Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-05-2017 om 20:43

geen vrolijk draadje - wachten op de apocalyps?

'Wachten op de Apocalyps'

'Zelfs als we nú stoppen met fossiele brandstoffen is het volgens wetenschappers al te laat. De ondergang is aanstaande. Berusten we erin, of bereiden we ons voor? Het gaat allemaal nog veel erger worden dan we dachten en de veranderingen gaan daarbij ook nog eens veel sneller dan we voorspelden. En nee, dat is geen alternatief feit. Helaas.'

Van de week kwam mij via FB een artikel uit de Groene onder ogen. Niet echt een blad wat iedereen leest, ik ook niet, maar nu las ik het wel. Zal het verhaal niet plaatsen hier, dat mag terecht niet. Wie het wil kan het zelf even opzoeken.

Hoe speelt deze kwestie (de klimaatcrisis en alle akelige gevolgen) bij jullie?

Heb je vertrouwen dat er op tijd oplossingen worden bedacht vanuit de wetenschap?
Heb je het vertrouwen dat het allemaal gaat meevallen?
Lig je er weleens wakker van?


Volgens mij bereiden we ons er op voor

Er zijn veel mensen continu bezig met oplossingen. Die komen vaak uit andere hoeken dan je verwacht.

In de laatste jaren van de 19e eeuw schreef een ijverige ambtenaar een noodkreet. Met de huidige groei van het transport zal binnen enkele jaren de paardenstront tot aan de dakgoten liggen. Dat er paardloze koetsen waren was hem misschien nog niet opgevallen, maar zeker kon hij niet voorzien dat de auto 20 jaar later het paard al ruimschoots overtrof in aantal.

Als ik alle doem scenarios nog eens terug roep die ik de afgelopen 50 jaar heb horen vertellen is er niet een in ook maar enigszins die vorm uitgekomen. En nee, ik onderschat "global warming" niet. Als ik me goed herinner was het zee niveau in de romeinse tijd 6 meter lager. Hoe is dat dan 6 meter hoger gekomen? Niet door menselijk ingrijpen. Onze impact op de planeet is flink, maar we zitten met zijn alle op de buitenste paar tientallen meter van een bal met een omtrek van 40.000 kilometer. Ik denk dat we ons erg overschatten als we alle krachten die daar in zitten denken te kunnen beheersen of beïnvloeden.

We gaan het meemaken!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 01:43

Proces wordt versneld

De mens zou het proces wel versneld hebben. En dat proces schijnt sneller te gaan dan men dacht. Een tijd geleden heb ik op OO gezegd dat bijvoorbeeld de beuk gaat verdwijnen door hogere temperaturen. In en rond de beuk leeft van alle die weer voedsel vormen voor daarbuiten. Valt dat weg dan gaat er dus heel wat verloren.

Ik bereid me niet voor

Maar overal waar ik kan probeer mijn impact op het milieu te beperken.
De auto laten staan, seizoengroenten en fruit gebruiken, recyclen en hergebruiken, al het plastic apart inleveren, verwarming stelselmatig een graad of wat lager, etc.
Ik vertel aan een paar vrienden hoe ik bezig ben, ben me wel van bewust dat het prekerig kan overkomen en daarom hou ik mijn mond vaker dan ik het open trek.
Ik probeer mijn zoon op te voeden tot een milieubewust iemand.
Als ik met stemmen een invloed kan uitoefenen op de politiek doe ik het.
Zo dus. Ik heb niet het idee dat we de wereld gaan redden met een geoot gebaar, eerder met tal kleine gebaartjes die bij elkaar opgeteld het verschil misschien zullen maken.
Sini

Paddington

Paddington

19-05-2017 om 08:36

Doemdenker

Zullen er altijd blijven. Er zijn filosofen die beweren dat vooruitgang niet bestaat.

Dat de mens een invloed heeft op het milieu geloof ik wel, maar ik geloof ook in balans. Als je gaat kijken naar onze aarde is de basis balans. Er worden meer prooidieren geboren dan roofdieren. Planten groeien sneller dan prooidieren enz. Wij hebben die balans verstoort, maar uiteindelijk komt er weer een nieuwe balans. Misschien is dat in de vorm van een dodelijke ziekte, waardoor er in het geheel minder mensen op de aarde zullen leven, misschien is dat doordat het water dat o.a. in onze polen is opgeslagen vrijkomt, waardoor er minder land is voor ons soort om te leven.

Persoonlijk denk ik dat er veel innovatie is om onze milieubelasting te verminderen. Helaas wordt er maar weinig gesproken over de meest eenvoudige en beste manier om de invloed van de mens op de balans te beperken: een globale geboortebeperking. In mijn ogen kun je aanwezigheid van de mens in de grote getale die er nu zijn vergelijken met een sprinkhaanplaag. Als er een paar sprinkhanen zijn op een veld, zal het veld er weinig hinder van ondervinden. Zijn ze met heel veel, dan vreten ze alle planten op het veld stuk en trekken ze verder.

Ik lig er niet wakker van, maar ik probeer wel te kijken wat ik kan doen om het milieu minder te belasten. Ik maak veel dingen zelf, een zak waar brood in heeft gezeten, kan nog gebruikt worden voor het meenemen van lunch, regenwater wordt opvangen voor de plantjes enz. Dat merk ik aan de hoeveelheid afval dat wij met ons gezin produceren, dat is in de loop der jaren aanzienlijk verminderd. Dit probeer ik ook mee te geven aan onze kinderen.

Paddington

Volledig met je eens!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 10:34

Geen levensreddende gezondheidszorg en asiel verlenen

Kunnen we dan niet beter de levensreddende gezondheidszorg afschaffen, in plaats van te bepalen hoeveel kinderen mensen mogen? Hulp bij zelfdoding na een voltooid leven, of euthanasie bij ondragelijk lijden houden we erin, maar we gaan niet meer genezen. Dat ruimt ook lekker op en het is meteen een oplossing voor de stijgende zorgkosten. We moeten ook stoppen met het opvangen van vluchtelingen. Er zijn altijd veel doden bij conflicten gevallen, goed voor het evenwicht.

Ik ben pertinent tegen overheidsbemoeienis bij persoonlijke keuzes als het aantal kinderen per gezin. Gemiddeld worden in Nederland nu minder dan 1,7 kinderen per gezin geboren. Ik vind dat heel erg redelijk. Grote gezinnen zijn steeds uitzonderlijker en opvallend genoeg is juist in gezinnen met hoger opgeleide ouders het aantal kinderen groter. Je kunt een groter aantal dus ook niet toeschrijven aan 'simpelheid',maar aan 'luxe'. Hoe beter mensen het hebben, hoe meer kinderen ze kunnen onderhouden. In armere landen groeit het aantal vooral door betere gezondheidszorg én dat men steeds beter in de eigen behoeften kan voorzien, niet per se rijkdom dus, maar wel genoeg eten (als dat niet door droogte verschrompelt dan). Ik ben fan van de huidige paus, ja zelfs als ongelovige niet-katholiek, maar het is natuurlijk een schande dat 'Rome' nog steeds als boodschap heeft dat anticonceptie verboden is en je maar creatief met geboortebeperking om moet gaan. Goedgelovige katholieken in landen waar de katholieke kerk de boventoon voert, weten blijkbaar niet goed raad met die creatieve oplossingen. Hij vindt blijkbaar dat je over jezelf afroept als er problemen ontstaan door een groot aantal kinderen. Dan daag je God uit en ben je onverantwoordelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 10:48

Wilgenkatje

Op je vragen: ik lig er niet wakker van. Ik verwacht niet dat wij meemaken dat het mis gaat, onze kinderen ook nog niet, maar zoals iemand op tv afgelopen week ongeveer zei, is het een illusie om te denken dat wij als soort blijven bestaan. We weten inmiddels dat er meer menssoorten zijn geweest én zijn uitgestorven. Ik kan alleen maar hopen dat dat proces niet al te pijnlijk en wreed zal verlopen.

Ik zou graag bewuster om willen gaan met het milieu dan ik nu doe, maar vervelend genoeg hangt daar een prijskaartje aan. Ik schakel de verwarming tijdens de lente en zomer/stukje herfst uit. Wij verplaatsen ons nog zelden ver buiten onze woonplaats en als we dat doen per trein en/of bus. Ik was mijn haar sinds een tijdje niet meer elke dag. Ik gebruik geen wasverzachter meer. Heel veel meer kunnen we niet doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 11:02

Apocalyps (meervoud)

Als je de apocalyptische voorspellingen van de 70er, 80er, etc jaren hebt meegemaakt en ziet dat we gewoon met z'n allen nog steeds leven word je toch wat sceptischer over doemvoorspellingen.

Dat, gepaard aan het feit dat je er individueel toch helemaal niets aan kunt doen zorgt ervoor dat ik in tegenstelling tot jullie niet de bijna religieuze drang heb om zuinig te doen met energie en boterhamzakken te hergebruiken (of het moet zijn om geld te besparen natuurlijk, maar 'goed voor het milieu' gebruik ik alleen ironisch.

In de tussentijd zijn 1 miljard Indiers en anderhalf miljard Chinezen hard bezig te proberen ons welvaartsniveau te bereiken. Tegen die achtergrond is alles wat 'wij' doen zinloos. De TS gaf al aan dat het sowieso 'te laat' is om wat te doen. Wat dat 'te laat' ook mag betekenen.

Ik hoop er op dat wij met onze technische creativiteit wel oplossingen voor de problemen vamn een veranderend klimaat zullen vinden. De wereld vergaat tenslotte niet, maar het klimaat verandert. In Afrika leven ook mensen en die dijken die we hebben kunnen we ook 2 of 3 keer zo hoog maken.

Oh, en Kaaskopje, die uitgestorven 'mensensoorten' van jou, waren geen Sapiens maar gewone apen. Sapiens heeft de hele wereld aan zich aangepast, dus zomaar even vergelijken met een dierensoort is niet zo zinvol.

Wij maken het niet meer mee en onze kinderen zullen met de erfenis van hun ouders moeten leven, zoals altijd.

Ad vraag

"dat ik in tegenstelling tot jullie niet de bijna religieuze drang heb...."

Wie ie hier die "jullie"?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 12:48

Jippox

Nou, jullie, he.

Al die reacties die eindigen met een betoog dat ze zelf wel heel bewust bezig zijn en vooral ook hun kinderen in de ware leer opvoeden...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 12:50

Ad Hombre

Overal waar je Homo voor ziet staan, wordt door de wetenschap erkent als mensachtige.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 13:02

Kaaskopje

"Overal waar je Homo voor ziet staan, wordt door de wetenschap erkent als mensachtige."

Wat ons onderscheidt van de overige dieren (en waardoor we ze allemaal tot onze prooi of huisdieren hebben gemaakt) is het Sapiens gedeelte.

Paddington

Paddington

19-05-2017 om 13:18

Hoezo religeuze drang

Omdat ik een kind leer om zuinig om te gaan met de dingen die we hebben? Juist in onze wegwerpmaatschappij lijkt mij dat niet meer dan logisch. Dat het misschien weinig effect heeft op het milieu doet daarbij niet toe.

Ik leer mijn kinderen ook om geen spullen zomaar op straat te gooien, ondanks dat er genoeg afval overal ligt. Heeft het zin om het als enige niet te doen? Nee, waarschijnlijk niet, maar je hoeft ook niet extra bij te dragen aan alle bende die er al ligt.

In mijn ogen is er geen ware leer. Er is wel een moreel kader waarin ik leef. Onnodig verspillen is daar geen onderdeel van. Dat morele kader geef ik mee aan mijn kinderen. Ik ben geen Chinees of Indiër, maar Nederlander, onze voorouders hebben voor ons gezorgd dat wij deze welvaart standaard hebben bereikt. Daarmee is er voor ons een mogelijkheid om anders naar onze wereld te kijken dan de Chinezen en Indiërs doen. Met jouw instelling Ad Hombre is er niets dat zin heeft, ook de technologie niet. Want alles wat wij kunnen verzinnen om het klimaat op onze aardbol zo te houden dat wij als mensen hier kunnen blijven voortbestaan zal een druppel op de gloeiende plaat zijn op het moment dat er weer een andere bevolkingsgroep onze welvaart gaan proberen te bereiken.

@Kaaskopje, persoonlijk zie ik er ook geen enkel probleem in om mensen te helpen die niet verder willen met hun leven. Wat je zegt over kinderen is helaas maar in een paar landen op de wereld. De wereldbevolking groeit nog steeds. Als wij dat als mensen niet bewust stoppen zullen er vanzelf dingen gebeuren om het aantal op een zeer drastische manier te verminderen. Wij wonen niet in een of ander reservaat, dus er zal geen jager komen om ons een voor een af te schieten, maar een grote vulkaanuitbarsting in bijvoorbeeld Yellowstone of een zeer besmettelijke ziekte daarentegen behoort wel tot de mogelijkheden.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 13:34

Paddington

"Met jouw instelling Ad Hombre is er niets dat zin heeft, ook de technologie niet."

Zonder God is er niks wat zin heeft, zie daar heb je de religie weer!

"Want alles wat wij kunnen verzinnen om het klimaat op onze aardbol zo te houden dat wij als mensen hier kunnen blijven voortbestaan zal een druppel op de gloeiende plaat zijn op het moment dat er weer een andere bevolkingsgroep onze welvaart gaan proberen te bereiken."

Volgens mij hebben we net in de startpost gelezen dat het al te laat is, zelfs als we nu ophouden met CO2 uitstoten.

Waar ik een hekel aan heb in de hele milieudiscussie is dat moralistische, gij zult niet teveel dit en gij zult niet teveel dat. In feite is het gebaseerd op een anti-kapitalistische en anti-technologie onderstroom en daar loopt het in de soep.

Want ik hecht nogal aan het kapitalisme (ik ken geen beter economisch systeem) en de techniek. Als we de samenleving op een behoorlijk niveau draaiend kunnen houden zonder CO2 uitstoot (om over andere gassen nog maar te zwijgen) ben ik daar helemaal voor. Maar dat gaat niet gebeuren met gepietepeuter met boterhamzakken.

Kijk, ik heb een e-auto en in een volgend huis ga ik eens kijken hoever ik kom met zonnepanelen. Maar dat is omdat het leuk is! Een technische uitdaging! En het werkt ook nog eens beter! Maar dat gezeur dat een tweede auto slecht is voor het milieu daar heb ik niks mee.

Ik heb juist het liefst veel spullen. Auto's, computers, een groot huis, een lekker warm bad. Laten we vooral geld steken in het ontwikkelen van betere energiebronnen zodat we ons comfortabele leven kunnen voortzetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 13:39

Ad Hombre

Ik schreef dit: We weten inmiddels dat er meer menssoorten zijn geweest én zijn uitgestorven.

Dat de Homo Sapiens kwaliteiten heeft die de andere homo-soorten niet hadden, is waar, maar homo is een geslacht van mensachtigen en sapiens is daar een van.

Door onderzoek van vondsten is duidelijk geworden, dat bepaalde soorten gelijkertijd geleefd hebben en de kans aanwezig is dat zij zich vermengd hebben.

Men gaat onderzoeken of de Homo Naledi gebruik maakte van vuur. Het vermoeden dat dat zo is, is groot.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 13:59

Kaaskopje

Dat is niet relevant. Geen enkele soort voor ons heeft zo'n controle over de natuur gehad in positieve en negatieve zin. Dus dat een of andere primitieve mens ooit is uitgestorven zegt niets over ons, tenzij onze voorouders ze uitgeroeid hadden natuurlijk.

Milieu

De opwarming van de aarde, het verdwijnen van natuur en van diersoorten vind ik zeer zorgelijk en problematisch. De invloed van de mensen op de aarde is helaas zelden positief (al gebeuren er natuurlijk ook goede dingen, het is lang niet allemaal zorgelijk). Ik denk wel dat de opwarming van de aarde zeer veel problemen gaat geven (en al geeft), zeker in landen die geografisch minder gunstig liggen (zoals Bangladesh) en dat er hierdoor veel ellende zal komen waar vooral arme mensen het slachtoffer van zullen zijn. De aarde zal een stuk minder leefbaar worden.

Er zijn zeker oplossingen en we zouden zeker veel kunnen doen om de aarde leefbaar te houden maar de politieke wil op internationaal niveau is minimal. Een van de grote tekortkomingen die de mensheid heeft en cultiveert is dat ze niet verder vooruit kijken dan dit jaar, volgend jaar, de komende 10 jaar... en daardoor worden echt grote structurele veranderingen niet ingezet en als ze plaatsvinden zullen we daar mee heel weinig controle op hebben.

Maar angst voor de toekomst heb ik verder niet. Alles is in God's hand en het einde der tijden zal eens komen, daar ben ik niet bang voor. De aarde zal weer nieuw worden en de mens zal vrij zijn!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 14:37

Onzin

Ad Hombre: In feite is het gebaseerd op een anti-kapitalistische en anti-technologie onderstroom en daar loopt het in de soep.===

Pappa is blijven steken in de sixties? Ik vind het zo'n onzin dat discussie over het milieu en de klimaatveranderingen geitewollensokken-praat zou zijn, die fase zijn we toch wel ontgroeid hoop ik. Ook de VVD lijkt zich eindelijk bewust te zijn van de noodzaak dat we meer aandacht moeten besteden aan het klimaat. Juist als je het kapitalisme aanhangt en daarnaar leeft, kun je meer doen dan mensen zonder geld. Ik heb een tijdje terug in een Tesla gereden. Een leuke ervaring. De kans dat ik er ooit een kan kopen (en een chauffeur kan bekostigen) is ontzettend klein, maar iemand met een vette bankrekening kan zich dat veroorloven. Technologie kan ten gunste van het verminderen van milieuvervuiling worden ingezet. Als je het leuk vindt om de nieuwste gadgets te kopen, vind je het vast ook wel leuk om zonnepanelen op je dak te leggen en daar via ingenieuze techniek profijt van te trekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 14:59

Ad Hombre

Alles waar homo voor staat is een mensensoort. De mensensoort maakt deel uit van de orde van primaten. Jij lijkt te ontkennen dat alles wat voor de homo sapiens was, mensensoorten waren. Of die mensensoorten nou in staat waren om de natuur naar de mallemoer te helpen of niet, was niet het onderwerp, maar dat het mensensoorten waren. Wie weet heeft zo'n eerdere mensensoort wel eens een heel oerwoud in brand gestoken, weet jij veel? Feit is dat de homo sapiens zich heeft ontwikkeld tot wezen die de wereld langzaam maar zeker de vernieling in heeft geholpen. Ik heb daar geen negatieve mening over. Ik ben erg van vooruitgang, als er nieuwe methodes zijn die nuttig zijn, pas die toe. Maar we weten inmiddels ook wat de invloed op de wereld en het klimaat van die vooruitgang is. Meer vervuiling, meer mondjes die gevoed moeten worden, letterlijk onverteerbare zaken die gedumpt worden of verdwijnen. De grens is bereikt.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 15:04

Kyana

Hoe stel jij je voor dat de aarde weer nieuw zal worden en dat de mens in afwachting daarvan daar vrij op zal kunnen rondhuppelen?

Paddington

Paddington

19-05-2017 om 15:12

Leuk of nuttig

Voor mij is het hergebruik van bijvoorbeeld zakjes meerzijdig, dus niet alleen milieu gedreven, het is voor mij nuttig op veel vlakken.

Daarbij heb ik ook mijn bedenkingen bij wat een elektrische auto nu werkelijk voor zin heeft. Het is op dit moment eigenlijk alleen maar een heel duur speeltje veelal gemaakt in China.

De werkelijke technische uitdaging zit in mijn ogen niet in het kopen van kant-en-klare producten. Ik zie daar de lol niet van in, maar gelukkig is elk mens anders. Mensen die ik kende hebben op een gegeven moment een stuk land gekocht en zijn daar zelfvoorzienend gaan leven. Zij vinden dat geweldig, maar ik hecht dan toch te veel aan mijn comfort.

Ik zie juist meer uitdaging om een mooie balans te vinden voor mijn gezin in het leiden van een comfortabel leven, zonder dat ik daarvoor onnodig verspil. Op dit moment is het rijden van bijvoorbeeld een elektrische auto in mijn ogen een onnodige verspilling op vele vlakken. Zonnepanelen zie daarentegen wel de nut van in.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 15:37

Kaaskopje

"Jij lijkt te ontkennen dat alles wat voor de homo sapiens was, mensensoorten waren."

Nee hoor, maar jij lijkt te beweren dat het feit dat eerdere 'mensensoorten' uitstierven betekent dat wij ook best kunnen uitsterven.

Dat kan natuurlijk heel goed, sterker nog, op termijn is het vast onvermijdelijk, maar tegelijk zijn wij een heel ander 'beestje' dan alles wat voor ons kwam. We zullen dan ook waarschijnlijk op een heel andere manier uitsterven dan alles wat voor ons kwam.

even terzijde: de e-auto

Wat zijn nou precies die milieuvoordelen van een electrische auto? Ze stoten geen fijnstof etc uit, dus de luchtkwaliteit verbetert en ook maken ze minder herrie, maar voor de opwarming van de aarde maakt het toch geen fluit uit? Die dingen lopen op stroom, die stroom wordt opgewekt, en dat gebeurt in veel gevallen door het verstoken van fossiele brandstof. Dus vanuit het oogpunt van de klimaatverandering is er toch amper verschil tussen e-auto en benzine-auto? Tenzij de stroom voor de Tesla door zonne-, wind- of kernenergie wordt opgewekt, maar dat kun je aan die laadpaal niet zien. Of heb ik iets gemist?

En geheel los daarvan een andere milieuvraag die bij me opkwam: hebben de mensen die propageren om meer peulvruchten te eten ipv vlees/zuivel vanwege het broeikaseffect in hun berekeningen wel rekening gehouden met de extra uitstoot van het broeikasgas methaan die plaatsvindt bij degenen die hun dieet op die manier aanpassen?

En Ad, toen ik jouw bijdragen las moest ik even aan deze column denken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/12/deugmensen-8872751-a1558508; vooral dat stukje over tegengeluid dat in je straatje past

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 15:48

Paddington

"Daarbij heb ik ook mijn bedenkingen bij wat een elektrische auto nu werkelijk voor zin heeft."

Nou, je komt er mee van A naar B zonder pubers met sissende oordopjes naast je, en tanken doe je thuis in de garage. Sommige mensen vinden het fijn dat er niets uit de uitlaat komt en dat ie weinig herrie maakt.

"Het is op dit moment eigenlijk alleen maar een heel duur speeltje veelal gemaakt in China."

Maakt China e-auto's? De mijne komt uit de VS, maar er zitten ongetwijfeld wel wat onderdelen in die in China gemaakt zijn. Wat is er trouwens tegen spullen uit China? Mogen Chinezen niets verdienen?

"De werkelijke technische uitdaging zit in mijn ogen niet in het kopen van kant-en-klare producten."

Als dat je uitdagingen zijn ben je echt verwend.

"Ik zie daar de lol niet van in, maar gelukkig is elk mens anders."

Tuurlijk. Ga jij lekker in de tuin op de zelfgezaagde loungeset zitten met je iPad

"Mensen die ik kende hebben op een gegeven moment een stuk land gekocht en zijn daar zelfvoorzienend gaan leven. Zij vinden dat geweldig, maar ik hecht dan toch te veel aan mijn comfort."

Werkt niet zo goed dus? Ik geloof er ook weinig van dat ze echt zelfvoorzienend zijn als je beter gaat kijken blijft daar vaak weinig van over.

"Ik zie juist meer uitdaging om een mooie balans te vinden voor mijn gezin in het leiden van een comfortabel leven, zonder dat ik daarvoor onnodig verspil. Op dit moment is het rijden van bijvoorbeeld een elektrische auto in mijn ogen een onnodige verspilling op vele vlakken. Zonnepanelen zie daarentegen wel de nut van in."

Je weet wel dat zonnepanelen alleen geld opbrengen omdat er tegenwoordig zo'n gigantische energiebelasting op stroom uit het stopcontact zit en omdat de Chinese overheid de plaatselijke panelenindustrie heeft gestimuleerd?

Datzelfde geldt trouwens voor e-auto's, alleen rendabel omdat er zulke grote belastingvoordelen aan zitten (voor bedrijven dan).

Maar goed, het blijft gekrabbel in de marge en daar haal ik mijn neus voor op. Niets van wat jij of ik doen heeft enig effect op wereldniveau. Het enige wat echt effect heeft is technologische ontwikkeling.

ja duh

"Niets van wat jij of ik doen heeft enig effect op wereldniveau" (mooie Nederlandse zin ook wel...)

Nee, maar als iedereen zo denkt verandert er natuurlijk nooit iets. Gelukkig zijn er ook mensen die zich er wel druk om maken. Uiteindelijk gaat de 'redding' dan ook komen van slimme innovaties en ontwikkelingen. En wie gaat dat doen? Nou, met name de kinderen van nu.

Kijk, ik heb mijn steentje bijgedragen door 4 rete-slimme kindertjes op de wereld te zetten om al die problemen in de toekomst te tackelen Maar dan moeten ze natuurlijk wel een beetje de goede kant op gemasseerd worden en *dus* leven wij thuis voor hoe je milieubewust en zuinig leeft. Het begint tenslotte allemaal bij 'betrokkenheid'. En die ontwikkel je niet door ze van huis uit mee te geven dat het toch allemaal niets uitmaakt.

Dus hoezo nou zinloos? (Goed, de oudste wil momenteel beroepsmilitair worden dus het plan verloopt nog niet geheel vlekkeloos, maar dit terzijde...)

Annaleen

Annaleen

19-05-2017 om 16:34

Overschatting

Milieufreaks overschatten, net als gelovigen, het belang en de invloed van de mensheid. Gelovigen hebben bedacht dat er een god is die zich de hele dag met hen bezighoudt en het leven op aarde stuurt, milieufreaks denken dat de huidige 7 miljard mensen absolute invloed hebben. De aarde bestaat al heel lang, het leven is geëvolueerd en talloze dier- en plantensoorten zijn ontstaan en ook weer uitgestorven. Is de wereld er slechter van geworden dat de dodo is uitgestorven? Denk t niet. Het dinosuarustujdperk is ook alweer eeuwen voorbij, daarna ontstond er weer wat nieuws. Missen wij de dino's? Het is goed leven zonder hen.
We leven al eeuwen in het tijdperk dat de menssoort de aarde overheerst. En inderdaad kapot maakt. Maar op een gegeven moment komt er wel een ziekte, vulkaanuitbarsting of iets anders waardoor de mensheid uitsterft of gedecimeerd wordt. De aarde zal dan een tijd nodig hebben om een nieuw evenwicht te krijgen en dan ontstaan er misschien nieuwe soorten die dominant zullen worden. Voor een tijdje. Tot de zon opgebrand is en het leven op aarde definitief stopt.
Maar in de oneindigheid in ruimte en tijd is de homo sapiens natuurlijk een speldeprikje, ook al denken we dat we het middelpunt van het universum zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 16:36

Temet

"Dus vanuit het oogpunt van de klimaatverandering is er toch amper verschil tussen e-auto en benzine-auto? Tenzij de stroom voor de Tesla door zonne-, wind- of kernenergie wordt opgewekt, maar dat kun je aan die laadpaal niet zien. Of heb ik iets gemist?"

He, wat? Alle stroom is toch groen tegenwoordig? Of is dat ook al weer zo'n hippieleugen? Ik had een paar jaar terug atoomstroom in mijn autobatterijen, maar die aanbieder heeft zichzelf helaas opgegegeven. Ik laadt nagenoeg alleen thuis, dus de stroom komt van mijn groene provider (wat dat ook mag betekenen).

Feit blijft dat electrische auto's een onmisbaar deel zijn van een co2 loze economie. Het is al heel wat dat daar nu wat innovatie en concurrentie ontstaat. Zodra de rest van de energieketen 'waarlijk groen' is heb je daar dus voordeel van.

"En geheel los daarvan een andere milieuvraag die bij me opkwam: hebben de mensen die propageren om meer peulvruchten te eten ipv vlees/zuivel vanwege het broeikaseffect in hun berekeningen wel rekening gehouden met de extra uitstoot van het broeikasgas methaan die plaatsvindt bij degenen die hun dieet op die manier aanpassen?"

Leuk, maar mist het punt. Kijk, ik ben misschien wel rechts, maar ik begrijp er wel wat van Het probleem met fossiele brandstoffen is dat ze de totale hoeveelheid (koolstof en na verbranding co2) in het milieu laten toenemen. Die peulvruchten van jou doen dat niet. Tijdens het groeien nemen ze koolstof op en na het verteren geven ze maximaal dezelfde hoeveelheid af. Peulvruchten zijn deel van de bestaande natuurlijk carbon-cycle, fossiele brandstoffen niet.

"En Ad, toen ik jouw bijdragen las moest ik even aan deze column denken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/12/deugmensen-8872751-a1558508; vooral dat stukje over tegengeluid dat in je straatje past "

Ja, ik had hem zelf al gelezen, het werkt twee kanten op:

-De mensen die al tegen kapitalisme en techniek waren omarmen de klimaatpaniek als een godgeschenk.

-De mensen die lekker willen blijven rijden en verbruiken doen net of er niets aan de hand is en of de klimaatwetenschappers de boel bedotten.

Ik behoor tot een andere groep. Ik geloof best dat er wat aan de hand is, maar ik geloof niet dat mijn persoonlijke consumptiepatroon daar iets aan gaat veranderen. Als de overheid electrische auto's en zonnepanelen stimuleert wil ik best meedoen, maar ik ga geen boterhamzakjes recyclen en aan huisvuil scheiden heb ik ook een hekel

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 16:40

Annaleen

"Maar in de oneindigheid in ruimte en tijd is de homo sapiens natuurlijk een speldeprikje, ook al denken we dat we het middelpunt van het universum zijn."

Kom, niet zo bescheiden, we zijn in ieder geval het middelpunt van dit forum.

The cosmos is within us. We are made of star-stuff. We are a way for the universe to know itself. - Carl Sagan

Annaleen

Annaleen

19-05-2017 om 17:39

JIJ bent het middelpunt

Ad, jij bent het middelpunt van dit forum als haan tussen de vele kippetjes!

Depressief?

Meestal leven we toch in ontkenning of in een roze bril maar we leven al heel lang met een idee van de Apocalyps. Eindeloos inspirerend ook voor films en boeken. Alleen als je depressief bent neem je de realiteit in zijn zwarte tinten. Met een meer optimistische blik kun je veel meer hebben maar mogelijk ook niet te optimistisch om toch vooral ook in oplossingen te kunnen denken zonder depressief te worden. Beetje hoop is altijd gepast.

Luther, het is dit jaar zijn jaar, zou nog een appelboompje planten als hij wist dat het morgen over zou zijn.
Nevil Shute's on the beach laat ons zien dat de laatste mensen op de laatste kust, wetend dat de aarde afgelopen is vanwege kernbommen, nog een kroketje eten en menen dat ze buikpijn krijgen van het eten van iets verkeerds.
De bijbel legt er de nadruk op dat je er altijd klaar voor moet zijn dat het einde komt. Maar niemand weet het uur noch de dag.


https://www.youtube.com/watch?v=SAIC64BM19Q
http://www.songteksten.nl/songteksten/363783/kyteman/the-mushroom-cloud.htm

Mooi nummer van Kyteman over de laatste dag.

"Oh what a beautiful day for us.
This has been such a good place to us.
Look at the trees as they wave at us,
saying goodbye."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.