Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Guinevere

Guinevere

30-05-2010 om 22:07

3d-bril en (geen) diepte zien

Een vraag in het kader van te moeilijke opmerkingen/vragen van mijn zoontje:
Kan iemand die geen diepte ziet wél een 3D-film in 3D zien met behulp van zo'n electronische 3D-bril? Mijn 7-jarige beweert stellig dat ik het daarmee wel zou moeten kunnen zien, en dat de film die ze bekeken ook niet voorzien was van die "dubbele randjes". Mijn antwoord was dat het probleem in de samenwerking tussen de ogen zit, en dat ik maar met één oog tegelijk kijk en dus geen diepte kan zien.
Graag hoor ik van jullie even wie er gelijk heeft. Zoonlief is zo stellig dat ik hem graag wil geloven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juanna

Juanna

30-05-2010 om 22:12

Je kunt de film wel zien

maar je ziet hem dan net als een gewone film. Zodra je de 3d bril af zet zie je wel van die rare randjes. Ik zie ook met 1 oog en ben naar Avatar 3d geweest dus ik kan het weten. De film zag er heel normaal uit, net als een gewone bioscoopfilm. Andere mensen zagen dat er dingen op ze af kwamen maar dat zag ik niet. Je ziet dus gewoon geen diepte, net als je altijd al gewend bent.

Uitkijken

Oh, hier moet ik echt even op reageren!Toevallig heb ik deze vraag bij de ortoptist gesteld waar we al jaren komen ivm met een erfelijke aangeboren oogafwijking van zoon, 7 jaar.Hij kijkt dus ook maar met 1 oog tegelijk, en ik vroeg het omdat hij dol is op films, en het leek me zo jammer voor hem dat hij dat allemaal mist.En ben ik even blij dat ik het eerst vroeg!Haar antwoord was namelijk dat je daar heel erg mee moet uitkijken omdat je er permanent dubbelzien mee kan oplopen.Ik weet de uitleg erachter niet meer, had iets te maken met in de war maken van je hersenen ofzo.Of dit ook voor volwassenen geldt, geen idee, maar ik raad je aan om in ieder geval bij je eigen oogarts advies te vragen .
Groetjes!

Tegelijk met juanna

Dat zei ze inderdaad ook nog, dat je ook niks kon zien.(geen 3d dus)Maar als je het wel ziet (kan blijkbaar verschillen per geval) kan het mis gaan .

Volgens mij wel

Dag,
Zelf zie ik door een lui oog ook nauwelijks diepte, maar met 3d films zie ik dus duidelijk wel diepte. Alice in Wonderland was de eerste film die ik in 3d heb gezien en een paar weken terug in het Aviodrome ook een 3d film over de geschiedenis van de luchtvaart. Geweldig!
Groet, Margot

Bastet

Bastet

31-05-2010 om 07:44

Lastig

Mijn zoon ziet geen diepte,dus loopt niet erg warm voor 3-d,hij vindt het lastig kijken!
Bastet

Hermiena

Hermiena

31-05-2010 om 10:12

Kleurenblind

Ik vroeg me iets soortgelijks af. Mijn zoon is kleurenblind en aangezien het vaak met rood en groen beeld is, vroeg ik mij af of hij het effect wel zou kunnen zien.

ayla

ayla

31-05-2010 om 10:57

Ik niet

Ik ben een tijdje teruf met dochter naar een #D film geweest en terwijl zij enorme lol had vroeg ik me af wanneer het 3D nou eens zou beginnen. Ik kan dus ook gene diepte zien, heb 1 lui oog wat dus gewoon niet meekijkt

Ik wel

Ik zie niet goed diepte vanwege het niet goed samenwerken van mijn ogen. Heb ik een 3D bril op, dan zie ik wel dieepte en dat is heel anders dan ik normaal zie.
Ik heb wel eens gevraagd aan iemand die wel diepte ziet of bij een 3D film de diepte anders is dan gewoon, omdat ik die diepte zo verbluffend vond maar volgens die persoon is dat niet zo. Dus ga ik er vanuit dat ik bij een 3D wel diepte zie.
Ik moet er alleen niet te lang naar kijken want kennelijk kost het mijn hersens veel moeite om dat te verwerken. Ik krijg namelijk al snel hoofdpijn en een moe en raar gevoel in mijn hoofd.Het duurt vrij lang voordat dat weg is.

Hermiena

Hermiena

01-06-2010 om 09:25

Lorwyn

Dank je wel. Dan gaan we het toch maar eens proberen!

Guinevere

Guinevere

01-06-2010 om 09:45

Bedankt

Bedankt, ik heb weer van alles bijgeleerd! Sommige mensen met een lui oog zien dus kennelijk nog wel wat diepte, dan zullen de ogen incidenteel nog wel tegelijk kunnen kijken neem ik aan. Mijn ogen zijn allebei lui , ik kijk beurtelings met links of met rechts. Van enige gelijktijdige samenwerking is dus geen sprake dus technisch gezien lijkt het me volstrekt onmogelijk dat wát voor een 3D-bril dan ook enig effect heeft bij mij. Jammer genoeg ook geen IMAX voor mij dus, klinkt wel heel indrukwekkend!
Hoe ziet 3D er eigenlijk uit? Ik heb zelf in het dagelijks leven helemaal niet het idee dat ik 2D zie, een stoel ziet er heus niet uit als een plat vlak. Bij zo'n film lijkt het dus net of de dingen uit het beeld steken zeg maar?

Maxime.M

Maxime.M

01-06-2010 om 13:18

Guinevere

een 3 D film kijken is inderdaad net of er dingen uit het beeld steken, dat ze op je afkomen. Bijvoorbeeld een tak ofzo, ik heb dan zelfs de neiging om te bukken. Je denkt dat het zo dichtbij je is dat je het kan pakken/aanraken. Grappige ervaring vind ik.

maxime

Helaas kan mijn zoon ook geen 3 D zien.

Lorwyn

Mijn tip: ga naar een bioscoop met een grote zaal en ga dan achteraan zitten, dan valt het 3D-effect reuze mee dan wel tegen (maar net hoe je het bekijkt...!). Wij zaten in een hele grote zaal en ik vond het 3D-effect dus lang niet zo levensecht als de Pandadroom (nog afgezien van het feit dat je daarbij nog water en schuddende bankjes hebt!).
Vonda

Guinevere

Guinevere

03-06-2010 om 14:07

En nog een rare vraag over luie ogen

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn als ik: 2 luie ogen waarmee je om de beurt kijkt, en die ook allebei geen + of - afwijking hebben. Hebben mijn ogen nou geen afwijking omdat ik ze maar de helft van de tijd gebruik? Slijten ze dan minder snel? Ben alweer 40 tenslotte en nog helemaal brilloos. Oh nee, ik heb een zonnebril.

Bijna (guinevere)

Hier een lui oog. niet-luie oog ziet al sinds jaar en dag niet zo niet zo goed ver weg, en dichtbij juist uitstekend bovengemiddeld goes (is dat -??) en dus kijkt luie oog ver weg, en andere oog dichtbij. Ik wissel dus keurig af. Sinds een jaartje of 2 merkte ik dat luie oog (die dus ver weg kijkt) wat slechter werd de leeftijd of zo) waardoor mij hersens de neiging kregen om toch continu te dubben welk oog te pakken voor 'ver weg'. Erg vervelend gevoel. Vooral als je bv in de auto van de tom tom weer naar de weg kijkt. Had ik het gevoel dat er soort vertaging inclusief accomodatiegedoe optrad voor mijn hersens zeker wisten waar het beeld vandaan moest komen.

Nu heb ik 1 lens voor mijn luie oog, dat nu dus veraf weer perfect ziet. En dus ook weer standaard voorkeursoog is voor de lange afstand. En mijn andere oog doet het dichtbij zo goed dat ik van zijn leven geen leesbril hoef. Best convenient eigenlijk. Alleen jammer van die diepte.

Overigens heeft dochter v 8 ook een lui oog (doch geen plus/min) Ze ziet volgens mij geen dieptye, maar was laatst bij 3D Alice in Wonderland totaal verbijsterd door dingen die 'recht op haar afkwamen'. Dat zag ze dus wel?? (ik niet. zet die bril alleen op om een beetje helder beeld te hebben)

Af en toe

Ik snap helemaal niet hoe het kan maar ik zag bij Avatar soms 3D terwijl mijn linker ook mega lui is. Bij de opticien kom ik met mijn luie ook niet verder dan de regel waar 2 letters op staan, en dat is al moeilijk. Niet omdat het beeld niet scherp is, maar omdat ik mijn oog niet gefocust krijg zeg maar. Ik probeer ook altijd te onderzoeken hoe mensen met diepte-zicht zien, maar het is zo ontzettend moeilijk uit te leggen en te begrijpen.

Bij Avatar zag ik dus de film in 2D maar heel af en toe in de rand van mijn gezichtsveld was het dan toch 3D. Het vervelende was dat het alleen maar gebeurde als ik geconcentreerd naar het midden van het scherm keek, en als ik dan iets in 3D zag en ik wilde er op focussen was het meteen weg.. zeer frustrerend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.