Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Pluk53

Pluk53

17-07-2013 om 10:01

Liora2

ik heb al je postings nageplozen, maar je hebt geen antwoord gegeven op de vraag waarom je voor een gb gekozen hebt. Je reageerde vanaf het begin met: "Ik ben ex-dikkerd niet maar heb ook een maagverkleining gehad (G maar ik heb totaal geen zin om jou uit te leggen waarom het eerst niet ging en nu wel".
"HET" voordeel van een gb is blijkbaar minder/geen hongergevoel (+ malabsorbtie: voedingscomponenten worden niet opgenomen, maar weer uitgepoept). Jij had geen honger zeg je zelf, dus wat is het voordeel van zo'n zware ingreep.
Als je toch "ergens" het antwoord gegeven hebt, geef aub een link.

Pluk53

Pluk53

17-07-2013 om 10:47

Correctie

het was niet de site van de obesitasvereniging met de (verouderde) informatie, maar van een obesitas-kliniek. Deze geeft op andere pagina's duidelijk aan dat de operatie endoscopisch wordt uitgevoerd.

Pluk53

Pluk53

17-07-2013 om 14:34

Verlate vraag voor miriam lavell

mogelijk heb je, met Elvis, het gebouw al verlaten Maar voor de duidelijkheid. Overgewicht (hoe je het verder ook benoemt) is volgens jou geen reden om te streven naar gewichtsvermindering. Tenminste, als je BMI < 35 is.
Geldt dat andersom ook? Kun je "rustig" in gewicht toenemen, tot een BMI van 35 zonder je veel zorgen te hoeven maken? En zo niet, waarom gelden er andere regels voor mensen die zwaarder worden tov zij die het al zijn?
Ik heb het voor mezelf even uitgerekend. Heb nu een BMI van 24,2 (81kg). Voor een BMI van 34,9 mag ik 119kg wegen, 38kg erbij. Goed voor de economie, of toch maar niet aan beginnen.

Goed opletten

Pluk, ik weet niet precies wat er in je omgaat. Kennelijk houdt wat er gezegd en geschreven wordt je wel bezig, maar het is toch net alsof je niet ziet wat er wel staat en steeds maar wel ziet wat er niet staat.
Wat ik wel zeg. De algemene overgewichtpaniek is onvoldoende onderbouwd. Er is alleen maar paniek, verkeerde adviezen en rigide interpretatie. Er is te weinig werkelijke kennis om te weten wat er wel moet.
Deze paniek, vooral gecombineerd met het evangelie van de eigen schuld, discipline en karakter, leidt tot individuele verwarring. Steeds meer mensen weten nog minder en nog eerder (richt zich ook op kinderen) wat ze moeten doen.
De optelling daarvan leidt tot een toename van (ziekelijk) overgewicht (zie de statistieken).
Zo weten we nog steeds niet wat we wel moeten doen, maar wel wat we niet moeten doen. We moeten niet doen wat jij doet: paniek zaaien, rigide interpreteren, roepen dat het een kwestie van karakter is, doen alsof je het antwoord hebt, is schadelijk.
Niet meer doen dus.
Dan nog een beetje uitleg: Er is een overduidelijke samenhang tussen roken en longkanker. Toch krijgt niet elke roker kanker en biedt niet roken geen garantie tegen kanker. Dat roken slecht voor je is, kun je meten. Je kunt het effect van 1 sigaret vinden in je bloed. De optelling kun je op je vingers natellen. Op termijn kun je er zelfs een foto van maken.
Tot zover roken.
Hoe hoger de opleiding, hoe beter de gezondheid. Wat er precies achter zit, is onduidelijk, maar het is in de cijfers net alsof havo doen ipv vmbo, invloed kan hebben op je gezondheid. Nu is er niks mis om met die motivatie een havo diploma te gaan halen, maar je zult begrijpen dat het effect ervan niet in het bloed te vinden is.
Tot zover opleidingsniveau.
Gewicht zit als verschijnsel tussen roken en opleidingsniveau in. In sommige gevallen kun je de verbeteringen (of verslechteringen) die optreden bij gewichtsafname (of toename) direct meten.
Maar voor het overgrote deel is de samenhang zo vaag als die tussen opleidingsniveau en gezondheid.
Maak je dus niet zo druk. Schijnt trouwens ook slecht voor je te zijn, je druk maken.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53

Pluk53

18-07-2013 om 15:41

Miriam

allereerst: je gaat niet in op de "BMI35-grens". Jij beweert keihard dat er geen medische noodzaak is om iets aan je gewicht te doen als je daaronder blijft. De statistieken geven je ongelijk, maar jij claimde dat "het bewijs" voor je stellingname je eerdaags in de schoot ging vallen. Nog niets gezien.
Ik wil helemaal geen paniekzaaier zijn. Maar, "don't blame the messenger", overgewicht geeft problemen voor de obese persoon. Afvallen verminderd risico's. Afvallen is een probleem, en er is heel veel verwarrende informatie. Bovendien is daar de levensmiddelen-industrie met ronduit misleidende "voorlichting". Dat overal suiker inzit is tot daar aan toe, maar de info die hier in deze draad over zoetstoffen is gegeven zou toch voldoende moeten zijn om die allemaal te verbieden.
Ik ben niet zo benauwd voor die "individuele verwarring". De weegschaal maakt aan die verwarring snel een einde. Je kunt goed volgen wat de gevolgen zijn van een bepaald eetpatroon, en je kunt dat individueel bijsturen. Elk pondje door het mondje, daar blijf ik bij. En een hogere opleiding helpt daarbij. Die mensen hebben beter inzicht in de link tussen oorzaak en gevolg. In "hogere" kringen geeft het geen status als je een BMI hebt van 35. Wel dat je de halve marathon loopt.
Over de combinatie bewegen/gewicht: hoeveel mensen met een BMI>30 (laat staan 35) lopen de vierdaagse?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2013 om 00:23

Te weinig kennis om te weten wat goed is

Dat kan zijn, maar ik ben het met Pluk eens dat je met een beetje gezond verstand kunt begrijpen dat dik zijn niet goed voor je is. Dan kun je discussiëren waar dat 'niet goed' dan begint. Met een bmi van 26 zul je heus niet meteen dood van je fiets vallen door dat beetje overgewicht, maar overgewicht moet ook meegezeuld worden en dat kost extra inspanning en een grotere belasting voor je gewrichten en dergelijke. Ik denk dat dat redelijk zeker is. Dus mijns inziens is het nooit verkeerd om een te hoog gewicht naar beneden bij te stellen. Maar als je het daar niet mee eens bent, moet je het vooral zo laten.

Pluk53

Pluk53

19-07-2013 om 11:01

Liora3

allereerst: pak het niet te persoonlijk op aub. Jij en ex-dikkerd zijn de 2 "ervaringsdeskundigen" op gb-gebied. Jij staat 100% achter die stap, en het heeft je goed gedaan. Het is ook niet zo super relevant om "exact" te weten waarom nu wel en het daarvoor niet lukte om de inname te beperken, cq gewicht te verliezen.
Ik probeerde op te tellen wat je calorie-inname nu is, maar daarvoor heb je toch te weinig gegevens verstrekt. Uit je posting:
Namelijk: belangrijkste zijn eiwitten, dan koolhydraten en dan groenten. Verder 6 dl zuivel, calcium bijslikken, vitaminepil. Koolhydraten: alles volkeren, zilvervliesrijst of aardappels. Halvarine op brood en bij de avondmaaltijd 1 el olie of vloeibaar vet. En twee stuks fruit. Eiwitten: altijd eiwitten op brood, nog een eiwitrijk tussendoortje, en 's avonds 100 gram vlees of vis. En je had het nog over 100 gram groenten.
Ik wil het wel zelf optellen, maar: hoeveel aardappels/rijst, hoeveel boterhammen, hoeveel en wat voor eiwitten op brood, wat voor eiwitrijk tussendoortje.
Mijn gevoel zegt me dat "iedereen" van zo'n dieet zal afvallen, ook zonder gb.

Light producten

Ik heb zelf gemerkt toen ik aan het lijnen was dat light producten een valkuil zijn: light vla, ach het is light, dus een bakje 2 keer zoveel gevuld als met gewone vla.
Dan schiet het niet op idd. Maar ik leef zo'n beetje op Cola light en water in de zomer, en daarvan kom ik echt geen gram aan hoor. Ik weet niet of mijn lichaam gefopt wordt en extra insuline aanmaakt door Cola light maar ik val prima af met 2 of 3 grote glazen Cola light per dag.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63

bibi63

19-07-2013 om 13:16

Wat is light

Uiteraard gezoetstofte frisdrank. In hoeverre die zoetstoffen mijn lichaam foppen weet ik niet, ben niet zo'n zoetekauw, dus zal na een glas cola light niet gaan snoepen. Maar light is ook magere (of evt halfvolle melk) en 30+ kaas. Ik zie niet in waarom ik als ik magere melk drink (puur voor de calcium) ik daar dikker van wordt dan van volle melk. Ik drink 2 glazen (of het nou mager of vol is) en het lijkt mij toch echt dat dat bij magere melk echt calorien scheelt. Idem met kaas. Ik hou niet eens van dik belegd, dus ook daar zie ik alleen maar minder calorie inname. Light heeft een negatief imago gekregen, maar ik denk niet dat we moeten doorslaan. Light heeft vele betekenissen. Bijv. kiezen voor kipfilet ipv speklap. Of sinaasappelsap aanlengen met water.
Gr. Bibi

Pluk

Vraagje: ik gaf hier een link naar een uitzending van Labyrint, heb je die gekeken? Volgens mij zit daar een antwoord in op één van de vragen die jij blijft stellen, namelijk hoe het komt dat mensen niet (kunnen) ophouden met eten cq niet het gevoel krijgen dat ze genoeg hebben gehad. Dat komt doordat een bepaald voedingspatroon werkelijk iets verandert in de hersenen. Het is, zoals al meer mensen hier al betoogden, niet zomaar een kwestie van wilskracht.
Verder verbaas ik me over de uitspraak "Dat overal suiker inzit is tot daar aan toe, maar de info die hier in deze draad over zoetstoffen is gegeven zou toch voldoende moeten zijn om die allemaal te verbieden." Ik heb geen dusdanig alarmerende informatie over zoetstoffen gelezen dat ik ze zou willen verbieden.

Pluk53

Pluk53

19-07-2013 om 13:42

Zoetstoffen

Geven het lichaam een fout signaal: er komt brandstof aan. Maar die komt niet, wat uiteindelijk resulteert in een glucosedip -> honger -> drang om te eten.

Fiorucci

Fiorucci

19-07-2013 om 18:54

Light

Nadeel van light....het is zoveel zoeter dan met suiker, yech!

Genetisch en erfelijk

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/3478582/2013/07/19/Obesitas-mogelijk-veroorzaakt-door-genafwijking.dhtml
"Zo was het al bekend dat lichaamsgewicht erfelijk is. Tweelingen, die apart opgroeien, blijken vaak hetzelfde gewicht te hebben. Het gewicht van adoptiekinderen lijkt meer op dat van de biologische ouders dan op dat van de adoptieouders."

Plukologica

Pluk "Dat overal suiker inzit is tot daar aan toe, maar de info die hier in deze draad over zoetstoffen is gegeven zou toch voldoende moeten zijn om die allemaal te verbieden." en later de logica achter deze gedachte "Geven het lichaam een fout signaal: er komt brandstof aan. Maar die komt niet, wat uiteindelijk resulteert in een glucosedip -> honger -> drang om te eten. "
Ach, je mag die opvatting hebben en 'aanzetten tot eten' voldoende vinden om er een verbod toe uit te vaardigen, maar in zo'n maatschappij wonen we niet. Misschien is er nog een woning vrij in Moskou. Plukologica lijkt wel een beetje op Poetinlogica.
Groet,
Miriam Lavell

Maar

Wie kan mij uitleggen hoe het dan komt dat er ook steeds meer huisdieren met overgewicht zijn? Zou dat niet heel misschien toch wel iets te maken hebben met teveel eten en te weinig beweging?

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 12:54

Jippox

Dat hangt van het voer af, veel blikvoer voor bijv. katten bevat suiker.

bibi63

bibi63

20-07-2013 om 14:10

Overigens

denk ik dat als je minder (calorien) gaat eten omdat je eigenlijk teveel eet in verhouding tot je verbranding en je dus wilt afvallen of in ieder geval niet nog meer aankomen, je te maken krijgt met honger, of beter gezegd: trek. En dus je aandrang om te gaan snaaien, nogmaals opscheppen, iets te eten, moet weerstaan. Minder calorien tot je nemen dan dat je gewend bent is dus inherent aan een 'hongergevoel', totdat je hieraan gewend bent. Twee boterhammen met 'light' kaas eten ipv volvette, betekent alleen maar dat je eerder trek zult hebben. Dat is logisch en is niet anders als je minder calorien gaat eten. Je kan uiteraard ook kiezen om het te beperken tot 1 boterham en dat met volvette kaas, maar het effect op trek later op de dag is hetzelfde (je eet er immers nu maar 1 ipv 2 voorheen). Daar zul je doorheen moeten als je gaat lijnen. Waarom zou ik geen light jam nemen (minder suiker) ipv gewone jam als ik wil lijnen? Dat heet toch ook light? Ook al zijn er geen zoetstoffen aan toegevoegd, maar gewoon minder suiker.
Bibi

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 14:56

Bibi

In sommige soorten light jam zit toch echt zoetstof.

Precies

Nou, meer genuanceerd Jippox, dat heeft te maken met mensen die de voedingsadviezen voor hun huisdieren opvolgen. En dat leidt inderdaad tot teveel eten.
Dat is de kwestie dus. Voedingsadvies (voor mensen en voor dieren) staat bol van de wens de economie gaande te houden.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

21-07-2013 om 13:48

Tja

De koekjesfabriek is gewoon een commercieel bedrijf dat middels koekjes z'n brood verdient. En dus probeert te voldoen aan de vraag (alleen dan verkoop je) en/of trends volgt of nieuwe producten introduceert waarvan de koekjesfabriek denkt dat dat wellicht verkoopt. Tja, net als de kaarsenfabriek die alleen maar bestaansrecht heeft als mensen behoefte hebben aan het kopen van kaarsen. Als er nieuwe interieur trends zijn, zal de kaarsenfabriek daar op inspelen, om zo voldoende kaarsen te kunnen blijven verkopen. En zo doet ook de koekjesfabriek. Als er een tijd aanbreekt dat mensen willen afvallen (al dan wel of niet gestimuleerd door de overheid), zal de koekjesfabriek daar op inspelen. Door bijv. minder suiker in de koekjes te doen en/of minder vet en/of ander vet en/of zoetstoffen. En in de huidige tijd dat er meer 2-verdieners zijn en dus ook meer kinderen de hele dag buitenshuis worden opgevangen zal de vraag naar gemaksspullen groter worden (meeneembare koekjes in 1- of 2 stuks verpakkingen). Daar kunnen we allemaal wat van vinden, maar ik zie niet in waarom er naar de fabrikant gewezen moet worden als zij met nw producten komen, die blijkbaar aan de vraag voldoen.
Bibi

Miriam

Welk voedingsadvies voor dieren heb je het dan over?

puberma

puberma

21-07-2013 om 16:58

Bibi

Helemaal gelijk hoor. Er is vast wel vraag naar gratis huishoudelijke arbeid en er is ook vraag naar prostitutie. En niet te vergeten naar gratis aspergesteken. Maar intussen wordt de slavenhandel ook maar zwart gemaakt. On-be-grij-pe-lijk. Die handelaren moeten ook leven en ze voldoen gewoon aan een vraag. Hetzelfde geldt natuurlijk voor zaken als, laten we zeggen, extasypillen en nederwiet met een hoger THCgehalte. Het is natuurlijk niet zo dat bijvoorbeeld extasy er eerst niet was en dat men het is gaan produceren in de hoop een trend te kunnen zetten. Beejegek. Er is gewoon vraag naar modedrugs en die handelaren volgen ook maar een trend. Zo is het ook met bijvoorbeeld, magnums. Er is gewoon vraag naar, dus dan produceer je toch gewoon zo'n ongezonde energiebom? En breezers, zodat tieners via de supermarkt zo snel mogelijk gaan drinken. En naar wapens is ook vraag zat, dus dat gemier over wapenhandel is ook al zo flauw. Nou, ongezonde voeding maken en dat verkopen onder het mom van 'gezond' (ligakoek is koek maar de fabrikant doet zijn uiterste best om ervoor te zorgen dat wij het kopen voor onze kinderen) moet gewoon mogen, er is toch vraag naar?
O ja, en dan die kipfilet waar jij in elk draadje mee aan komt zetten ( ik kom niet bij je eten als je het niet erg vindt), die wordt 'verrijkt' met suikers zodat er meer water bij kan. Moet mogen, er is vraag naar kipfilet, Bibi helpt een handje, dus nog meer vraag en die fabrikant moet ook leven. En die plofkippen moeten al helemaal hun mond houden, kom op, Batavus Droogstoppel zei het al, de handel moet wel doorgang vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2013 om 19:14

Puberma

Je laat, weer eens lekker onvriendelijk, merken dat jij het inzicht hebt in hoe de voedselindustrie in elkaar steekt. Ik neem aan dat je weet dat jij niet als enige dat inzicht hebt?
Ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid van de slechte arbeidsomstandigheden van de aspergestekers bij een consument als Bibi te leggen. Er zijn ook fatsoenlijke aspergetelers neem ik aan. Niemand die eist dat die aspergestekers uitgebuit moeten worden. En die ene aspergeboerin in Brabant geloof ik, is er om veroordeeld.
En dat er wapens beschikbaar zijn wil toch niet zeggen dat Jan met de Pet voor de vraag zorgt, want dat is gemiddeld genomen niet zo. Dat zijn weer anderen en volgens mij zijn dat er meer dan je denkt. Als producenten echt niet het gevoel zouden hebben dat er een markt is voor nieuwe waar, zouden ze er niet aan beginnen. Maar ze weten dat er mensen zijn die in zijn voor drugs en voor wapens en voor ijsjes en voor koeken en ja, daar maken ze gebruik van. Ik schat zo in dat jij als zelfstandig ondernemer (stel dat je dat zou zijn) ook zou uitzoeken hoe je je spul kan slijten. Een kennis van mij breit de ene pop en muts na de andere. Door die op internet te showen, zijn er mensen die vragen of ze zo'n pop of muts voor hun kind wil breien. Tot die mensen de foto op internet zagen, was de behoefte er niet, maar na het zien van de foto wel. Zo werkt dat nu eenmaal en iedereen doet het als hij de kans krijgt. Criminelen en brave burgers, een pot nat.

Fiorucci

Fiorucci

21-07-2013 om 19:32

Jeekaa

Op verpakkingen staat vaak een voedingsadvies, afgestemd op gewicht van huisdieren. Veel dieren kunnen toe met minder. Zoals je ook veel minder waspoeder kunt gebruiken dan op het pak staat.

Tigress

Tigress

21-07-2013 om 22:53

Genetisch

Bij mij wel. Mijn moeder is net als ik een stevige tante. Mijn oma was ook aan de maat. Afvallen lukte wel en op gewicht blijven ook, al was dat moeilijker dan het afvallen zelf.
Ik ben ooit eens 30 kilo afgevallen en wel 7 jaar op gewicht gebleven. Helaas zitten er weer 15 kilo aan en ik ben bang dat door mijn leeftijd (51) het wel moeilijker wordt om af te vallen. Het gaat moeizamer en mijn figuur is ook veranderd, de kilo's lijken zich vooral bij de buik te verzamelen.

bibi63

bibi63

22-07-2013 om 01:26

Jeetje puberma

Sla je niet een beetje door? Drugs, wapens, waar GAAT het over? Zoals jij te keer gaat is zelfs de plaatselijke groenteboer crimineel, want die verkoopt zelfgemaakte appelmoes MET suiker wel te verstaan. Mag hij dat niet verkopen? Ik als consument bepaal of ik dat koop of niet. Ik kan nl ook heel goed zelf appelmoes maken en zelf bepalen OF en hoeveel suiker er in gaat. Idem met koekjes.......
En waar je die kipfilet vandaan haalt???? Omdat ik ergens gezegd heb dat de consument zelf de keuze heeft om kipfilet of speklap te kopen? Ik weet niet, maar volgens mij kan je ook dier vriendelijke kipfilet kopen net als speklap, maar daar ging het niet over. En nee, dank je, ben blij dat je niet bij mij wilt eten. Helaas voor jou mis jij dan mijn overheerlijke dier en mens vriendelijke gerechten.

Anorexia

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1356877
Kind gaat sporten, hockey, en onder invloed van gesprekken op school over gezonde voeding gaat ze zich bezig houden met wat dan gezond is als je sport. Dat gaat niet helemaal goed.
Kinderen voor wie zo'n gezondheidsboodschap om overgewicht te voorkomen, juist niet bedoeld is, gaan zich er op een foute manier mee bezig houden en voor de kinderen met overgewicht? Zou het uitmaken?
Zoon hier kwam ook al eens thuis van een sportactiviteit waar de opvang mijn toestemming had gevraagd of zoon mee mocht doen. Zoon meldde dat ze hadden gezegd: maar je bent helemaal niet te dik? Dan vraag ik me wel af hoe je nu gezond kunt omgaan met voorlichting over gezonde voeding.
Voorlichting kan dus ook fout gedrag in de hand werken.

puberma

puberma

22-07-2013 om 10:24

Yesss ik word begrepen

"Zo werkt dat nu eenmaal en iedereen doet het als hij de kans krijgt. Criminelen en brave burgers, een pot nat." Juist, en daarom moet je niet alles bij de consument leggen, maar hier en daar ook de producenten eens begrenzen.I rest my case......

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2013 om 10:54

Puberma

Je voelt je misplaatst begrepen, sorry. Nou ja, in zoverre, er wordt al gesleuteld aan bijvoorbeeld hoe zout eten mag zijn en wat mij betreft sleutelen ze ook aan suikertoevoegingen. Maar zoals in het verleden al vaker is gebleken wisselen de inzichten nogal eens. Wie weet horen we over tien jaar dat die suikers ons weer behoeden voor een nare ziekte. Zo blijft het. Feit blijft, en dat zegt Bibi ook, dat jij en wij allemaal, je eigen verantwoordelijkheid hebt en die ook moet nemen, als je vindt dat de invloeden van buitenaf verkeerd voor je zijn.
Dat een 'externe' partij je in verleiding brengt om iets te doen, wil niet zeggen dat je op die verleiding in hoeft te gaan. Je kunt de schuld niet zonder pardon bij de partij leggen die je in verleiding brengt of je iets voorschotelt wat voor jou niet gezond is. Als je echt alles wilt uitsluiten, dan weet je wat je te doen staat: alles vers, niets uit een doosje, alles zelfgemaakt. Het kan. Of denk je dat ze ook stiekem suiker in de boerenkool spuiten?

merel

merel

22-07-2013 om 11:30

Eigen gezond verstand

Je moet je eigen gezonde verstand blijven gebruiken. Een koekjesfabriekant/mayonaisefabrikant/hamburgerfabrikant of wie dan ook, wil in de eerste plaats gewoon verkopen. Bij mc donalds staat er nu netjes op de verpakking hoeveel calorieen het eten bevat, hoeveel procent dit is van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (oid) de consument moet zelf bepalen of hij één hamburger neemt, of 3 of geen een. Hoe wil je de mensen verder nog beschermen? Helemaal geen mc donalds meer? Helemaal geen chocolade repen meer verkopen? Dat kan dus niet. Het enige wat ze kunnen doen is mensen adviseren maar ook daar moet je je eigen verstand goed blijven gebruiken, is degene die jou adviseert onafhankelijk? Of in dienst van bijv. de koekjesfabrikant (want dan zul je het advies krijgen om toch een van die koekjes te eten)
Voorbeeld van het waspoeder. Vroeger zaten daar véél kleinere schepjes bij, als je nu kijkt naar wat ik in de was moet doen volgens het advies, is dat een halve schep, terwijl de monteur van de wasmachine onlangs zei dat ik met 20 ml (dat was het eerste streepje dat op die grote schep stond) al voldoende was. Tja, wasmachine fabrikant wil gewoon dat ik meer in de was gooi, omdat ik dan vaker nieuw wasmiddel moet kopen. Is dat netjes van hen? Nee, is dat slim van hen? Ja... Dus advies is, blijf zelf nadenken en beslissen wat je doet.
Als ik bij de Opel garage ga vragen wat voor een auto ik zou moeten gaan kopen, dan wordt me toch ook een Opel aangesmeerd? Geen Ford hoor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.