Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Kinderopvangorganisatie krijgt toegang tot belastinggegevens als hip

Enige dagen geleden heb ik een brief ontvangen van een grote landelijke kinderopvangorganisatie (koo).

De brief liet weten dat:
- de koo een HIP voor de belastingdienst wordt om te helpen met het aanvragen van de kinderopvangtoeslag.
- dat zij daarom toegang krijgen tot de belastinggegevens van al hun klanten (= ouders die van deze koo gebruik maken).
- igv bezwaar, is er gekozen voor een opt-out systeem.
Je kan een email of een brief naar een Postbusnummer sturen om je bezwaar kenbaar te maken.

Als jij bezwaar maakt, zal de koo dat registreren.
Maar telefonisch kan de koo in principe van iedereen de belastinggegevens opvragen die voor een toeslagaanvraag nodig zijn. Ik krijg niet de indruk dat de belastingdienst dan checkt of er daadwerkelijk toestemming is verleend.

Ik vind bovenstaande wijze niet voldoende zekerheid bieden dat de privacy van mijn belastinggegevens is gewaarborgd.

Ik heb de belastingdienst gebeld om te vragen waar ik kan laten vastleggen dat mijn belastinggegevens niet mogen worden uitgewisseld zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.

Antwoord: geen idee of dat mogelijk is, mevrouw. Belastinggegevens mogen bij wet worden uitgewisseld met instellingen als UWV, InformatieBeheerGroep (Studiefinanciering).
Een koo wordt door de belastingdienst als een niet-commerciele organisatie gezien...vervolgens vriendelijk doorverwezen naar het regiokantoor van de belastingdienst.

Wat ik mij afvraag, ben ik nu de enige die het principieel onjuist vind dat de belastingdienst (een deel) van mijn gegevens uit kan wisselen met een in mijn ogen commerciele organisatie die het koo toch gewoon is zonder dat mijn uitdrukkelijke toestemming is vereist?

Heeft iemand nog tips hoe ik bezwaar kan maken bij de belastingdienst / afdeling toeslagen?

Groet,
mamsofie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

18-12-2008 om 14:40

Voorwaarden

Voorwaarden voor kinderopvanginstellingen
Voor kinderopvanginstellingen die HIP willen worden, gelden iets andere voorwaarden:

De kinderopvanginstelling is als houder bekend.
De houder heeft minimaal 250 kindplaatsen. Afwijking van dit aantal is na overleg met Relatiebeheer mogelijk.
De kinderopvanginstelling verleent gratis haar diensten aan de klant. Zij brengt bij de klant aan wie de dienst wordt verleend, dus geen kosten in rekening, en heeft dus geen direct commercieel belang bij het uitvoeren van dienstverlenende taken voor toeslagen.
De kinderopvanginstelling heeft toestemming van haar klanten om privacygevoelige gegevens op te vragen.
De kinderopvanginstelling heeft de mogelijkheid om in een afgesloten ruimte informatie op te vragen, zodat de privacy van de klant gewaarborgd is.
De organisatie stelt maximaal 3 contactpersonen aan; deze treden op als gesprekspartner van de relatiebeheerder, hebben contact met de technische helpdesk en onderhouden de administratie van gebruikers.

In de praktijk werkt het zo dat met name de afdeling wanbetalers gebruik maakt van deze info (het niet betalen van de belastingdienst wordt namelijk nogal eens als excuus gebruikt, nu kan de KO dat gewoon nakijken. Maar ik vind het kwalijk Jouw inkomen gaat ze helemaal niets aan!

cqcq

cqcq

18-12-2008 om 14:45

Naar algemeen

Dit wist ik helemaal niet, maar even googlen leidt al snel tot de conclusie dat ook de gemeente en mijn huurbaas dus bij mijn inkomensgegevens kunnen. Ik vind dit helemaal niet kunnen.

Dus ik denk dat we deze discussie wellicht beter in algemeen kunnen voeren. Versterkt de bigbrother gedachte, die ook het EPD in de hand werkt. Leuk voor criminelen, kun je eerst uitzoeken wie er veel verdient voor je gaat inbreken. En hier lijken helemaal geen waarborgen te zijn voor niet geautoriseerde toegang.

cqcq

cqcq

18-12-2008 om 14:46

Http://www.toeslagen.nl/reken/hip/

Bij bovenstaande link kun je uitzoeken wie allemaal bij jouw belastinggegevens kunnen.

mamsofie

mamsofie

18-12-2008 om 15:04 Topicstarter

Aan forumbeheer : verzoek tot verplaatsen draadje

Ik vind het een prima idee om dit draadje te verplaatsen naar algemeen en de discussie te verbreden naar hoe de privacy van belastingegevens is gewaarborgd nu allerlei (commerciele) instellingen (verhuurders, ko) als hip gegevens kunnen opvragen.

Ik had geen idee dat ook verhuurders bij de belastingdienst gegevens kunnen opvragen.
Misbruik is nu wel heel slecht na te gaan als er vanuit zoveel instellingen gegevens kunnen worden opgevraagd via de telefoon...via de telefoon is niet goed traceerbaar wie wanneer welke gegevens heeft opgevraagd en ingezien naar mijn idee...maar dat het waarschijnlijk niet goed tegen is te gaan doordat er geen waterdichte bezwaarprocedure is, dat vind ik onbegrijpelijk.

Forumbeheer, zouden jullie dit draadje kunnen verplaatsen naar de rubriek Algemeen alsjeblieft.

Het is niet alleen via de telefoon

De bedoeling is dat er straks via de pc in gegevens kan worden gekeken. Wel jammer dat een kinderopvangorganisatie ook de huur en zorgtoeslag gegevens kan inzien, daar hebben ze immers niks mee te maken, maar dit schijnt niet afgeschermd te kunnen worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.