuurder van partytenten heb ik ook al gevonden, voor een rouwbezoek en/of dienst thuis (ze wonen klein maar hebben wel een redelijke tuin).

Maar er blijven nog genoeg vragen over, zoals:
Hoe vervoer je iemand naar huis als hij in het ziekenhuis overlijdt? Schaf je dan vooraf een kist aan en leg je hem daar alvast in? Als je dat niet zelf wil doen, en écht alleen het vervoer wil, wie bel je dan?
Zijn er handelingen bij de 'laatste verzorging' die je zelf niet kunt doen of niet moet willen doen? Kun je daar 'los' iemand voor inhuren? Hoe vind je die?
Is het inderdaad zo dat je bij balseming géén koeling nodig hebt bij thuisopbaring? Zo ja, hoe vind je iemand die dat kan doen? Als je wel een koelplaat/bed huurt, moet er dan dagelijks iemand langskomen voor controle?
Kun je van tevoren een rouwbrief maken (template al gevonden), bij overlijden de datum invullen, en die dan bij de copyshop op mooi papier laten afdrukken? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Kun je bij drukwerkdeal A7 gevouwen folders bestellen als gedachtenisprentjes, als je kiest voor 3 werkdagen bezorging?
Is er een soort omslagpunt? Stel: je wil vervoer van ziekenhuis naar thuis, thuis opbaren met koelplaat, hulp bij verzorging, vervoer naar crematorium en crematie zonder dienst in een klein gezelschap, kun je dan net zo goed een uitvaartondernemer vragen of is los inkopen alsnog flink goedkoper?

Dat zijn een boel vragen waar ik op dit moment zo op kom. Ik denk dat ik als ik straks precies weet hoe het in elkaar steekt zelf ook maar zo'n werkboek ga invullen voor mijn eigen uitvaart. Heb ik dat meteen ook maar geregeld!

Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken!

Shosha

Shosha

Shosha

22-02-2020 om 18:55

Geregeld

Wat een verdrietig verhaal Geregeld, iemand die zo jong overlijdt en dat je je dan zorgen moet maken om wat het kost. Maar je vertelt er heel liefdevol over. Fijn dat de ouders omringd zijn geweest met zoveel lieve mensen die samen voor een mooi afscheid hebben gezorgd.

Shosha

Xara

Xara

22-02-2020 om 19:29

Tante

Mijn alleenstaande tante is al een aantal jaren terug overleden. Ze was thuis opgebaard en het afscheid bestond uit een (gezellige) samenkomst bij haar thuis. In de middag toen “het bezoek” weer weg was, zijn er drie personen meegeweest naar het crematorium voor het laatste afscheid tot bij de ovens.

Dora

Dora

22-02-2020 om 21:32

Shosha

Shosha,ik denk dat ik je best veel informatie/tips kan geven, maar misschien is het handig om dat telefonisch te doen; als je wilt kun je me mailen op dora.ouders apestaartje gmail.com. Dan geef ik je m'n telefoonnummer als je wil.

Shosha

Shosha

22-02-2020 om 22:37

Dora

Ik heb je gemaild!

Shosha

Dora

Dora

23-02-2020 om 11:34

Shosha

Gezien, en geantwoord 👍🏻

Thuis opbaren

Mijn moeder was thuis opgebaard, met een koelplaat etc., maar het was wel de bedoeling dat er dan iemand 24 uur per dag in het huis was om vervelende dingen te voorkomen. Wellicht is dat anders met een gesloten kist.
Verder zijn er nog wat praktische en juridische handelingen die je moet verwerken. Heb je alle wachtwoorden al verzameld?
Ik geef het maar even mee. Ben blij dat zij -en ik- een uitvaartverzekering hebben. Er bleef nog genoeg over wat we zelf moesten en wilden doen, zoals teksten maken etc..

Tsjor

lisbeth

lisbeth

23-02-2020 om 12:34

Andere optie

Heeft die persoon er al eens over nagedacht om zijn lichaam te doneren aan de wetenschap. Het is een goede zaak en het scheelt kosten

Triva

Triva

23-02-2020 om 13:38

Watervrouw

Watervrouw

24-02-2020 om 01:32

Denk ook aan

Er moet ook aangifte van overlijden gedaan worden in de gemeente van overlijden waarna er een verlof tot begraven of cremeren wordt afgegeven. Dit kan je zelf doen maar het is belangrijk dat je de juiste papieren meebrengt, zoek dit tevoren goed uit. Houd hierbij ook de openingstijden (veel gemeenten zijn bijvoorbeeld op vrijdagmiddag gesloten) in de gaten en de tijd die de gemeente er voor nodig heeft.
Het verblijf in een rouwcentrum is een van de hoogste kostenposten, dus probeer ook de tijd tot de uitvaart kort te houden. Het thuis opbaren door een ondernemer kan ook erg duur zijn en dan kan het goedkoper zijn om het zelf te doen maar verkijk je hier niet op, als het mis gaat dan is het prettig om een ondernemer alsnog in te kunnen schakelen om het over te nemen. Ook hier is het goedkoper als er weinig dagen tussen overlijden en uitvaart zitten. Ik zou nu vrijblijvend enkele offertes en gesprekken opvragen en daarbij aangeven dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn, zo leer je ook wat meer. Overigens lijkt het mij het moeilijkst om zelf te verzorgen en in de kist te leggen. En kijk ook naar het logistieke deel, moet er een trap af gedragen worden, dat soort zaken. Sterkte.

Geregeld

Geregeld

24-02-2020 om 10:28

en voor later...

Veel instanties vragen een origineel uittreksel van de akte van overlijden en nemen geen genoegen met een kopie. Ik herinner me dat ik meerdere keren met één van de rouwende ouders naar het gemeentehuis ben gegaan om wéér een uittreksel te halen waaruit bleek dat de zoon was overleden (je kunt het hier nog niet per post krijgen, klein dorp). Probeer een inschatting te maken waarvoor het zo'n akte nodig hebt en haal er meteen een paar. Je hebt het onder andere nodig voor (ik haal dit gewoon van internet):
Verstrekken van een kopie van het testament
Huur opzeggen
Aanvragen van pensioen voor de nabestaanden
Afhandelen van financiële belangen van de overledene
Voor het aangaan van een nieuw huwelijk of partnerschap (door de weduwe of weduwnaar)
Aanvragen van een uitkering van een levensverzekering, zoals een overlijdensrisicopolis

Geregeld

Geregeld

24-02-2020 om 11:22

o, en...

Duo wil ook zo'n origineel uittreksel, mocht er nog een studieschuld zijn.

lisbeth

lisbeth

24-02-2020 om 13:16

Triva

Ik zit in het wereldje en het ligt heel erg aan waar je woont, wat je hebt etc.
Maar er zijn nog steeds universiteiten die open staan voor acceptatie.
Het kan dus wel

Triva

Triva

24-02-2020 om 13:41

Lisbeth

Ja maar het doen omdat je dan bijv geen uitvaartverzekering nodig hebt is niet juist. Dat zou ik er wel bij vermelden als je zoiets zegt. Best balen als deze persoon dat regelt en de nabestaanden moeten alsnog betalen.

Shosha

Shosha

24-02-2020 om 15:28

Goede aandachtspunten!

Doneren aan de wetenschap is geen goede optie. Ik ga dat verder niet uitleggen omdat dit bijzonder specifiek en persoonlijk is over de mensen die het betreft.

Weet je Watervrouw, het gekke is dat ik juist totaal niet opzie tegen het verzorgen en in de kist leggen. Dat heb ik al verschillende keren gedaan samen met een aantal mensen in dit netwerk. Dat zal emotioneel worden maar dat is geen probleem. Ik probeer nu vooral grip te krijgen op het organisatorische aspect omdat ik daar géén ervaring mee heb: in de overlijdens die ik heb meegemaakt werd de coördinatie altijd gedaan door iemand van de begrafenisonderneming.

De tijd bekorten tussen overlijden en crematie is een goed punt om in de gaten te houden. Ze wonen gelijkvloers dus gelukkig geen trap. Een paar offertes aanvragen is een goed idee, dan kun je in een later stadium alsnog besluiten wat je zelf doet en wat je uitbesteedt. Ik zal de aktes op het lijstje zetten en uitzoeken hoeveel ze er nodig hebben.

Bedankt voor de tips weer!
Shosha

Handige rekentool.

https://www.uitvaart.nl/infotheek/kosten-uitvaart/kosten-uitvaart-berekenen

Geeft een redelijke indicatie qua kosten per onderdeel uitvaart en ideaal als "vink" lijstje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.