Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Berber.

Berber.

29-10-2008 om 12:29

Prematuren en kdv

Graag zou ik meer informatie willen over ex-premature babies (kindjes) en het KDV. Misschien weet iemand hier meer van uit professionele ervaring of eigen ervaring.

Ik hoor graag meer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janeway

Janeway

29-10-2008 om 14:25

Werk in kdv

Wel op een peutergroep maar we hebben regelmatig kinderen die prematuur waren, ze komen dan gewoon in een babygroep. Wat wil je precies weten? Ik kan evt wel dingen navragen bij collega's. Ook wel 2 lingen gehad die prematuur waren.

onze oudste zoon is geboren met 32 week 1845 gr..hij is inmiddels 6 jaar!vanaf dat hij 4 maanden is is hij naar de creche geweest,nooit geen problemen gehad was wel veel verkouden het eerste jaar maar ofdat daar van kwam..
zelf werk ik ook op een kdv.
het hangt er denk ik ook wel van af hoe prematuur je kindje is en hoe zijn gezondheid is.mijn zoon had goed gewicht en had eigenlijk niets er aan overgehouden...
Je leest ook wel verhalen van kindjes die meer problemen hebben na hun geboorte..

4dochters

4dochters

30-10-2008 om 10:18

Hoe is het nu met ze?

Hoi Berber,

Mijn ervaring: onze jongste 2 dochters (premature tweeling met 31w4d) zijn met 5 maanden naar het kdv gegaan. De één heeft nooit wat bijzonders gehad, de ander had meer last van luchtwegproblemen. Toch denk ik dat die luchtwegproblemen er ook waren geweest als ze thuis/bij gastouder/oma was geweest.

Wat ikzelf belangrijk vond was dat er nagenoeg geen leidsterwisselingen zijn op het kdv van mijn kinderen. Ze hadden namelijk al 6/10 weken in het ziekenhuis gelegen na hun geboorte met tientallen verzorgers. De eerste twee maanden thuis hebben we ze ook sterk bij ons gehouden (dus niet van schoot tot schoot).

Wat bij jou een punt is waar ik zelf nog erg over zou moeten nadenken is dat je in 'Gezondheid' schrijft dat het met één (?) nog niet heel goed gaat (sonde). Het kan zijn dat die zorg op een kinderdagverblijf niet gegeven kan worden.

Kijk naar je kinderen. Hoe oud zijn ze 'gecorrigeerd'? Zijn ze extra prikkelbaar? Hebben ze meer dan een beetje speciale zorg nodig? Hebben ze al veel luchtweginfecties gehad? Misschien kan de één wel, de ander niet? Is een gastouder misschien een betere optie? Ben je te bezorgd door hun geschiedenis of maak je je terecht zorgen?
Kijk naar je kids, en je kunt het echt wel zelf beoordelen of een kdv kan. Veel (oude) artsen vinden een kdv zowieso niks voor een baby.

Zeg alleen niet zomaar je baan op. Na een half jaar zorgen (letterlijk en figuurlijk) is het waarschijnlijk ook wel weer eens fijn om op een andere manier bezig te zijn. En ouderschapsverlof bestaat er ook nog.

4dochters

4dochters

30-10-2008 om 13:57

Gaan voor die baan

Berber,

Het is ook zo herkenbaar die twijfels
Zelf had ik de redenering: ze hebben 2 oudere zussen op school, dus de luchtweginfecties komen toch wel binnenwaaien.

Persoonlijk zeg ik: gaan voor die baan. Jij hebt er namelijk zin in en een moeder die lekker in haar vel zit is een betere moeder.

Dan blijft een praktisch puntje over: de opvang. Daarover moet je je hart volgen. Het zal sterk van het kdv afhangen of het voor jouw kids een optie is. Praten op het kdv dus!
En er zijn meer opties: een gastouder bijvoorbeeld. Of wil er misschien een oma oppassen? En zie dat dan als een oplossing voor een half jaartje (het is dan ook makkelijker om iemand te vinden). En bekijk je baby's apart. Misschien kan er één wel naar het kdv.

Groetjes van een mama van 4 dochters

PS jonste dochters zijn nu bijna 4 jaar en aan de eigenwijze snoeten is geen NICU meer af te lezen!

Nancy

Nancy

30-10-2008 om 19:30

Mijn extreem premature tweeling ging naar het kdv

Hallo Berber,

Mijn tweelingdochters werden 9 jaar geleden geboren na slechts 26 weken zwangerschap, dus 14 weken te vroeg
Ze gingen met 6 maanden (ongecorrigeerd) naar het kdv van mijn werkgever. Mijn éne dochter heeft wat last van luchtwegproblemen gehad maar is hier inmiddels overheen gegroeid, de ander niet. Ik denk ik dat die luchtwegproblemen er ook waren geweest als ze thuis was gebleven. Ze gingen 2 dagen naar het kdv

Wat ikzelf belangrijk vond was dat ik dicht bij hen in de buurt was. Mijn kantoor was naast het kdv. Ik wist dat ze dichtbij waren en kon hen bezoeken wanneer ik daar behoefte aan had. Zij hadden overigens niet in de gaten dat mama zo dichtbij was want ik nam altijd de andere deur zodat ze niet in de gaten hadden waar ik me de rest van de tijd bevond. Mijn dochters hebben ruim 14 weken in het ziekenhuis gelegen na hun geboorte. Onze kinderarts raadde me aan weer te gaan werken omdat ik mijn dochters verstikte in mijn bezorgdheid en ik wat meer afstand moest nemen, beter van hen en beter voor mij zo stelde hij. Bovendien had en heb ik nog steeds een leuke baan.

Mede omdat mijn dochters op het kdv hebben gezeten was de overgang naar de basisschool een peuleschil en waren ze al gewend aan leidster (juffen) en klasgenootjes en hebben dit zelf altijd als prettig ervaren.

Ik had best moeite hen weg te brengen maar nogmaals omdat ik zo dichtbij was was die stap minder groot, ik weet niet wat ik anders had gedaan. Kinderen moeten door kinderziektes en infecties heen. Mijn kinderen waren destijds veelvuldig verkouden en snotterig. Nu zijn bijna nooit meer ziek (is echt uitzonderlijk)

Mijn kinderarts vond dus wel dat een kdv goed was voor mijn kinderen destijds en dat terwijl ze dus echt een moeilijke start hebben gehad.

Ouderschapsverlof is mogelijk een goede optie maar ik zou zeggen probeer het gewoon. Mijn meiden (inmiddels bijna bijna tieners en wogen ooit minder dan een kilo) heeft het zeker geen schade berokkend, eerder voordeel voor hun verdere ontwikkeling opgeleverd.
Ik wens je veel sterkte met het nemen van een beslissing
Groetjes,
Nancy

Minet

Minet

01-11-2008 om 15:13

Mijn premature kinderen

Door omstandigheden raakte ik mijn baan kwijt aansluitend op mijn bevallingsverlof. Toen mijn kinderen 2,5 waren vond ik een nieuwe leuke parttime baan die echt niet eerder had moeten komen. Tot 2 jaar waren ze altijd, samen of een van beiden, ziek, ziek aan het worden of aan het herstellen. Ik had simpelweg niet kunnen werken omdat zieke kinderen niet naar een kdv kunnen. Daarbij denk ik niet dat een kdv zit te wachten op 2 kinderen met een reflux van de maag, die beiden minimaal 2 keer per dag flink moesten overgeven.

Toen ik weer ging werken vond ik een gastouder die alle tijd en aandacht voor hen had, ook als ze ziekjes waren. Bij echt stevige koorts kon ik mijn werktijden makkelijk schuiven, of verplaatste mijn partner zijn ouderschapsverlofdag.
Groetjes, Minet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.