Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zacht gekookt eitje!

Hoe koken jullie een zacht gekookt ei?

Ik heb het al een paar keer geprobeert maar steeds is hij hard of veel te zacht (die gooi ik dan maar weer weg)
We bewaren de eieren in de koelkast misschien ligt het daar aan..

-mamaxenj-

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

05-04-2010 om 10:42

Komtie

Water in een pannetje doen, ei erbij, zout erbij. Water aan de kook brengen, dan op een halfzacht pitje 2,5 minuut laten koken. Daarna afgieten en ei laten schrikken.

Zo doe ik het met een middelgroot ei, een groot ei zou ik een halve minuut bij optellen.

Liora

Lastig, want

Eieren schijnen al te garen bij 60 graden celsius. Dus als het water kookt, is je eitje al een tijdje aan het garen. Dus hoe snel ze zachtgekookt zijn, is afhankelijk van hoe snel het water bij jou aan de kook komt.

Hier gaat voor een zachtgekookt middelgroot ei het ei 4 minuten in de pan en dan tel ik er een halve minuut bij nadat ik hem van het vuur heb gehaald.

Chris

En ik doe het zo:

eitjes uit de koelkast, eitje in het pannetje en heet water erbij. Dat aan de kook brengen en nadat het kookt nog 4 minuten. Dan hebben wij altijd het perfecte eitje.

Inge M

Inge M

05-04-2010 om 19:36

Totale tijd opnemen

Dus altijd een ei uit de koelkast, altijd hetzelfde pannetje, altijd het heetste water uit de kraan (of koud als het maar altijd hetzelfde is), altijd even veel water. Daarna pannetje altijd op dezelfde pit, hoogste stand. Wekker zetten vanaf dat de pan op het gas gaat (bij ons 9 minuten) en dan is het ei perfect gekookt. Met koud water naspoelen.
Kwestie van uitproberen dus.
Bij bij werkt het niet om de timer te zetten als het water kookt. Dan moet ik de hele tijd op gaan letten of het water al kookt. Dat gaat gegarandeerd mis. Daarom kies ik voor een vaste tijd voor het geheel.

Puck

Puck

05-04-2010 om 21:06

Ik doe het zo

Water aan de kook brengen en als het kookt de eieren erbij en vanaf dat moment een minuut of 5.

Calimero

Calimero

05-04-2010 om 22:43

En mijn recept

Grote eieren. Rechtstreeks uit de koelkast in kokend water. 7 minuten koken voor heel zacht (ook nog ietwat zacht wit), ietsje langer (seconde of 30) voor "perfect" zacht.

Hanne.

Hanne.

06-04-2010 om 09:50

6 minuten

Water in een pannetje, opzetten tot het licht begint te borrelen, dan 6 minuten voor een zacht eitje (geel begint net te stollen) 8 minuten voor een hard eitje (geel is net gestold maar ziet er nog een beetje donker/nat uit) of 10 minuten voor een heel hard ei (geel is helemaal gestold en droog geworden)

dan afgieten en onder de koude kraan

Pluk53

Pluk53

06-04-2010 om 10:10

De enige manier

de enige manier om een perfect eitje te koken is starten met kokend water. Dan heb je namelijk altijd exact dezelfde begincondities. En als je dan ook nog eens altijd dezelfde maat eieren hebt, dan is het heel makkelijk om jouw favoriete "zachtheid" te vinden. Voor mij is dat 5 minuten, voor Plukvrouw 6.
En nog een truukje: koel het ei na het koken onder de koude kraan af tot 60 graden (op gevoel dus!), en houd het daarna warm met een mutsje. (ik rol het in een velletje keukenpapier). Op die manier voorkom je dat het ei "doorhard", en blijft het toch aangenaam warm.
Je moet wel de luchtkamer doorprikken, anders heb je meer risico op barsten van het ei als je het in kokend water legt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding) voor details.

MamaX&J

MamaX&J

06-04-2010 om 13:53 Topicstarter

Dank

Nou allemaal heel erg bedankt.. hier ga ik zeker mee aan de slag en dan maar lekker smullen)))

Mijn man had zondag een ganze ei... en die was ook zacht zo lekker... kids en ik zaten aan een gewoon hardgekookt ei..( Had het geprobeert om ze zacht te koken maar ze klapte gelijk al toen ik ze in de pan deed (gekookt water/ei uit de koelkast)

X MamaX&J

Puck

Puck

06-04-2010 om 14:42

Nogal logisch, mamax&j

Tegen barsten en uitkoken:
Tja nogal wiedes dat een ei snel knapt wanneer het van de koelkast direct het water in gaat. Om uitkoken te voorkomen helpt het toevoegen van zout aan het water en verder altijd een gaatje prikken in de luchtkamer (stompe kant van het ei) of evt. het ei heeeeel erg langzaam in het water laten zakken. Of één van de methodes met opzetten in koud water proberen.

Moontje

Moontje

06-04-2010 om 22:59

Ik en vraag

Hier: ei (niet koelkast) in water (zo goed als onder), aan de kook brengen in klein pannetje, zodra het water kookt 2,5 min.
Maar... als ik de luchtkamers doorprik krijg ik veel sneller kapotte eieren dan wanneer ik niets doe! Mijn man doet het al zijn hele leven niet, en ik ben na ontelbare kapot gesprongen eieren ook maar opgehouden..
En ja, als ik het water rustig a/d kook breng geen kapotte eieren..

Pluk53

Pluk53

07-04-2010 om 09:37

Moontje

zie Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding), speciaal voor de tekening van de dwarsdoorsnede van het ei. De eierschaal is poreus. Als je een onbeschadigd ei vanaf koud water aan de kook brengt, wordt de lucht in de luchtkamer warm en zet uit. De schaal is poreus, en als dat opwarmen niet al te snel gaat kan de lucht door de schaal naar buiten. Als het te snel gaat, dan kun je overdruk krijgen in het ei, en knapt de schaal. Dit gebeurt ook vaak als je een ei direct in kokend water laat glijden. Hoe dikker de schaal, hoe kleiner het risico. Een gaatje prikken in de luchtkamer komt vrij precies. Allereerst moet je de luchtkamer goed raken, en niet ernaast prikken. Anders verzwak je de schaal met je geprik, en drukt de lucht het ei nog sneller kapot. Bovendien moet je bij het prikken wel het buitenste vlies doorprikken, maar niet het binnenste vlies. Als het binnenste vlies kapot gaat, kan eiwit het geprikte gaatje verstoppen, met wederom als gevolg dat de lucht niet weg kan, en de verzwakte schaal barst.
Dus in veel gevallen is "niet prikken" de beste oplossing; zeker als je met koud water begint.

Puck

Puck

07-04-2010 om 18:22

Pluk en moontje

Maar bij een normaal ei is het bijna onmogelijk om beide vliesjes door te prikken. De luchtkamer bevindt zich namelijk tussen die 2 vliezen en met een normale eierprikker kom je daar nooit doorheen, daar is het prikkertje niet lang genoeg.
Moontje: weet je zeker dat je wel aan de goede kant van het ei prikt. Ik herken je probleem namelijk helemaal niet en prik al mijn hele leven de eitjes. En je laat ze ook niet te hard in het pannetje water plonzen neem ik aan?

Pluk53

Pluk53

07-04-2010 om 19:46

Puck

als je precies in het midden van de luchtkamer prikt, dan zul je het tweede vlies niet raken. Maar de kamer zit bijna nooit precies in het midden. Op zo'n officiele eierprikker drukte ik trouwens het ei wel eens kapot ;(. Ik gebruik een zg push-pin (http://www.overtoom.nl/push-pins_88503000.html ). Gaat wel zo makkelijk. Ik prik deze na gebruik op een kurk, dan raakt hij ook niet zoek.

Speciaal ei om mee te koken?

Ik heb wel eens zo'n kunstei gezien dat je moet meekoken en dan verkleurd als je ei zachtgekookt is (en andere kleur bij hard oid).
Of een exemplaar dat een bepaald liedje speelt als je ei zachtgekookt is.

Iemand ervaring met dit soort dingen? Werkt dat?

Calimero

Calimero

07-04-2010 om 22:06

Geen kapotte eieren

Mijn koelkasteieren knappen vrijwel nooit als ik ze direct in kokend water leg! Ik schat 1 op de 20.

Puck

Puck

08-04-2010 om 08:41

Pluk

De eieren die je koopt die zijn in het algemeen al zo oud dat het gewoon bijna niet mogelijk is om de luchtkamer te missen. Je moet dan haast we aan de zijkant of de verkeerde kant prikkena. Overigens vind ik met een pushpin oid veel moeilijk om mijn ei heel te houden dan met een eierprikker. Dat moet je ook wel met beleid doen, maar als ik een heel ei in mijn hand moet houden dan knijp ik dat eerder fijn dan wanneer ik hem voorzichtig op de eierprikker zet. Overigens kom je met zo'n pushpin net zo ver in het ei als met een eierprikker.

Pluk53

Pluk53

08-04-2010 om 10:46

Puck

bij mij was het dus andersom: op de eierprikker drukte ik ze herhaalde malen tot struif. En in je hand kun je het ei juist prima ondersteunen (vind ik ) Ach zo heeft iedereen zijn eigenaardigheden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.