Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe vinden we voor onze dochter een appartement in antwerpen?

Nou, de titel zegt het eigenlijk al.

Onze dochter gaat vanaf februari tot en met juli stage lopen in het ziekenhuis in Antwerpen.

Nu is ze op zoek naar een appartementje waar ze voor dat half jaar samen met haar vriendin gaat wonen.

Iemand enig idee hoe we dit kunnen aanpakken?

margaretha

margaretha

27-06-2017 om 21:35

zoeken op koten te huur?

Gaat het via een opleiding? Voor mijn dochter hadden wij een kamer geregeld door haar hogeschool (AP) maar dat is voor jullie waarschijnlijk minder logisch. Toch zouden die jullie wel kunnen helpen met het geven van een link naar iemand toe. Bellen of mailen naar bv. AP Hogeschool

Alison

Alison

27-06-2017 om 21:38

Belgische site

Niet specifiek voor studentenkamers maar misschien vind ze zo toch nog wat http://www.hebbes.be/

Deze?

https://www.kamertje.nl/kamers_in_antwerpen
Ik gebruik een adblocker dus ik heb geen idee hoe erg het is op deze site met de advertenties.

Straks zoeken

Er komen in t laatste half jaar veel app en kamers vrij ivm stage of mensen die stoppen. Dan kun je onderhuren voor die tijd. Op ikot.be staat er veel

Marie

Marie

28-06-2017 om 08:33

Facebook?

Oproep op Facebook doen?

Olijfje

Olijfje

28-06-2017 om 13:33

ouders dit regelen???

Hoi,

niet stom bedoeld maar gewoon interesse. Waarom moeten jullie als ouders dat voor je dochter regelen? Ik ben gewoon een beetje verbaasd, ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Ik ben al wel een tijdje van de universiteit af maar toen ik ging studeren regelde echt iedereen zelf een kamer en hielpen de ouders hooguit nog even met verhuizen ofzo maar je ging als kind zelf rondbellen en naar die stad etc om een kamer te vinden. Ik zou mezelf ook enorm kinderachtig gevonden hebben als mijn ouders dat gingen regelen.

Misschien kom ik nou raar over ik heb in andere topics ook al kritiek gehad maar ik las dit en dacht echt huh dat wil je toch niet als jong volwassene dat je ouders je kamer of appartement gaan regelen? (en tegenwoordig is er ook nog internet, dat was er vroeger niet eens hihi)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-06-2017 om 13:45

Nee

Wel terechte vraag Olijfje

Olijfje

Olijfje

28-06-2017 om 13:48

...

Dank je Ginny

Ik merk wel vaker dat mensen van rond de 20 nog heel veel door hun ouders laten doen. Ik ging vroeger me de trein naar Groningen, hing daar duizend briefjes op voor een kamer, was keihard aan het netwerken maar kreeg het dan wel voor elkaar. Nogmaals ik zou me echt rotschamen als mijn ouders dat voor mij zoude moeten regelen en me eerlijk gezegd ook echt heel kinderachtig erbij voelen. Net bv als je op de middelbare school zit en je moeder komt je elke dag met de auto van school halen. Sommige dingen wil je op een gegeven moment niet meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-06-2017 om 18:59

Andere vraagstelling

Als de titel geweest was: Hoe vindt mijn dochter een app. in Antwerpen? had dat voor de vraagstelling verder niet veel uitgemaakt.
Dus ik vind je vraag op zich wel terecht, maar het is m.i. ook niet zo aardig om het alleen bij deze vraag te laten en verder niet inhoudelijk te reageren.

Olijfje

Olijfje

28-06-2017 om 19:20

briefjes

Mijn ervaring jaren terug was heel veel briefjes ophangen en "beloningen" erbij zetten. Als je bv naar een studentenhuis gaat bied dan aan bv een vaatwasser mee te nemen. Die heb je tweedehands al voor honderd euro en maakt op alle totaalbedragen niks uit.

Of je gaat iets buiten Antwerpen zitten daar is het wel een stukje goedkoper.

Jackie

Jackie

28-06-2017 om 23:00

Olijfje

Nou, de 'we' in de titel kan ook slaan op ouder+dochter dus 'hoe vind ik samen met mijn dochter een appartement', toch? Ik zou het raar vinden als je als jongvolwassene dit volledig aan je ouders overlaat maar of het in dit geval zo is weten we niet. Ik vind het volkomen normaal om je dochter te helpen met zoiets. Wellicht zoekt zij zelf ook en vroeg ze haar ouders (en misschien ook anderen) om mee te zoeken.

Ik zie trouwens veel mensen reageren met sites voor kamers. TO heeft het over een appartement waar dochter samen met vriendin in kan.

Olijfje

Olijfje

29-06-2017 om 03:37

...

Ok nou ja ik weet natuurlijk niet hoe het zit. Misschien is dat nou juist ook de bottleneck dat het natuurlijk erg leuk lijkt om samen een appartementje te hebben maar dat dat in de regel bijna niet te realiseren is want niet te krijgen of schreeuwend duur. Daarom gaan veel mensen juist op kamers. Het is vaak al heel wat als je je wc "maar" met vier mensen hoeft te delen. Dus misschien is het een tip om het beeld van een appartement los te laten en gewoon een kamer te zoeken.

Nee hoor jackie

Die sites geven echt ook appartementen. Het is anders dan in Nederland waar je vaak alleen een kamer kunt zoeken. In België kun je filteren op de site wat je wil. Bij hebbes en ikot in ieder geval.

Jackie

Jackie

29-06-2017 om 07:55

Ah oké

dat is handig

k. oekje

k. oekje

29-06-2017 om 21:27 Topicstarter

allereerst.....

Bedankt voor de waardevolle tips. Fijn te weten welke tips we kunnen doorgeven.

en verder.....

oei, het is me even ontschoten dat een titel van een oproepje wel eens meer stof doet opwaaien dan nodig is

Ik moet er wel om lachen dat men het blijkbaar nodig vindt om niet te reageren op de vraag zelf maar verder denkt en ongetwijfeld goedbedoelde opvoedkundige vragen te stellen over het hoe en waarom iemand de vraag stelt.

Maar dat geeft niet hoor, ik zie het als een stuk meeleven en haal graag de eventuele bezorgdheid rondom de zelfstandigheid van mijn kinderen even weg

Het volgende verhaal zit er achter...

Onze dochter van 19 jaar (die 2 jaar al uitwonend is geweest en alles zelfstandig heeft geregeld qua verzekeringen/studiefinanciering/belastingen/geldzaken/rijbewijs halen etc) heeft een heel zware tijd achter de rug.

OP het moment is ze bijna klaar in haar 3e jaar verpleegkunde en heeft ze haar stage met een zeer goede beoordeling afgerond waar ze heel trots op mag zijn.
Ze werkt met veel plezier en grote inzet in een verzorgingstehuis met demente bejaarden (zwaarste vorm, gesloten afdeling) en legt ze deze bewoners met alle liefde in de watten door voor ze te koken, ze uit gênante situaties te helpen wanneer ze van top tot teen onder de ontlasting zitten en ze toe te dekken wanneer ze gaan slapen.
OP haar stage zorgt ze voor mensen die in het laatste stadium van hun leven zitten, en is ze zowel een luisterend oor als de gene die er voor zorgt dat iemand er weer fris en fruitig voor de dag kan komen.

Voor iedereen in de zorg: Mijn respect en ontzag voor deze banen is nog meer gegroeid dan het al was.

Hoewel ze altijd alles zelf wil doen (het lijkt soms wel of ze altijd 2 is gebleven, haha) mag ze ook wel eens kind zijn en hulp ergens bij krijgen.

Mijn oproepje is gedaan met haar toestemming. Het ging als volgt:

Pa, Ma, ik mag naar Antwerpen! bla bla bla bla...

Dochter: "Maar hoe kom ik nu aan een woning daar. Het is hier in Nederland al zo moeilijk om iets te vinden, geen idee hoe ik iets in Belgie moet vinden."

K. oekje: "zal ik een oproepje bij OOl neerzetten met de vraag hoe je kunt zoeken?"

Dochter: "ik wil het helemaal zelf regelen. Ik wil dus geen huizen aangeboden krijgen. Ik wil alleen weten hoe en waar ik kan zoeken. De rest doe ik zelf".

K. oekje: "prima, duidelijk verhaal. Ik zal een oproepje neerzetten met jouw vraag. En de rest zal je dan zelf doen".

Oef wat een verhaal. Ondanks dat ik niet het gevoel heb dat ik me moet verantwoorden voor de vraag die ik hier gesteld heb (en niet goed heb nagedacht over hoe ik de vraag formuleerde), vind ik het wel prettig om de uitleg neer te zetten hoe deze vraag tot stand is gekomen.

Men hoeft zich dus geen zorgen te maken over de zelfstandigheid van mijn kinderen, het gaat allemaal goed met ze

Nogmaals, bedankt voor de waardevolle tips. Ze heeft een paar maanden de tijd om te zoeken en heeft nu wat in handen gekregen waar ze mee aan de slag kan.

Top!

Groetjes, K. oekje.

In Belgie

is het vinden van een kamer/app niet zo moeilijk als hier gelukkig. Komt vast goed!

Op

... De B private huurmarkt zijn dergelijke korte huurcontracten weinig geliefd. Maar u kan het proberen.

Een zeer ruime sortering van allerlei panden in de private verhuur, met uitgebreide zoekfunctie, vindt u bijvoorbeeld op www.immoweb.be .

Daarnaast zijn er wel wat initiatieven waarin de Antwerpse universiteit, de hogescholen en de stad samenwerken om voor huisvesting te zorgen, ook voor buitenlandse studenten, gastdocenten enz. veronderstel ik. Het kan nooit kwaad om het na te vragen... https://www.studentkotweb.be.

Ook de Antwerpse universiteit zelf houdt zich daarmee bezig, zie: https://www.uantwerpen.be/nl/campusleven/wonen/ .

k. oekje

k. oekje

17-07-2017 om 07:25 Topicstarter

Bedankt

Ik ga de linken doorgeven. Kan ze ermee aan de slag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.