Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 11:15

Het stoppen met welke verslaving dan ook draadje


Bellefleur

Bellefleur

23-04-2015 om 12:47

Fout

Een zak cassave-chips stond te lonken op tafel.

Iedereen van het huisgezin was vertrokken. Behalve ik. De zak is leeg.
Balen!

Vijltje, rook je 9(!) sigaretten op één avond? Omdat je je verveelt?

Vijltje

Vijltje

23-04-2015 om 13:45

Bellefleur

Nee hoor, dat is gedurende de dag als ik thuis ben.
Als ik werk en dan savonds thuis kom zouden het er misschien 6 zijn.
Maar dat is dus minder verdeeld dan wanneer ik geen werk heb; een inhaalslagje dus.
Ik werk momenteel niet, rook niet meer voor 12 uur en nu zijn het er tot ik laat (rond 01.00 uur) naar bed ga 8 a 9 stuks.

Vijltje

Vijltje

23-04-2015 om 13:53

ah!

Ah ik zie al waarom je dat vraagt: in mijn vorige posting moet Gisteravond zijn: Gisteren.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 15:38

Vijltje

Ik zou uitrekenen hoeveel uur ik wakker ben en om de hoeveel uur ik dan gemiddeld een sigaret mag om de 9 te halen en dan dus om de hoeveel uur voor 8. Dan maak je dus van die tien periodes op een dag rond de 9 sigaretten er negen van die iets langer duren. Zet dan ook een wekker en zie de tijd aftellen tot de volgende sigaret. Houd het dan ook een week of twee/drie op acht tot dat je aan die periodes bent gewend en probeer dan naar 7 sigaretten te gaan?

Vijltje

Vijltje

23-04-2015 om 15:59

dat

Dat lijkt me een strak plan, scheelt een kwartier van 9 naar 8, dat moet toch te doen zijn.

En als ik dan weer werk heb zit ik automatisch zo'n beetje op de helft hiervan.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 16:05

Fijn

Fijn dat ik je heb geholpen met meedenken, doe jij ook met mij

Addict

Addict

23-04-2015 om 18:04

Verbazing

Mijn interesse werd gewekt door de titel van dit draadje, maar al snel viel mijn mond open van verbazing. Hele epistels over nagelbijten..... ik noem dit eerder een slechte gewoonte, geen verslaving. Krijg je afkickverschijnselen als je niet op je nagels bijt, of als je stopt met snoepen, om nog maar een andere 'verslaving' te noemen.

Ik ben niet verslaafd aan drugs of alcohol; wel twee andere verslavingen die heeeeel slecht zijn voor mijn gezondheid.

verslaving

Een definitie van een verslaving is (volgens een psycholoog die ik ken):
-korte termijn plezier, lange termijn schade.

Dus ja, snoepen en nagelbijten kun je daar dus ook best onder scharen.

Als bijkomende kenmerken kun je nog noemen: veel moeite om er (blijvend) mee te stoppen en de neiging om te ontkennen dat er überhaupt sprake is van een verslaving.

Addict

Addict

23-04-2015 om 21:33

Jippox

Als je het zo definieert is snoepen inderdaad een verslaving.

Maar leg me dan eens uit wat het plezier en de lange termijnschade van nagelbijten is?

Vijltje

Vijltje

23-04-2015 om 22:44

Lange termijn

is dat je nagelbed blijvend kunt beschadigen en je nagels niet meer in een goede vorm kunnen groeien, of ontstekingen doordat er vaak wel iets gaat bloeden, schade zelfs, al lijkt het vergezocht, op werkgebied omdat handen in sommige beroepen visitekaartjes zijn, of op sociaal gebied omdat je je nagels niet meer durft te laten zien, je de hele tijd met je handen in je schoot zit.

Plezier...ik denk er nog steeds over na, maar het had op mij een onweerstaanbare aantrekkingskracht, net zoals trekken aan korstjes, velletjes enz.|

Verslavend omdat je toch een onrust krijgt als je het niet meer mag doen en het rust kan geven als je het kúnt doen. En omdat mensen vaak bij afleren zoekende zijn naar een andere verslaving/tic/drang om datzelfde gevoel weer te krijgen.

het plezier

Van nagelbijten is denk ik een soort voldoening als er weer een haaltje weggewerkt is. Dat er ergens zo'n haaltje of velletje loszit en dat dat er dan af MOET. Moeilijk uit te leggen aan wie het niet doet, denk ik.

De nadelen heeft vijltje al beschreven. Schijnt dat je ook nog sneller gaatjes in je tanden en/of ontstoken tandvlees kunt krijgen...

Ik bijt trouwens geen nagels, maar pulk velletjes. Nooit gelukt ermee te stoppen. Op zich maakt het mij nog niet zoveel uit, maar ik heb een zoon die het in een wat extremere mate doet, en nu moet ik natuurlijk eerst zelf het goede voorbeeld geven voor ik van hem kan verwachten dat 'ie er mee stopt.

Dus vooruit, ik doe mee hier!

Moiraine

Moiraine

24-04-2015 om 09:32

Tja

Op dit moment gaat het goed. Gisteren wel gevallen voor chocola op mijn werk, ik vind dat dat verboden moet worden .
Verder niet gelezen, maar ook geen tijd voor gehad.
De proef is voor mij dit weekend, dan ben ik alleen en ik heb alleen vrijdagavond en zondagmiddag een afspraak staan....
In elk geval net de weekboodschappen gedaan en niet bezweken voor de verleiding van oranjetompoucen en ook de schap met snoep voorbij gelopen. Enkel een pakje kauwgom en worteltjes voor mezelf meegenomen.

@bellefleur: ik snap dat voor jou lezen een goede gewoonte is. Voor mij is het echt een verslaving. Het is voor mij telkens een vlucht voor nare gevoelens, voor drukte in mijn hoofd. Dan ga ik lezen en hoef ik er niet bij stil te staan. Ik kan helaas dan ook niet stoppen en blijf lezen tot het boek of zelfs de serie uit is. Ik doe alleen de dingen waar ik echt niet onderuit kan .
Gelukkig is het in zoverre onder controle dat ik nu 1 boek kan lezen (mits het geen serie is) en daarna kan stoppen.
Vroeger zorgde ik, terwijl ik nog met het ene boek bezig was, dat er altijd minstens drie klaar lagen om erna te lezen.

@half a twin: wat bijzonder dat jij dat ook hebt. Ik ben nog nooit eerder iemand tegengekomen die dit herkent/ ook heeft. Meestal zijn de reacties dat het toch goed is om te lezen of zelfs dat ze zich afvragen waar ik de tijd vandaan haal.

Snoep op het werk

Als kind was ik veel te dik en snoepte ik graag en veel. Dat heb ik nu wel onder controle, maar het kost wel moeite.
Ik heb dus een hekel aan vergaderen met koekjes, chocolade of nootjes op een grote schotel voor mijn neus. Ik heb dan de grootste moeite om me te concentreren op de vergadering, zeker op een ongelukkig tijdstip als vier uur 's middags. Mijn concentratie gaat dan uit naar de gedachte: "Nee, daar ga ik niet van nemen!" in plaats van het vergaderitem.

Vijltje

Vijltje

24-04-2015 om 10:15

MoederMop

Dat herken ik zo goed!
Op een verjaardag zitten en dan je gedachtes enkel bij het spul op tafel hebben waar je niets van wilt hebben.
Mijn gedachtes gaan daarna verder naar de andere personen: of die het van nature niet in zich hebben er naar te kijken of te pakken, of dat die met dezelfde gedachtes als ik rondlopen.

Doodvermoeiend dat soort vergaderingen/feestjes.

Vandaag mijn eerste letterlijk getimede 8-sigarettendag.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2015 om 10:50

Facebook

Snoepen is in zoverre een verslaving dat ik een dag zonder wat lekkers een saaie dag vind. Het zit 'm dus niet in de hoeveelheden (want dat valt nogal mee), maar in die gedachte.

En Facebook... zeker nu ik zonder werk thuis zit, lees ik elke kruimel die voorbij komt. Ik ben aangesloten bij een aantal groepen, dus ik lees me suf. Ik zeg eerlijk dat ik niet wil stoppen met deze verslaving, ik onderken hem wel)

Een dezer dagen wordt een voedseldroger bij ons afgeleverd. Volgens gebruikers is dat érg verslavend. Wie weet voeg ik dat dus nog toe later.

Barvaux

Barvaux

24-04-2015 om 19:41

vijltje

"Vandaag mijn eerste letterlijk getimede 8-sigarettendag."

Hmm volgens mij had je beter kunnen beginnen met een 9-dag waarbij je dus eerst kon wennen aan het op de klok roken

Vijltje

Vijltje

24-04-2015 om 21:26

Ik begin met plezier overnieuw
Nee ik denk dat dat inderdaad handiger is.
Morgen en overmorgen ben ik 2 hele dagen vrij veel thuis.
Als is dan van morgen een 9 en van zondag een 8-dag maak heb ik een iets soepeler overgang.
Ergens denk je waar heb ik het over, er zit bij mij meer psychische afhankelijkheid bij dan lichamelijk heb ik het idee. Niet dat mijn lijf niet zou reageren als ik stop, maar mn hoofd praat teveel.
Maar het moet, ongezond en veel te duur.

Vijltje

Het geheim zit hem in de psychische afhankelijkheid. Je moet niet zielig in een hoekje gaan zitten kniezen als je bent gestopt met roken, maar je moet blij zijn dat je van die afhankelijkheid bent verlost....Rationeel gezien is het gezonder om te stoppen met roken en het is gunstig voor het saldo in je portemonnee

Vorig jaar gestopt en op de cursus heb ik geleerd dat minderen niet zoveel zin heeft. Ook al rook je maar één sigaret per dag, je bent nog steeds verslaafd, en je kijkt uit naar het moment dat je die ene sigaret mag roken.

De OOL-verslaving

Ik zit met een hele andere verslaving; de OOL-verslaving. Ik heb geen facebook, gelukig. Ik ben ook niet actief op andere fora. Maar ik merk dat ik te vaak draadjes volg, willen weten wat er geschreven gedurende de hele dag.

Ik weet dat het beter is een tijdblok aan te houden. Dus alleen tussen twee en drie uur 's middags. Anders gaan de kinderen weer klagen, 'Mam, zit je weer op OOL...'. Ondertussen ben ik geen goed voorbeeld; als ik roept, Ga aan je huiswerk en zit niet zo met je mobiel te appen. Krijg ik geheid het antwoord: jij zit toch ook vaak op OOL.

Ik moet dus echt aan deze tamelijk recente vorm van verslaving omvormen zodat het niet schaadt en ik de kinderen wel kan wijzen op het appen omdat ik ook alleen een tijdblok aanhoud.

Ohh,

Het is 9:15, ik begin vanaf morgen.

Vijltje

Vijltje

25-04-2015 om 11:30

Flanagan/Nausicaa

Flanagan, "morgen" is een heel gevaarlijk woord vwb uitstellen

Nausicaa: Klopt, maar je krijgt natuurlijk wel al minder schadelijke stoffen binnen. Met de rest van de verslaving kan ik, als ik mezelf ken, beter omgaan als het nog maar zo weinig is. Daarnaast vind ik het niet erg om verslaafd genoemd te worden als blijkt dat het dan nog maar om 1 sigaret gaat.

Ik heb Alan Carr gelezen en het deed me niks, net zoals bv een psycholoog (helaas) weinig invloed op me heeft. Ik ben zelf gewend met psychische problemen om te gaan en ik denk dat als ik meteen stop, ik me de hele dag vol ga proppen en ik mag er geen kilo's meer bij hebben.
Mijn handicap momenteel is de werkeloosheid. Want afleiding helpt enorm.

afleiding helpt altijd

dus verzin een lijstje met afleidingen waarvan je iets kan kiezen als het gevaarlijk wordt.

Ik ga morgen het onkruid in de tuin te lijf. Dat lukt beslist niet tijdens het wordfeud spelen.

Bimba Boef

Bimba Boef

27-04-2015 om 13:39

Ik ben

Mij gister te buiten gegaan aan de zak snoepjes, van die mierzoet gekleurde rijstkorrels achtige troep. Begin, en je houdt niet meer op ... Bah!

Tijdblok werkt

Net als moedermop, merkt ik ook dat het volgen van een forum tijd best verslavend kan werken. Wat zou er gereageerd zijn? Werd de reactie gewaardeerd of juist verkeerd begrepen? Was ik wel duidelijk? Het invoeren van het tijdblok dwong mij om minder snel te reageren.en omdat ik aan dat tijdblok wil houden, merk ik dat het beter is om op andere tijdstippen niet te kijken omdat ik dan toch niet mag reageren ( van mijzelf).
Een keertje dat ik wel keek en reageerde buiten het tijdblok, was een antwoord op de rekentoets waar ik de vraagsteller geen 18 uur wildelaten wachten.

Maar ik heb het gevoel dat een tijdblok werkt tegen verslaving. Het zou misschien ook kunnen werken tegen de verslaving van koekjes eten; alleen koekjes tussen 2 en 3 uur. Het maakt dan niet uit hoeveel koekjes, van mij part twee pakken. Na een paar dagen is dat plezier ook minder. Als het tijdblok maar wordt aangehouden.
Eigenlijk net als trainen. Je moet sporten tussen 2 en 3 uur, maar daarna heb je vrij en kan je dingen doen die niets te maken heeft met wat moet.

Ik ervaar het als een gek gevoel, het niet mogen reageren omdat je buiten de tijdblok zit en je moet wachten tot het tijdblok. Ik merk dat de behoefte om te reageren tegen die tijd is afgezwakt. En dat is toch het doel uiteindelijk.

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 22:39

Flanagan

Ja, een tijdblok kan voor dat soort dingen heel handig zijn maar werkt niet goed tegen nagelbijten )

Vijltje

Vijltje

27-04-2015 om 23:37

Nagelbijten

Het gaat vaak ongemerkt en haakjes kan ik ook niet uitstaan. Ik heb tegenwoordig een glasvijl in mn tas en voor mn neus thuis op tafel en zelfs eentje in de auto. Want áls ik eenmaal zou bijten dan ben ik de klos

Gisteren voor het eerst weer 8 gerookt met de tijdblokken.
3 Momenten gehad dat ik dacht hmmm...is het nog geen tijd, maar wel volgehouden.

Vandaag was dat maar 1 moment en dat was het blok na nummer 1, net als gisteren trouwens.
Momenten van: moet ik nu alweer/is het nu al tijd heb ik ook?
Maar ook vandaag ga ik het weer redden!
Na de laatste gelijk mn ritueel om naar bed toe te gaan zodat ik niet weer ga zitten en per ongeluk langer opblijf met het risico op nummer 9.

Vanavond een programma gezien over (sex)verslaving. Ook het risico van het terugvallen door een euforisch gevoel dat je het allemaal lijkt te redden in het begin.
Het zegt dus nog niet zoveel, maar het voelt wel goed dat ik er nu voor het eerst echt serieuzer dan normaal en zonder al teveel excuses mee aan de slag ben. Het is slechts een stapje, maar hey, elke reis begint met 1 enkele stap

Barvaux

Barvaux

28-04-2015 om 07:40

AVOO dag 7: meldplicht

Wauw, goed Vijltje! Zeker ook in combinatie met die bedtijd want dat wordt natuurlijk een probleem als die later is dan je hebt berekend!

Rechts overal al weer een randje van 1 mm en links zijn we daar ook weer bijna bij alle nagels.

carootje

carootje

28-04-2015 om 09:19

ja, dag 7 alweer!

Tot nu toe gaat het goed, glasvijl en nagelversteviger gekocht. Van het weekend de grootste beproeving doorstaan: 2 keer anderhalf uur autorijden!

Maar om nou te zeggen dat ik er van opknap... op elke hand 2 of 3 wat langere nagels, met van die lelijke witte randen, probeer ze steeds schoon te houden zodat het geen zwarte randen worden, maar wat een gedoe!

Wat mooi dat het bij jou zo snel en gelijk op gaat Barvaux!

Addict, ik ben het nog steeds met jou eens dat nagelbijten geen verslaving is, ik noem het een slechte gewoonte, maar daar had ik in een ander draadje mijn mening al over gegeven, ik doe eigenlijk mee om te bewijzen dat het geen verslaving is. Geloof ik

Bellefleur

Bellefleur

28-04-2015 om 09:23

Tijdblok

Dat werkt bij mij ook. Ik kan tussen werktijd en avondeten me moeilijk beheersen in snoepen. Maar ik heb mezelf opgelegd dat ik 's avonds niet mag snacken. Dat werkt heel goed. (Behalve dan vorige week helaas). Die regels gelden niet in het weekend: tussen vrijdagavond zes uur, en zondagavond zes uur, mag ik 'los gaan'. Helaas, helaas werken al die regels niet voor chips. Als ik weet dat er een zak chips in huis is, moet die leeg. Een gezinszak is zo weg. Dankzij dit draadje realiseerde ik me dat ik dus geen chips meer moet kopen voor mijn pubers. Mochten ze chips willen, dan halen ze zelf maar. Dat had dit weekend tot gevolg dat ik wel 10 x keer ben gevraagd of er chips in huis was. Nee dus. En voor hen was het de moeite niet om naar de super te gaan. Een win-win dus. Score tot nu toe: 5 dagen zonder.
Wat prachtig Vijltje, 8 sigaretten! Volhouden. En Barvaux, geniet van de millimeters.

Vijltje

Vijltje

30-04-2015 om 19:16

Dag 5 voor mij

De vijfde dag voor mij met 8 sigaretten vandaag.
Als ik voldoende afleiding heb, stoei ik wat met de tijd en heb ik eigenlijk geen problemen.

Zit ik de hele dag thuis dan heb ik wel eens een momentje dat ik alvast wil roken maar heb daar nog niet aan toegegeven en zoek afleiding tot het tijd is. Sneu eigenlijk
Merk wel dat bij minder prettig nieuws ik meer moeite heb. Zou dan graag naar buiten stormen om gewoon de sigaret te pakken die ik op dat moment wil roken, tijd of niet.

Ik ben vanaf komende zondag tot halverwege de week weg en ben dan in situaties waarin ik eigenlijk niet of nauwelijks kan/mag roken.
Misschien kan ik het doorzetten, misschien een sprongetje met minderen, of gewoon door zoals ik nu bezig ben.
Ik meld me erna weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.