Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2014 om 16:40

Dresscode begrafenis

Wat vinden jullie: is het gepast om als directe familie van een overleden persoon in spijkerbroek naar de begrafenis/crematie te gaan? Een donkergekleurde spijkerbroek.


Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2014 om 17:58

Dank je wel Druif en de stad in

Ik ging de stad in voor mezelf Man gaat zelf nog even kijken of hij wat kan vinden. Hij heeft niets keurigs in de kast, dus hij moet sowieso een nieuwe broek kopen. Het komische aan de situatie is dat ik hem vroeger in spijkerbroeken heb moeten kletsen, hij droeg ze nooit.

Ik heb nu een simpel zwart jurkje tot iets boven de knie met korte mouwen. Daaronder een grijze dikke panty met een zwart werkje erin. Een tijdloze jurk, dus voorlopig heb ik daar geen omkijken meer naar.

Mijntje

Mijntje

25-08-2014 om 19:10

kaaskopje

Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder, voor jou, je man, kinderen en je schoonvader en verdere familie.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2014 om 01:13

Mijntje

dank je wel.

Ely

Ely

26-08-2014 om 21:47

Ach wat verdrietig

Gecondoleerd en sterkte

Eens

Allereerst gecondoleerd Kaaskopje, sterkte!

Verder eens met jou: stemmige kleuren, dat hoeft niet per se zwart te zijn. Spijkerbroek vind ik voor kinderen nog wel oké, maar zou ik zelf noooooit doen. Vind ik niet passend voor de situatie, net zoals ik ook nooit een spijkerbroek naar een bruiloft aan zou doen. Ja, wellicht als ik alleen naar het feest ga en ik weet dat de andere gasten dat ook doen. Ik had laatst een crematie en toen liepen de (jonge) kinderen (5-10 jaar) in korte broek, ik zou mijn kinderen zeker een lange broek aan trekken maar ieder zijn keuze.

Overigens zijn bij H&M e.d. voor nog geen 10 euro leuke chino's te koop die je ook naar school aan kunt, (blauw, groen, zandkleur) dat zou ik mijn kinderen aantrekken. Geen pantalon, maar wel iets netters dan weer die spijkerbroek.

Verder zou ik ook wel naar de familie kijken. Mijn stadsfamilie is veel netter dan mijn schoonfamilie uit boerendorpjes. Daar komen ze idd allemaal in spijkerbroek naar de kerk, maar helemaal zwart met hoed en parels dat zou ik ook nooit doen.

Jip

Jip

28-08-2014 om 08:59

Gecondoleerd Kaaskopje

Zelf heb ik jaren bij een begrafenisondernemer gewerkt en zag van alles. Een donkere nette spijkerbroek voor jongens en mannen kan. Liever zie ik mannen in pak maar ik weet dat er legio mannen zijn die geen kostuum in de kast hebben hangen en er speciaal een kopen is tamelijk duur. Voor kinderen zijn nette schone kleren voldoende, dames zie ik graag zo veel mogelijk in het zwart of paars.
Natuurlijk mag iedereen dragen wat hij wil maar ik zie het als een soort van respect voor de familie van de overledenen dat je je netjes kleedt, dat doe je ook als je naar een bruiloft of ander soort feest gaat.

bibi63

bibi63

28-08-2014 om 15:47

Ik zal wel uit een ei komen....

Maar respect ervaar ik als aanwezig zijn, aandacht hebben, begrip hebben, helpen. En totaal, maar ook totaal niet in kleding of wat dan ook. Net als 'u' zeggen. Het zal wel de 'hippie' in mij zijn, en zal nooit over gaan, maar ik zal het ook nooit begrijpen.
Bibi

Barvaux

Barvaux

28-08-2014 om 16:13

vergelijken met bruiloften

Nog eens over nagedacht maar ik vind het maar gek dat er telkens vergeleken wordt met bruiloften (dan trek je toch ook iets anders aan?) Bruiloften weet je altijd veel langer van te voren, je kunt kijken of er een onderdeel nieuw moet of de hele outfit, je kunt wachten op de uitverkoop, je kunt langer zoeken en per internet bestellen (ivm de bestelling gaat dat niet als je maar 2 dagen hebt).

Linda

Linda

28-08-2014 om 16:30

Barvaux

Haha, je denkt veel te praktisch. Ik snap het wel, maar daar gaat het dan (voor veel mensen, kennelijk niet voor jou) niet om.

De vergelijking tussen bruiloften en begrafenissen is dat het life time (nou ja, einde leven) events zijn en dat er veel traditie aan te pas komt, ook in kleding.

Theekopje

Theekopje

28-08-2014 om 16:58

Bibi

"Maar respect ervaar ik als aanwezig zijn, aandacht hebben, begrip hebben, helpen. En totaal, maar ook totaal niet in kleding of wat dan ook"

Jij ervaart dat zo. Anderen niet.
Voor jouw beleving van respect is kleding onbelangrijk.
Voor andermans beleving van respect kan kleding wel belangrijk zijn.

Mijn beleving van respect is dat ik mijn ideeën even ondergeschikt maak aan die van de rouwenden.

Als ik ook maar even het idee heb dat de rouwende het als een teken van meeleven ervaart als ik donkere nette kleding aantrek, dan doe ik dat.
Als hij het troostend vindt dat mensen stemmig gekleed gaan, of het aanstootgevend vindt als mensen hawaiishirts dragen, dan kan ik het 100x onzin vinden maar dan vind ik zijn mening op dat moment even belangrijker.

Even voor mijn beeldvorming, want daar ben ik gewoon echt benieuwd naar: ik zie in de stad mensen t-shirts dragen met "fuck you" en dergelijke er op. Als je kleding écht écht écht niet belangrijk vindt, zou je het ongepast vinden als iemand dat draagt op een begrafenis? Zo nee, dan ben je wel consequent

Tijgeroog

Tijgeroog

28-08-2014 om 17:47

Barveaux

Uitvaarten zie je vaak ook al langer of korter van te voren aankomen. Kaaskopje ook, en zij stelde haar vraag daarom al hier, zodat ze nog tijd had om er over na te denken, te kijken of een hele of een deel van de outfit nieuw moest, op internet te bestellen of in de huidige uitverkoop te kopen. En ze is niet de enige. Toen mijn schoonvader overleed hadden m'n man en ik ook al geshopt voor kleding voor z'n uitvaart. Niet leuk, wel praktisch.

theekopje

Om ook even op je vraag te reageren: ik zou er zelf geen probleem mee hebben als iemand met een T-shirt met fuck you erop naar een uitvaart komt. Maar ik denk niet dat dat erg vaak voorkomt, en ook niet dat er iemand in dit draadje is die het daar over heeft.

Als je je gewoon netjes en verzorgt kleedt (ook al is dat in een spijkerbroek), en iemand neemt daar dan nòg aanstoot aan, dan vind ik dat echt het probleem van die ene persoon. Ik bedoel, als je op de uitvaart van een heel dierbare bezig bent met de kleding van anderen, dan is er toch wel iets heel grondig misgegaan bij je. Met zulke mensen is bovendien niet eens rekening te houden, want dit type kenmerkt zich door altijd wel wat op of aan te merken te hebben.

Barvaux

Barvaux

28-08-2014 om 18:50

Jippox

Amen!

druif

druif

28-08-2014 om 19:30

ergeren

Inderdaad Jippox, sommige mensen zullen toch nooit tevreden zijn. Die ergeren zich altijd wel ergens aan. Heb je de perfecte kleding aan, dan kijk je weer niet goed of zeg je net het verkeerde.
Mijn moeder zegt altijd dat ze dat doen als een soort van afleiding, afreageren. Dus dan is het eigenlijk wel functioneel, een vage oom in een hawaii shirt. Hebben ze lekker wat te zeuren.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2014 om 19:52

Het grijze gebied tussen ergeren en accepteren

Als iemand naar een begrafenis komt met kleding die ik als ongepast ervaar, zou ik het mijne er wel van denken, maar het feit dat diegene gekomen is telt uiteraard zwaarder. Ik zou me wel afvragen hoe het kan dat die persoon zo weinig inzicht of empathisch vermogen heeft, waardoor hij de plank heeft misgeslagen bij zijn kledingkeuze.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2014 om 19:53

Jip

dank je wel.

echt?

Inzicht (in wat eigenlijk?) en empathisch vermogen gekoppeld aan kledingkeuze?

Haha, nou ja wie mijn empathisch vermogen wenst af te lezen aan mijn kledingkeuze zal niet iemand zijn die dicht bij mij staat. Dus op die uitvaart ben ik toch niet

Barvaux

Barvaux

28-08-2014 om 20:15

Kaaskopje

De moeilijkheid is dat 'ongepast', wat is nu echt 'ongepast'? Het is duidelijk dat iedereen er in dit draadje al verschillend over denkt en ik vraag me nog steeds af of je je wel bezig moet houden met de kleding van een ander als die persoon kómt om jou of iemand anders te steunen.

Bij mensen van onze generatie is het al heel gewoon dat je in kleurige kleding komt of komt in wat jij prettig vindt. Ik geloof dus niet dat als wij 'oud' zijn wij dan opeens iedereen weer in het zwart of donkerblauw willen hebben. Ik hoop dus dat de tijd dat er nog steeds mensen zijn die willen dat je in panty en parels komt snel voorbij gaat!

Ely

Ely

28-08-2014 om 20:47

Eigenlijk snap ik het niet

Het is toch heel simpel: als je naar een begrafenis gaat waarbij je zelf niet tot de 'inner circle' / direct nabestaanden behoort (zeg ff voor t gemak; je hebt niet geholpen de begrafenis te organiseren) dan kleed je je op de manier waarop jij denkt dat de nabestaanden het fijn zullen vinden. Als de nabestaanden van het type zijn 'het maakt mij niet uit ook al staat er Fuck You op je shirt' dan draag jij lekker je Fuck You shirt. Als de nabestaanden wel hechten aan decorum dan hangt het ook af van hoe jij bent.
Als je toevallig een uitvaart treft waar de nabestaanden aan decorum hechten en jij bent daar niet van kun je grofweg twee dingen doen: je past je aan, waarbij je met je kleding 'zegt' ik houd rekening met jullie gevoel voor decorum of je past je niet aan. Ik vermoed dat degenen die hier schrijven over 'respect' bedoelen dat je je aanpast om te laten zien dat je hun gevoel voor decorum respecteert. Ook al is het niet aan jou.

Het gaat toch gewoon om (sub)culturele gewoontes? Net als blote kleding in een huis van (een) God. Je kunt het onzin vinden maar ik denk dat het ook als teken van respect wordt gezien als je er rekening mee houdt. Of je de gewoontes nou begrijpt of niet, je erin kunt vinden of niet.
En dat het om kleding gaat is toevallig in deze voorbeelden. Het kan ook gaan over wel of niet slurpen of boeren tijdens het eten, handen schudden of een buiging maken, je bord leegeten of niet, schoenen aan of uit in huis.

Deze generatie

Helaas maak ik regelmatig een uitvaart en/of afscheidsdienst mee. Ik trek altijd gepaste kleding aan zoals ik al schreef. Gepast is voor mij aangepast aan de situatie. Niet noodzakelijk in het zwart met parels en niet in kleurige kleding. Ik ga ook naar een uitvaart of condealance van overledenen die niet speciaal dierbaar voor mij persoonlijk waren. De overledene kan bijvoorbeeld de moeder van een goede vriendin zijn. In de kleding van anderen zie ik weinig kleurrijks of met wilde printen, blijkbaar weet ook de huidige generatie zich gepast te kleden. Het stoort me niet, iemand in een spijkerbroek, maar gepast vind ik het niet. Maar inderdaad, dat is persoonlijk.

bibi63

bibi63

28-08-2014 om 22:02

Nuance

Niemand wil provoceren op een begrafenis. Je 'fuck you' shirt hoef je helemaal niet aan te trekken. En doe je wrs pok niet. Er ligt vast wel een effen t-shirt in de kast. Iedereen snapt die nuance.
Bibi

Theekopje

Theekopje

28-08-2014 om 22:41

Bibi

Nee, tuurlijk snap ik dat je niet wil provoceren. Het was een voorbeeld om het kader even te verschuiven: is kleding echt irrelevant, of heb je alleen andere normen over wat aanstootgevende kleding is.

bibi63

bibi63

29-08-2014 om 00:04

Normen

Uiteindelijk heeft ieder zn normen. Ook vaak uit gewoonten, of generatie of cultuur dingetje. Opzettelijk provoceren hoort daar nooit bij wat mij betreft. Maar heb wel moeite met mensen, in het algemeen, die normen koppelen aan uiterlijk vertoon, etiquette of dat soort dingen. Ik zie en voel de waarde niet. Ik zie en voel alleen maar waarde bij oprechtheid, en die oprechtheid uit zich w.m.b alleen volledig als iemand totaal zichzelf is. Dan voel ik dat, en dan pas is iemand voor mij oprecht.
Maar dat ia mijn ding, iemand anders kan daar anders over denken.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2014 om 00:29

Exact Ely

Zo zie ik dat ook.

Algemeen gezegd vind ik dat je moet voorkomen dat je de directe familie en vrienden voor het hoofd stoot met je uiterlijk en je gedrag.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2014 om 01:42

Barvaux

Wat je onder gepast schaart is inderdaad heel persoonlijk. Uiteraard weegt zwaarder dat iemand de moeite neemt om te komen, dan de kleding die hij of zij draagt. Maar ik vind dat je moet voorkomen dat je kleding onderwerp van gesprek kan worden bij een begrafenis en moet rekening houden met wat bij de overledene past.

Wat versta jij overigens onder kleurige kleding? Er zijn in mijn beleving toch kleuren die je niet naar een begrafenis draagt. Felle kleuren en wit bijvoorbeeld. Tenzij het nadrukkelijke verzoek is om juist dat wel te dragen. Mijn dochter heeft nu een gebloemde jurk in paarstinten. Jeugdig en toch in een passende kleur. Daarover heen gaat een zwarte blazer. Dat moet min of meer van mij, omdat de schouders net even bloter zijn dan ik in de kerk prettig vind. Niet voor mezelf maar voor de stevig religieuze familie van mijn schoonmoeder.

soms

Soms moet je je aanpassen en draag je andere kleren dan je in het dagelijks leven zou doen. Zo ga ik netjes naar een sollicitatiegesprek toe, hoewel ik tijdens mijn werk gewoon in spijkerbroek loop. Diezelfde spijkerbroek zou ik tijdens dat sollicitatiegesprek nooit aantrekken. Zo zie ik het ook met begrafenissen en andere 'officiële' gelegenheden.

Ik vind ook dat je niet teveel van je eigen mening moet uitgaan, maar naar de geldende normen/gebruiken. Als veel mensen het dragen van een spijkerbroek tijdens een uitvaart niet vinden getuigen van respect, waarom zou je het dan doen? Alleen omdat je zelf vindt dat het kan?

Verder eens met Ely.

bibi63

bibi63

29-08-2014 om 13:46

Tuurlijk

Ik zou ook niet m'n meest felle of frivole shirt uit de kast pakken. Er zijn echter zat mensen die niets anders in de kast hebben hangen dan een spijkerbroek en gympen (of überhaupt iets gepast). En dan wordt het toch echt wel een beetje lastig. En uiteraard, als je wel iets hebt wat meer gepast is, dan trek je dat aan. Dat lijkt me logisch.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2014 om 14:57

Als een duveltje uit een doosje

werden we gister voorgesteld aan de nieuwe vriend van dochter. Vriend had daar min of meer op gestaan bij dochter. Hij vond het maar niks dat er een uitvaart aanstaande was en wij niets van hem wisten. Wat mij betreft heeft hij daar bonuspunten mee verdiend Maar deze jongeman heeft geen uitvaartkleding. Alleen de spijkerbroeken die hij heeft. Tja, in zo'n geval ga ik niet eisen dat hij acuut naar de winkel rent voor een compleet nieuwe outfit. Dan moeten we het er gewoon mee doen. Bovendien vind ik het al heel dapper dat hij zijn entree in de familie maakt tijdens zo'n toch een beetje lastig moment. Maar voor ons vind ik het anders. Het is ónze stief/schoonmoeder en oma.

Ely

Ely

29-08-2014 om 23:45

Bibi - oprecht

Wellicht voelt het voor jou niet oprecht maar ik denk dat vaak dit soort conventies - zoals het belang hechten aan een dresscode- door mensen zo geïnternaliseerd is dat het voor hun net zo oprecht is als de dingen jij doet vanuit je (sub)culturele achtergrond en waarschijnlijk niet eens zelf zozeer van bewust bent (totdat je ergens komt en merkt dat het voor anderen niet vanzelfsprekend is)

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 09:57

Meisje klein

"Als veel mensen het dragen van een spijkerbroek tijdens een uitvaart niet vinden getuigen van respect, waarom zou je het dan doen? Alleen omdat je zelf vindt dat het kan?"

Ik heb vooral moeite met het feit dat respect blijkbaar alleen afgelezen wordt aan de hand van de kleding die men kiest. Dat vind ik echt heel erg, erger dan dat iemand kleding draagt die toevallig uit de toon valt. Ik vind het echt erg dat zoiets in 2014 nog bestaat!

Respect heeft niets te maken met uiterlijk vertoon, respect zit IN een persoon en mensen die vinden dat 'het niet getuigd van respect' als je in een spijkerbroek komt hebben in mijn ogen ergens een afslag gemist in de afgelopen decennia.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.