Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Clementine

Clementine

02-12-2010 om 20:00

Hoeveel (alcohol) drink je?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wijntje

Wijntje

09-12-2010 om 08:52

Drinken en rijden

daar ben ik dan, net als toen ik zwanger was, zeer principieel in: geen druppel.
2 wijntjes met uit eten gaan en dan de auto in stappen? No way. Ten eerste voel ik die wijntjes echt wel in mijn lijf, maar veel belangrijker: stel dat je toch denkt dat het wel kan en DAT je een ongeluk zou veroorzaken, dan zou je je de rest van je leven afvragen of dat ook gebeurd zou zijn als je die wijntjes niet had gedronken. En alleen al daarom doe ik het gewoon niet.

reina

reina

09-12-2010 om 12:05

Xanneke (ot laatste keer )

Nee, dat (afvangen) bedoelde ik niet tegen jou, maar in het algemeen. We zijn het idd met elkaar eens .

Vic

Vic

09-12-2010 om 18:11

Drinker

Ik denk dat veel mensen in hun stellige reactie hun eigen ervaringen meenemen. Mijn vader was vroeger ook een stevige drinker (zeg maar alcoholist, met 2,5 liter bier per dag). Ik heb jarenlang een hekel gehad aan mensen die met 3 kratten bier in hun wagentje door de supermarkt liepen, en tot mijn 21e zelf niet gedronken. 15 jaar geleden had ik misschien ook wel zo'n stellige reactie gegeven. Ik vind 3 glazen per dag best veel, daar zou ik al last van hebben (na 5 raak ik redelijk aangeschoten, doe ik 1x per jaar en neem me dan voor het nooit meer te doen).

Tirza G.

Tirza G.

09-12-2010 om 18:29

Vic

Nee hoor. Ik ben heel stellig in mijn reactie en ken vanuit mijn achtergrond (familie, gezin) geen alcoholmisbruik. Maar ik heb wel kinderen groot te brengen in een maatschappij waar alcohol getolereerd is op een manier die van geen enkele andere harddrug wordt geaccepteerd.
Ik ken fors alcoholgebruik uit mijn ex-schoonfamilie, echt allemaal superkeurige mensen met goeie banen, maar goeie help, wat zopen die veel. Heel beschaafde wijntjes en likeurtjes en sherrytjes (ook al zoiets, die verkleinwoordjes maken het schattig en minder erg ofzo), men men men, wat draaiden die er een alcohol doorheen. Ik zat daar altijd met verbazing naar te kijken. Inmiddels zijn in die familie de eerste slachtoffers gevallen; lever kapot, auto-ongeluk en doo door nierbeschadiging. Tja. Ik zie wel een verband.

Tirza

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

09-12-2010 om 20:13

Tja drinker

>>Wat mij ook intrigeerde was de man van iemand die op vakantie wel eens (bij de bbq) een biertje neemt en daar dan door hun kinderen op wordt aangesproken. 1 biertje! Dat vind ik dus niet gewoon (en zeker niet aan te bevelen) dat kinderen dat doen.< <

Zoals je had kunnen lezen gaat mij dat ook te ver, lezen is een vak. En om Kaaskopje dan ook meteen antwoord te geven, ja, dan verdedig ik man! Want hij hoeft niet op 1 biertje aangesproken te worden nee.

Fraz

Fraz

09-12-2010 om 21:40

Maar

dochter van alcoholisten hoe komt het dan dat je kinderen zo reageren op een biertje tijdens de BBQ ? Wij drinken zeer weinig maar de keren dat we wat drinken vinden de kinderen dat niet vreemd ofzo en ze zullen er zeker niet wat van zeggen. Ik ben erg tegen roken en man rookt dus wel (gelukkig alleen buiten in de tuin). De kinderen krijgen van mij die anti gevoelens mee maar die wil ik zeker niet mee geven ten aanzien van een enkele glas wijn of bier. Blijkbaar ben jij dan (ongemerkt?) wel heel erg fel tegen alcohol ook al is het maar een enkel glaasje.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

09-12-2010 om 22:41

Geen idee

wij hebben het nooit in huis, soms met een verjaardag, maar daar wordt door visite ook nog nauwelijks alcohol gedronken. Ik ben wel uitgesproken ja, over alcohol. dus ongetwijfeld pikken ze daar wat van mee. Maar ik zeur niet over 1 enkel glaasje, en dat dan 3 keer per jaar ofzo, dus hoe ze daar bij komen? Geen flauw idee.

memmie

memmie

09-12-2010 om 22:56

Drinker je bent niet alleen hoor!

wij drinken elke dag een aantal biertjes ...man meer dan ik maar samen gemiddeld 2 (zonder visite)tot 3(met visite) kratjes per week......phoo nu heb ik wel en probleem of niet....maar dan heeft hier het halve dorp een groot probleem want tis hier vrij gebruikelijk als je om etenstijd of savonds langs komt dat je biertje/wijntje aan geboden krijgt.

Nu ga ik vloeken in de kerk .....Ook durfen we best na 1 a 2 biertjes nog wel in de auto te stappen, meestal is dat dat wel een paar uur geleden genuttigt.

Ik zie best in dat ik niet echt matig drink maar vind niet dat ik een probleem heb. ik drink alleen bier dus als er geen bier is is fris het alternatief.
Als ik moet rijden dan drink ik meestal helemaal niet en soms 1 of 2
Als ik zwanger ben dan zodra ik het weet niet.
Als het op een festje een beetje teveel is geworden dan las ik ook een paar alcohol loze dagen in.

Man kent trouwens ook de andere kant van het verhaal hij is zijn ex vrouw verloren door alcoholisme en dat gaat echt verder dan een paar bietjes doppen..
(bij haar had niemand het verwacht incl man niet want dronk altijd fris ook op feestjes)

Fraz

Fraz

09-12-2010 om 23:52

Wow

2 kratjes bier in de week ..... pfffffffff tjeetje daar schrik ik wel van hoor. Dat is jij drie flesjes bier en je man vier flesjes bier.......... en dat elke dag. Nee dat ken ik helemaal niet van mijn omgeving. Eigenlijk degene die het meeste drinkt/dronk was mijn vader en dat was 1 a 2 glazen wijn/port per dag maar die is gaan minderen tot alleen het weekend en verjaardagen enzo. Maar verder als ik bij iemand langs kom wordt mij thee of koffie als eerste aangeboden.
Met een verjaardag kopen wij soms een kratje bier en dan moeten we opletten dat ie niet over datum raakt. Wijn vind ik dan lekkerder maar ook daarvan is het zo dat als we een flesje open trekken we de wijn maar gaan gebruiken in het eten.
Maar 2 kratten bier per week................

klokje 2

klokje 2

10-12-2010 om 11:07

Lees helenaleen nog eens

de gut oh gut posting van Helenaleen, daar sta ik 100% achter.
Ik val in herhaling, maar ik blijf erbij dat er hier geen onderscheid wordt gemaakt tussen alcoholisme en het (sociaal) gebruiken van alcohol. Alcoholisme begint met het nuttigen van één glas, logisch, maar hoeft absoluut niet te eindigen in alcoholisme, spaar me zeg. Iemand die eet eindigt ook niet altijd als obesitas-patient, of slaat dit nu weer als een tang op een heipaal.
Tirza, Drinker werd door sommigen wél weggezet als een halve crimineel en heeft dit ook als zodanig ervaren. Lees haar antwoord hierboven.
En Memmie, je drinkt best veel ja, vind ik ook. Je zult wel heel wat geheven vingertjes over je heen krijgen, bereid je maar voor. Toch is het jouw eigen zaak. En dit:
'Nu ga ik vloeken in de kerk .....Ook durfen we best na 1 a 2 biertjes nog wel in de auto te stappen, meestal is dat dat wel een paar uur geleden genuttigt.'
is zelfs ook nog verantwoord, als ik de adviezen van Jellinek hoor. Maar wees voorzichtig. Want zodra iemand zich met alcohol op in het het verkeer begeeft, gaat het ons opeens wél allemaal aan, onze kinderen fietsen daar immers rond.

Fraz

Fraz

10-12-2010 om 13:37

Tuurlijk

is het Memmie's eigen zaak alleen realiseert ze zich wel dat 3 flesjes bier vier glazen zijn en 4 flesjes bier ruim 5 glazen en dat is toch echt echt heel veel voor elke dag zomaar. Kijk 1 a 2 glazen bier of wijn kan ik mij best voorstellen om dat iedere dag bijv. na het werk of tijdens het eten te drinken maar 4 tot 5 glazen zou ik echt niet op kunnen zonder flink aangeschoten te zijn. En realiseer je dus ook dat 1 a 2 flesjes bier 1,3 tot 2,6 glazen bier zijn en dus op het randje van teveel om nog te mogen rijden.

jippa

jippa

10-12-2010 om 17:58

Tja

Al bij opening van deze topic dacht ik: een gemiddelde ga je hier niet uitkrijgen natuurlijk. Er gaan mensen regaeren die iets hebben met alcohol en dan vooral in negatieve zin.
Ter nuancering: wij drinken elke avond twee glazen wijn en leven daar prima mee, en op een vergelijkbare manier heel veel vrienden van ons ook. Een enkele keer op een feestje meer en altijd zonder problemen. Bij autorijden o of 1 glas, dus ik breng er niemand mee in gevaar.
Overigens verdwijnt een glas in 1 a anderhalf uur weer uit je lichaam. Bovendien: ik ken ook mensen die 4 of 5 glazen drinken zonder dat ik iets aan ze merk.
Maar goed, er zijn mensen hier die negatieve ervaringen met alcohol hebben en er dus begrijpelijk gevoelig op reageren vanuit hun eigen referentiekader. Ik zou alleen tegen topic-opener willen zeggen: een gemiddelde gaat dit niet worden.

Tirza G.

Tirza G.

10-12-2010 om 20:14

Jippa

Het feit dat je niks aan mensen merkt, geeft aan dat ze een tolerantie hebben opgebouwd. Die bouw je pas op bij (flink) gebruik. En dan zit je dichtbij permanente schade. Overigens, ook de mensen waar je niks aan merkt hebben een vertraagd reactievermogen. Maar dat merk je niet zo 1-2-3 in een gesprek.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-12-2010 om 20:18

Klokje2

Het verschil met alcohol en eten, is dat alcohol op zichzelf een stof is die een lichamelijke verslaving opbouwt. En zelfs al vrij snel. Je lichaam went aan het toedienen van alcohol en gaat er zelf om vragen. Géén alcohol toedienen wordt door je lichaam ervaren als een probleem, een gebrek/tekort aan iets. Tegelijkertijd bouw je een tolerantie op: je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Dat gaat heel sluipend. Een iets groter glas bijvoorbeeld, of het glas iets voller. Toch even het staartje wegtikken ipv het tot morgen laten staan. Enzovoort. Glazen zijn groter (ik heb het servies van mijn ouders, die wijnglazen zijn hooguit 150 cc, de huidige glazen zijn 250 cc), flessen hebben meer inhoud (vroeg was 0,7 ltr normaal, nu 1 ltr). En zo gaat het sluipenderwijs.

Tirza

Memmie, drinker - vanzelfsprekend

Alcohol behoort kennelijk tot jullie dagelijkse levensbehoeften. Twee/drie kratjes per week, goeiemorgen. Wanneer gaan je kinderen meedrinken? Je voedt ze nu op met het idee dat alcoholgebruik vanzelfsprekend is.

Hoe kijk je daar tegenaan?

Bromvlieg en tirza

Als je goed de posting van Memmie leest, lees je ook dat de 2 á 3 kratjes niet alleen door Memmie en parnter genuttigd worden maar ook door het bezoek.

Verder werd er ook vroeger toen ik kind was regelmatig alcohol genuttigd door volwassenen. Vooral in de weekenden. Ik ben er mee opgegroeid. Alcoholgebruik was en is in mijn omgeving vanzelfsprekend. Met carnaval en kermis gingen wij mee naar het café. Nu gaan onze kinderen mee. Net zoals de kinderen van anderen meegaan. Eveneens dat je verantwoordelijk blijft voor je gedrag. Het is vanzelfsprekend dat je na alcoholgebruik niet in de auto stapt, dat je geen alcohol drinkt wanneer je zwanger bent en kinderen schenk je geen alcohol etc. etc.
Ja, onze kinderen zien dat wij drinken maar leren ook wat hierin onze grenzen zijn, wat kan en niet kan.
In mijn vriendenkring, terugdenkend aan vroeger, heb ik juist de ervaring dat vrienden (herinner minimaal 3) die niet mochten drinken dan wel waar thuis vanuit geloof of overtuiging geen alcohol gebruikt werd veel sneller uit de band sprongen.

Tirza, ik ben het er niet mee eens dat alleen acohol verslavend is. Ongezond eten en snoepen is wel degelijk verslavend en een gewoonte die heel erg moeilijk af te leren is. Daarnaast wordt ongezond eten veel meer getolereerd. Dan heb ik het niet alleen over snackbars maar kijk eens wat je in een restaurant voorgezet krijgt. Echt niet gezond hoor! Denk eens aan al die hart- en vaatziekte. Als je iets sluipend wil noemen.
Daarnaast drink ik al jaren hetzelfde quotum. Het feit dat je steeds meer nodig hebt klopt niet helemaal. De ene is er veel gevoeliger voor dan de ander en dat heeft dan ook weer meer te maken met de reden waarom je drinkt en waarom je je roes wil bereiken.

Nogmaals, natuurlijk is het altijd beter op alle fronten gezond te leven. Ik kan dat nu eenmaal niet omdat dat voor mij geen aantrekkelijk leven is. Ik wil af en toe uit de band springen, ik wil genieten.
ik vind het niet nodig om me helemaal te laten gaan, om aan alle verleidingen toe te geven maar ik zoek gewoon een compromis. Ik weet waar mijn grenzen liggen inmiddels en ik heb er geen behoefte aan om betutteld te worden of veroordeeld.

Fraz

Fraz

11-12-2010 om 21:59

Helenaleen

2 kratjes zonder visite en drie met visite. Dus minstens twee voor alleen 2 personen. Toch vind ik het geen goed voorbeeld voor kinderen als er dagelijks alcohol wordt genuttigd. Net als het niet goed is voor kinderen als er elke dag fast food wordt gegeten. Ik zou toch liever kiezen voor alles met mate. Dat is wat anders dan verbieden. Maar leren er met mate mee om te gaan is wat anders dan dagelijkse kost. Dan geniet je er ook meer van vind ik zelf. Een gezegde bij ons is : elke dag Mac Donalds is niet lekker. En zo zie ik het ook met alcohol/snoepen etc. Dingen die het leven leuk/lekker maken zoals fastfood, alcohol, uit stapjes hoeven van mij niet elke dag en zelfs niet elke week. Ik geniet veel meer van een biertje of wijntje als het een uitzondering is en niet een dagelijks gebruik. Dus dat is voor mij nog een reden om niet dagelijks te drinken naast het gezondheidsaspect.

memmie

memmie

11-12-2010 om 22:26

Ik snap het wel hoor!

Normaal gesproken zijn 2 a 3 biertjes voor mij vrij normaal voor het slapen gaan.
ik heb er geen last van voel me niet anders dan anders en heb ook geen kater sochtends..
heb voor de grap ook even de test ingevult bij jellinek. ik scoor een 9 wat er eigelijk op neer komt dat ik een gewoonte drinker bent en geen alcoholist..

Mijn man....tja daar durf ik best wel eens mijn bedenkingen over uit te spreken (ook tegen hem zelf hoor) hij is ook een gewoonte drinker die vaak steeds meer drinkt ( heeft soms de visite niet nodig om tot het 3 de krat te komen)maar ben niet bang dat hij een alcoholist is...

Hij is met een alcoholist getrouwd geweest en dat is niet vergelijkbaar met een gewoonte drinker......daar speelt veelt meer en dan maakt het niets meer uit wat voor alcohol het is als het maar alcohol is....
En wij lusten graag een een biertje....

memmie

memmie

11-12-2010 om 22:31

Even nog

het is makkelijk mensen te veroordelen als je zelf anders doet maar zijn echt een heel normaal gezin....

Guinevere

Guinevere

11-12-2010 om 23:10

Memmie

Memmie, 2 tot 3 bier voor het slapen gaan? Hoe vaak moet je er dan uit 's nachts? Zoveel vocht vlak voor het slapen, poeh, ik zou er wel 2 keer uit moeten denk ik.
Ik drink alleen alcohol rond etenstijd. Moet wel zeggen dat we vandaag lang getafeld hebben (gasten).

Fraz

Fraz

11-12-2010 om 23:55

Memmie

probleem met alcohol is dat je er tolerant voor wordt. Als ik 2 tot 3 biertjes drink in een korte tijd dan merk ik dat echt wel juist omdat het voor mij niet een gewoonte is.

Ik veroordeel je er niet over maar het is denk ik wel eens goed om stil te staan of het niet te veel is wat je drinkt, of je nog wel kunt zonder elke dag 2 a 3 biertjes te drinken en wat die 2 tot 3 biertjes allemaal met je lever doet en toch ook wat je je kinderen wilt mee geven als voorbeeld van normaal drinkgedrag. Het is nooit verkeerd en nooit te laat om dit soorten dingen bij jezelf af te vragen en eventueel te kijken of je ook zonder die gewoontes kunt (zo niet dan ben je verslaafd) en of je daar iets aan wilt doen.

Ik heb zelf jaren gerookt en voelde mij niet geroepen te stoppen. Tot een moment dat ik het vervelend vond dat ik afhankelijk was van die sigaret. Dat ik tijdens een film zonder pauze onrustig werd, dat ik 's avonds nog naar de benzine pomp ging om sigaretten te halen omdat ik anders 's ochtends geen sigaret meer had. Ik wilde dus niet meer afhankelijk te zijn van die sigaret en dat was voor mij de reden om te stoppen. Met drinken heb ik dit niet, ik kan zonder problemen een maand of nog langer geen alcohol drinken, ik kan een fles wijn geopend in de kast laten zonder dat ik er aan denk. Ik kon dit niet met sigaretten dus was ik verslaafd, ik kan dit moeilijk met snoep dus zit ik daarbij op het randje.

Maar jij bent de enige die die antwoorden kan geven en de enige die kan bepalen of je wel/niet er iets aan wilt doen of dat het prima is zoals het is. Maar erover nadenken of op gewezen worden dat het toch wel flink wat is wat jullie wegtikken in een week kan nooit kwaad.

Fraz

Fraz

12-12-2010 om 00:12

Andere test

http://www.drinktest.nl/ die is ook interessant en vraagt ook verder vind ik.

reina

reina

12-12-2010 om 10:28

Test fraz

Na dit draadje gelezen te hebben heb ik de test die Fraz hier neerzette even gedaan: ik ben een verantwoord alcoholgebruiker, dat wist ik al

Fraz

Fraz

12-12-2010 om 11:43

Dat denk ik ook reina

want 1 a 2 glazen in het weekend en doordeweeks meestal niet en 's zomers iets meer is binnen verantwoord drinken. Dus niks aan de hand dus. Het wordt pas tricky als je elke dag drinkt en ook regelmatig meer dan 1 a 2 glazen (dus niet 1 a 2 flesjes bier want dat is meer).

reina

reina

12-12-2010 om 11:58

Fraz

Dat wordt denk wel verward, als je van standaardglazen uitgaat maakt het niet uit of je 1 wijn, 1 bier, 1 sterke drank drinkt, daar zit evenveel alcohol in (heb ik me meermalen laten vertellen tijdens alcoholvoorlichtingen, van het CAD en van het Jellinek, voor leerlingen waar ik bij zat), maar er gaat in 1 flesje bier vast meer dan in 1 bierglas.

Guinevere

Guinevere

12-12-2010 om 13:11

Drinken voor het slapengaan

Nog even over die alcohol vóór het slapen gaan: als ik dat doe, dan merk ik dat ik heel beroerd slaap. Mijn nachtrust is dan gewoon kwalitatief niet goed. Ik kom niet in een diepe slaap terecht, maar blijf de hele nacht een beetje vervelend liggen te draaien.
Als ik lekker wil slapen, dan neem ik na 20.00 géén alcohol meer. Wel thee of evt. melk.

Maylise

Maylise

12-12-2010 om 17:14

Anna

Nou hou ik al niet van bier maar als iets niet te drinken is dan is het alcohol vrij bier. Ik snap als Memmie daar geen zin in heeft.

Net zoals cafeïne vrije koffie. Ook niet te drinken. Althans IMHO

Maylise

Maylise

Maylise

12-12-2010 om 17:17

Guinevere

Ik slaap juist extra diep en goed als ik voor het slapengaan een borrel heb genomen. Als ik een hele emotionele/stressvolle dag heb gehad dan doe ik dat wel eens. Dan neem ik een borrel aan het eind van de avond. Dan slaap ik eerder.

Maylise

Guinevere

Guinevere

12-12-2010 om 22:05

Slaapmutsje

Ik kan me voorstellen dat je na één slaapmutsje nog best lekker slaapt. Maar na een paar drankjes laat op de avond lig ik beslist de hele nacht te woelen. Kijk ook eens hier: http://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Psychisch.aspx onder het kopje "Alcohol en slapen".

Saai ben ik

Ik drink helemaal niets! Althans niets alcoholisch.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.