Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
boekenlegger

boekenlegger

20-01-2021 om 08:59

Hangkous (ot)

Hangkous, baadt komt van baden. Het is 'baat het niet (van baten) dan schaadt het niet'

Het was geloof ik op dit forum dat iemand ooit uiteenzette dat je eigenlijk moet zeggen "baat het niet, het schaadt ook niet", en die persoon had natuurlijk wel gelijk, maar dat zegt/schrijft dan weer bijna niemand.

Groeten,

Temet

en weer on topic

Ik wil nog wel aannemen dat er ondanks de dalende besmettingscijfers reden is voor aanvullende maatregelen. De avondklok vind ik echter een rare ingreep. Activiteiten worden naar voren geschoven en/of bezoekers blijven slapen, in de supermarkten wordt het bezoek over minder uren verdeeld, dus al met al is het ernstig de vraag of dit nou serieuze verbetering brengt. En als je zo'n ingrijpende maatregel wil nemen lijkt me toch dat je in elk geval zeer aannemelijk moet kunnen maken dat je er echt een serieus effect van kan verwachten (ik ben een groot tegenstander van de "nou ja we moeten toch *iets* doen" stroming bij vervelende maatregelen).

Ik snap de drang naar een avondklok wel. Wat werkelijk zou helpen is het afknijpen van bezoek (zoals iemand een tijd geleden opmerkte), maar dat is zo rottig te handhaven. Of het afdwingen van meer thuiswerk, maar dat is ook zo moeilijk, zo niet onmogelijk. Dus dan is die avondklok wel lekker Ferm Beleid.

Maar er is nog niet eens serieus geprobeerd om bezoek af te knijpen, noch is men met werkgevers om tafel gaan zitten om te praten over maatregelen om thuiswerken meer mogelijk te maken (wat is het verschil met de periode maart-mei, toen het veel rustiger was op de weg en op kantoren? ). Ik vind dat ze daar eerst eens serieus op zouden moeten inzetten voordat naar deze ingrijpende maar ook in hoge mate symbolische maatregel gegrepen wordt.

Groeten,

Temet

Vicky

Vicky

20-01-2021 om 10:17

Temet

Bovendien, de mensen die zich nu niet aan de regels van bezoek binnen en groepjes buiten houden, houden zich straks ook niet aan de avondklok. En als de politie, die nu de overtreders amper beboet (5 boetes op een feestje van 50 mensen, en dan nog alleen vanwege agressie), straks ook niet beboet, helpt het niets.

Maatregelen

MIsschien helpt het wel als de politie meer late diensten gaat draaien en meer toeziet op het handhaven van het verbod op groepsbijeenkomsten. Wat ze nu ook al doen. De meeste besmettingen zaten, als dat nog steeds klopt, in de leeftijd van 20-24.

Ik begrijp ook dat de avondklok zou kunnen helpen om de ernst van de situatie te benadrukken.

Maar ik vind het ook een heel lastig besluit. Want veel mensen gebruiken de avond nu ook juist voor iets meer 'lucht'. Een ommetje, boodschappen doen op een rustig tijdstip, een bezoekje aan een enkeling.

Maar goed, die enkeling kun je ook skippen als de overheid dat stelt.
En inderdaad, elke avond bij 2 anderen kun je ook adviseren niet te doen. Blijf bij een paar dezelfde mensen IRL, de rest op grote afstand of digitaal.

Handhaven lijkt me wel een probleem. Sommigen verzetten zich met veel geweld, zoals onlangs in de winkel waar men geen mondkapjes droeg.

Er zijn toch een aantal mensen opgefokt door die museumpleinstokers.

Moxy

Moxy

20-01-2021 om 11:01

Gemeenteraad

Ik zat gisteren naar een online raadsvergadering in mijn gemeente te kijken. Zeiden die raadsleden dat ze over twee weken per se weer fysiek willen gaan vergaderen. Online vergaderen vinden ze veel te moeilijk. Volgens hun mogen ze dat, want essentieel beroep. Laten ze daar de regels dan maar voor aanscherpen. Anders kruipen die lui over twee weken met z’n dertigen in een hok terwijl wij opgesloten zitten in huis. Lekker voorbeeld.

boekenlegger

boekenlegger

20-01-2021 om 11:05

idioot

Ik vergader al bijna een jaar vanuit huis. Ook lastige vergaderingen met onderhandelingen tussen partijen met tegengestelde belangen. Dat was de eerste maanden wat onwennig, maar loopt nu gesmeerd. Waar een wil is is een weg.

Juist als overheid moet je het goede voorbeeld geven. Hoe kun je je burgers nu vragen thuis te werken als je zelf lekker wel voor overleg naar kantoor gaat?

Leafree

Leafree

20-01-2021 om 11:12

Moxy, serieus?

dat vraagt om een pittige ingezonden brief in het lokale sufferdje. En dan gericht aan de burgemeester persoonlijk. Die zou er voor moeten gaan liggen, voor je het weet is 'zijn' gemeente de broeihaard van Nederland. Staat niet zo leuk op zijn/haar CV, dus wie weet...
Zijn ze nou helemaal van de pot gepl@@@@?

Vicky

Vicky

20-01-2021 om 11:15

AnneJ

'De meeste besmettingen zaten, als dat nog steeds klopt, in de leeftijd van 20-24.'

Niet echt. 18 % in de leeftijd 20 -29 jaar, maar ook 17 % in de leeftijd 50 - 59 jaar en 15 % in de leeftijd 40 -49 jaar. Dus die verschillen zijn minimaal.

https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/#Corona_man_vrouw_leeftijd

HaHangkous

HaHangkous

20-01-2021 om 11:25

Het zijn net mensen die politici

====Juist als overheid moet je het goede voorbeeld geven. Hoe kun je je burgers nu vragen thuis te werken als je zelf lekker wel voor overleg naar kantoor gaat?===

Ach het begon met Rutte die na de eerste persconferentie waar handen schudden verboden werd toch van Dissel en hand gaf. Toen Grapperhaus die zijn schoonmoeder knuffelde en politici die ondanks het dringende advies toch geen mondkapje droegen. Dat blijft nog wel even zo.
Iedereen vindt van zichzelf daar hij recht heeft op een uitzondering, want........
Dat is al 11 maanden aan de gang geloof niet dat dat na invoering van de avondklok anders wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2021 om 12:17

Gemeenteraad

Nou, hier zit de politiek toch echt te zoomen, Teamsen, of via andere app te vergaderen. Voor sommigen is dat een hele toer. De krasse ouderen doen het vaak verrassend goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2021 om 12:20

Ach, ze houden zich er toch niet aan

Wat ik zo vreemd vind, is dat daar vaak de schouders bij opgehaald worden. Ik word er chagrijnig van.

Vicky

Vicky

20-01-2021 om 12:25

Kaaskopje

'Wat ik zo vreemd vind, is dat daar vaak de schouders bij opgehaald worden.'

Door wie? Welke actie verwacht je dan, en van wie?

ernst van de situatie benadrukken

AnneJ schrijft "Ik begrijp ook dat de avondklok zou kunnen helpen om de ernst van de situatie te benadrukken."

Ja, dat argument komt ook regelmatig langs. Als ik nou ergens narrig van word is het wel zo'n soort rechtvaardiging voor belastende maatregelen. Nee, het helpt niet direct bij de verwezenlijking van het nagestreefde doel, maar het is goed voor De Bewustwording. Dat is meestal het argument dat van stal wordt gehaald nadat is uiteengezet waarom een maatregel niet wezenlijk bijdraagt aan het te behalen doel. Dan verschuift men de doelpalen en begint over bewustwording te zaniken.

Afschieten, dat soort onzin. Bekijk gewoon: welke maatregel levert draagt daadwerkelijk rechtstreeks het meeste bij tegen relatief de minste overlast.

Als men de ernst van de situatie wil benadrukken heb je daar voorlichtingscampagnes voor. Of als je dan toch zo nodig iets op een indirecte manier wil doen: je laat de overheid wetgeving invoeren om werkgevers te dwingen tot meer actie mbt thuiswerken. Deze regering die de pijlen op werkgevers richt in plaats van over eigen verantwoordelijkheid te miepen, dat zou pas werkelijk de ernst van de situatie laten doordringen

Groeten,

Temet

Verschil

' wat is het verschil met de periode maart-mei, toen het veel rustiger was op de weg en op kantoren?'
Ik denk dat er wel degelijk verschil is. In maart was het simpelweg paniek: wat komt er op ons af. De lockdown toen kwam plotseling en mensen begonnen er onvoorbereid aan.
Nu is de paniek iets minder. Er zijn veel mensen die wel corona hebben gehad, maar niet overleden zijn en ook geen ernstige nasleep hebben gehad (de mensen die dat wel ervaren of vrezen roepen dan ook terecht op voor een harde lockdown). De nadelen van de lockdown zijn nu beter bekend. De risico's worden anders gewogen.
Bovendien is het tijdsperspectief anders. Eerlijk, bij die eerste lockdown dacht ik nog: een paar weken en dan hebben we het gehad. Nu kun je voorspellen dat het nog lang zal duren. Een lockdown levert een ontlasting op voor de gezondheidszorg, geen overvolle IC's, maar het haalt het virus niet uit de lucht. Vaccinaties wellicht wel, maar dat gaat langzaam. Bovendien: in de 'arme' landen zijn de problemen met vaccinaties nog groot. Zo is Janssen wel bezig met proefonderzoek op mensen in Zuid-Afrika (NB!), maar op de vraag of Zuid-Afrika dan ook de beschikking krijgt over het vaccin was het antwoord 'mogelijk'. Wil je het virus echt weg krijgen, dan zullen we of allemaal moeten blijven zitten waar we zitten, ook in vakanties etc., of moeten zorgen dat de vaccins echt wereldwijd beschikbaar komen.
Met andere woorden: het duurt nog heel lang, voordat we van het virus af zijn. en dan ga je maatregelen anders wegen: een paar weken kan, een jaar is al verschrikkelijk lang, nog langer is bijna onhoudbaar. Op individueel niveau is het wellicht nog mogelijk om je aan te passen, maar voor verschillende sectoren in de economie is het niet vol te houden.

Tsjor

Angela67

Angela67

20-01-2021 om 14:15

tsjor, reactie

je schrijft
"Er zijn veel mensen die wel corona hebben gehad, maar niet overleden zijn en ook geen ernstige nasleep hebben gehad (de mensen die dat wel ervaren of vrezen roepen dan ook terecht op voor een harde lockdown)"

waar haar je dat 'terecht' vandaan? Je bedoelt misschien dat je snapt dat mensen vanuit hun negatieve ervaring extra graag maatregelen willen tegen verspreiding, dus dat hun motivatie te verklaren valt.

Maar als je het woord 'terecht' gebruikt klinkt het alsof avondklok per definitie helpt. Terwijl dat juist de vraag is.

gr Angela

Angela67

Angela67

20-01-2021 om 14:16

ps sorry

harde lockdown en avondklok zijn niet identiek.
Of het gebruik van het woord 'terecht' terecht is, isechter voor mij nog de vraag.
gr Angela

Emmawee

Emmawee

20-01-2021 om 15:32

Beschermd maar besmettelijk

Van Dissel vertelt net dat uit onderzoek naar voren is gekomen dat mensen die de infectie achter de rug hebben wel besmettelijk blijven. Hiermee wordt het waarschijnlijk dat dit ook na vaccinatie de situatie is.
Dat is echt geen leuk nieuws.

Verder is volgens mij nog niet bekend hoe lang de vaccins bescherming bieden. Of heb ik iets gemist?

Chrono

Chrono

20-01-2021 om 15:49

Emmawee

Dat laatste is nog niet bekend. Maar lees dit even:
Amerikaans onderzoek: immuunsysteem steeds beter bestand tegen mutaties van coronavirus
https://www.ad.nl/buitenland/amerikaans-onderzoek-immuunsysteem-steeds-beter-bestand-tegen-mutaties-van-coronavirus~a3c5a2e5/

Emmawee

Emmawee

20-01-2021 om 15:50

Chrono

Dat is dan in elk geval bemoedigend.

Fabie

Fabie

20-01-2021 om 16:54

Manaus

Ik vond wat dat betreft Manaus wel deprimerend. Daar dachten ze in de eerste golf immuniteit te hebben, omdat zo'n tweederde, of driekwart, besmet was. Nu loopt het er echter weer helemaal uit de hand.

https://www.gelderlander.nl/buitenland/zuurstof-is-op-in-braziliaanse-miljoenenstad-coronapatienten-overlijden-door-verstikking~a627fc34/

https://www.gelderlander.nl/buitenland/portugese-artsen-moeten-kiezen-tussen-leven-en-dood-nu-ziekenhuizen-overspoeld-worden~a1fb44db/

https://www.ad.nl/buitenland/coronavirus-raast-met-noodgang-door-groot-brittannie-artsen-beslissen-over-leven-en-dood~a6c5cb7e/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Ik zag ook een artikel waarin een (Nederlandse?) adviseur van de Britse regering zei dat er nog te veel contacten mogelijk zijn in Nederland, namelijk met 2 bezoekers per dag keer 7 dagen, dus veertien huishoudens per week. Hij pleitte voor contact met 1 huishouden. Ik kan het nu niet vinden, maar ik snap die avondklok wel.

Fabie

Fabie

20-01-2021 om 17:06

Meer Manaus

https://www.trouw.nl/wetenschap/manaus-hoopte-immuun-te-zijn-nu-driekwart-van-de-bevolking-al-besmet-is-geweest-dat-bleek-een-illusie~b55cee30/

Immuniteit vervaagd? Besmettingen niet homogeen verdeeld en er waren onbeschermde deelgebieden? Mutatie?

Tineke

Tineke

20-01-2021 om 20:13

Gedoe over avondklok

Dat is wat er vooral te doen na de persconferentie. Waarom hoor je niemand over de maatregel van maar 1 persoon per dag mogen ontvangen? Dat hakt er volgens mij voor velen veel meer in.

Voor ons: een zieke schoonzus op 2 uur rijden. We proberen er nu iedere week heen te gaan. Hoe nu dan? De ene dag mijn man 2 uur heen, 2 uur terug rijden, en de volgende dag mag ik dat doen??
Wij gaan dit weekend een dochter helpen verhuizen. Nu dus maar 1 van ons?
Slaat nergens op. Als ik besmet ben is is hij het ook en andersom.

Ik denk dat hier veel meer overtredingen zullen zijn dan het overtreden van de avondklok.

Tja

Ik snap dat wel.

Ik ken genoeg stellen die NIET allebei besmet raken en ik hoorde vandaag nog iemand die op bezoek was geweest bij anderen, daar was nog een stel en natuurlijk iedereen besmet.

Mensen denken gewoon niet na.

Valeria

Valeria

20-01-2021 om 20:36

15%

Het was toch maar 15% van een huishouden dat gemiddeld besmet raakte?
Dus nee, als jij besmet bent, is je man dat niet automatisch ook. Als hij dan alleen gaat, als niet-besmette, besmet hij niemand. Neemt hij jou mee, dan kun jij daar wel iemand besmetten.

Zonne

Zonne

20-01-2021 om 20:38

Maatregelen

Je kan bij alle maatregelen roepen ‘ik snap dat niet, want..’, maar ze zijn er omdat er minder bezoeken en bewegingen plaats moeten vinden!

En nu maar hopen dat iedereen dat dus ook doet, want anders komt het misschien nog tot een lockdown waar je een briefje nodig hebt om te bewijzen dat je de straat op mag.. want dat is lekker duidelijk en snapt iedereen.

Mieke

Mieke

20-01-2021 om 20:42

Besmet raken

Ik ken tot nu toe alleen maar gezinnen waarbij 1 iemand besmet raakte: een dochter, een moeder maar de rest van het gezin niet. En die werden wel degelijk terwijl in quarantaine getest. Bijzonder vind ik dat.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-01-2021 om 21:23

besmet raken en besmettelijk zijn

Had je daar maar meer zicht op. Nu moeten we tot in lengte van dagen afstand houden en oppassen, elk mens kan gevaarlijk blijken te zijn. Zoals Tsjor al schreef, toen het virus vorig voorjaar bij ons begon rond te waren, dachten de meesten nog 'als het zomer wordt, gaat het wel voorbij'. Maar nee, integendeel. Het duurt en het duurt en niemand weet hoe lang en hoeveel mutaties er nog komen en hoe effectief vaccinaties zijn. Ik vind het een ontmoedigende situatie. Elk land zoekt naar remedies en een echt groot succes zit er volgens mij niet tussen. Ik word er heel verdrietig van en heb daarin volop gezelschap.

Die avondklok, oké dan maar, maar die éne persoon (die ze in België al lange tijd hebben, zo sneu) dat vind ik echt diepe treurnis en enorm onpraktisch.
In het bijzonder voor thuiswerkers die zelfs geen collega's zien. In hun vrije tijd kunnen ze ook bijna niks, het wordt een eenzaam leven. Als je zou weten 'het duurt tot 1 april of 1 mei' - maar nee, we zitten met een langgerekt open einde waar niemand wat aan kan doen.

Het zal allemaal moeten om de donkere wolken af te wenden, maar het is een saai en kaal bestaan.

Piep

Piep

20-01-2021 om 22:55

Lente

Het rivm gaat er toch echt ook vanuit dat het virus gevoelig is voor seizoenen. Net als alle luchtwegvirussen. Bovendien is de weerstand van mensen lager in de winter. Dus met wat sneller vaccineren en de lente op komst verwacht ik toch echt wel dat we eind maart van de grootste problemen af zijn. En als het griepseizoen weer begint, in september, is vrijwel iedereen die dat wil gevaccineerd. De bereidheid is veel en veel hoger dan verwacht, dus dat is positief. Er wordt nu sneller begonnen met de ouderen. Drie weken eerder. Dat is ook al positief. Binnen enkele weken hebben alle 85-plussers de prik gehad. Dan kunnen we (eindelijk) beginnen met de groep die voornamelijk het ziekenhuis ligt: 60-80 jaar oud.

De eerste prik levert al veel voordeel op, binnen twee weken al. Dus dan gaat het snel. Deze maand nog wordt astrazenica goedgekeurd. De ggd's hebben gezegd dat ze een miljoen prikken per week kunnen zetten. Nou dat kunnen ze dan in februari laten zien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.