Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bellefleur

Bellefleur

26-08-2013 om 10:25

Hoe hou je vakantiegevoel vast?

Na 3 weken vakantie is vandaag alles weer begonnen. Man en ik zijn wer aan het werk, kinderen hebben vandaag hun eerste schooldag. En we hebben alle vier geen zin! Vanochtend onderweg naar mijn werk overviel het me. De verplichtingen, het strakke schema, alle dingen die geregeld moeten worden: nieuwe schoenen, naar de opticien, de orthodontist, het verkeerde lesrooster van oudste... Hoe houdt je dat ontspannen gevoel vast? Of moet je gewoon accepteren dat het leven weer een aaneenschakeling van verplichtingen en regelen is? Hoe doen jullie dat?

guera

guera

26-08-2013 om 11:14

Herkenbaar

Ik heb dat ook hoor. Blehhhhh. Post vakantie dip. Bij ons lopen er ook van die blijerds rond die weer heeeeel veeeeel zin hebben om te werken. Huh? Anyway wat ik altijd doe is nooit op maandag beginnen met werken. Dat scheelt dan ist snel weer weekend . Ook rustig aan met afspraken in het begin. Ik krijg nu alweer tig mails voor afspraken borrelen eten sporten. Ik doe er 1 per week to begin with. En verder ist gewoon weer wennen. Ik dompel mezelf in zieligheid en als het eenmaal allemaal weer loopt is het wel weer ok. Succes !

Vic

Vic

26-08-2013 om 11:37

Geen last van

Ik neem meestal 3 of 4 weken vrij in de schoolvakantie, voorafgaand en nadat we op vakantie gaan. Zodra het schoolvakantie is neem ik soort van parttimevakantie. Ik begin een uurtje later en ga wat eerder weg van mijn werk. Na de vakantie werk ik altijd de eerste dag thuis, zodat ik op mijn gemak mijn mail kan doorwerken zonder dat er steeds mensen aan mijn bureau staan. Die mail check ik af en toe ook tijdens de vakantie, zodat ik nu al weet wat ik volgende week maandag te doen heb.
Mails voor borrelen eten sporten krijg ik nooit Ik moet wel nog een familieweekend plannen, en een etentje, maar dat vind ik wel leuke dingen.

liora

liora

26-08-2013 om 12:38

Ideetje

Niet op vakantie gaan! Dan hoef je ook niet af te bouwen, hahaha.

Ik vind vakantie best hard werken dus ik werk liever.

Maar los daarvan: ik doe ook wat Vic doet: tijdens de zomervakantie werk ik elke dag een uurtje korter (of twee) en dat is wel zo ontspannen.

Verder proberen om te genieten van de verplichte dingen.

Liora

tonny

tonny

26-08-2013 om 16:45

Bekende kwestie

in bladen lees je er elk jaar weer artikelen over.

Er schijnt niet zoveel tegen te doen te zijn. Als je eenmaal weer in 'het ritme' zit, lijkt het soms net of je nooit anders gedaan hebt. Tja, een mens zit kennelijk erg aan het heden vastgeplakt.

Maarre - fijn dat jullie zo genoten hebben van de vakantie! Probeer er in het weekend nog wat van te maken, als het lekker weer is! En lekker fotoboeken maken, een poster, kalender of zo.

neteret mut

neteret mut

26-08-2013 om 18:16

Had ik als kind al

denk ik, bij de middelbare school. weer een jaar dit moeten en in een regiem vastzitten. Aan de ene kant ook wel nieuwsgierig naar wie er dat jaar in de klas zouden zitten enz, en tegelijk het moeten.

Knurf

Knurf

26-08-2013 om 18:59

Ik ga vaker nee zeggen

'Hoe houdt je dat ontspannen gevoel vast? Of moet je gewoon accepteren dat het leven weer een aaneenschakeling van verplichtingen en regelen is?'

Net terug van twee heerlijke weken op Kreta zat ik gisteravond door de verschillende agenda's te bladeren. En ineens besefte ik dat ik best veel dingen doe waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb. Ik was vlak voor de zomervakantie al gestopt met de ouderraad van school (veel vergaderingen, weinig lol), maar ik had wel weer de sportdag van school in mijn agenda gereserveerd. Ik houd niet van sportdagen, ik vond het als kind al niet leuk en ik vind het nu nog steeds niet leuk. Natuurlijk is het sneu voor de kinderen als niemand wil helpen op zo'n dag. Maar ik heb nu 7 jaar van alles gedaan voor school. En nu mag een ander. Of voor mijn part niemand, als anderen er (ook) geen zin in hebben. Dan regelt school maar iets anders!

En zo zijn er nog meer dingen die ik doe omdat ik het gevoel heb dat ik geen 'nee' hoor te zeggen (soms besef ik pas later dat ik er geen zin in heb, maar dan heb ik al ingestemd!). Ik wil veel vaker dingen doen die ik wil, en veel minder vaak dingen uit een gevoel van verplichting.

Als dat niet ontspannend werkt, weet ik het niet meer

Tonny

Tonny

26-08-2013 om 21:52

Hm, ik deed als moeder niet zoveel

Waar ik geen zin in had, althans niet georganiseerd, op school en zo. Geen sportdagen, want daar had ik vroeger al een hekel aan

Dus maar even lekker aan de slag met die agenda en afbouwen wat niet tot je competenties behoort.

Hanny61

Hanny61

28-08-2013 om 13:02

Artikel volkskrant vandaag

Hoe je het vakantiegevoel kunt vasthouden. Ik kan helaas niet linken.

Bellefleur

Bellefleur

29-08-2013 om 08:39

Jammer,

moet eerst inloggen bij de volkskrant voor ik het artikel kan lezen. Was wel nieuwsgierig

Vic

Vic

29-08-2013 om 12:01

Kopieerservice

Vakantieblues, wat er tegen te doen

HEDWIG WIEBES − 28/08/13, 00:00

Dat gelukzalige gevoel van vakantie is na een week werken weer over. Wat kan helpen is een knallend slotfeest op de laatste dag. En, begin liever niet op maandag met werken. Tekst .

Werk

De zomerdagen vlogen voorbij alsof ze amper hebben bestaan en naarmate de eerste werkdag dichterbij komt, zakt de moed alweer in je schoenen. Eenmaal terug op je werkplek lijkt het ontspannende vakantiegevoel nog sneller te vervagen dan de bruine kleur op je benen. Dat klopt: nog geen week na terugkomst ben je de meeste voordelen alweer kwijt, bevestigen diverse onderzoekers. Eén daarvan is Jessica de Bloom, afgestudeerd binnen de gezondheidspsychologie en arbeids- en organisatiepsychologie en gepromoveerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze publiceerde een meta-analyse van eerder onderzoek en bestudeerde ook zelf de effecten van korte en lange vakanties van in totaal 250 werkende Nederlanders.

Wat volgens De Bloom, auteur van De kunst van het vakantievieren, in ieder geval helpt tegen de blues is om je vakantie knallend af te sluiten: 'Herinneringen bestaan uit hoogtepunten, dieptepunten en vooral het laatste moment. De eerste twee heb je minder in de hand maar de laatste kun je prima beïnvloeden.' Zorg dan ook dat je je koffers al eerder pakt en van de laatste dag een feestje maakt, adviseert ze. Daarnaast is het slim om op een willekeurige dag weer aan het werk te gaan, zo citeert de psycholoog een Oostenrijkse studie. 'Mensen die op woensdag beginnen blijken het lekkere gevoel langer vast te houden dan mensen die gewoon beginnen op maandag.'

Dat we op vakantie zo blij en gelukkig zijn, komt doordat we het gevoel hebben dat we kunnen doen wat we willen, legt De Bloom uit. Hoe heilzaam die autonomie werkt, blijkt ook uit andere studies naar het verband tussen verantwoordelijkheid en werkplezier, vervolgt ze. 'Daarnaast doen we op vakantie veel fijne dingen die we thuis ook best kunnen doen, maar die erbij inschieten. Daartoe behoort niet alleen het écht tijd maken voor partner en kinderen, maar ook het stoken van een vuurtje in de natuur of de hele avond spelletjes spelen. Vakantie is daarom ook een goed moment om jezelf af te vragen wat je gelukkig maakt en dat vervolgens in je dagelijks leven te integreren', aldus de psycholoog. 'Vaak zijn we thuis te lui om dingen te ondernemen.'

Anders dan je misschien verwacht, speelt de duur van de vakantie geen rol binnen het positieve effect ervan. Ook na een lange reis zijn de grootste voordelen na ongeveer een week verdwenen. Las dus liever vaker een kortere vakantie in dan één lange. Daarvoor pleit ook Humbelina Robles Ortega van de Spaanse Universiteit van Granada, die publiceerde over het post-holiday syndrome: 'Zo raak je minder gewend aan de nieuwe gewoontes op je vakantieadres en kost het dus ook minder moeite om bij thuiskomst weer je draai te vinden.' Hoewel Jessica de Bloom dit in haar onderzoek niet is tegengekomen kan de vakantieblues volgens de Spaanse hoogleraar zelfs leiden tot psychologische en fysieke ongemakken zoals slapeloosheid, spierpijn en stress.

Ook is het volgens Robles Ortega slim om een paar dagen eerder thuis te komen dan je eerste werkdag. 'Zo kun je weer even wennen aan je normale routine en afkicken van vakantiegewoontes zoals rondslenteren in zwemkleding, te veel sangria drinken en te laat naar bed gaan.' Verder moeten ex-vakantievierders zich niet te veel aanstellen, vindt ze. 'Het is niet ineens gedaan met de pret. Ook buiten je vakantie zijn er genoeg dingen waar je gelukkig van wordt. Zo breek je met het onbewuste idee dat werkweken gelijkstaan aan niet leuke dingen.'

Heeft het dan nog wel zin op om zo'n zuurverdiende vakantie te gaan? Jazeker, onderstreept Jessica de Bloom. 'Voor langere periode helemaal niet op vakantie gaan kan heel negatieve gevolgen hebben. Die mensen worden eerder ziek of overlijden zelfs vroegtijdig.' Alvast een volgend tripje boeken? Dat kan dus helemaal geen kwaad.

Illustratie

Tv uit en naar buiten!

Laat de televisie uit: op vakantie miste je die niet en thuis kun je vaak ook prima zonder.

Ga naar buiten: of je nu veel wandelde tijdens een stedentrip of beachvolleybalde op een zonnig eiland, je lichaam maakte meer vitamine D aan en produceerde de geluksstof endorfine.

Plan ook doordeweeks leuke dingen: je hoeft niet reikhalzend naar het weekend uit te kijken om naar de bioscoop te kunnen of uit eten te gaan met vrienden.

Leg een herinnering op je bureau: of het nu een schelp is of de rekening van veel te dure koffie op een toeristisch plein, het brengt je even terug in vakantiesferen.Bron: The Guardian

Leuk

Leuk artikel en goeie tips! Ik ga maandag weer beginnen met werken. Wordt wel afgeraden in het artikel, maar maandag en dinsdag ben ik alweer vrij (werk 3 dagen/week)!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.