Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moustache

Moustache

05-07-2013 om 11:53

Was sorteren

Ik sorteer mijn was heel erg precies (dus wit - donker - jeans - blauwe/groene - rode/roze - handdoeken - delicate stukken - ...) Maar naar ik in mijn omgeving hoor ben ik hiermee een uitstervend ras. Klopt dit?


Knurf

Knurf

07-07-2013 om 08:07

Maar bibi

'Ik moet er toch niet aan denken. Daar heb ik geen planning voor'

Ach, je hoeft gelukkig niet naast de machine te blijven zitten tot de was klaar is. De 60 graden-was duurt twee uur, tussendoor ga ik naar de bieb, drink een bakkie bij de buren, ruim de woonkamer op, zet de konijnen even buiten, zit in de zon ...

bibi63

bibi63

07-07-2013 om 12:58

Dat snap ik knurf

Maar ik ben dan voor mijn gevoel toch de hele zaterdag bezig met was ophangen, weer eraf halen, opvouwen/ruimen (en deel in de stijkmand kieperen)en weer opnieuw, en nogmaals... én dus de hele dag wetende dat ik straks weer iets 'moet'.

P

P

07-07-2013 om 13:16

Bibi

Ik denk dat Knurf met jouw manier denkt dat ze de hele WEEK bezig is met de was (is er al een wasmachine vol? Even sorteren, nee nog net niet, halve dag later opeens wel, was in de machine, over 2 uur ophangen, wanneer is de witte was genoeg, de 60 graden? Zal ik morgen mijn bed verschonen dan is die was ook weer vol of overmorgen..... etc. Knurf is maar 1 dag per week met de was bezig

Ik helemaal nooit, ik ruim alleen maar volle gevouwen wasmanden op in kasten

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2013 om 15:13

Steeds minder

sorteer ik op kleur. Ik sorteer meer op temperatuur, waarbij ik bij de 60 gr was gerust wit met de roze of zeer gekleurde Pip dekbedovertrekken en de roze (zacht- of felroze) hoeslakens combineer. De andere dekbedovertrekken en hoeslakens gaan op 30 gr, maar die van oudste moeten op 60 gr ivm huisstofmijtallergie.
Vroeger moest ik veel strakker kleuren sorteren en toen ging het me nog wel eens mis. Witte dingen werden zachtblauw of lichtroze omdat er donkerblauwe of rode/roze dingen in de was hadden afgegeven. Maar sinds ik bijna acht jaar geleden een andere wasmachine heb en altijd met hetzelfde wasmiddel (aanbevolen door de monteur) was lopen de kleuren eigenlijk nooit meer door. Mss nog 1 keer gebeurd. In het begin heb ik nog uitgebreid gesorteerd, maar nu wil ik gewoon een volle trommel op de temperatuur die nodig is. Als ik dan eens zoveel was heb en ik heb genoeg om te sorteren dan doe ik het weer wel. For old times

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2013 om 15:23

Sake

Zo dat moest er nog achter... For old times sake.
Verder was ik als volgt
60 gr ondergoed, handdoeken., meestal 1x per week om de week een keer extra vanwege beddengoed oudste
40 gr voetbalkleren van middelste opgespaard van 3x trainen: 1x per week in het voetbalseizoen
30 gr de rest van de gewone kleren: broeken (incl jeans), shirts, blouses etc.
Handwas(programma) van de wasmachine: incidenteel voor mooie truien en bijzondere blouses.
Aagje

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-07-2013 om 16:34

Elinde

Naast de wasmachine en de droger heb ik 85 cm. Daar passen precies twee bakken naast en dan heb ik nog wat ruimte over. Ik heb het even opgezocht, ik heb de sortera van Ikea. Dan twee rijen van drie hoog, gelabeld zodat iedereen de kleding zelf in de juiste bak kan mikken. Ik ben hier mee begonnen toen ik eindeloos bleef sorteren, wasmand leeg, goh genoeg voor een rode was, alles weer terug in de mand. Volgende dag wéér die wasmand sorteren. Ik was toen zwanger en al dat voorover gehang was niet comfortabel. Wat ook meespeelde was dat kind druk bezig was zichzelf goed te leren afvegen en ik meerdere malen aan zijn niet al te frisse boxershorts zat.
Ik heb geen manden op de slaapkamers of in de badkamer. Alleen jongste heeft een minimandje op zijn kamer maar dat heeft een andere reden.

Rosa van der Zanden

bibi63

bibi63

07-07-2013 om 17:11

Klopt, dat is zo, maar in mijn beleving is het nu een 'tussendoortje' ipv een zaterdagse taak. Maar iedereen zal dat anders ervaren.
Gr. Bibi

Knurf

Knurf

07-07-2013 om 18:43

Klopt bibi

'Maar ik ben dan voor mijn gevoel toch de hele zaterdag bezig met was ophangen, weer eraf halen, opvouwen/ruimen en weer opnieuw, en nogmaals... '

Klopt. Dus als de buurvrouw voor de grap vraagt of ik zit te niksen, zeg ik altijd dat ik het vreselijk druk heb. Ik ben namelijk aan het wassen

Zaterdagse berg

Ik heb 1 wasmand in de badkamer em twee van de drie kinderen hebben een mand op hun kamer. Op zaterdag sleep ik alles mee naar beneden naar de bijkeuken , gooi alle was op een grote hoop en sorteer dan op spijkerbroeken, zwart/donker, rood, gekleurd, wit. Dekbedden zitten daar al dan niet bij afhankelijk van kleur. Handdoeken, ondergoed etc dat op 60 graden moet sorteer ik op licht en donker. Al met al 6 a 7 wassen per week voor 5-persoonshuishouden. Als ik heel weinig heb van ene bepaalde was spaar ik het een week op. halflege trommels probeer ik wel te voorkomen.Ik heb 5 plastic teilen waar ik alles in sorteerr, rest in hoopjes op grond. Na de was/strijk gebruik ik iedere teil voor de schone kleren van 1 persoon. Die schuif ik hun kamer in en dan mogen ze het verder zelf in de kast leggen. De was gaat op zaterdag tussen alle andere zaken door. Heb niet het idee steeds met was bezig te zijn. Steeeds 10 minuten bezig met was uit machine in droger of ophangen, neiuwe was in machine en droge was snel opvouwen. Werkt voor mij prima zo.

ekeim

Margriet*

Margriet*

07-07-2013 om 22:15

Allergie tegen systemen

of ik ben gewoon niet gestructureerd, dat kan ook.
Wij hebben vier soorten wassen, wassen 6/7 keer per week.
-Wit 60 graden
-Wit 40 graden als er spul bij zit wat niet heet gewassen mag worden (t-shirts etc)
-Lichtbont (lees gekleurd)
-donkerbont (lees zwart/bruin/donkerspijker en alle zwarte sokken)

Hier doen we wasjes tussendoor. Een zaterdagse wasdag zou voor mij niet werken want we zijn niet elke zaterdag thuis... Wij hangen het tussendoor op. Soms beland het op een grote hoop op bed en dan vouwen samen in tien minuten alles weer op en in de kasten. Alleen strijkgoed blijft hier te lang liggen.

Tink

Tink

07-07-2013 om 22:51

Elinde en bibi

Ik heb de wasmand op de overloop staan (of eigenlijk 3, in elkaar gestapeld). Daar gaat gewoon alles in door de week.
Op maandag sjouwt mijn man de hele boel naar beneden, ik sorteer het bij de wasmachine, dan liggen er dus een stuk of 5-6 stapeltjes was in de keuken. Die werk ik in de loop van de dag weg.
Bibi, ik was dus ook de hele maandag. Maar dan ben ik wel klaar voor de rest van de week
(Ohja en die andere 2 wasmanden gebruik ik dus voor als er een was klaar is, daar gaan bv de spullen uit de droger in en in een andere de kleding die droog van de lijn komt. En dan staan ze soms een paar dagen in onze slaapkamer totdat de boel weer gevouwen en wel in de kast is verdwenen.)

Alles op 60

Ik was eigenlijk alles op 60 graden. Alleen wollen kleding niet of erg synthetische (maar die laatste hebben wij amper). Lichte was. Donkere was. Knalkleuren was. En ik houd ook nog een beetje rekening met gekleurde vrij nieuwe kleding die kan afgeven. Die doe ik eerst bij de donkere was (die dan al wat ouder is dus niet meer afgeeft).
Dit i.v.m. reactie omdat wij eczeem hebben.
Meestal 3 wassen per week, soms 4. Beddegoed en handdoeken en lichte spijkerbroeken bij elkaar (op 70 graden meestal). De rest in 2 wassen. Niet alleen in weekend. Ik zet het door de week ook wel aan. Mijn kinderen kunnen héél goed de was ophangen of in de droger doen en dat kunnen ze al vanaf dat ze bij de waslijn kunnen. Ik ben daar gek, dan ben ik het hele weekend met die was bezig.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.