Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

gelijk geklede tweelingen

Naar aanleiding van een opmerking van Skik in het draadje Taeke en Sjoerd werp ik eens een vraag op over gelijk geklede tweelingen. Ik heb zelf geen tweeling. Mijn tante wel, en zij kleedde die jongens nooit gelijk, omdat ze vond dat het immers twee verschillende personen waren. Het bleek ook makkelijk voor bezoek, dat zich even moest inprenten wie het rode en wie het blauwe truitje aanhad, maar zich daarna dan niet meer in de namen hoefde te vergissen.

Maar er zijn ook ouders die het anders doen en hun kinderen gelijk kleden. En nu vraag ik mij af: is dat niet duurder? Want volgens mij moet je per saldo meer kleren in huis halen, namelijk een complete garderobe keer 2. Terwijl je anders met anderhalve garderobe kan volstaan, lijkt mij, en dan misschien een keer extra wassen.

En hoe zit dat met gelijk geklede tweelingbaby's en peuters? Als er eentje over zijn pak spuugt of er een beker chocomel overheen kiept, krijgen ze dan allebei schone kleren aan? Of geven de ouders het dan op voor die dag?

Het lijkt me eigenlijk best onhandig om twee kinderen steeds precies hetzelfde aan te kleden, maar kennelijk is het nou ook weer niet zo'n probleem want je ziet het vaak genoeg. Maar ik vraag me af hoe het nou in de praktijk werkt.

Wat ik trouwens wel zielig vindt, soms, is als twee kinderen met een leeftijdsverschil (deels) hetzelfde gekleed zijn. Ik stel me dan altijd voor dat de jongste de bewuste jas eindeloos aanmoet: eerst zijn eigen exemplaar, en daarna het afdankertje van grote broer ook nog eens een keer.

Groeten,

Temet


Half a twin

Half a twin

22-12-2015 om 12:47

even de mening van een ervaringsdeskundige

NIET!

vroeger sportte ik met mijn zus in een team waar nog een tweeling meedeed. Een gelijk geklede tweeling. Zij waren altijd de tweeling terwijl wij Half en Other half waren.
Wij zijn ook ieder een eigen kant op gegaan na de Mavo. Zijn echt twee individuen geworden met wel nog die speciale tweeling dingen. Kopen voor onze toen nog jomge dochters dezelfde kleding. Bellen elkaar op onder het koken voor een snelle vraag en hebben hetzelfde in de pan. Wel ieder met een eigen draai eraan, haar lasagne is anders dan de mijne.

Om te voorkomen dat een tweeling altijd de tweeling blijft is eigen kleding heel belangrijk.

Noet

Noet

22-12-2015 om 12:52

geen tweeling

maar ik als oudste wilde altijd perse hetzelfde aan als mijn zusje. doorschuiven was geen optie want daarvoor verschilden we te weinig in lengte en te veel in postuur.

mijn ex, wel onderdeel van een tweeling was ook met verschillende kleding niet uit elkaar te houden. De smiechten wisselden gewoon van trui.

Volgens mij hebben de meeste tweelingen alleen op speciale gelegenheden hetzelfde aan, op gewone huis tuin en keuken dagen niet.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

22-12-2015 om 12:52

Oh!

Ohnee, ik moet er niet aan denken. Nu is hier geen sprake van een eeneiige tweeling. Dat scheelt misschien ook wel. Ik weet nog dat ik een andere tweelingmoeder tegenkwam die haar dochters inderdaad gelijk kleedde. Ze verzuchtte dat dat zoveel tijd kostte: was 1 van de 2 vies geworden, moest de ander gelijk ook een zelfde nieuw setje aan. Nou, dat deden wij dus niet en onze was was al veel!

Heel soms kregen we twee dezelfde broekjes maar dan kregen ze een ander shirt aan. Wat wel handig was: een zelfde kleur jasje in een drukke speeltuin.

Wat ik wel eens moeilijk vond was als je nu iets heel schattigs had gevonden, je nooit zoiets-maar-dan-wel-heel-anders schattigs voor de ander vond. En de een stond alles bijna leuker dan de ander. Maar daar hoef je geen tweeling voor te zijn, alleen schuurt dat soms wat als ouder van een tweeling.

In aanschaf makkelijk maar in uitvoering lastig, lijkt mij.

Mijn kinderen hebben ook nooit de behoefte gevoeld, samen 1 te zijn of samen hetzelfde. Je wilt hetzelfde maar op je eigen merites. Er moet onderscheid zijn zonder onderscheid te hoeven maken. Verschillend zijn maar dezelfde behandeling, zelfde (voor)rechten dan kan je daar geen onvrede overkrijgen en dat versterkt de band weer. Mijn kinderen wilden zelfs geen verkleedkleren aan (we willen gewoon liever onszelf zijn). De wens naar individualiteit was sterk, net als je verbonden voelen met de ander.

Ik weet niet hoe dat is als er sprake is van een eeneiige tweeling?

Hanne.

Hanne.

22-12-2015 om 13:10

Geen tweeling

Hier geen tweeling maar wel twee erg op elkaar lijkende kinderen (categorie leraren die zich vergissen zich ook al zit er bijna 4 jaar tussen).

Ik kies niet bewust voor gelijke kleding maar toch komt het regelmatig voor. Omdat ze toevallig ook de zelfde smaak hebben en ik niet tegen kind 2 zeg dat ze die hele leuke jas niet mag omdat kind 1 hem ook mooi vind (althans zolang ze dat zelf geen probleem vinden).

Effect is inderdaad dat jongste soms wel 3-4 jaar in de zelfde jas loopt. Vindt ze geweldig! Want het blijft die jaar die ze zo mooi vond ☺

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2015 om 13:13

niet

Ik ben zelf deel van een eeneiige tweeling en wij hebben nooit dezelfde kleren aan gehad. Ik vind dat een zeer verstandige keuze van mijn ouders. Als je sterk lijkt op je broer/zus, is het een enorme uitdaging om je eigen ik te ontwikkelen. Voor de omgeving ben je immers gelijk. Als je dan ook nog dezelfde kleding aan krijgt, dan word het extra moeilijk om jezelf te worden. Het ziet trouwens niet alleen in kleding, maar ook in het spreken over 'de tweeling' (komt de tweeling ook ipv komen X en Y ook?).

Temet, jouw veronderstelling dat je aan 1,5 garderobe genoeg zou hebben voor een tweeling, klopt (in ons geval) trouwens niet. Wij hadden gewoon beiden een eigen garderobe, tot en met de sokken aan toe. Juist vanuit het idee: ieder kind heeft zijn eigen kleren, deze twee kinderen dus ook.

Eén keer

Hier altijd verschillende kleding. Soms wel dezelfde trui maar dan in een andere kleur want zoveel keus is er niet voor jongens en als je wat leuks tegenkomt in het blauw is het meestal ook leuk in het rood. Ze hadden die dezelfde-maar-toch andere truitjes ook meestal niet op dezelfde dag aan.

Eén keer zijn ze (bijna) identiek gekleed geweest, toen ze ringdragers waren op de bruiloft van mijn broer. Allebei een stoer colbertje, zelfde diepdonkerblauwe spijkerbroek en donkerblauwe All Stars alleen had de één een stopdasje en de ander een vlinderstrikje. Stiekem toch wel heel erg schattig.

skik

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

22-12-2015 om 13:19

Garderobe

Kinderen hebben ook een eigen garderobe in principe. Sokken en spijkerbroeken worden wel eens gedeeld, zonder problemen. Hoe specifieker de broek (of sok) dan wordt er weer niet gedeeld. Shirts, jassen, schoenen en onderbroekjes gaan absoluut niet over en weer.

Dees

Dees

22-12-2015 om 13:19

neeeeee geen zelfde kleding aan!

Ik ken ook een tweeling en die dragen ieder anderen kleding. Soms is het wel zo dat de ene een bepaald jurkje in het blauw en de ander in het roze draagt maar meestal is het gewoon wel heel verschillend. Vind ik ook veel leuker voor die kinderen.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

22-12-2015 om 13:22

Skik

Wist niet dat jij ook een tweeling hebt? Wat leuk!

Tweelingmoeder

Ja hoor, al ruim 12 jaar!

Hier delen ze de spijkerbroeken wel eens, ik weet zelf niet precies welke van wie is. Ze hebben wel precies hetzelfde ondergoed, dus dat wordt na de was gewoon over hun laden verdeeld. De één heeft allemaal donkergrijze sokken, de andere lichtgrijze, dan kan ik tenminste de juiste aanspreken als ik weer een verfrommelde sok onder de bank of uit een hoekje van de kamer vandaan haal. ;0)

Hoe oud is jouw tweeling?

skik

Half a twin

Half a twin

22-12-2015 om 14:49

ijsvogeltje

Mijn ene oma deed dat ook altijd, praten over de tweeling in plaats van H en O. Tot onze 5e verjaardag heeft ze het gepresteerd om met 1 kado te komen voor onze verjaardag. Waar ze voor andere kleinkinderen 15 gulden uitgaf per kind kregen wij 15 gulden met zijn tweeën. Ze zag ons niet als 2 kinderen maar als de tweeling. Vreselijk!

De andere tweeling op onze sportclub was ook de tweeling mede veroorzaakt door hun identieke kleding. Die moeder ging zover dat als een van de 2 een knielap nodig had vanwege een gat in de broek, de ander ook een knielap kreeg op de hele broek. Zelfs de haarspeldjes van die meiden waren hetzelfde.

Als ik nu wel eens meiden uit die tijd tegenkom vragen ze wel ben jij nu H of O maar ze weten onze namen nog. Van die andere tweeling weten de meeste andere meiden niet meer hoe ze heetten.

Hortensia

Hortensia

22-12-2015 om 14:49

ooit gekend

Tweelingpubermeiden (1-eiig). Zij wilden zélf er identiek bijlopen, hadden ook het haar hetzelfde, schooltassen, agenda's en zo. Is alweer jaren geleden, maar ik moet er opeens weer aan denken. Ze zullen nu wel rond de 50 zijn en ik ben nu wel benieuwd of ze het nog steeds doen

broertjes en zusjes

Hier ook een tweeling die niet hetzelfde gekleed is/was. Dat zou ook wel een beetje raar zijn want het is een j/m tweeling (16). Bovendien zit er meer dan 20 cm lengteverschil tussen en 7 schoenmaten, dat past dus niet. Toen ze net geboren waren, kreeg ik wel dezelfde pakjes maar dan in een andere kleur (roze en blauw, ieuw) of een broekje en een jurkje van dezelfde stof maar die hebben ze nooit tegelijk aan gehad.
Wat ik dan wel weer bijzonder vind, is dat mijn schoonzusje haar 2 dochters (ca 1 1/2 jaar ertussen) hetzelfde kleedde totdat de jongste een jaar of 8 was. Op familiefeestjes kregen zij dan de vraag: "Zijn jullie een tweeling?" en daarop wezen naar "mijn" tweeling die echt de meest verschillende tweeling van heel NL is, "Nee, zij zijn de tweeling". Dan werd er raar gekeken.
Ik zie dat wel vaker, kinderen van verschillende leeftijd hetzelfde gekleed. Ik heb dat nooit zo gesnapt.

guera

guera

22-12-2015 om 15:22

ik ken 3 jongens

die altijd hetzelfde aangekleed worden in de leeftijd 9,7,5 ofzo.......Heel bijzonder.

Dees

Dees

22-12-2015 om 15:31

soms wel handig

Nou ja als je op pad bent is dat dan wel weer handig. Dan trek je je kinderen een afschuwelijk, vreselijk opvallend shirt aan, dan kun je ze beter in de gaten houden. Dat snap ik dan weer wel. Maar in het normale leven nee dat is raar. Hoewel kleine man ook weleens in hetzelfde shirtje heeft gelopen als zijn neef, puur omdat ze beiden gek waren op Elmo en ik een super leuk Elmo shirt gekocht had voor beiden.

Het zelfde kleden

Ik denk dat dat vroeger vrij gewoon was om kinderen die wat leeftijd betreft dicht bij elkaar liggen hetzelfde aan te doen.
Mijn moeder deed dat ook. Wij leken wel tweelingen, vooral omdat er weinig tijd tussen zat.
Ik denk dat je nu vooral naar de kinderen kijkt. Als ze het leuk vinden kun je ze vast hetzelfde kleden en als ze behoefte hebben om zich te profileren vraag je wat ze exclusief zouden willen.
Ik zoek er toch geen al te grote complicaties met de identiteit achter. Ja, er kan wat verwarring optreden bij anderen. Dat hadden we zonder dezelfde kleding ook wel omdat we weinig verschilden.
Je kunt er gewoon vrij mee omgaan.
En ik denk dat het vooral voor tweelingen zelf ook leuk kan zijn als zo duidelijk is dat ze tweeling zijn. Zo niet, dan houdt je het verschillend.

neteret mut

neteret mut

22-12-2015 om 15:40

niet hetzelfde

Toen ze nog heel klein waren hebben ze wel eens hetzelfde aangehad (gekregen kleertjes als geboortecadeautjes), maar niet standaard. Zeker niet nadat ik een keer de vraag kreeg of ik ze wel eens dezelfde kleren aandeed juist op het moment dat ze hetzelfde aanhadden. Zag men het niet eens. Mijn tweeling lijkt dus totaal niet op elkaar al zijn het wel 2 jongens (blond / heel donkerbruin, blauw/groen ogen tegenover bijna zwarte ogen). Bovendien was er nog wel kleding over van hun 2 oudere broers. Interesses en schoolkeuze ed zijn wel ongeveer gelijk en vrienden delen ze ook.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

22-12-2015 om 15:58

Skik

Over een paar maanden, 10.
Onderbroeken over en weer, dat verrekken ze. Maar het hoeft ook niet.
Jullie sokkenoplossing vind ik een goede want daar komen hier heuse discussies met beschuldigingen van.

Hortensia, begon die tweeling ook zo, gelijk gekleed of hebben ze dat later pas besloten?

Half a twin, een kado voor z'n twee, dat lijkt mij heel pijnlijk. Kreeg je later je eigen kado?
Soms kregen die van mij wel eens hetzelfde voor hun verjaardag (hetzelfde boek of spelletje) en dan was het gelijk niet meer interessant. Net als algemeen speelgoed, op lego en blokken na, speelgoed zonder een specifieke eigenaar dus. Daar werd soms helemaal niet meer naar om gekeken. Het was van z'n twee en dus van niemand.

Half a twin

Half a twin

22-12-2015 om 17:14

Tweelingmoeder

Weet niet meer wat we op die leeftijd kregen als kado maar weet uit de verhalen dat mijn ouders, ooms en tantes oma aardig wat keren hebben moeten vertellen dat wij 2 kleinkinderen waren die toevallig op dezelfde dag jarig waren. Later kregen we dus een eigen kado maar of ze dan het bedrag nog halveerde weet ik niet.
Van familie kregen wij nooit hetzelfde kado. De een monopoly en de ander scrabble. Wel eens dezelfde pop gekregen maar dan de een een met bruin en de ander een met blond haar.
Voor een verjaardag vroegen we eens allebei een bloemenpers en daar had een tante wel goed over nagedacht. Zij kocht een grote. Konden we allebei ons herbarium maken met die ene pers en daar pasten dan ook bloemetjes en zo in met lange stelen.

Moya

Moya

22-12-2015 om 17:38

Regelmatig.

De tweeling draagt hier regelmatig dezelfde kleding.
Bij sommige winkels krijg je een soort tweelingkorting als je 2 precies dezelfde setjes koopt voor babies. Daar maakte ik toen ze baby's waren regelmatig gebruik van.
Ze dragen ook regelmatig bijpassende kleding. Bijvoorbeeld hetzelfde kledingstuk maar in een andere kleur.
Ik vind het wel enorm leuk om dat allemaal zo uit te zoeken. Ik ga er niet zo ver in dat ik ze halverwege de dag allebei omkleed als de een iets morst en de ander niet. Ze dragen ook niet altijd hetzelfde. Soms kiezen ze 's ochtends hetzelfde uit de kast en soms juist iets heel anders.
Nu ze ouder worden en steeds meer een eigen smaak ontwikkelen dragen ze minder vaak dezelfde kleding. Dat lijkt me ook een prima ontwikkeling. Ze krijgen een eigen smaak en vinden lang niet altijd dezelfde kleding meer leuk.

Cadeautjes met verjaardagen/sinterklaas/kerst is wel vaak hetzelfde want dat willen ze zelf graag. Ik geef regelmatig cadeautjes die ze kunnen delen want ze willen precies hetzelfde. Ik geef ze soms ook allebei exact hetzelfde cadeau want dat willen ze dus heel graag. Of ik geef ze een afwijkend iets wat wel bij elkaar past (bijvoorbeeld allebei een doos playmobil in hetzelfde thema). Ik neem aan dat naar mate ze ouder worden dat minder het geval zal zijn en ze meer om aparte dingen gaan vragen.

Tweelingmoeder

Oh, dan weet ik denk ik wel wie je bent, 21/4? Gaat het goed met ze?

skik

buur

buur

22-12-2015 om 19:29

buurkinderen

Onze buren hebben drie dochters, twee dochters vormen een twee eiige tweeling, zij en hun oudere zus dragen altijd dezelfde kleren, alleen de shirtjes zijn soms verschillend van kleur, maar verder precies hetzelfde. Sinds draagt zelfs de moeder bijna hetzelfde, ik vind dat zo jammer voor die kinderen, maar de moeder geeft als reden dat ze zo niet jaloers kunnen zijn.
Wij gingen vroeger vaak naar de kerk en daar was een gezin met drie jongens en een meisje, de jongens droegen altijd hetzelfde en hun zusje droeg een jurk in dezelfde kleuren, het was altijd donker groen met beige. Door de week hadden die kinderen verschillende kleren aan.
Onze kinderen dragen nooit hetzelfde, maar bij speciale gelegenheden, zoals doop zorg ik er wel voor dat de kleuren bij elkaar passen.

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 19:53

vierling

De vierling uit Bathmen (nu 15 mnd) waren vorige week te zien bij 'een huis vol' en die moeder wil pertinent niet dat ze in dezelfde kleren lopen. Ze hadden allemaal hetzelfde babyjasje maar dat hadden ze gekregen voor ze blijkbaar zo duidelijk werk. Ook bij de doop hadden ze allemaal iets anders aan.

Mijn zonen hebben wel eens hetzelfde aan gehad, stond best leuk en was denk ik gekocht voor een wat nette gebeurtenis. Deze zomer hebben ze (en hun vader) twee dezelfde shirts gekregen (dus 2x3 dezelfde) omdat het mooie en vooral goedkope shirts waren die te maken hadden met de vakantie daar. Oudste zit op een hele andere school dus dat is geen probleem maar hij zou dat niet gewild hebben als ze bij elkaar zaten.

Moya

Moya

22-12-2015 om 21:07

Zelfde

Als ze heel klein zijn maakte ze natuurlijk helemaal niks uit dat ze dezelfde kleding dragen. Dat merken ze toch niet. Dus als je als ouder leuk vind omdat te doen zie ik er niet zoveel bezwaar tegen. Als ze niet meer willen dan laten ze het vanzelf wel merken.
Hier vinden ze het soms nog steeds leuk om dezelfde kleding te dragen en soms ook helemaal niet. Als we kleding gaan kopen laat de tweeling vaak zelf kiezen. Soms kiezen ze allebei voor hetzelfde kledingstuk en soms willen ze ook iets heel anders dan de ander. Dan mag dat ook.

Laatst waren we Dr Martens schoenen gaan kopen en toen kozen ze voor hetzelfde model maar dan wel in andere kleuren. Bij het regenlaarzen kopen wilden ze allebei perse dezelfde kleur en model. Dus het verschilt per keer. Hun smaak komt toch vaak best wel overeen dus dan willen ze dezelfde kleding. En natuurlijk zijn er ook keren dat ze hetzelfde uitzoeken.

Ik zie er niet zo veel kwaad in om ze dezelfde kleding aan te doen. Geldt ook voor kinderen die weinig in leeftijd verschillen. Zolang de kinderen er geen moeite mee hebben lijkt het me prima. Bij een groter leeftijdsverschil willen ze het meestal zelf niet en als ze groter worden laten ze sowieso vanzelf wel blijken dat ze wat anders aan willen.

Mijntje

Mijntje

23-12-2015 om 06:32

strikken

Ik moet dan altijd denken aan oude foto's van mijn moeder met haar tweelingzus. Dezelfde strikken in hetzelfde gekapte haar, dezelfde jurkjes.
Mijn moeder had het wel moeilijk met een zus die beter kon leren, maar die ook net als mijn moeder naar de mulo moest.
Dat was toen. Ik denk dat dat meeste ouders nu wel anders kiezen en dat de kinderen meer te kiezen hebben.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

23-12-2015 om 09:15

Skik

Nee, das niet de datum. Dat is een andere tweeling, ben ik bang.

Tweelingmoeder

Er was een forumster die een jongenstweeling heeft die op dezelfde datum, maar drie jaar later is geboren dan mijn jongens.

skik

Jamie

Jamie

23-12-2015 om 15:49

zelfde klas

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4212214/2015/12/22/Laat-tweeling-samen-in-klas-zitten-en-niet-apart.dhtml

Jaren geleden werd er gezegd dat als de tweeling niet gewend was om al wat vaker zonder elkaar te zijn je niet moet kiezen voor aparte klassen. Dat kun je wel doen als ze al vaker alleen zijn geweest, dus apart logeren, aparte peuterspeelzaaltijden etc.

Moemie

Moemie

23-12-2015 om 19:30

De eerste jaren wel

Ik heb mijn tweeling de eerste jaren wel hetzelfde gekleed. Ik werd zwanger door IVF en ondanks dat leken mijn meisjes de eerste 4 jaar erg veel op elkaar. Later kwam er steeds meer verschil in hun uiterlijk en ontwikkeling. Omdat het zoveel moeite had gekost hen te krijgen vond ik alle aandacht echt fantastisch want ik was zo trots als een pauw en kleedde hen dan ook expres hetzelfde. Overdreven, ja eigenlijk wel, dat besef ik me nu ook achteraf. Inmiddels zijn het pubers en al jaren niet meer hetzelfde gekleed. Ze hebben zich ontwikkelt als 2 hele verschillende personen, qua smaak, interesses en dergelijke. Ze hebben die tweeling band waar niemand tussen komt en als je ze vraagt wie het belangrijkst is in hun leven dan komt hun tweelinghelft altijd op de 1e plaats!

Double trouble

Ik ben al 40 jaar de helft van een één eiige tweeling. We kregen toen we klein waren altijd dezelfde kleding aan en vonden dat vre-se-lijk. Toen we zeven werden hebben we voor onze verjaardag gevraagd of we nooit meer hetzelfde aan hoefde. En toen was het over. Thank god for that.

Nu is het qua kleding inmiddels echt heel vreselijk. We lopen met regelmaat tamelijk voor schut. We hebben gewoon een identieke smaak waardoor we om de haverklap los van elkaar hetzelfde kopen en op feestjes als een soort kermisattractie verschijnen. We proberen dat te voorkomen maar het gaat toch regelmatig mis. Alles dat we niet dubbel hebben delen we. Feitelijk hebben we 1 kledingkast. Gelukkig wonen we bij elkaar in de straat

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.