Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
liora

liora

19-09-2009 om 16:58

Openingstijden kdv

Hoi allen,

NA toch alweer twee jaar het kdv achter me te hebben gelaten, ben ik weer terug in de creche-wereld. Mijn baby gaat gelukkig naar een hele fijne creche met lieve en zeer deskundige leidsters.
Er is echter wel iets wat me stoort. Ik word verplicht om 11 uur per dag af te nemen omdat de creche open is van 7.30-18.30 uur. Nu wil ik baby eens per week inderdaad pas tussen 18.15 en 17.30 ophalen, omdat ik dan met mijn oudste naar zijn atletiektraining kan zonder baby mee te nemen.
Dit heb ik deze week voor het eerst gedaan, en toen ik baby kwam halen zat de leidster al met haar jas aan op de bank. We stonden nog voor 18.30 uur allemaal buiten. Kijk, ik betaal tot 18.30, dan wil ik niet het gevoel hebben dat ze echt zo zitten te wachten om weg te gaan. Baby is nu drie maanden dus merkt niks, maar als hij anderhalf is merkt hij het wel. Ik vind: open tot half zeven is ook echt open tot dan, en niet het laatste kwartier gaan zitten wachten op de ouders.

Wat vinden jullie?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

19-09-2009 om 17:31

Betaling leidster

Ik vrees dat de leidster ook maar tot half zeven betaald krijgt.. en dus echt naar huis wil om die tijd. Maar ik had destijds dezelfde ervaring met een sluitingstijd om 18.00. Ouders werden toch minimaal een kwartier voor tijd verwacht zodat de leidsters om 18.00 de deur achter zich dicht konden trekken.

Minet

Minet

19-09-2009 om 18:57

Niet netjes

Een leidster wordt tot half 7 betaald, dan mag je verwachten dat ze haar jas pas aantrekt zodra het laatste kindje in de jas gehesen is en de ouder klaar is voor vertrek.
Het opruimen kan al klaar zijn als ze nog maar met 1 of 2 kindjes is, samen een boekje lezen of aan tafel puzzelen, bouwen in de bouwhoek, of een baby in de box spelend, daarmee hoeft ze nog maar heel weinig op te ruimen zodra het laatste kindje in door de ouder in de jas gehesen wordt.
Klaarzitten met de jas aan terwijl het nog geen half 7 is vind ik niet acceptabel.

Linda99

Linda99

19-09-2009 om 20:07

Tja

Ik zou gewoon nog even afwachten hoe het gaat de komende tijd. Een keer is niet echt een maatstaf voor de gang van zaken Misschien moest die leidster ergens op tijd zijn....

Heb er zelf nooit mee te maken omdat ik altijd ruim voor sluitingstijd dochter ophaal. Maar als ik dat wel zou doen dan verwacht ik toch echt tot einde openingstijd "service."

Dus....even afwachten en als het zo blijft: aankaarten bij locatiemanager?

Hmm

Ik heb zoon nog nooit later dan half 6 opgehaald (6 uur sluiting) maar hier wordt inderdaad aangeraden om voor 17.45 te komen als je nog een redelijke overhandiging wil hebben.

Volgens mij vanaf 5 uur ofzo zijn de leidsters al aan het opruimen zodat zij idd om 6 uur de deur achter zich dicht kunnen trekken. Vind ik ook iets minder maar ik begrijp het wel. Als het even kan zijn alle kinderen het laatste uurtje buiten, zodat binnen lekker doorgewerkt kan worden.

Ik zou me er denk ik niet aan storen als een leidster haar jas al aan zou hebben, wel als er via kind gemopperd wordt over mijn late verschijning.

Hier gelden er trouwens zware boetes bij het te laat ophalen, kan me niet precies herinneren wat maar twee pond per minuut ofzo. Het is ons gelukkig nog nooit gebeurd.

Nou minet...om half 7...

daar ben ik het niet helemaal mee eens, dat je als leidster moet wachten tot de ouder haar kind/tas etc heeft gepakt.
Ik weet van de kleintjes bij ons dat de leidster de spullen al in de tas doet en als het bijna half 7 is dan wordt het kindje vast startklaar gezet om mee te gaan, dus jas aan evt in de maxi-cosi etc.Er is dan ook geen overdracht meer, hoe hard dat ook klinkt. Als mensen uitgebreid willen weten hoe het gegaan is dan zullen ze eerder moeten komen.Het staat wel in het schriftje. Wij draaien het laatste half uur in 1 lokaal en dan heb je de kinderen ook vaak niet die dag gezien, alleen je "eigen" kinderen.
Bij mij, de BSO, doe ik om 2 voor half 7 overal de lichten uit behalve in de gang.
Als ik zou moeten wachten tot de ouders weg zijn dan sta ik er om kwart voor 7 nog, dat klinkt akelig maar zo is het wel. Er zijn een paar ouders die gewoon met elkaar blijven staan praten, de meesten echt niet hoor als ze laat zijn, maar sommigen dus echt wel.
Ik heb zelf mijn jas nog niet aan, hij ligt wel klaar, maar ik wil wel om half 7 afsluiten, dus zet ik vast de telefoon op de antwoordapparaat/ ga deuren afsluiten etc.
En als het half 7 is dan vraag ik mensen vriendelijk om te gaan als het nodig is. Ik krijg niet langer betaald als half 7 en we zijn dan gewoon dicht, net als een winkel sluit.
Als het een keer nodig is dan blijven we natuurlik tot de ouder er is, maar dat is echt zelden, meestal zijn het de ouders die er al om 18.15 zijn die lang blijven hangen.

Minet

Minet

20-09-2009 om 20:23

Lilian1

er is in mijn ogen nogal een verschil tussen wat liora schrijft en wat jij er van maakt. Liora staat voor half 7 al buiten met haar baby, de leidster zat dus eerder dan 2 voor half 7 ook al met haar jas aan, klaar om te vertrekken.
Je weet als leidster heel goed welke ouders altijd op het randje komen. Voor Liora geldt dat in dit geval niet. Voor hetzelfde geld stond Liora in een file, was de batterij van haar mobieltje leeg, en kwam ze pas om 19 uur aan bij het kdv. Dan zit baby met jas aan in de maxicosi als dit kindje bij jou in de groep had gezeten. Arm arm kindje.
Natuurlijk wil je om half 7 weg, daar hebben de meeste ouders ook alle begrip voor, en zullen dus optijd komen. Ook kun je ouders duidelijk maken dat een uitgebreide overdracht om 2 voor half 7 er niet echt meer inzit. Die staat dan in het overdrachtsschriftje.

En een kinderopvang vergelijken met een winkel vind ik niet kunnen. Ouders betalen tot half 7 voor zorg voor hun kindje. Ik kan me wel voorstellen dat je bij notoire laatkomers dit soort dingen doet. Jas aan, tas gevuld, etc. zodat je tegelijk met kind en ouders het pand kunt verlaten. En het licht uitdoen, behalve in de gang, om een paar minuten voor sluitingstijd vind ik wel heel erg klantonvriendelijk.
En ja, ik weet waar ik over praat Lilian, werk nl. al 25 jaar in deze sector.

liora

liora

20-09-2009 om 22:39

Lilian

Lilian,

Jouw verhaal zou helemaal kloppen als de creche bijvoorbeeld om kwart over zes dicht gaat. Maar ik vind: betalen tot half zeven betekent kind kunnen ophalen tot half zeven. Geen overdracht meer: prima.

Maar nog belangrijker: een kind moet nooit het gevoel hebben dat de leidster geen zin meer heeft en wacht op de ouders. Dat vind ik echt nietk unnen. Ik betaal voor dat laatste uur het volledige uurtarief, dus moet mijn kind ook opgevangen worden tot half zeven en niet al een half uur daarvoor voelen dat er wordt gewacht.

Ik zal inderdaad eens kijken hoe dit verder gaat, maar als dit elke week gebeurt, ga ik het zeker aankaarten bij de vestigingsmanager.

Liora

Jesse_1

Jesse_1

20-09-2009 om 23:07

Vergelijking

Mensen vergelijken het hier met een andere baan, maar ook in andere baan betekent tot 17.00 werken niet dat je om 17.00 buiten staat hoor! (Althans, blijkbaar dan niet in de banen die ik heb gehad - ik heb wel één zo'n collega, maar dat wordt niet erg gewaardeerd!).
En ook bij een winkel wordt niet iedereen om 18.00 uit de winkel gezet. Er worden geen nieuwe mensen binnengelaten, maar het betekent niet dat iedereen meteen naar buiten wordt gebonjourd en dat de winkelmedewerkers om 18.00 op de fiets zitten.
Ik vind het dus een kul-argument. Natuurlijk wordt de leidster maar tot 18.30 betaald, maar dat betekent niet dat je moet korten op aandacht. Vooral niet als het de eerste keer is dat betreffende ouder wat aan de late kant komt.
Ik kan me voorstellen dat je tegen ouders die elke keer pas na 18.30 buiten staan eens vraagt of ze iets eerder kunnen komen. Maar wellicht had de leidster toevallig deze keer zelf een afspraak en moest ze snel weg?
Jesse

Jippie

Jippie

21-09-2009 om 15:14

Prikklok

"Mensen vergelijken het hier met een andere baan, maar ook in andere baan betekent tot 17.00 werken niet dat je om 17.00 buiten staat hoor! (Althans, blijkbaar dan niet in de banen die ik heb gehad - ik heb wel één zo\'n collega, maar dat wordt niet erg gewaardeerd!)."

Ik heb een paar jaar geleden een tijd gedetacheerd gezeten bij een onderdeel van Rijkswaterstaat. Ik heb daar stomverbaasd zitten kijken hoe mensen een programmaatje hadden geinstalleerd dat om 16.45 uur een reminder op het scherm zat. Dan konden ze op tijd alles afsluiten en om 16.59 uur stonden ze in een rijtje bij de prikklok (jawel, een echte ouderwetse!) te wachten tot de klok 17.00 uur sloeg en hun 8 uur voor die dag er weer op zat.

Als ouder heb ik weinig te maken met de werktijden van een leidster. Dat is iets tussen haar en haar baas. Ik betaal om mijn kind op te laten vangen tot 18.30 en daar hoort niet bij dat mijn kind een kwartier in een verduisterd lokaal met jas en schoenen aan op mij zit te wachten.

Hoe het hier gaat

Bij ons zijn de openingstijden van 07.00 uur tot 19.00 uur. Ook wij halen wel eens laat op maar krijgen nooit het idee dat we te laat komen. Ook als ik daar eens een opmerking over maakte ('nou, ik ben wel net op tijd he', zo'n 10 minuten voor sluitingstijd), dan kreeg ik altijd een opmerking terug dat het absoluut geen probleem is.
Soms hebben ze de boel wel al schoongemaakt en spelen de laatste 2, 3 kinderen met de laatste leidster in de hal. Geen probleem. Maar nooit hebben de leidsters of de kinderen al de jas aan.

Vonda

Sascha2

Sascha2

22-09-2009 om 12:34

Waanzin

Ik vind het waanzin dat een leidster een kwartier voor tijd al met jas aan zit te 'wachten' op de ouders. Natuurlijk zal het zo zijn dat de meeste ouders hun kinderen eerder dan 18.15/18.30 ophalen, maar dat maakt nog niet dat de ouders, die later komen, minder service dienen te krijgen.
Ik deel de mening van Liora: het mag niet gebeuren dat kinderen voelen dat ze er te lang zitten. Je hebt een contract met een kdv, waarbij je tot 18.30 betaalt. En daar hoort dan bij dat er tot 18.30 gewoon de volledige service wordt verleend. Ik snap best dat de leidster tot 18.30 betaald worden en dan ook op dat tijdstip naar huis willen. Maar als ouder heb je daar niets mee te maken, je hebt een contract met de organisatie en niet een werktijdencontract met de betreffende leidster.
En inderdaad, het is geen ander soort baan dan de meeste banen, waar gewoon ongeveer het aantal uren wordt gewerkt. Mijn werkgever ziet me aankomen als ik, als mijn werktijd er tegen 17.00 opzit, gewoon vanaf 16.30 maar geen telefoon meer aanneem omdat er cliënten bij kunnen zitten die een heel verhaal ophouden, waardoor ik niet stipt om 17.00 naar huis kan.

Kiki

Kiki

22-09-2009 om 14:36

Ik vind het ook te absurd voor woorden

Inderdaad in de gaten houden en zonodig aankaarten. Met je jas aanzitten wachten tot de ouders komen, het arme jochie.

moeder van 2 leuke kinderen

moeder van 2 leuke kinderen

27-09-2009 om 17:33

Warm gevoel

Wat een warm gevoel straalt daar...

Arme kinderen, zo hoeft het toch niet??

Wat hier

al gezegd werd, een leidster wordt tot half 7 betaald. En tegen half 7 heb je het wel een beetje gehad met je werkdag als leidster lijkt me. Ik vond het voor mijn eigen kinderen altijd wel prettig om ze niet op het allerlaatste moment op te halen, niet vanwege de leidsters die klaar zaten om naar huis te gaan ( wat ik nl heel begrijpelijk vind) maar voor mijn kinderen zelf, het is op die manier een erg lange dag voor kinderen , dat kan je niet ontkennen. Aangezien de meeste kinderen dan ook al opgehaald zijn zit je kind dan ook als laatste te wachten op zijn/haar ouders, is ook niet echt leuk voor een kind. Mijn ervaring is dat de meeste ouders hun kinderen ophaalden zodra ze klaar waren met werken. Er was altijd maar 1 of 2 ouders die echt niet eerder konden komen vanwege hun werk en die kinderen zaten altijd alleen tot half 7. Bij jou gaat het om iets anders, je wil met je andere kind zonder broertje/zusje naar een training/hobby gaan , de kinderopvang is bedoeld voor werkende ouders ( is mijn mening) en als je niet werkt begrijp ik niet waarom je je kind als enige tot het allerlaatste tijdstip op de kinderopvang moet laten zitten en dit niet eens vanwege je werk. Ik heb zelf ook in de kinderopvang gewerkt en weet hoe zwaar zo/n lange dag is voor kinderen moet je werken , is dat heel begrijpelijk, maar zo, zou ik als ouder zijnde het toch echt anders aanpakken , voor mijn kind. Als leidster ging ik overigens nooit met mijn jas aan klaar zitten hoor dat vond en vind ik niet kunnen, ik zou wel al mijn spullen vast klaar leggen binnen handbereik om de deur uit te kunnen gaan zodra laatste kind opgehaald is. Leidsters hebben ook een leven namelijk en dat begint om half 7 weer dus dan heb je echt geen trek om nog om 1825uur te gaan overdragen met een ouder, want hoe doe je dat ?

Hanne.

Hanne.

02-10-2009 om 12:12

Zal het je nog erger vertellen (nesile)

Mijn kinderen gaan ook vaak naar de opvang als ik helemaal NIET werk!! Als kind 1 bv een studie dag heeft neem ik vrij en besteed ik die dag helemaal met kind 1, terwijl kind 2 lekker naar de opvang gaat. (omgekeerde gebeurt ook)

En ook doe ik met enige regelmaat een boodschap terwijl de kinderen nog op de opvang zitten. Gewoon omdat het makkelijker, sneller, en minder stresvol is om dat even alleen te doen, dan met 2 (moeie) kinderen.

Ik betaal voor de opvang, en het is mijn recht om daar gebruik van te maken zoals ik dat wil. Natuurlijk voor de uren die ik werk, maar af en toe ook voor een uurtje (of een hele dag!) dat ik niet werk. Een leidster heeft zich wat mij betreft VERRE te houden van de reden waarom ik mijn kinderen laat ophaal, danwel vroeg breng.

Een leidster die tot 18.30 betaald krijgt moet m.i. gewoon tot 18.30 werken, net zoals elke andere werknemer. Dat je om 18.25 geen zin meer hebt in de overdracht..misschien moet je dan maar zin maken. Je werkdag zit er dan nl nog niet op (maar je hebt natuurlijk alle recht om dat een hele korte overdracht te maken) Dat de wekker de volgende ochtend weer vroeg gaat, tja, dat geldt voor meer mensen die later werken. Of zou je het ook normaal vinden dat de cassiere in de supermarkt om 19.45 al met haar jas aan achter de kassa zit?

Ik ben blij dat de leidsters op mijn kdv het niet erg vinden dat ik mijn kind soms laat haal, of in iedergeval de professionaliteit hebben om dat niet te laten merken! Voor zover ik het kan zien wordt zo'n laatste stukje van de dag juist vaak gebruikt om een kind wat individuele aandacht te geven. Dat is nl het voordeel van er als laatste (of als eerste) zijn.

Sascha2

Sascha2

02-10-2009 om 13:16

Ach en hier

Ik neem zelfs, als ik aan mijn tax zit qua moeheid, juist een dag vrij op een dag dat de hele kinderschare op het kdv/bso zit! Momenteel heb ik zwangerschapsverlof en gaan de kinderen gewoon in hun normale ritme naar het kdv/bso. Ik zie werkelijk niet in, waarom iemand zijn of haar kind direct van de opvang moet halen als het werk erop zit. Vind het een ietwat vreemde redenering, zelfs. Ik heb een contract voor 10 uur per dag kdv. En ook al maak ik niet van die 10 uur per dag gebruik, ik moet ze toch betalen. Het maakt toch helemaal niet uit of ik die dag ook daadwerkelijk 10 uur werk?

liora

liora

02-10-2009 om 13:43

Hanne en sascha

Oh oh oh, Hanne, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, dus ik hoef nu ook niet meer te reageren.

Ik ga hier niet uitleggen waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Nesile, ik beslis zelf wat ik doe in de tijd dat mijn kind op de kinderopvang zit. En het is volstrekt niet relevant wat ik doe, het gaat erom dat het vreemd is om ouders te laten betalen tot half zeven, maar vervolgens uit te stralen dat je toch eigenlijk rond kwart over zes je kind al moet hebben gehaald.

Liora

Hanne e.a.

ik maak me echt geen seconde druk om hoe jij je leven invult hoor. Je boodschappen doen etc als kind nog op de opvang zit, prima toch. Ik denk alleen dat je een beetje aan de strekking van mijn verhaal voorbij gaat. Je reageert boos en voornamelijk gaat je verhaal over jezelf hoe je je aangevallen voelt en dat die leidster gewoon haar werk moet doen etc. Mij ging het om de kinderen zelf voornamelijk, en in mijn eigen leven kijk ik naar mijn kinderen, daarop baseer ik of het wenselijk is dat ze tot half 7 op de opvang zitten omdat ik om de een of andere reden iets anders wil doen ( behalve werken). Als je goed kijkt in de supermarkten zo tegen sluitingstijd overigens zie je dat kassieres idd al geld aan het tellen zijn, schoonmaken en ik zie vaak zelfs mensen met hun jas al aan! Schandalig
Kledingwinkels idem dito, kom je tegen sluitingstijd binnen wandelen, is men ook niet heel erg gelukkig...
Maar goed wat ik dus wilde zeggen is dat het om een samenhangend algemeen gevoel van rekening houden met gaat, en idd jij ziet dat heel anders, mensen zijn verschillend. En dat rekening houden met is voor mij persoonlijk breed, van de leidster tot je kind en de kassiere aan toe.

liora

liora

02-10-2009 om 15:59

Pelle

Hoi Pelle,

Ja natuurlijk! Er is maar 1 keer geweest sindsdien en dat was vorige week. Ik kwam vijf minuten voor sluitingstijd, de leidster (een andere) had haar jas niet aan en zat gezellig met mijn baby te 'kletsen'. Baby was zeer vrolijk en ik kreeg zelfs nog een overdracht, terwijl ik daar keurig niet om vroeg.

Ze liep gelijk met me mee naar buiten dat wel, maar dat vind ik niet erg.

En vandaag wordt het niet zo laat omdat een vriendje van school nu ook op atletiek gaat en ik met zijn ouders heb afgesproken dat ik beide jongens erheen breng, en zij brengen mijn zoon dan weer thuis. Dus kan ik vandaag rond half zes ophalen!

Liora

liora

liora

02-10-2009 om 16:00

Nesile

Nesile,

Als jij vindt dat een kinderdagverblijf niet tot half zeven open moet zijn omdat dat slecht is voor kinderen, moet je niet gaan werken op een kinderdagverblijf dat tot half zeven open is.

Liora

Liora

jammer dat je zo kort door de bocht reageert. En met je stelling suggereer je iets wat ik beweerd heb wat niet zo is nergens voor nodig toch? Punt in mijn verhaal gaat blijkbaar volkomen langs je heen , maar is ook lastig op een forum.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.