Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vicky

Vicky

17-01-2021 om 18:45

Skik

'Niet. Want bejaardenhuisbewoners die geen corona hebben mogen gewoon bezoek ontvangen, met dezelfde beperkingen als iedereen. '

En juist dat bezoek wordt hier op het forum ter discussie gesteld. Of heb je die (hypocriete) bijdragen gemist? Wat denk jij dat ' blijf zoveel mogelijk THUIS' betekent? Ga lekker bij oma op bezoek? Als hier iedereen commentaar heeft op het feit dat jongeren bij elkaar langs gaan, zou dat dan niet gelden voor bezoek aan bejaarden?

Oh nee, dat geldt natuurlijk voor iedereen behalve jou.

Bewoners

Vrij gevaarlijk om nu een 'bewoner' ergens te zijn. Om de haverklap gaat er ergens een afdeling of een heel huis in lockdown en mag er hooguit 1x per week 1 iemand naar binnen. Want die groepen zijn zeer besmettelijk.

Alleen als je als oudere zelfstandig woont of in een aanleunwoning, is al precair, dan mag je het zelf bepalen. Anders ben je toch afhankelijk van het beleid van het huis.

Omdat wat jij doet direct gevolgen heeft voor je medebewoners.

Mijntje

Mijntje

17-01-2021 om 19:00

ramp

Weet niet of het al gezegd is, maar dat alleen de ouderen en kwetsbaren afstand moeten gaan houden kan dus niet, die komen elke dag in contact met een (jongere) thuiszorgmedewerker, mantelzorger of verpleegkundige.
Ik vind het allemaal een ramp en voorzie dat we gewoon met z'n allen bijna allemaal een keer besmet gaan worden, als dat vaccineren niet snel gaat, nu met al die nog meer besmettelijke varianten.

Jesse_1

Jesse_1

17-01-2021 om 19:23

Skik #86

"Moet zij weer naar binnen en haar familie voorlopig niet meer ontmoeten zodat pubers, die vanaf maandag afstand moeten gaan houden maar de afgelopen maanden veel meer mochten dan volwassenen hun gang kunnen blijven gaan?"

Misschien bedoel je het ook zo hoor, maar pubers hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden - uitsluitend in de school.

Bezoek

Ik ga juist zeer regelmatig bij mensen op bezoek of met mensen wandelen. Er zijn echt veel mensen die het nu heel moeilijk hebben, weinig sociale contacten hebben of juist het thuis heel lastig hebben. Ik probeer dus echt regelmatig met mensen af te spreken, op een zo veilig mogelijke manier om het zo wat verdraagzaam te houden voor een ieder. Nu is dat contact juist nog belangrijker omdat veel structuren zijn weggevallen. Dat mag allemaal ook gewoon volgens de regels. Ook bij een avondklok blijf ik dat doen maar dan wat meer overdag of in het weekend.

Misschien zal het wel wat van contacten schelen over het geheel genomen maar genoeg om echt een effect te hebben? Het is een zeer drastische maatregel dus dan moet je ook wel zeker weten dat het echt een effect heeft op de (nog steeds dalende) besmettingscijfers.

En dat Jesse

Dat is dus echt niet goed. En daarom zijn scholen nu bezig om WEL die afstand tussen pubers, ook op school, mogelijk te maken.

https://nos.nl/artikel/2364074-anderhalvemetermaatregel-terug-op-middelbare-scholen.html

Men heeft dat gewoon onderschat, een fout gemaakt, niet op tijd gecorrigeerd terwijl dat al voor de schoolvakantie, en zeker na de schoolvakantie bekend bleek.

Ook kinderen dienen afstand te houden want het virus vind een kluwen kinderen gewoon aantrekkelijk en daarmee zijn kinderen en jongeren een brandhaard van besmettingen voor de samenleving.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zorgen-over-besmettelijkheid-van-kinderen-nieuwe-coronavariant-in-belgie-worden-kinderen-al-langer-als-besmettelijk-gezien/

Tango

Tango

17-01-2021 om 20:06

Buiten

''Ben ook wel benieuwd hoeveel mensen zijn er buiten besmet? Is daar onderzoek van? Durven we te stellen dat dat nihil is?''

Ja, daar ben ik dus ook benieuwd naar, hoeveel mensen besmet raken van buiten wandelen en daar elkaar tegenkomen, want zelfs dat wordt nog steeds zorgelijk gevonden. Terwijl ik me afvraag of dit nu echt zo zorgelijk is. Behalve dan dat het misschien schadelijk is voor de natuur dat we met zo grote getalen daar rondlopen. Het zou toch wel fijn zijn als we buiten iets meer mogen. Afgelopen week had ik gewandeld en hebben mijn vriendin en ik aan het eind van de wandeling even staan praten met de buren van vriendin. Dat mag dus eigenlijk helemaal niet bedacht ik achteraf. Vandaag zagen we twee gezinnen die elkaar tegen kwamen en keurig met anderhalve meter tussen de gezinnen met elkaar stonden te praten. Het zag er bijna bijzonder uit, zo'n 'grote' groep. Je bent er gewoon niet meer aan gewend.

''Misschien bedoel je het ook zo hoor, maar pubers hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden - uitsluitend in de school.''

Ik snap het inmiddels eigenlijk niet meer. Moeten pubers nu wel of geen afstand houden? Ik dacht dus wel, alleen op school hoefde het lange tijd niet. Of ze het doen is een tweede natuurlijk. Vorige week had mijn zoon een korte bijeenkomst van zijn voetbalteam in de kantine omdat er een nieuwe trainer kwam. Het grootste deel van het team zat opgepropt aan 1 tafeltje. Zoon en nog wat andere jongens zaten wat meer apart.

En verder vind ik ouderen isoleren net zo slecht als jongeren. Verzorgingshuizen en verpleeghuizen die hun bewoners verbieden om naar buiten te gaan, zoals bij die man die van die flat sprong, vind ik verschrikkelijk. Dat moet ook absoluut niet gebeuren.

Hangkous

Hangkous

17-01-2021 om 20:06

Dat lost toch niks op?

===Misschien bedoel je het ook zo hoor, maar pubers hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden - uitsluitend in de school.===

In de school 1,5 meter afstand en buiten kunnen ze oom elkaars nek hangen? Thuis dan gewoon samen selfies maken zonder afstand dan helpt dat toch niet om besmettingen tegen te gaan?

Ik draag die van mij op om ook buiten en bij anderen thuis afstand te houden. Bezoekende pubers hier zwart ik ook op afstand als ze iets komen drinken in de woonkamer.

Fabie

Fabie

17-01-2021 om 20:19

Op dit moment

hoeven pubers onderling geen afstand te houden.

skik

"Maar van sommigen mag ze in haar bejaardenhuis maandenlang in isolatie zodat jongeren wee alles kunnen doen en ze toch al hoogbejaard is."
ik vind dat wel een hele kort door de bocht samenvatting. Ik maak me zorgen over de mentale toestand van sommige jongeren - en ik ken het trieste verhaal van een jongvolwassene die er niet uit is gekomen, toen haar werk en sociale contacten wegvielen.
Ik maak me ook zorgen omdat het beleid zich alleen maar richt op kwetsbare ouderen en een poging tot debat daarover gelijk wordt afgeserveerd met argument dat je niks om ouderen geeft.
En ja ik heb een kind die het wel redt, maar ik heb ook een kind voor wie het zwaar valt.

jongeren

https://www.eenzamejongeren.com/ouders/

Er staat van alles op het net over het begeleiden van jongeren. Het is echt niet leuk, toch is het belangrijk om ook jongeren mee te nemen in de maatregelen tegen de pandemie. Jongeren willen ook meetellen en niet ontzien worden, waarom zou je?

Je hoeft het ze niet in te wrijven en je mag best heel vergevingsgezind zijn, maar je houdt het gesprek gaande over de maatregelen en wat je nog kunt bedenken wat wel kan en wat minder geschikt is en wat de overheid nu weer voorgesteld heeft wat belangrijk is en waarom.

https://vng.nl/praktijkvoorbeelden/coronaproof-activiteitenkalender-voor-jongeren

Er is zoveel mogelijk. Er zijn tieners die hun broers en zusters helpen met huiswerk of boodschappen doen voor de buren of vrijwilliger zijn bij de bieb om boeken rond te brengen. Stuur ze op mondkapjesjacht. Laat ze zelf op internet zoeken naar filmpjes hoe je besmetting kunt voorkomen.

jongeren

Ik ken een jongere wiens vader niet gelooft in de pandemie. Toch heeft hij zijn vader gemaand om op bezoek bij een bekende oudere met hartproblemen een mondkapje te dragen. En dat gebeurde.

Het is voor jongeren ook goed om een verantwoordelijke rol te kunnen nemen.

V@@s

V@@s

17-01-2021 om 20:41

dit is zoals het nu is

Artikel 2.1. Leerlingen en 18-’ers

2

1 De veiligeafstandsnorm geldt niet tussen:

a. personen tot en met twaalf jaar en andere personen;

b. personen tot en met zeventien jaar onderling;

c. leerlingen onderling die zich bevinden op een locatie van een instelling voor voortgezet onderwijs.

2 Het eerste lid, aanhef en onder b, geldt niet voor personen tot en met zeventien jaar die zich bevinden in een instelling voor beroepsonderwijs of een instelling voor hoger onderwijs of een andere ruimte die door een van deze instellingen voor onderwijsactiviteiten wordt gebruikt.

Ik neem aan dat dit bij de volgende aanpassing van de regeling meegenomen wordt, en de veiligeaftandsnorm ook gaat gelden voor 12plussers.

Fabie

Fabie, op school moeten middelbare scholieren wel 1,5 meter afstand van elkaar houden.

V@@s

V@@s

17-01-2021 om 20:45

overigens

https://wetten.overheid.nl/BWBR0044416/2021-01-15#Hoofdstuk3

Wat het blijkbaar teveel moeite om de groepsgrootte van maximaal 2 ook in de regeling op te nemen. Als ik dit goed lees mogen we buiten nog steeds met vier mensen zijn.

Ik voel me een beetje voor de gek gehouden door de regering.

Piep

Piep

17-01-2021 om 20:50

Verantwoordelijk

Het gaat er niet om dat jongeren geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Dat moeten ze een dat doen ze ook. Dit gaat niet over mondkapjes of over afstand houden van opa en oma. Ook niet over feesten. Daar hoeft van mij helemaal geen discussie over te zijn. Het gaat erom dat we het heel normaal schijnen te vinden dat we hen het grondrecht op goed onderwijs afnemen. Ik vind het raar dat wij als maatschappij dat recht zo massaal met voeten treden.

12-

En waarom niet voor 12-? Dat ze mogelijk(?niet duidelijk) minder besmettelijk zijn wil niet zeggen dat ze niet besmettelijk zijn. Ze zullen het vast niet perfect kunnen maar elk gemist contact is meegenomen.

Dat vond ik mooi om te zien in filmpjes over China. Een jongetje dat op school opgewacht wordt en begeleidt bij het afdoen van zijn mondkapje en het handen wassen en temperatuur opnemen voor hij toegelaten wordt in de school.

En jongetje met propellers op zijn hoofd in de lengte waarin hij afstand moet houden van andere kinderen.

De jongsten horen er ook bij en horen ook afstand te houden. Ze mogen ook meedoen. En bijdragen aan het overwinnen van de pandemie. Ze zijn geen zielige slachtoffers.

Fabie

Fabie

17-01-2021 om 20:58

@Minna

Volgens de regelgeving (nog) niet, zie #104.

Fabie

Fabie

17-01-2021 om 21:03

@V@@s

Artikel 3.1
1Plaatsen waar het niet is toegestaan zich in groepsverband op te houden met meer dan vier personen, zijn:
a.een openbare plaats;
b.een erf behorende bij een publieke plaats;
c.een erf behorende bij een besloten plaats, niet zijnde een woning.
3In afwijking van het eerste lid wordt van 15 december 2020 tot en met 19 januari 2021 in het eerste lid in plaats van ‘vier personen’ gelezen ‘twee personen’.

V@@s

V@@s

17-01-2021 om 21:06

dank je wel

Dat had ik over het hoofd gezien. Maar dat is dus niet verlengd? (of dat zijn ze vergeten?).

Kiezen PIep

Uiteindelijk blijkt het kiezen te zijn, je onderwijs of je leven.

En het heeft zeker met je perspectief te maken. Ik ben uiteraard geen adept van de 'school moet' kortzichtigen met een paar kinderen die daar ernstig onder geleden hebben. Je kunt ook thuis en in je eigen omgeving, zelfs in je eigen bed, leren.

Cognitief. En sociaal kan ook zelfs nog, door te gamen en met vrienden af te spreken om te zoomen.

Die terreur staat mij zelfs tegen. Zoals die directrice van de OSB ik hoor het haar nog zeggen: nee hoor, iedereen komt gewoon weer terug naar school.

PIep, ik denk dat je geindoctrineerd bent door dat soort volk!

Zoon vertelde mij gisteren nog een gruwelijk verhaal.
Omdat zoon het laatste halfjaar van de basisschool erg onder stress stond vanwege de vele leuke projecten en het gebrek aan voorspelbaarheid en structuur ging hij overgeven. Halve kopjes maaginhoud en je zag de angst glimmen in zijn ogen. Maar hij had het ook naar zijn zin. Heel dubbel.

Dus hield ik hem af en toe een dagje thuis, zo'n 9 keer in dat voorjaar.
Wat blijkt. Zoon vertelde gisteren dat hij op school een preek kreeg van de directeur geflankeerd door zijn vader dat hij wel naar school diende te komen en dat daar ter plekke moest beloven.

Als zoon een therapeut gevonden heeft gaan we daar ook samen een paar gesprekken doen, want we raakten beiden gisteravond ontregeld en walgend. Het wordt steeds duidelijker wat een terreur dat is geweest voor een kind. En zoon is niet de enige.

En maar blijven roepen: school moet. Ze leren er zo goed, en anders gaat het niet goed met de sociale ontwikkeling. Allemaal bullshit.

In een pandemie heb je je nou eenmaal aan te passen. Die kun je niet wegredeneren.

Geindoctrineerd Piep!

Kinderen

Ik vind het ook heel zorgelijk dat de scholen nu zo lang dichtblijven en dat het zeker voor middelbare scholieren nog wel even gaat duren voor ze weer opengaan. Dat gebrek aan perspectief is heel lastig.

Mijn kinderen mogen wel gewoon afspreken met hun vrienden. Dat hebben ze echt nodig. Ze houden geen afstand van elkaar. Dan doen de meeste kinderen niet. Ik zie regelmatig tieners op straat lopen en die houden echt geen 1,5 meter afstand. Jongere kinderen hoeven geen afstand te houden en kunnen gewoon fijn samen spelen. Hierdoor is het wel iets makkelijker voor ze.

Ga je lekker Vicky?

"Wat denk jij dat ' blijf zoveel mogelijk THUIS' betekent? Ga lekker bij oma op bezoek? Als hier iedereen commentaar heeft op het feit dat jongeren bij elkaar langs gaan, zou dat dan niet gelden voor bezoek aan bejaarden?"

Iedereen mag per dag maximaal twee bezoekers ontvangen. Zowel jongeren als bejaarden. Er wordt hier ook wel bepleit dat bejaarden geisoleerd beschermd moeten worden zodat jongeren zonder beperkingen met elkaar kunnen omgaan. Ik vind dat we allemaal wat moeten inleveren want ik vind het welzijn van bejaarden net zo belangrijk als die van jongeren.

skik

Guera

Guera

17-01-2021 om 21:25

Mmm

Het gaatcerom of de maatregelen in proportie zijn en enig doel dienen. Dat begint echt te rammelen nu. Avondklok tot 4 u snachts watvoor zin heeft dat? Een gemiddelde jongvolwassene komt dan pas thuis.
Wat en wie moryen er precies geweerd worden met deze avondklok. ?
Ik denk inderdaad dat er elke dag 1000en mensen elkaar besmetten tussen 20 en 4 u. Wat een gelul. Nog steeds geen boetes voor bedrijven die hun personeel opdragen te komen. Grenzen niet dicht. Lekker naar Aruba vliegen. Het gaat om logica om draagvlak en begrip te krijgen. Ik kan hier geen begrip voor opbrengen. Ik hou me wel aan de maatregelen ondanks mijn onbegrip. Ik doe ook de dingen die mogen. Zoals met 1 vriendin wandelen en bij schoonvader op bezoek. Ik begrijp uit enkele reacties hier dat dat eigenlijk OOK NIET de bedoeling is.....
Ik ken inmiddels meer mensen met een depressie en andere gezondheidsklachten waar men niet mee naar een arts gaat dan ernstige corona gevallen. Dus dat zal mijn perspectief dan wel kleuren.

Emmawee

Emmawee

17-01-2021 om 22:38

Talkshowtafels

Zitten daar nu bij Op1 niet gewoon veel teveel mensen bij elkaar te praten over hoe mensen zich niet aan de maatregelen houden?
Of krijgen die lui een sneltest van tevoren?

Even een zijspoor...

Jesse_1

Jesse_1

17-01-2021 om 22:54

Huh AnneJ #97

Dat zeg ik toch; op scholen moeten ze wel 1,5 meter afstand houden.

Jesse_1

Jesse_1

17-01-2021 om 23:00

Verspreiding op school

Op school moeten ze waar mogelijk afstand houden, maar blijkbaar is dit alleen nog in de maatregelen opgenomen, maar niet in de tijdelijke wet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/voortgezet-onderwijs

"In de school 1,5 meter afstand en buiten kunnen ze oom elkaars nek hangen? Thuis dan gewoon samen selfies maken zonder afstand dan helpt dat toch niet om besmettingen tegen te gaan?"

Op school ben je met veel mensen bij elkaar, dus één iemand kan gelijk een heleboel anderen besmetten. Buiten school ben je met max 3 personen, dus dan is verspreiding een stuk minder. (Er van uitgaande dat jongeren zich buiten school aan de regels houden).

1,5 meter

#95

"Misschien bedoel je het ook zo hoor, maar pubers hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden - uitsluitend in de school."

Je hebt gelijk hoor Jesse. Dat had ik andersom gelezen. Maar nu weer uitsluitend in de school. Dat is toch ook niet goed?

Net als alle andere mensen moeten ook pubers 1,5 meter afstand houden, ook op straat, ook met sporten, in de winkel, of geeft niet wat.

Piep

Piep

17-01-2021 om 23:09

menselijke maat

Ik sta er zo in als Kyana en Guera. Er zijn echt nog meer dingen belangrijk dan besmettingscijfers en sterftecijfers. Ik vind het heel belangrijk om om te kijken naar mijn familie en vrienden, zeker degenen die een zware periode doormaken. Dat wil niet zeggen dat ik ze continu loop te knuffelen, maar als iemand in tranen uitbarst dan geef ik een knuffel, geen elleboog. Laatst was een vriendje hier gewond, dan help ik hem en dat kan niet op 1,5 meter. Er was een heel clubje omheen enorm geschrokken, ja die haal ik dan even naar binnen om even bij te komen met een glas drinken.

Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen niet sociaal geïsoleerd raken. En nee, gamen voldoet op een bepaalde leeftijd echt niet meer als sociaal contact. Sowieso niet, wat mij betreft. De hele dag voor een scherm is enorm ongezond voor de ogen, de spieren en de botten als je in de groei bent. Ik zorg ervoor dat mijn kinderen niet geplet worden onder alle maatregelen. Dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen zoals het hoort op hun leeftijd. En ik knuffel ook gewoon met mijn 18- jarige als hij thuiskomt van zijn studentenhuis.

Anne J, ik heb echt een beetje lol gehad om je opmerking dat ik geïndoctrineerd ben omdat ik onderwijs een fundamentele recht vind Zeker uit jouw mond is dat best wel grappig.

Pooh Bear

Pooh Bear

17-01-2021 om 23:12

Talkshows

Ja er zitten vaak veel mensen aan die tafels zowel bij op1 als bij Jinek/Beau er is al vaker commentaar op gekomen.
Geen idee of ze getest zijn is maar schijnbaar mag het bij tv uitzendingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.