Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nelleke

Nelleke

25-05-2009 om 14:03

Wat vind ik t druk... (of plan ik verkeerd?)

Hoi allemaal,

Ik kom er niet meer uit: plan ik nou zo slecht of is het gewoon druk? Ik bedoel: wij hebben twee kindjes (5 en 8 jaar), hardstikke leuk hoor! Maar ook werk: mijn vriend 5 dagen per week, van 9.00 en rond 21.00 thuis (eigen bedrijf), ik werk maandagochtend, dinsdag, woensdagochtend en donderdag). Op twee dagen hebben we oppas thuis.
Maar ik heb het gevoel dat ik zó druk ben en amper alles kan bijhouden: van dochter helpen met spreekbeurt, met zoon (groep 2) regelmatig op school helpen en alles wat er nog meer bij school komt kijken (sponsorloop, tuintjes, inloop, voorbereiden kringen, weet-ik-wat allemaal). Elke week R.T. voor dochter (brengen/halen), zwemles voor de een, sporten voor de ander (brengen/halen), boodschappen, verjaardgen, familie, huishouden (vooral steeds opruimen, die boodschappen en de was...). Naar de bieb, kapper, tuin werken etc. prop ik er tussendoor.
Regelmatig een weekend of een weekenddag naar onze boot (grote hobby van vriendlief).
Als ik 's avonds tegen 20.30 na de bedrituelen beneden kom, ben ik gewoon moe. Vaak ligt er nog wat werk, afwas, strijkgoed... Vriendinnen spreek ik amper (wat me al een paar keer op een boze mail verteld is dat ik wel afspraken toezeg maar niet maak) en daar baal ik erg van, maar ik ben 's avonds gewoon gaar.

Ik wil eigenlijk meer tijd en energie, maar weet niet waar ik het vandaan moet halen... Wie heeft tips of herkenning?

groetjes,
Nelleke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

25-05-2009 om 14:20

Prioriteiten

Wat mij destijds heeft gered (zat tegen burnout aan) was het stellen van prioriteiten. Wat wil ik en wat is haalbaar en vooral: wat hoeft niet/kan een ander doen.

Zo hebben wij een tijdje de boodschappen laten bezorgen wat al scheelde. Papa heeft sinds dit jaar ouderschapsverlof zodat hij ook een dag mag rennen naar school en sport. En helpen op school, jammer voor school maar wij doen het niet omdat het simpelweg niet haalbaar is. Wel zit ik nu nog in de OC van de creche en zal dat volgend jaar de MR van school worden. Zo draag ik toch nog mijn steentje een beetje bij

liora

liora

25-05-2009 om 17:19

Drie dagen

Hoi,

Misschien scheelt het als je drie hele dagen gaat werken, met drie dagen oppas dan. Dan heb je meer tijd voor jezelf als de kinderen op school zijn. Want in je huidige schema heb je alleen 1 keer een schooldag voor jezelf, en dat is niet veel.

Gaan je kinderen wel naar de overblijf? Of haal je ze tussendoor nog op op je vrije dag?

Verder vind ik boodschappen laten bezorgen een hele goede tip! En misschien een werkster voor het schoonmaken?

Liora

ik ook

ik ook

25-05-2009 om 19:32

Prioriteiten inderdaad

Ik herken (3 kinderen, baan van 16 uur) het helemaal en ook ik stel prioriteiten:
Ik ga regelmatig niet naar verjaardagen, manlief gaat dan met de kinderen. Wij doen trouwens wel vaker iets apart, kan hij ook alleen met de kinderen naar de boot, zodat jij een dagje voor jezelf hebt?
Ik doe heel weinig op school, helaas, ik zou het graag willen maar het lukt me gewoon niet.
Ik heb wekelijks een hulp, dat is echt een zegen.
Ik heb een oppas geregeld die met de kinderen naar zwemles gaat.
Ik ga heel vroeg naar bed, 22 uur uiterlijk. Indien mogelijk slaap ik smiddags ook nog (komt niet vaak voor!).
Mijn sociale leven stelt niet veel voor. Ik stuur gezellige mails!
Op de dagen dat ik werk, kookt mijn man en haalt de kinderen. Dat is ook heel fijn.

Ik heb een zware les gehad met een flinke burn out en pas nu echt goed op. Het is: Rust Regelmaat en Retesaai, maar het is de enige manier om vrolijk te blijven.

Ik hoop op meer reacties, vraag mezelf ook regelmatig af hoe anderen vrolijk blijven!
nog een aanvulling: ik probeer ook dingen aan huis te regelen, zoals bijvoorbeeld de kapper die iedereen in een keer knipt, heb dat een keer gedaan was me iets te duur, maar het was wel heel gemakkelijk. Nu zoek ik ook iemand die muziekles aan huis geeft bijvoorbeeld.

Verder maakt je vriend wel lange dagen. Het lijkt alsof bijna alles op jouw schouders terecht komt. Geeft zijn eigen bedrijf hem niet juist de vrijheid wat flexibeler met tijd om te gaan?

Hier ook een en al herkenning

Als ik een week lang na 22 uur naar bed ga ben ik gebroken. De kinderen hebben dit jaar geen clubjes, dat is echt mijn redding. Oudste wilde niet, jongste is nog te jong (nog geen 4). Moet nu muziekles regelen, kom er maar niet aan toe. Het huishouden blijft liggen, daarom sinds kort weer een hulp. Kraamvisites bij vriendinnen die verder dan een uur reizen wonen schieten erbij in. Sowieso bijna geen afspraken met vriendinnen. Zaterdagochtend zijn wij te duf om met elkaar te praten, dan proberen we gewoon zoveel mogelijk huishouden in te halen of we rusten uit. Sociale contacten met name per mail. Hemelvaart hebben we alle stekkers eruit gehaald en alleen maar uitgerust, heerlijk!

Het klinkt allemaal erg klagerig, zo bedoel ik het niet, maar het lucht gewoon op om in jouw draadje even weer alles op een rijtje te zetten Nelleke! Ik ben de afgelopen drie jaar drie keer noodgedwongen van baan veranderd, daar is erg veel energie in gaan zitten.

Regelmatig (goeie uitdrukking in dit verband "ik ook"!) sta ik stil bij wat mijn prioriteiten zijn, of we nog iets kunnen laten vallen, of er belangrijke dingen zijn die juist blijven liggen. Verder het riedeltje wat geeft je energie, wel tijd voor jezelf inbouwen. Doe ik allemaal al. Toch ben ik nog 5 kilo te zwaar sinds de laatste zwangerschap. Ik ben doordeweeks nog steeds zo moe dat ik eet om wakker te blijven. Sporten hoop ik weer op te pakken als jongste naar school gaat.

Wat ook scheelt is dat wij twee stel bejaarde, hulpbehoevende, ver weg wonende, dan wel zeer op zichzelf gerichte (of een combinatie van het voorgaande) ouders hebben. Die kunnen en willen niet inspringen. Kids kunnen hooguit eens bij de buren logeren.

Ik ga er maar vanuit dat het vanzelf beter wordt. Alles verandert voortdurend met kinderen. Maar momenteel ben ik een beetje moedeloos. Ook het nodige aan privé- en familiesores gehad afgelopen jaar.

Ja, ik vind het momenteel nogal zwaar. Oh ja, ik werk 24 uur (maar dat wordt in de praktijk meestal 28, bij een adviesbureau), man 32 uur, en we hebben 2 kinderen van 3 en 7.

Linda99

Linda99

25-05-2009 om 20:49

Schouders

In mijn geval komt er ook 4 dagen per week het meeste op mijn schouders terecht. Is de reden geweest dat ik er voor heb gekozen om mijn werkdagen anders in te richten (kreeg ook andere baan intern dus dat sloot mooi aan). Werk nu 24 uur in 4 dagen. Twee dagen tot 16.00 en twee tot 14.00. Kan dus altijd rustig koken en de kids wat aandacht geven.

Hulp in de huishouding hebben we trouwens niet. Past niet in het budget Dus hier worden de ramen minder vaak gezeemd en wordt er minder vaak gedweild. Liggen we niet wakker van

Ben trouwens de laatste tijd bezig om wat regelmaat te krijgen in het diner-gebeuren. Meestal moest ik telkens weer verzinnen wat we gingen eten, werd er doodmoe van. Ben dus druk bezig met een schemaatje wat we een beetje kunnen rouleren.

Suus

Suus

25-05-2009 om 21:20

Plannen

hoi

hier hetzelfde idee. ik werk 32 uur, man 36 uur en ik ren en vlieg. Ik heb nu weer een stress gevoel dus net samen met man naar planning van komende weken gekeken. zo vlak voor de zomervakantie lijkt het wel extreem druk te worden, man moet voor z'n werk opeens 2 keer naar het buitenland, ik krijg opeens een cursus aangeboden op mijn werk, ... pfff...

om overzicht (en rust in mijn hoofd) te krijgen heb ik een weekplanning gemaakt in excel met per week dat wat we aan afspraken hebben. We houden het komende weken zo minimaal mogelijk wat betreft sociale afspraken, proberen dingen af te zeggen indien mogelijk.

daarnaast een lijst gemaakt met dingen die we moeten regelen (vrije dagen aanvragen op studiedagen, planning kinderfeestje begin juli etc), en een lijst met dingen die we moeten kopen (verjaardagskaarten, -kadootjes, benodigdheden voor het kinderfeestje, ...). Kan ik er rekening mee houden als ik volgende week weer de stad in ga, hopelijk meteen voor 2 maanden alles in slaan.

bij mij is een belangrijke regel dat ik in een weekend niet meer dan 1 afspraak wil hebben(trainingen niet mee gerekend). Als we op zaterdag naar een stel vrienden gaan dan wil ik de zondag in ieder geval rustig hebben. Liefst spreek ik op zondag af, zodat ik dan zaterdagochtend even naar de kapper kan gaan, rustig weekendboodschappen kan doen enzovoort.
een weekendje met de boot lijkt me heerlijk, maar dat betekent wel dat er veel meer door de week moet worden geregeld...maar wel even lekker bijtanken, is ook belangrijk.

O ja, boodschappen worden ook gepland, 2 keer per week halen we boodschappen voor 3 of 4 dagen. Op de 4e dag eten we dan iets uit de diepvries of iets wat langer houdbaar is. Verder hebben we gelukkig een schoonmaakster, en twee meiden van 4 en 7 die best wel zelf eens wat kunnen opruimen.
De was hou ik dagelijks bij, 3 keer per week 1/2 uurtje strijken dan is het niet zo'n verschrikkelijke berg. De afwas doet mijn vaatwasser gelukkig en de meiden/manlief kunnen 'm prima uitruimen.

het is een kwestie van keuzes maken, prioriteiten stellen. ik denk dat het over een paar jaar wel beter gaat, als de kinderen zelf naar clubjes kunnen gaan, zelf van school komen, en wat meer kunnen meehelpen met het huishouden. Langzamerhand kom ik al weer wat meer aan mezelf toe, en ik ga er van uit dat het alleen maar beter zal worden

Groetjes
Suus

ik ook

ik ook

25-05-2009 om 22:53

Strijken, koken

Pff 32 en 36 uur Suus, hoe doe je het?! Ja mijn mantra is ook: het kan alleen maar beter worden!

Koken: wij maken een weekmenu op zaterdagochtend en doen boodschappen voor de hele week.
Strijken: doe ik niet. Henk strijkt eigen overhemden.

Linda99

Linda99

25-05-2009 om 23:28

Ik ook

Hier wordt ook weinig gestreken Ik Ook En ook hier strijkt vriendlief z'n eigen overhemden.

Zo'n enorm strakke planning zou hier niet werken. Wij zijn daar denk ik te makkelijk voor en de werktijden van vriend zijn te onregelmatig. Maar een beetje houvast is wel essentieel en dat probeer ik alsmaar goed van de grond te krijgen

Mijn planning

Man is 5 dagen per week van huis van 's ochtends 7.00u tot 19.00u. Ik werk gemiddeld 15 uur per week (ben zelfstandige dus kan werken wanneer ik wil/wanneer het uitkomt) en doe een opleiding.
3 kinderen (1 van 7, 2 van 5), met in totaal 3 keer sport en 2 keer zwemmen (dat laatste is gelukkig wel gelijk) en veel speelafpraakjes.
Hoe wij (of eerder ik) het doe:
Maandagochtend en woendsdagochtend hou ik vrij voor schoonmaken. Zo blijft het netjes en overzichtelijk. En als het een keer niet uitkomt, geeft het niets want volgende week is er weer tijd.

Een keer in de week boodschappen en echt niet nog een keer tussendoor gaan (want dat kost echt heel veel tijd). Een keer in de week dubbel koken (op maandag kook ik voor volgende week dinsdag). Een vast moment voor de administratie zodat je ook hier bij blijft en geen achterstallig werk hebt (wat uiteindelijk veel meer tijd kost).

Op tijd naar bed; na 22.00u ben ik eigenlijk altijd al naar boven; soms om nog wat te lezen of tv te kijken maar wel liggend.
Tijd nemen voor elkaar; onze zaterdagavond is heilig, soms gaan we samen weg, vaker blijven we ook gewoon lekker thuis.

Op tijd de kinderen naar bed; ons (mijn) avondritueel is vrij strak. Om 17.30u eten, daarna ruim ik op, spelen de kinderen nog even. Daarna naar boven, douchen/bad (om de dag), verhaaltje lezen en naar bed. De oudste mag nog even zelf lezen. Uiterlijk 19.15u loop ik naar beneden en daar is het dan netjes.

Als ik bovenstaande terug lees, besef ik dat wij erg op de klok en met regelmaat leven. Soms is dat jammer maar in deze levensfase heb ik het gewoon nodig om tijd te creeren.

Kiki

Kiki

26-05-2009 om 20:23

Hoi nelleke

Wij werken allebei 32 uur, hoewel ik in de praktijk meer werk dan dat.

Twee keer in de week heb ik een hulp die alles doet en een keer in de week een oppas aan huis die strijkt, zuigt en kookt.

Mijn zoontje gaat maandag en vrijdag naar de oma's waar hij ook eet, dus hoef ik niet te stressen met op tijd te koken.

Op onze vrije dagen en weekenden koken we wat uitgebreider, verder is koken met stoom een vreselijk snelle manier van koken. Veel sneller dan gewoon koken

Voor de rest, tsja kappersbezoekjes zijn we niet zo frequent in, grote aankopen doen ook niet (alleen maar goed voor je portomonee. Wij hebben veel bergruimte, dus we kunnen snel opruimen, we hebben geen knickknacks en dergelijke dus het toont ook snel netjes. Kleding koop ik het liefst via het internet alsmede aankopen zoals wasmachine, drogers ed. Ook cadeautjes koop ik het liefst over het internet.

Het blijft een druk bestaan, maar redelijk behapbaar. Hoewel het me ook vaak genoeg aanvliegt wat ik allemaal nog moet doen. Ik voel me af en toe een jongleur die zijn ballen hooghoudt, maar wee o wee als er eentje valt.

Misschien kan je zelf eens bedenken wat je kan overdragen aan je partner, wat je kinderen al zelf kunnen, kortom hoe je kan besparen in je tijd

Nelleke

Nelleke

26-05-2009 om 21:08

Wat fijn, die reakties

Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt: wat fijn, jullie ervaringen en hoe julliehet doen. Morgen zal ik er uitgebreider op ingaan, ben nu te moe (wat n verrassing )

groetjes,
Nelleke

Nog moe?

Hoi Nelleke, Ben je nog moe? Ik heb veel goede tips gelezen hier.
Ik heb een andere situatie, twee vrijwel fulltime banen (man en ik) en een kind van zes. Wel deels flexibele werktijden maar wij zijn echt van het plannen en de discipline. Ik zet ook heel veel reminders in outlook. Verjaardagen, biebboeken, kapper bellen etc. Dan hoef ik dat allemaal niet te onthouden.
Verder accepteer ik dat er een paar weken per jaar zijn dat ik er helemaal genoeg van heb, dat hoort erbij. In die weken zeg ik ook wel eens dingen af, wat ik normaal niet snel doe.
Wat ook helpt is kijken naar wat er wel goed gaat. Elke avond drie positieve dingen bedenken die goed zijn gegaan en die je wel hebt gedaan anders denk je altijd na over wat je niet (goed) doet.
En inderdaad: eens flink brainstormen over je prioriteiten en je systeem. Of met je partner, of papier of zo. Vergeet niet ook af en toe tijd voor jezelf te regelen. Meestal is dat het laatste wat je doet denk ik.
**
Het leven is gewoon druk, maar misschien kun je je er iets rustiger onder voelen als je sommige dingen anders organiseert.
Succes,
Jonne

m@

m@

27-05-2009 om 21:58

´t is niet anders...

Hoi Nelleke,

Je hebt inderdaad een druk leven: kids, werken, huishouden, schoolactiviteiten, etc.... Ik denk dat het een illusie is (welke tips je ook opvolgt), dat je de komende jaren een rustig leventje gaat krijgen. Je zit nu eenmaal in de spits van je leven. Dit is de meest intensieve tijd uit je leven. Probeer er van te genieten. Als je de schoolactiviteiten leuk vindt: gewoon blijven doen. Misschien wat extra hulp in de huishouding. Iemand die een paar uurtjes schoonmaakt en ook meteen je was doet misschien...

Wij hebben 4 kids en de 5e is onderweg. Ik ben een jaar geleden gestopt met werken. Van een drukke managementjob naar niks. Ik dacht zeeen van tijd te hebben en had al dromen over lekker hobbieen, het hele huis binnen schilderen, etc, etc... Nou...ik kom nog steeds tijd te kort hoor...het hoort er bij.

Probeer ondanks alles zo veel mogelijk te genieten en probeer een beetje bijtijds in bed te belanden.

Succes,

M@

2 ft banen plus kleine kids

Man 4x9 en ik ene week 4 andere 5 dagen, en merken zo 1 keer per maand eens stress van 'we doen teveel'

Onze tips:
- Goede oppas voor overdag. In ons geval: 2 x gastouder daar, 1 dag hier. Andere dagen man en ik/oma. Gastouder die thuis komt probeert ook te strijken en kookt.
- Plannen ver vooruit. Man werkt op maandag 's avonds. Ik heb dan altijd vers eten uit de diepvries: nasi/macaroni die ik 1x per maand in mega-hoeveelheid kook en invries.
- Rond etenstijd tussen 18-19 zijn we altijd thuis, wat er ook gebeurt. Alleen maandag is mijn man er dus niet. En manlief volgt nu nog op vrijdag een opleiding, maar dan kookt de oppas. Als ik mijn werk niet af heb, maak ik het af na het eten. Dat weet mijn baas en is geen probleem omdat het gewoon niet anders is
- Afspraken 's avonds dus pas na 19.30 uur. Rust voor de kinderen en voor ons.
- We sporten allebei 1x per week voor onszelf.
- In het weekeinde plannen we in principe maar 1 vaste afspraak. Ouders bezoeken we zo'n beetje om de maand denk ik en dan blijven we vaak slapen met het gezin, willen ze ons eerder zien, dan zijn ze van harte welkom .
- We doen 1x per twee weken grote boodschappen. Ik maak de weekmenu's en boodschappenlijst, man haalt het. 1e week vers, 2e week diepvries. Koken vaak voor 2 keer en restjes worden ingevroren. Gooien zelden iets weg.
- We smeren 1 keer per week brood voor de hele week. Vijf Ikea-bordjes per kind met gesneden boterhammen in de diepvries. Vijf broodtrommels voor man en zakjes voor mij. Ook om mee te nemen. (Tip van andere OO'er, echt geweldig en scheelt zoveel tijd!).
- We kopen veel online, kleding etc. En heb ik geen tijd om iets te kopen, nou ja, dan hebben we het vast ook niet nodig.
- We werken veel, maar werken allebei in dezelfde stad als dat we wonen. Dat scheelt reistijd. Ik begin om 9 uur, manlief is altijd om 17.15 uur klaar, maar begint om 7.45 uur. Ik heb dus 's ochtends altijd lekker wat tijd met de kinderen. Omdat ze maar twee dagen buitenshuis worden opgevangen, en man op maandag later begint, brengen we allebei 1 keer en halen we 1 keer.
- KInderkleding koop ik veelal online, via MP of webshops.

Nu ja, een hele lijst. Klinkt heel gestructureerd, maar we houden zo zelfs tijd over voor wat freelance klussen naast onze banen, zien onze vrienden regelmatig (bij het sporten of in het weekeinde met de kinderen in de speeltuin). Onze zonde is dat we altijd te laat gaan slapen, meestal pas rond middernacht.

Oh ja

En we hebben 3 uur per week een hulp. Die poets het hele huis. Ik doe verder niets meer, alleen beneden soms stofzuigen of een dweil als het echt erg vies is. Was vroeger erg schoon, maar dat zit er nu gewoon even niet meer in. Net als hardlopen, tennissen en sommige andere dingen. Wat M@ al zegt: het komt wel weer. Onze kinderen zijn bijna 2 en bijna 4.

cecile_s

cecile_s

04-06-2009 om 23:17

Nelleke, dit is mijn draadje!

Ik wilde al net zo'n draadje beginnen, wat toevallig. Heb dus ook het gevoel dat het leven soms net een rollercoaster is!

Situatie: ik werk 32 uur (4 dagen), man 5 dagen. 2 kinderen (9 en 6), 1 dag BSO, 1 dag opa's/oma's (om en om), 2 dagen oppas aan huis (om de week man ipv oppas op een dag) en 1 dag ik thuis. Veel clubjes voor kids (maar deels rijdt de oppas ze er naar toe) en ook regelmatig speelafspraken (met brengen/halen). Wij sporten ieder 2-3 (soms 4) keer per week. Sporten geeft juist energie (dus ik ga ook als ik moe ben) en geeft mij gevoel even lekker iets voor mezelf te doen. Doe het 1x pw met vriendin, dus ook wel leuk. Wij gaan ook af en toe naar theater of concert, zien af en toe vrienden, maar niet elk weekend, ook regelmatig weekend "niets" (wel clubjes / speelafspraken kinderen en zelf sporten), ik zie regelmatig vriendinnen (lunch in stad waar ik werk of 's avonds uiteten).

Wij hebben 4 uur per week hulp, oppassen koken allemaal dus om 6 uur a half 7 eten we altijd. Ik strijk (bijna) niet (manlief of schoonmoeder doet overhemden). Wassen houdt ik bij, ook wel veel op part time dag en in weekend maar ook wel eens door de week (evt. na het werk). Maak niet te veel schoon tussendoor (soms wel als het echt niet kan of dingen die de hulp niet doet, maar probeer het te beperken, zou altijd wel kunnen schoonmaken). Ik zit in oudercommissie van BSO en doe vrijwilligerswerk (maar zelf in te delen, dus soms meer, soms minder) en regel regelmatig leuke uitstapjes/dingen/vakanties voor kinderen/gezin. Leuk, maar kost ook tijd.

Ik koop heel veel kleding, schoenen, huishoudelijke artikelen, cadeautjes etc in mijn lunchpauze van mijn werk (ik kan een uur pauze nemen, werk lange dagen). Wij doen altijd: 1 brengt kinderen half 9 naar school, de ander is als eerste ca 6 uur thuis. Kinderen hebben taakjes, m.n. vaatwasser legen, moeten zelf opruimen (speelkamer/eigen kamer), dieren verzorgen. Wij ontbijten tegenwoordig gezamenlijk aan tafel (behalve als ik vroeg naar mijn werk ga, dan alleen de anderen), waarbij de kinderen zelf alles smeren, ook hun brood in hun trommels.

Om niets te vergeten zet ook ik veel dingen in Outlook op mijn werk en/of in mijn "herinneringen" in mijn telefoon. Zonder dat zou het helemaal mis gaan! Ik leef op to do lijstjes.

Boodschappen: weekboodschappen en 1x tussendoor (kan makkelijk uit de trein voor ik in auto naar huis rij, daar is een AH) extra melk, brood, verse groente (soms), eind van de week deels ook diepvries/potten.

Ik vind het eigenlijk wel te druk maar weet geen oplossing want ik wil alles! Leuke baan (erg druk de laatste weken, maakt het nu wel erg zwaar), leuke dingen met man en kinderen doen, sporten (ook belangrijk voor gezondheid!), vrienden/vriendinnen. Ik weet dat ik zou moeten kiezen, maar ik kan het nog niet. Ik denk wel dat ik het volhoud om dat ik erg veel energie heb (merk het aan reakties van vriendinnen/mensen uit omgeving die niet snappen hoe ik zo veel kan doen) EN omdat ik onwijs geniet van alles wat ik doe en om me heen zie gebeuren (de kinderen als allerbelangrijkste, maar ik geniet ook van allerlei onbenullige, kleine dingen om me heen). Ik denk dat dat ook erg veel energie geeft.

Dus advies: wees je bewust van het feit dat je kan kiezen en kies er bewust voor (te) veel te doen (maar dan wel je eigen keuze) en GENIET ervan!

Cecile

cecile_s

cecile_s

05-06-2009 om 09:58

P.s. nog mogelijke tips.. (?)

Nelleke, in aanvulling op mijn stukje van gisteravond. Als je het te druk vindt, kan het soms helpen om "makkelijker" te worden in dingen. Dus geen/minder strijken, was en huishouden wat meer laten liggen (was moet natuurlijk wel maar misschien een keer een dag later), dingen hoeven niet altijd perfect (haren kammen van kinderen of kleding keuze van kinderen, opruimen huis als visite komt etc etc), een keer voor makkelijk gaan met eten. Door los te laten voel je misschien wat minder druk en daardoor minder "te" druk.

Ik ben er zelf niet heel goed in (hoewel, op sommige vlakken wel!), maar ook hier geldt weer: als je je ervan bewust bent, kies je in elk geval bewust voor meer inspanning en omdat je weet dat het dan je eigen keuze is voelt het als minder vermoeiend (baal je er minder van).

Mij heeft een tijdje geleden ook geholpen niet steeds dingen voor anderen te "moeten" doen (ik had vooral het gevoel dat ik veel voor manlief deed), maar te besluiten dat ik bepaalde dingen meer doe omdat ik het zelf wil (vb keuken opruimen). En als ik er geen zin in had (en hij het net zo goed kon doen) dan het gewoon niet te doen.

Dat ik het nu dus zo onwijs druk heb (komt niet alleen door 4 dagen werken en al het andere, want ik ben ervan overtuigd dat als ik niet zou werken ik het nog steeds onwijs druk met van alles en nog wat zou hebben, zit nou eenmaal in mijn aard), is dus mijn eigen keus. Dus ik voel me niet slachtoffer. Wel wilde ik een draadje beginnen voor herkenning en mogelijke tips om het wellicht toch ietjes minder druk te krijgen, dus lees geinteresseerd mee...

Tot slot, mijn kinderen zijn iets ouder volgens mij, dus qua verzorging wordt het echt veel minder (dat is genieten), maar andere kant wordt het door clubjes, speelafspraakjes en weet ik wat eigenlijk ook drukker (meer geregel). Tja, wat zal het stil en rustig zijn als ze het huis uit zijn.... Maar ook saaaai zonder die lieve schatten! Dus nog maar even genieten van de drukte.

Cecile

Druk

Allereerst: het is niet mijn bedoeling om kritiek te hebben of iemand voor het hoofd te stoten.
Situatie bij mij is: sinds een jaar alleenstaand, 3 kinderen (lagere school leeftijd), ik werk 36 uur. Kinderen gaan 4 dagen naar BSO, 1 middag ben ik vrij. Geen hulp (ooooooooohhh wat zou ik dat graag willen!!!), dus het hele huishouden doe ikzelf. Familie woont ver weg en kan alleen in de vakanties bijspringen.
En dan moet je dus inderdaad prioriteiten stellen. 1 keer per week boodschappen - aan het eind van de week eten we dus of ingevroren restjes, of blikgroenten. Kinderen kunnen op maximaal 1 clubje (als ze ouder worden en er zelfstandig heen kunnen wordt dat anders). Huishouden - alleen het hoogst noodzakelijke. Wc + woonkamer vegen vrijwel dagelijks, al het andere (was, strijk, hele huis zuigen, kamers opruimen) in het weekend. 't Is dus niet echt netjes, speelgoed slingert overal, stof stapelt zich regelmatig op - en eigenlijk ben ik een vreselijke perfectionist. Heb mezelf echt moeten dwingen om mijn standaarden bij te stellen. Door de week geen tijd (of energie ) voor sociale contacten. Afspraken daarom alleen in het weekend of op vrije dagen. (Cynisch) Het scheelt dat mijn vrienden/kennissenkring een stuk kleiner is geworden na mijn scheiding en verhuizing - ik zou dolgraag wat meer contacten krijgen maar weet werkelijk niet hoe/wanneer.
Hoe ik het volhoud weet ik niet, maar het gaat nu na een jaar best redelijk. Ja, druk, erg druk. Tijd voor mezelf heb ik 's ochtends vroeg (hardlopen voor de kinderen wakker worden - ik ben een ochtendmens) en eens in de 2 weken als de kinderen een weekend bij hun vader zijn. Dan kan ik enorm genieten van uitgebreid winkelen of simpelweg met een kop thee en boek in de tuin zitten. En daarna gaan we er weer tegenaan.
Ik heb gemerkt dat vanaf het moment dat ik "geaccepteerd" heb dat mijn leven er voorlopig zo uitziet, het een stuk beter te behappen werd. Het is enorm druk, ik had me mijn leven heeeeeel anders voorgesteld, maar het is niet anders. Hier moet ik het mee doen.
Uiteindelijk komt het neer op keuzes maken. Je kunt niet altijd kiezen hoe je je leven indeelt (werken versus thuis bij kinderen blijven etc), maar je kunt wel kiezen hoe je ermee omgaat. Niet alles hoeft perfect, besteed je energie aan die zaken die voor jou en je gezin echt belangrijk zijn. De mening van de rest van de wereld doet er niet toe (volgens mij zeg ik dit nu vooral om mijzelf te overtuigen....)
groet
Emel

Herkenning

jeetje wat fijn om dit te lezen..
inmiddels ben ik door een verre verhuizing thuismama, maar nog steeds bijkomend van een jaar lang op het randje van een burn-out geleeft te hebben. ( volgens anderen dan, volgens mijzelf gewoon vol erin) waarin ik doorging voor de kids. 24 uur werken plannend rond hubs wisselende dienstrooster( met enige regelmaat erin). 1 dag oppas bij opa en oma gastouder en elke 3e week nog een ochtend en dan de zaterdag een extra lange dag als hub thuis was.
EN dat op een werkplek waar je echt je benen onder je lijf uit loopt en nog niks goed kan doen.
Daarbij kon ik thuis ook niet tot rust komen vanwege geziek van de buren..oudste 3 keer per week psz en de jongste die lekker rustig was en daardoor soms bijna vergeten werd dat die ook nog aandacht wil..

Nu zit ik inmiddels ruim 3 maanden in een groter huis voor minder geld met een tuintje in een heerlijke omgeving, maar daardat eigenlijk bijna alles anders loopt dan gepland en verwacht toch wel veel stress..

Dan denk je zo geen werk meer en stress om het wegbrengen en halen ed.. hou je lekker tijd over voor vanalles en nog wat, nou vergeet het maar..
Het lijkt wel of alle vermoeidheid en stress die ik het voorgaande jaar weggedrukt heb om door te kunnen nu alsnog eruit wil en dat samen met de stress om alles wat misloopt lijkt het soms wel of ik lamgeslagen ben..
Ik wil zoveel en het lukt niet..
Huishouden is nooit mijn specialiteit geweest en iedereen zegt dat ik het toch nog beter doe dan mijn moeder ( incl. mijn ma zelf) dus ach..
Zoals mijn moeder altijd zegt.. mijn huis is schoon genoeg om gezond te zijn en vies genoeg om gezellig te zijn..

Het accepteren van de situatie is volgens mij toch de beste oplssing vaak en idd keuzes maken met je hart vaak ook, maar dat is soms best lastig..

Ik lees hier ook dat mijn idee over meer tijd en rust als de oudste straks naar school gaat ook best wel een ilusie is hahah.. Maar goed dat ik dat nu lees.. dan kan ik me er vast op voorbereiden..

Groetjes

Handleiding op hoedoen

http://www.hoedoe.nl/werk-carriere/timemanagement/hoe-combineer-ik-werk-en-kinderen

De meeste dingen zijn hier ook al genoemd, maar ik vond het wel een aardige uitleg. Ik kende de heel site niet, best leuk.
Jonne
NB Nelleke ben je nog ergens?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.