Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hanneke

Hanneke

03-06-2018 om 17:35

Wasmachinevragen

Ik ben op zoek naar een nieuwe wasmachine. Ben bij een zaak hier geweest. Ik wil even checken of wat hij zei ook daadwerkelijk klopt. Kan het op vergelijkingensites niet terugvinden.

Dus hierbij mij vragen aan mensen met wat jongere wasmachines tot zo ongeveer 3-4 jaar oud. Liefst nog jonger . Ik heb zo wat wensen.

Vertraagde start en resterende tijd-indicatie
De verkoper zei dat nagenoeg alle machine vertraagde start hebben en resterende tijd-indicatie. Mooi.
Is dat ook jullie ervaring?

Was toevoegen na start
Ik wil ook graag de mogelijkheid was na het starten toe te voegen. Ben ik nu gewend en gebruik ik echt heel vaak met onze oude Miele via een ring achter een luikje. Dan stopt hij meteen gaat open en er loopt geen water uit.
De verkoper zei, dat je het bij alle machines kan doen maar dat hij dan eerst moet ontgrendelen (en water weglopen) en dat je dan 5 minuten moet wachten voor je de extra was erbij kunt doen. Volgens hem kan het alleen bij die Samsung-wasmachines (met zo'n speciale deur met luikje aan de bovenkant) meteen zonder wachttijd.
Is dat echt zo, of heeft iemand een machine waar je niet 5 minuten hoeft te wachten om was toe te voegen na het starten?

Kunststof schep in trommel
Verder zei hij dat alleen Mieles een metalen "schep" in de trommel hebben (zodat de was omgegooid wordt) en dat die minder snel kapot gaat. De andere machines hebben een kunststof schep en als je wat scherps in je trommel hebt gaat die schep eerder kapot en kan je vervolgens (doordat die schep beschadigd is) eerder haaltjes in je kleding krijgen.
Wat is jullie ervaring? Problemen met een kunststof schep in de trommel die kapot is gegaan en inderdaad haaltjes in je kleding veroorzaakt?

Korte programma's
Hij zei dat alle (standaard) wasprogramma's die zuinig zijn allemaal 2,5 uur of zo duren. Ik hoopte dat het sneller ging, maar dan moet je de powerwasprogramm's (of iets dergelijks) gebruiken (die dus minder zuinig zijn).
Welke kortere programma's hebben jullie, hoe lang duren die en wassen die goed schoon?

Kleine wasjes
Hij gaf aan dat bij veel machines je minimaal 2 kilo in de trommel moest doen voor een klein wasje. Alleen bij Miele kon je 1 kledingstuk erin doen? Herkennen jullie dat? Wat is jullie ervaring als je weinig was wilt draaien? Heb je inderdaad een bepaald minimum? Hoor graag welke machine jullie dan hebben.

Gebruiksgemak
Tot slot een vraag of jullie je machine makkelijk instelbaar vinden. Ik wil los het programma kiezen, los de temperatuur en los de snelheid van centrifugeren. Als iemand beperkingen kent m.b.t. die dingen of ontevreden is over het instellen, wil je dan zeggen welk merk/type je hebt. Dan wil ik die niet .

Veel vragen, maar hoop dat jullie mij wijzer willen en kunnen maken.

Bedankt alvast.

vlinder72

vlinder72

03-06-2018 om 17:46

Bosch vario

Bijvullen kan als ik na het starten zie dat ik nog wat vergeten ben. Op de start/stop knop drukken. Wachten tot de vergrendeling eraf is (binnen 5-10 seconden) en bijvullen maar. Dat kan niet als er teveel water in zit.

Een stuk was goed gaat prima. Doe ik wel eens met een 15 minuten programma.

Ik was alles op de speedstand. Was duurt dan een 1 uur (tussen de 30-60 graden). Mijn was is altijd schoon. Gewone wasprogramma's van minimaal 2,5 uur duren mij te lang. Ik heb namelijk bergen was in het weekend met vier (sportende) kinderen.

Uitgestel wassen is geen probleem. Geen idee over wel schep je het hebt dus daar kan ik niks over zeggen.

Wij zijn destijds voor een bosch gegaan omdat die toch een stuk goedkoper zijn dan een Miele en met zoveel kinderen en zoveel was gaat zo'n wasmachine echt niet een eeuwigheid mee.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-06-2018 om 18:31

Hier

Navullen kan bij onze whirlpool niet, maar zie ik de noodzaak ook niet zo van.
Verder kan hij een heleboel

Ben er blij mee. Was is schoon en het was niet zo’n hele dure machine

margaretha

margaretha

03-06-2018 om 18:39

herken je verhaal niet

over je oude Miele, mijn Miele is ruim 25 geworden en kon dat niet, nu weer een Miele alweer een paar jaar. Was toevoegen gaat denk ik niet, maar ik heb het ook nooit geprobeerd of op gelet.

Teuntje

Teuntje

03-06-2018 om 18:54

Net als vlinder een bosch

Vergeten stukken toevoegen gaat prima met de stop knop, idd een paar seconden. Ik vind hem goed in te stellen qua mogelijkheden als centrifugesnelheid, temperatuur e.d. Hij wast ook met minder dan 2 kg, b.v. 1kledingstuk als dat nodig is.
Het gewone programma is niet snel maar dat is bij andere merkn ook zo. Wil je sneller dan kan dat zoals vlinder zegt met de speedknop. Je bent dan minder zuinig. Ik vind dat meestal niet nodig, hij mag van mij de tijd nemen.
Uiteraard uitgestelde starttijd mogelijk en hij geeft de resterende tijd aan.
Kunststof schep gaat stuk? Nog nooit meegemaakt, als er een wasmachine stuk ging (heb nu mijn vierde dacht ik) dan was dat altijd wat anders.

Cee

Cee

03-06-2018 om 19:02

Hier ook Bosch

Een paar maanden geleden gekocht. En dan een goedkoper type van rond de zeshonderd euro. Uitgestelde start (heel blij mee, had ik nog nooit) , wasgoed toevoegen, programmatijd verkorten, kleine wasjes ( één kledingstuk kan prima).
Los centrifugeren.
Kortom, ik ben heel tevreden over mijn machine.

Ik heb een samsung ‘eco bubble’

Doet ook bijna alles wat jij wilt, behalve tussentijds openen.

Heel gebruiksvriendelijk qua programna’s en instellingen, ( programma voor ‘dagelijkse was’ van 1 uur en 2 minuten.,,) en ik word nog steeds vrolijk van het leuke liedje dat hij speelt als ie klaar is i.p.v. zo’n nare indringende piep,

Euh...

Er bestaat zoiets als "handwas". Het is uiterst onhygiënisch (je moet met je handen in... bwekkes!). Maar het is wel een oplossing voor dat enkele kledingstuk dat even een wasje nodig heeft.
Het maakt het toevoegen van was na de start van de machine overbodig, en u hoeft zich geen zorgen te maken over korte programma's en zo. Bovendien is handwas erg milieuvriendelijk vergeleken met een enkel stuk in de wasmachine. Maar ik denk dat u daar niet wakker van ligt.
Dat van die "Kunststof schep in trommel" is goed gevonden, maar onzin. Vaak is het omgekeerde waar:de gebruikte kunststoffen zijn doorgaans veel beter bestand tegen zware impacten dan het doorgaans laagwaardige staal van de gebruikelijke wasmachinetrommel.

"Ik heb een samsung ‘eco bubble’"

En ze hebben het dus nièt door hè )

69er

69er

04-06-2018 om 09:40

Aeg

Bij de voorganger, een bosch, kon ik was toevoegen. Deze Aeg alleen als ik heel snel ben zodat het waterpeil nog niet te hoog is. Ik mis deze functie.....
De “zuinig” wasprogramma's geven alleen keuze uit 40 en 60 graden, dus in de praktijk gebruik ik de wit/bontprogramma’s als er was tussen zit die ik niet heter dan 30 wil wassen. Het wit/bont programma is volledig instelbaar. Er is ook een 3 kg programma van 20 min/1200 toer, maar dat gebruik ik alleen als ik iets even op wil frissen.Het lijkt ideaal een 8 kg trommel voor een huishouden van 4, maar dat vind ik alleen bij witte was/beddengoed. Door het scheiden zit ik nog vaak met 1/2 tot 3/4 trommels en dan spaar ik meestal nog tot de student weekendwas. Ik scheid op sport, wit, licht bont en donker bont. Het spaarprogramma duurt erg lang, 40/60 gr. 3:12/3:47. Het wit/bont 3:32. Er zit een knop op waarmee je het programma versnelt naar ruim 2 uur en kwam er net achter dat bij 2x drukken dit versnelt zou kunnen worden naar 1,5 uur. DAT gaan we eens proberen. Ik kom af en toe zwarte strepen tegen op de lichte was, terwijl ik weinig vloeibaar wasmiddel gebruik, regelmatig een hete trommel draai en de deur altijd open laat staan. Ik heb in het begin veel storingsmeldingen gehad.
Kunsstof schoepen even nagevoeld, zijn glad.
Ik heb net een erfstuk meegegeven aan dochter voor haar studentenhuis, dat een goed programma draait in 1 à 1,5 uur. Je moet er toch niet aan denken dat 8 studenten individuele wassen moeten draaien van bijna 4 uur..... stiekem hoop ik dat deze aeg niet te lang meegaat. (En dan komt er waarschijnlijk weer bosch/siemens zoals ik eigenlijk van plan was.......om laten praten door verkoper, stom stom).

mijk

mijk

04-06-2018 om 17:50

Aeg

Kortste wastijd een uur wast- ie prima. ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ie in de helft van de tijd minder zuinig zou zijn. Was toevoegen kan niet maar dat wil ik ook helemaal niet dus wellicht kan het best en heb ik het gewoon nooit geprobeerd. Ik geloof dat we hem kunnen programmeren maar hier is het gewoon zaterdag wasdag en dan staat ie een middag te draaien!

mijk

mijk

04-06-2018 om 17:51

voor mij is het de 3e aeg

en mijn beide vorige machines hebben het 16 jaar volgehouden. (die 1e was eerst van mijn ouders). Dat was voor mij hoofdreden om nog eens voor ze te kiezen..

Mijk

mijk

mijk

04-06-2018 om 17:53

Ik was dus alles op versneld

met 2 keer drukken op de aeg, 69er. Werkt prima!

Hanneke

Hanneke

04-06-2018 om 19:15

Dank en vraag

Bedankt iedereen voor de reacties zover.

Ik begrijp dat he bij Aeg dus niet kunt bijvullen. Die valt dan af.

Ik ben zeer geïnteresseerd in de types die de Bosch-gebruikers hebben en wanneer ze die gekocht hebben (en waar je dus wel kunt bijvullen).

En Ingrid, wat apart, ik dacht dat alle Samsung Eco Bubbles zo'n speciale deur hebben waardoor je juist wel was kunt bijvullen. Maar heb jij misschien een oude Eco Bubble?

Mijn verkoper probeerde mij duidelijk een Miele te verkopen. Die gaat volgens hem veel langer mee (Samsung maar 6 jaar ALS je 6x pw east), maar ik vind hem duur en wil kunnen bijvullen.

Biebel

Biebel

04-06-2018 om 19:48

Miele gebruiker hier

En ik wil niet meer anders. Mijn AEG/Siemens/Bosch drogers/wasmachines en vaatwassers hadden allemaal gedoe, de miele's hier in huis blijken gewoon betrouwbaarder. Met als grootste voordeel dat ik ze zelf heel goed kan schoonhouden, en bijna alle storingen wel kan oplossen. Bijvoorbeeld een sok in het filter: die kan ik er zelf uithalen. Moet ik wel aan een dweil en een bakje denken maar hee... ik kan daarna gewoon weer wassen.

Over bijvullen: Miele kun je inderdaad openen als hij gestart is. En ja, dan moet hij even leegpompen. Maar heel eerlijk: hoe vaak komt het nou voor dat je er iets bij wil doen? in negen van de tien gevallen gaat de sok alsnog bij de volgende was. Volgens mij is het ook geen 5 minuten wachten, maar hooguit een minuut.

Duur van de was, dat is volgens mij het gevolg van milieuvriendelijk wassen. In plaats van de wasmachine (en elektriciteit) het werk laten doen, laat je de zeep en het water werken. Terug naar het ouderwetse inweken, als het ware. Een normale beurt kan inderdaad 2 uur duren, maar met de keuze "kort", is het terug naar anderhalf uur. En voor een snelle was kies ik voor een 20 minuten programma of het iets langere 50 minuten wasprogramma.

En dan over 1 kledingstuk: ik heb ooit gelezen dat je was schoon wordt omdat hij tegen elkaar aan danst in de trommel. Vroeger wreven ze de was tegen elkaar, nu is dat vervangen door meerdere kledingstukken tegelijk te wassen. Het zou dan ook niet mijn voorkeur hebben om maar 1 stuk te wassen, maar het kan wel. En in mijn Miele wordt het wel schoon.

En dan de prijs: die bepaal je zelf. Miele kan volgens mij van 500 tot 2.500, maar gaat in mijn ervaring dan wel weer heel lang mee. Kijk sowieso eens bij Coolblue - en dan specifiek bij de tweedekansjes. Dat zijn producten die teruggekomen zijn en daardoor met korting weggaan.

Half a twin

Half a twin

04-06-2018 om 19:55

Miele

Al 13 jaar. Prima ding. Nog nooit stuk geweest. Inderdaad storingen zelf op te lossen. Bijvullen kan in het begin van het programma, mits het water nog niet te hoog staat of te heet is. Bij 90 graden was kan dat het eerste kwartier daarna niet meer. Dan moet dat moet mee bij de volgende ronde.
Volgende wordt weer Miele.

Gerber

Gerber

05-06-2018 om 09:55

Bosch i-dos

Hanneke, hier ervaringen van een zeer recente Bosch wasmachine aankoop. Drie weken geleden begaf mijn 9,5 oude wasmachine (Ariston Hotpoint) Prima ding: 9 kg wasgoed, 1600 toeren en de mogelijkheid om was toe te voegen tijdens de was, zonder pompen overigens.
Na allerlei wasmachines met elkaar vergeleken te hebben, kwam ik uit op een Bosch I-dos. Op webshops als BCC, Media Markt en Cool Bleu is deze machine te koop voor (meen ik) €660,-. Ik heb hem bij mijn lokale witgoed Euronics winkel gekocht. Daar was hij €1000,- maar ik heb er €100 euro kunnen afpraten. Ik heb deze machine toch bij lokale winkel gekocht omdat deze firma ontzettend goede service verleent. Voor mijzelf vind ik dit belangrijk omdat er geen handige man bij mij inwoont. De verkoper legde mij vervolgens uit waar het prijsverschil mee te maken had: BCC, MM en CB verkopen Bosch apparaten die gemaakt zijn in Spanje en Oost- Europa, met Spaanse en oost-Europese onderdelen. Je kunt dit aan het apparaat zien: 'Bosch' staat dan in rode letters op het apparaat. Euronics en Expert verkopen Bosch apparaten die in Duitsland gemaakt zijn, met Duitse onderdelen. 'Bosch' staat dan met zilvergrijze letters op het apparaat. Ik heb werkelijk geen idee of dit gevolgen heeft voor de kwaliteit van een wasmachine.
Goed: het is een geweldige wasmachine, die voldoet aan al jouw wensen! Was toevoegen is geen enkel probleem: even 'pauze' aantippen, en je kunt de deur openen.
Ik maak er geregeld gebruik van. Het lange programma duurt lang, maar je kunt een speedprogramma kiezen, dat scheelt de helft van de tijd. Hij is voorts erg zuinig in gebruik, wat betreft water, energie en wasmiddel gebruik. I-dos systeem, waarbij je niet iedere keer wasmiddel hoeft te doseren is ook erg handig.
Ik was iedere dag, en soms wel 2 keer per dag, maar met deze machine is het echt geen straf. O ja, je kunt 9 kg wasgoed per keer wassen (maar ook kleine wasjes) en hij centrifugeert op 1600 toeren (kan ook met minder toeren). Omdat ik geen droger heb, vind ik dat wel erg fijn.
Ik kan je deze machine echt aanraden. Het is een hoop (vakantie)geld, dat zeker, maar ik heb er geen moment spijt van. En misschien is de Cashback actie nog van kracht: dan krijg je €75 teruggestort op je rekening. Na één dag!
Succes met beslissen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.