Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moeder

Moeder

21-04-2016 om 17:40

Wat op tafel zetten?

Mijn oude schoolvriendinnen komen zondag naar mij toe en dan gaan we gezamenlijk naar een restaurant. Ik heb voorgesteld dat ze vanaf 3 uur kunnen binnenlopen en we worden om half zeven in het restaurant verwacht. Nu ben ik aan het dubben wat ik op tafel zal zetten? Koffie, thee, fris en wijn is niet zo lastig maar ik wil ook iets te eten neerzetten. Doe ik dan hapjes of een stukje vlaai? Of een soepje?
Eigenlijk ga ik er van uit dat iedereen om een uur of 1 luncht maar aan de andere kant, eer we wat krijgen in dat restaurant is het gauw 7 uur. Daar tussen in is het wel fijn om nog even iets kleins te eten.
Waar een mens allemaal mee kan zitten


Serwe

Serwe

21-04-2016 om 18:01

Ik zou

's middags voor als ze aankomen vlaai serveren en dan misschien vanaf 5 uur nog wat kleine hapjes, hoeft niet heel luxe te zijn, gewoon wat pinda's, chips, vers brood, schaaltjes met dipjes zoals humous, baba ganoush, tzatziki.. Makkelijk, lekker en zo klaar.

angel3

angel3

21-04-2016 om 18:17

meteen aan de borrel

En vlaai EN hapjes en dan nog naar een restaurant zou ik niet doen.
Als hier mensen rond 15 uur komen is het gewoon borreltijd. Wijn, fris en stokbroodje met smeersels.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-04-2016 om 19:55

Das niet overal zo

Soms is 3 uur vlaaitijd.
Lijkt mij een prima vulling van tijd en maag. En dan evt voor de liefhebber wat brood en hapjes.
Wie zijn honger wil bewaren neemt niets en wie alvast wat wil vooreten neemt een paar hapjes. En wat overblijft is lekker voor de dagen erna.

Moni

Moni

21-04-2016 om 20:07

Ik zou een soort buffetje maken

Op het begin meer zoet dan hartig. En dan langzamerhand meer hartig.
En om 15 uur zeker ook thee en koffie serveren, naast de fris en de wijn.
Muntthee is ook lekker bij dit soort gelegenheden. Past ook prima bij hartig.

Serwe

Serwe

21-04-2016 om 20:07

Hier niet

In mijn omgeving is 15:00-16:00 meestal thee, koffie en zoetigheden en vanaf 17:00 borrel en hartigheden. Niet natuurlijk op de ene minuut maar als je halverwege de middag ergens komt is het meestal koffie/thee/lekkers.

Petit fours

Koffie/thee en wat zoets, lekker hoor. Ik zou een schaal met petit fours neerzetten. Gebakjes, mini sauzijzenbroodjes, jammie.

angel3

angel3

21-04-2016 om 21:25

o haha

Nou bij ons is het vanaf 13 uur borreltijd hoor
Zoet in de ochtend. Daarna hoef ik dat niet meer.....

bieb63

bieb63

21-04-2016 om 21:43

idem als angel

Nee geen vlaaien en dat soort toestanden om die tijd. Gewoon thee/wijn/bier/fris en wat borrelhapjes. En zeker niet overdreven veel. Mensen hebben geluncht en jullie gaan lekker uit eten. Dus gewoon wat olijven, nootjes, evt kaasje/toast.

Moeder

Moeder

21-04-2016 om 22:16

Verdeeld

Aaaaargh, de meningen zijn verdeeld. Nou weet ik het nog niet
Ik zal het de pubers vragen want die moeten de restjes opeten als wij weg zijn

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-04-2016 om 22:33

Hartig

Ik heb sowieso liever hartig dan zoet, en vlaai vind ik helemaal weinig aan. Ik zou wat hartige hapjes doen, plakjes (harde) worst, kaas, crackertje met het een of ander. Voor de zoetekauwen een schaaltje bonbons of chocoladepinda's/-rozijnen.

Rustig aan met eten

Jullie gaan om half 7 al naar een restaurant. Niet voor een snel patatje, maar voor een meergangenmenu neem ik aan. Ik zou het heel rustig aan. Om drie uur kopje thee/koffie met muffins of soesjes en wat bonbons, of hooguit een mini puntje vlaai, vanaf een uur of vier een borrel met wat nootjes. Stokbrood, smeerseltjes, franse kazen, ik zou het niet doen. Veel te machtig. Je krijgt geen stel bouwvakkers over de vloer die er flink op los kunnen gaan zitten bunkeren, maar 40+ vrouwen. Dat is in het algemeen een categorie die toch een beetje op de lijn moet/wil letten. Die worden niet blij van een afgeladen tafel met verleidelijk lekkers als ze daarna ook nog worden geacht te eten.

Helena

Helena

21-04-2016 om 22:53

Jeetje

Ik ben verbaasd over de reacties! Eerst zoet, dan hartig en dan nog uit eten! Geen wonder dat zoveel mensen dik zijn! Normaal eet je toch ook niet zoveel tussen lunch en avondeten?
Volgens mij is t voldoende als je koffie, thee en vlaai serveert als ze rond drieen komen en dan kan je nog frisdrank achter de hand houden en daarna uit eten gaan. Je gasten hoeven toch niet voortdurend iets in hhun mond te kunnen stoppen?

Even ter vergelijking

Hier bij verjaardagen meestal vanaf 3 uur taart, vanaf uur of vier borrel met turks brood, franse kaas, smeersels, noten etc. Als eten heb ik altijd twee soorten soep.

Een ander stel in de familie kookt daarnaast nog een volledige maaltijd + een salade. Daar schep ik dan uit beleefdheid een lepel van op, en die laat ik voor de helft liggen. Aan de borden te zien ben ik niet de enige. Vraag me af waarom ze het eigenlijk blijven doen.

Magalí

Magalí

21-04-2016 om 23:28

Helena

Inderdaad, ik verbaasde me ook. In plaats van koffie en vlaai kun je ook borrelen natuurlijk, met een paar kleine schaaltjes nootjes en zoutjes.

Maar koffie en vlaai en borrelen en zoutjes en toastjes/stokbrood en dan ook nog naar een restaurant 's avonds is wel heel veel hoor.

Ely

Ely

21-04-2016 om 23:33

Gewoon lekkere hapjes

Mij doe je geen plezier met vlaai oid, sorry.
Ik zou een schaal rauwkost met dip maken, pindarotsjes of chocolade nootjes voor de zoetekauwen, gezouten nootjes, stukje kaas, olijfjes, chorizo oid. Dat werk. Heerlijk en gevarieerd. En dankzij de rauwkost kan zelfs degene die bang is dik(ker) te worden en/of degene die bang is zijn diner niet op te kunnen heerlijk meeknabbelen zonder al teveel schade aan te richten. Dat kan met vlaai niet .

Elke

Elke

21-04-2016 om 23:49

Inderdaad

Gewoon wat hartige hapjes. Hier halen we in zo'n geval een stokbrood van de franse bakker of een turks brood, smeerseltjes erbij en klaar. Als we het nog simpeler doen dan zetten we gewoon wat schaaltjes met nootjes/zoutjes op tafel. Maar goed, ik hou me helemaal niet aan de regels van koffie/thee/vlaaitijd. Ik drink altijd thee en kan ook altijd wel iets hartigs of zoets snacken

Geen vlaai

Jullie gaan al uit eten. Ik zou nootjes, japanse mix, rauwkost (wortels, komkommer en tomaatjes) en voor de zoetekauwen kleine koekjes of chocolaatjes op tafel zetten. Kan iedereen zelf kiezen.

Triva

Triva

22-04-2016 om 08:49

Nou, als ik om 3 uur ergens moet zijn om

om half 7 uit eten te gaan verwacht ik pas wat op tafel om half 8. Ik heb dan wellicht om een uur of 12 gegeten. Dus ja, zeker iets van vlaai en dan geen klein stukje alsjeblieft want anders eet ik de hele zak nootjes op die later nog zouden moeten komen

ik zou iets zoet lekker vinden

en dan daarna niets meer anders eet ik niet meer Je schrijft binnenlopen vanaf 3 uur dus er kunnen ook mensen om 16 uur binnen komen? Ik zou niet te veel halen hoor, er wordt daarna uitgebreid gegeten, ik zou dan ploffen

Die vlaai

is regiogebonden, en het zou wel eens kunnen dat Moeders oude schoolvriendinnen dat verwachten. Als de tijd vanaf drie uur is vraag ik me af, hoeveel mensen dan al op de stoep staan.

Eerlijk zou ik zelf pas vanaf een uurtje of vier, half vijf komen voor een borrel. Met een aansluitend etentje vind ik het dan wel weer mooi.

Ik zou twee verschillende vlaaien in huis halen, wat daar van over blijft schuiven je pubers wel naar binnen. En een paar zakken nootjes en chips. En daar dan niet teveel van aanbreken zodat je het in je voorraadkast kunt leggen.

Geen bederfelijke waar als kaasjes, pate of stokbrood.

Serwe

Serwe

22-04-2016 om 10:50

Nou

Als ik om 12:00 -13:00 brood eet en dan om 19:00-19:30 warm eet dan wil ik tussendoor echt wel iets substantieels eten. Dus ik zou best een stuk vlaai willen eten en dan nog wat hartige hapjes. En dan eet ik 's avonds ook nog gewoon een warme maaltijd.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-04-2016 om 11:02

Vlaai

Ik zou echt veel liever een cracker met kaas willen dan een vlaai.

Anna G.

Anna G.

22-04-2016 om 11:41

smaak

Smaken verschillen maar weer. Ik hoef om 15 uur geen koffie meer maar ben ook geen grote koffiedrinker. Doe mij maar fris en dan iets later een wijntje. Daarbij (dus vanaf een uur of 4) zou ik brood, smeersels en chips/nootjes serveren. Er *hoeft* niet gelijk van alles op tafel te staan he?

Ik ben geen taartmens en/of zoetekauw dus zou dat sowieso afslaan. Maar er zijn genoeg liefhebbers dus als jij dat wel lekker vindt kan je het best aanbieden.

Soep

Doe mij maar een (licht) soepje (met een glas wijn). Om een uur of vier ben ik daar echt wel aan toe en het is een mooie overbrugging naar de avond.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2016 om 13:36

Eetlust bewaren

Als ik na 3 uur nog uitgebreid ga eten, voel ik dat wel rond etenstijd. Ik heb dan minder honger. Een bescheiden stuk taart, of een paar gevulde cherrytomaatjes (ik noem maar wat) zouden er wel ingaan rond 3-4 uur, maar echt niet teveel. Dus koffie of thee met een bescheiden gebakje/stukje vlaai of fris/wijn met een klein hartigheidje zou ik waarderen, maar groter hoeft echt niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2016 om 16:17

Ik hoor het al

Jullie komen niet uit het land van de vlaaien.

Ik zou inderdaad doen wat Kenfan zegt, 1 of 2 vlaaien, stukje per persoon ofzo en de rest aanvullen met houdbaar spul. Komt altijd wel op.

Land van de vlaaien

Hmmm is ook het land van de asperge(soep)! Of trouwens, een asperge-salade (met ham, ei ed)... Hmmm heerlijk!

bieb63

bieb63

22-04-2016 om 16:52

haha Ginny

We komen misschien niet uit het land van de vlaaien, maar ook in de rest van NL is genoeg te koop aan taart/gebak (en ook vlaai). Maar nee, ik persoonlijk, en misschien ook wel een regio dingetje, geen idee, eet (áls ik het eet) gebak in de ochtend bij de koffie. Sowieso geen koffie meer in de middag. Dan thee (of wijn... of bier....) en thee evt. met een bescheiden koekje/chocolaatje. En wijn met iets hartigs. En nee, als ik 's avonds uitgebreid uit eten ga (of thuis een uitgebreide maaltijd heb), dan hou ik het 's middags liefst enigszins bescheiden, dus wel iets te knabbelen (hartig graag, of een koekje/chocola bij de thee), maar alsjeblieft geen mega dingen. Dus iets om de eerste trek te stillen, maar een stuk vlaai is wbt calorien toch bijna een hele maaltijd.

bieb63

bieb63

22-04-2016 om 16:55

Grappig eigenlijk

Mijn tante woont bijna haar hele leven in Brabant (ik ZH). Toen wij daar laatst op bezoek gingen (we waren daar om 11 uur) kregen we eerst een mega stuk vlaai (geen puntje, maar mega stuk) bij de koffie. Dat weggestouwd hebbend, kwam er 1,5 uur later een enorm brood aan met zalm. Sorry, maar echt genieten kan ik dan niet meer.
Ik hou van eten en vind veel lekker, maar wil er wel van kunnen genieten. Dus na zo'n punt vlaai ben ik voorlopig wel even verzadigd.

Serwe

Serwe

22-04-2016 om 16:59

Oh ik wel

Ik kan prima een stuk vlaai eten en daarna nog uitgebreid lunchen. En ik geniet er dan ook van.
Zo zou ik 's middags ook prima een stuk vlaai kunnen eten, daarna wat hartige snacks en vervolgens nog een uitgebreide maaltijd.
Misschien eet ik wel meer dan gemiddeld of althans ik kan meer eten dan gemiddeld. Het is niet zo dat ik elke dag de hele middag aan de thee en borrel zit. Normaal werk ik of ben ik met andere dingen bezig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.